Nästa artikel
Trögare än väntat för många kinesiska elbilsmärken
Nyheter

Trögare än väntat för många kinesiska elbilsmärken

Publicerad 15 augusti 2023
Än så länge är det ingen större rusning efter kinesiska bilar i Europa, enligt de senaste registreringssiffrorna. Men det finns ett undantag.

Mängder av nya bilmärken har lanserats i Europa de senaste åren, och flera av dem har även börjat sälja bilar i Sverige.

Men som Vi Bilägare tidigare rapporterat är det än så länge bara MG, som ägs av kinesiska SAIC-koncernen, som lyckats bra. På den europeiska marknaden ligger MG numera före exempelvis Mazda, Mini och Suzuki, men fortfarande långt efter Tesla.

På bara ett år har MG ökat sin Europaförsäljning med 128 procent, alltså mer än en fördubbling.

– De använder både ryktet från ett varumärke baserat i väst med konkurrenskraften från ett kinesiskt märke till sin fördel. Deras lockande, moderna och överkomliga elbilar är ett bra exempel på hur kinesiska tillverkare kan lyckas ändra uppfattningen om sina produkter, säger Felipe Nunoz på analysfirman Jato Dynamics, i ett pressmeddelande.

Många andra kinesiska märken har det betydligt svårare än vad analytikerna trodde. Totalt har de 26 bilmodeller som tillverkas i Kina och säljs i Europa, exklusive MG, en marknadsandel på bara 0,66 procent hittills i år.

– Potentialen finns där, men registreringssiffrorna reflekterar inte potentialen än så länge. Det är inte enkelt att växa löpande på en så konkurrensutsatt marknad, särskilt när märket är okänt och produkten behöver tid att bli populär bland köparna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (25)

  • 19 september 2023 Bojkotta kinestillverkade…
  • 19 september 2023 Det handlar om vilken grad…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.