Bild
Nästa artikel
Tre miljarder i förlust för Saab

Tre miljarder i förlust för Saab

Nyheter

Saab Automobiles årsredovisning visar röda siffror. Bolaget gjorde en förlust på tre miljarder kronor under 2010.

Årsredovisningen har nu registrerats hos Bolagsverket, rapporterar TT. Bokslutet visar att Saab Automobiles rörelseresultat för 2010 blev minus 3,1 miljarder kronor.

Omsättningen under året uppgick till 6,3 miljarder kronor och försäljningen slutade på 28 284 bilar, betydligt färre än 2009 (39 745) och 2008 (93 000). Saab förklarar förlusten med vårens produktionsstopp på sju veckor och svårigheterna med att bygga upp förtroende för kunder och återförsäljare.

Om framtiden skriver företagets revisorer: ”Om bolaget inte förmår ordna erforderlig finansiering, eller vid en negativ utveckling för bolaget, blir förutsättningarna för fortsatt drift osäker.”

Diskutera: Vad tycker du om Saabs resultat?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-07-05 18:36

Är någon förvånad?
Nu ser det väl ändå för tillfället ljusare ut med de nya tillskotten av lånade pengar som ändå ger en förhoppning om produktionsstart.

#2
2011-07-05 20:12

Är detta någon nyhet?

#3
2011-07-05 21:22

Roy J, ja det är det. Den enda uppgiften som funnits tidigare är den om Spykers förlust. (218 MEUR). Men nu vet vi vad Saab Automobile genererade. Skillnaden är Spykers egna usla affärer och vad Saabs separata bolag för reservdelar genererade (och lite annat). Reservdelar är en bra affär för moderbolaget. Bilar är inte det. -108.000:- per såld bil.......

#4
2011-07-05 21:50

Sportback har rätt, men det måste ju betyda att Muller åtminstone har fått ordning på reservdels-biten. Under GM-tiden visade ju den 0-resultat med 0 anställda sades det ju i en annan tråd. ;-)

#5
2011-07-05 22:00

Och trots detta så finns det de som tror på Saabs framtid....? Hmmmm.... Ser inte bra ut......

#6
2011-07-06 18:13

Och så har Saab Automobile betalat ut 40 MSEK under 2010 som "managment fee" till Spykers ledning.

Det här blir bara värre och värre. Tömma ett redan tomt bolag?

di.se idag

#7
2011-07-06 18:22

Inte nog med det: "Av årsredovisningen framkommer det också att 4 Mkr har betalats ut i ”management fee” till bolaget Latin American Tug Holding. I det beloppet ingår en bonus till Victor Muller om 1,8 Mkr.

”Det är Victor Mullers bolag och han har bestämt att göra på det här sättet”, säger Eric Geers.

Vad går det bolagets verksamhet ut på?
”Det kan bara Victor Muller svara på."

Undrar vad VM sysslat med under början av 2011?

#8
2011-07-06 23:09

Det luktar skalbolagsaffär lång väg........

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.