Nästa artikel
Tre av tio kan ha felplacerade däck
Nyheter

Tre av tio kan ha felplacerade däck

Publicerad 27 november 2012 (uppdaterad 28 november 2012)
Tre av tio bilister känner inte till att däcken med bäst mönsterdjup ska monteras bak på bilen, visar en färsk undersökning.

Vi Bilägare har tidigare visat att konsekvenserna kan bli förödande om bilens bästa respektive sämsta däck placeras fel. Med de sämsta bak ökar risken för en okontrollerad sladd, vilket bland annat demonstreras i den här filmen.

Det här är något många bilister inte vet. Bilprovningen har låtit intervjua 1 818 personer och tre av tio svarar att bilens bästa däck ska monteras fram eller att däckens placering inte har någon betydelse eller att de inte vet svaret.

I praktiken kan undersökningens resultat innebära att många bilar rullar med däck som placerats på fel hjulaxel. Oroväckande, enligt Bilprovningen.

– Däcken med bäst mönsterdjup ska monteras bak, annars ökar risken att få sladd vilket i värsta fall kan resultera i en allvarlig olycka, säger Eva Morger, hållbarhetsansvarig på Bilprovningen.

Regeln är alltså som följer: om mönsterdjupet skiljer sig mellan däcken ska de bästa däcken alltid monteras bak. Det gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-11-27 11:32
snabb95

Hackenbush @ "Okontrollerad sladd." Betyder det att den som kör inte har någon kontroll, utan blir paralyserad så fort bakändan släpper, eller?
I så fall skall han nog inte sätta sig i en bil utan ESP.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-27 11:34
VW Polo 2012

Enligt lag ska vinterdäcken vara på från och med den 1 december.Slut citat.
OM VINTERVÄGLAG RÅDER glömde ni att skriva

#a • Uppdaterat: 2012-11-27 11:53
Hackenbush

snabb95!
en kontrollerad sladd är när du själv bryter ut bakvagnen i en sladd t.ex och styr emot för att kunna köra litet fortare i en kurva vid rallytävlingar.
En okontrollerad sladd är när du på en väg plötsligt känner hur bakvagnen glider iväg och börjar sladda, huruvida du kan kontrollera den sladden eller inte märker du ganska snabbt (oftast hinner man inte få kontroll på sladden)
Får du denna sladden på en rak väg t.ex. så är ju alltid risken att din bakvagn glider ut i mötande körfält och har du otur då så kommer en mötande bil och mosar din bakvagn.

Detta betyder inte att man blir paralyserad (finns de som blir det, det har jag sett med egna ögon) utan frågan är närmast, hinner man parera sladden?