Nästa artikel
Tre av tio kan ha felplacerade däck
Nyheter

Tre av tio kan ha felplacerade däck

Publicerad 27 november 2012 (uppdaterad 28 november 2012)
Tre av tio bilister känner inte till att däcken med bäst mönsterdjup ska monteras bak på bilen, visar en färsk undersökning.

Vi Bilägare har tidigare visat att konsekvenserna kan bli förödande om bilens bästa respektive sämsta däck placeras fel. Med de sämsta bak ökar risken för en okontrollerad sladd, vilket bland annat demonstreras i den här filmen.

Det här är något många bilister inte vet. Bilprovningen har låtit intervjua 1 818 personer och tre av tio svarar att bilens bästa däck ska monteras fram eller att däckens placering inte har någon betydelse eller att de inte vet svaret.

I praktiken kan undersökningens resultat innebära att många bilar rullar med däck som placerats på fel hjulaxel. Oroväckande, enligt Bilprovningen.

– Däcken med bäst mönsterdjup ska monteras bak, annars ökar risken att få sladd vilket i värsta fall kan resultera i en allvarlig olycka, säger Eva Morger, hållbarhetsansvarig på Bilprovningen.

Regeln är alltså som följer: om mönsterdjupet skiljer sig mellan däcken ska de bästa däcken alltid monteras bak. Det gäller bak-, fram- och fyrhjulsdrivna bilar.

Diskutera: Vad tycker du om undersökningen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-11-27 10:43
Hackenbush

En av de tre är S-E-S. Han förespråkar "bästa däcken fram så att man har bra drivning på en framhjulsdriven bil"
Lär gärna denna artikeln S-E-S.
Som jag sagt till dig tidigare så har du inte precis något nytta av de bästa däcken fram om du får en okontrollerad sladd eller kast med bakvagnen.

#2 • Uppdaterat: 2012-11-27 11:02
Perman

En framhjulsdriven bil är mycket mindre benägen att få en bakvagnssladd än vad en bakhjulsdriven bil är. Jag har haft framhjulsdrivna bilar de senaste 35 åren, och jag tror att jag kan räkna på ena handens fingrar hur många ggr jag fått en bakvagnssladd med dessa. Därmed så det inte lika viktigt på en framhjulsdriven bil att alltid sätta de bästa däcken bak. Dessutom om man råkar ut för vattenplaning och har dom sämsta däcken fram så är man nog riktigt illa ute.

#3 • Uppdaterat: 2012-11-27 11:07
Rullle

Självklart att man skall ha bästa däcken bak.
Åtminstone på en Volvo 945:a.

#4 • Uppdaterat: 2012-11-27 11:12
Jagla

Gud vad jag är trött på denna diskussion varje år!
Håll reda på var däcken satt förra säsongen och skifta fram/bak eller ev diagonalt om det går varje byte. På så sätt har du alltid lika bra däck fram som bak.
OK - man måste köpa alla 4 däcken samtidigt, det medges men gör inte de allra flesta det?

#5 • Uppdaterat: 2012-11-27 11:13
Hackenbush

perman en vattenplaning behöver ju inte endast betyda att framhjulen släpper bara det kan ju och vara så att bakvagnen glider ut.
Jag vidhåller att det spelar ingen roll hur bra däck du har fram om bakvagnen glider ut i en okontrollerad sladd, du har ändå ingen koll på vad som händer då.
Om framhjulen släpper får du ju ingen sladd och det är bara att släppa gasen och sakta in för att få grepp igen.

#6 • Uppdaterat: 2012-11-27 11:20
Eric H

Rekommenderar denna sida:
http://bildrullen.se/
Om nån här "orkar" läsa, man måst nämligen tänka till lite..
Man får där veta lite om vilka lagar som styr fordons väggrepp/väghållning och varför och ffa vilka vanliga myter som tydligen florerar inom rättsväsendet

#7 • Uppdaterat: 2012-11-27 11:21
MrPontus

jag ska ha dom bästa däcken bak på min framhjulsdrivna bil, detta av två anledningar, man vill inte ha bakhjulssläpp på en framhjulsdriven bil, och jag vill inte slita på dom bästa däcken.

men hade jag haft en bakhjulsdriven bil då hade jag haft dom bästa däcken fram, en bakhjulssladd med en bakhjulsdriven bil är mycket lätt att kontrollera, men ett okontrollerat släpp fram är inte alls lika roligt, jag har fått skrota en bakhjulsdriven bil efter att det släppte fram

#8 • Uppdaterat: 2012-11-27 11:32
snabb95

Hackenbush @ "Okontrollerad sladd." Betyder det att den som kör inte har någon kontroll, utan blir paralyserad så fort bakändan släpper, eller?
I så fall skall han nog inte sätta sig i en bil utan ESP.

#9 • Uppdaterat: 2012-11-27 11:34
VW Polo 2012

Enligt lag ska vinterdäcken vara på från och med den 1 december.Slut citat.
OM VINTERVÄGLAG RÅDER glömde ni att skriva

#a • Uppdaterat: 2012-11-27 11:53
Hackenbush

snabb95!
en kontrollerad sladd är när du själv bryter ut bakvagnen i en sladd t.ex och styr emot för att kunna köra litet fortare i en kurva vid rallytävlingar.
En okontrollerad sladd är när du på en väg plötsligt känner hur bakvagnen glider iväg och börjar sladda, huruvida du kan kontrollera den sladden eller inte märker du ganska snabbt (oftast hinner man inte få kontroll på sladden)
Får du denna sladden på en rak väg t.ex. så är ju alltid risken att din bakvagn glider ut i mötande körfält och har du otur då så kommer en mötande bil och mosar din bakvagn.

Detta betyder inte att man blir paralyserad (finns de som blir det, det har jag sett med egna ögon) utan frågan är närmast, hinner man parera sladden?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.