Bild
Nästa artikel
Toyota Prius-c – hybrid för storstan

Toyota Prius-c – hybrid för storstan

Illustration

Nya citybilen Toyota Prius-c blir en fullhybrid och rullar ut på den amerikanska marknaden under 2012. Men när den kommer till Europa är ännu inte bestämt.

Toyotas Prius-familj växer. Förutom vanliga Prius lanseras snart en sjusitsig flexbil med samma hybridsystem. Den får beteckningen Prius+ och premiärvisades redan i Detroit i början av året. Men den kommer även att vara dragplåster i Toyotas monter på bilsalongen i Genève i början av mars.

Nästa steg i utvecklingen av Prius-programmet är en citybil med en mycket kompakt kaross, som ändå är tillräckligt rymlig för fyra vuxna. Bilen finns redan som koncept under beteckningen Prius c Concept, där ”c” står för city.

Lill-Priusen får samma typ av fullhybrid-system som vanliga Prius, men med delvis andra komponenter. Bland annat lånas bensinmotorn från småbilen Yaris, som även står för en hel del av den övriga grundtekniken.

Den nya Prius-modellen ska enligt planerna börja säljas i USA under första halvåret 2012. Vad som gäller för Europa och övriga världen är ännu inte bestämt.

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius-c?

Kommentarer

#1
TurboMannen
2011-02-22 09:39

Ser OK ut, men hur mycket drar den? Har den plug-in kapacitet?

#2
2011-02-22 10:03

Frågan är om denna går att utrusta med dragkrok?

#4
emellertid
2011-02-22 10:41

Den ser halvtråkig ut och den är absolut ingen familjebil. Vilken köpargrupp är den tänkt för?

#5
2011-02-22 11:19

Det är inte alltid kristallklart. Prius-c och Prius-C verkar vara två helt olika manicker. Denna Prius-c kan få det ännu tyngre att hitta köpare än Auris HSD. Småbilsköpare är mer priskänsliga än köpare av större bilar. Och det procentuella hybrid-påslaget riskerar att bli högre på denna än på Auris.

#6
Peter B
2011-02-22 16:02

Unga människor eller äldre men yngre tänkande som bor i en stad eller i närheten av en. Det beror en del på hur praktisk den är med takhöjd etc. Annars är den på rätt väg och med Toyotas kvalitet (se bilprovningen) kan den vara en stark vinnare.

#7
789
2011-02-22 16:17

Peter B:
Hur det går på Bilprovningen är väl ingenvidare kvalitetsmätare. De flesta privatbilister låter
reparera - kontrollera- sin bil innan bilbesiktningen ska genomföras. Företagsbilar körs bara in på besiktning eftersom där bryr sig inte bilägaren på samma vis eftersom det är "firman" som betalar och får man anmärkningar står "firman" för fiolerna. Att man bara kontrollerar basala funktioner såsom bromsar, lampor och varningstriangelns vara eller inte vara... Fruns Toyota kallas in varje år på "förbesiktning" där man kontrollerar bilen och byter det som bytas bör därför har den inte haft någon anmärkning. Det är en Toyota Avensis 06:a på drygt 9000 mil och har besiktigats 2 ggr dock har Toyota bytt en del delar på den bla hjullager, styrväxel och p-ända? etc.

#10
789
2011-02-22 17:38

Shogun:
Tala med din Toyotaverkstad skall du se att även du kan få en gratis "Förbesiktning" OM du vill ha en sådan. Jag tycker att det är bra med sådana. En bekant till mig kör SAAB och han fick "Förbesiktning" av sin bil för ca 15 - 20 år sedan med inte nu längre av någon anledning. Det är synd!

#12
S-E S
2011-02-22 18:46

Prius-c? Trodde att det var en sänkt Renault Scenic!

#13
2011-02-22 19:12

789 Det stämmer inte att Toyota bjuder sina kunder på gratis förbesiktningar, däremot skickar man i vissa fall ut erbjudanden om en förbesiktning men den kostar 200kr liksom en ombesiktning gör så myten om att Toyota gör det gratis och enbart därför kommer bra till i Bilprovningens statistik stämmer helt enkelt inte!
Det finns däremot flera andra bilmärken som bjuder på gratis förbesiktningar bla Renault, Peugeot, Ford, Mercedes mfl som trots detta inte brukar vara kännda för att placera sig särskillt bra I Bilprovningens statistik men det talas det konstigt nog inte om.

Sen att du skulle fått byta P-ända på din Avensis efter 9000mil låter som en ren och skär lögn i mina ögon då vi inte bytt detta på en enda(!) Avensis hitills under åren bilarna funnits på mitt jobb trots att vi servar flera Avensisar varje vecka!

#14
Toyota is fantastic
2011-02-22 19:38

Har ägt Toyotas kvalitetsbilar sedan 1997 och jag och frun har nu en Aygo resp. Verso. Har aldrig reparerat någon av bilarna. Min förra Corolla Verso kördes 6500 mil under 5 år men inte ens en lampa byttes. 789, man måste ÄGA bilarna för att förstå deras förträfflighet. Vi har heller aldrig blivit erbjudna en endaste förbesiktning. Varför då?

#15
789
2011-02-23 08:28

Hanzzon:
Undrar vilket "troll" du är, egentligen? På Toyotan var det fel på ena hjullagret men man bytte båda eftersom "de rullat lika långt". Man bytte p ändan eftersom det "klonkade" då man kör i gupp på vägen. Dessa reparationer har bekostats av oss däremot byttes den spruckna styrväxeln på "goodwillen" av Toyota. Du borde veta bättre OM du verkligen jobbar som mekaniker med bilar. Kan berätta att jag numera ALDRIG eller åtminstone ytterst sällan lämnar in bilen på en skum såkallad "auktoriserad" Toyotaverkstad!

#16
2011-02-23 08:34

Re 789
Men ge dig nån gång, vi vet redan att din fru inte har någon Avensis....! Hur länge ska du fortsätta trots att du är avslöjad....?

Att byta hjullager och p-ände på en så ny Avensis är inget som existerar, det är din XC-70 du pratar om där detta är ett ganska vanligt fel......

#17
789
2011-02-23 09:45

Simon:
Jag kör leasingbil i tjänsten men skulle nog kunna tänka mig en XC70, stor, rejäl och med AWD även om min önskebil är en Audi A6 Quattro Allroad kombi naturligtvis. Du är bara avundsjuk! Vad gäller Toyotan får du tro vad du vill eftersom mig bekommer inte alls, knappast några andra läsare heller!

#18
Swensken
2011-02-23 10:36

Snygg illustration. Om skissen stämmer hyfsat och priset är rätt lär det bli en storsäljare.
Men i vanlig prius-anda lär det bli skottkärrehjul och då ryker utseendet ..

#19
2011-02-23 12:36

789, Nu avslöjade du dig själv ännu en gång när du avslöjar att citat: "min önskebil är en Audi A6 Quattro Allroad kombi naturligtvis"

Läser man sedan din profil så står det ju att dina fordon är följande: "Toyota Avensis, Audi Allroad, Chevrolet Suburban"
Hur bortförklarar du detta?
Du hade alltså ingen Audi heller då som du skriver även om du önskar dig en, kanske i julklapp av pappa eller hur menade du där?

#20
Börje bilkunnig
2011-02-23 12:58

Sluta hacka på någon utan anledning. Hans fruga har visst en Avensis.

#21
789
2011-02-23 13:38

Hanzzon:
Avslöjad igen? Audin jag kör som "leasingbil" är en -06:a med den gamla "fula" fronten, grillen. Den uppgraderade kom 07 eller 08:a tror jag. Den vill jag helst ha av senaste modell med kromade rails. Mums! Suburban är en 07:a med flexifuel utmärkt jaktbil med kompisarna. Tog jägarexamen häromåret. Tyvärr är Chevroleten lite dyr som vardagsbil men är en underbar långfärdsvagn dessutom. Inte förrän man har suttit i kaptensstolarna i en Suburban förstår man vad riktiga stolar är! Men Audin är schysst men inte "up to date" jämfört med dagens Allroads. Man ska dessutom ha dieselmotor på Audi och INTE en 2,7 liters bensin.

#23
Börje bilkunnig
2011-02-23 22:41

Typiskt Toyotaägare att kalla alla som inte älskar alla nya Toyotor för troll och mytoman...

#24
Bilteknikern
2011-02-23 23:16

Japanska ilar har alltid varit driftsäkre.
Franska har alltid varit tveksamma.
Ford har alltid varit skräp.
VW har alltid varit varken eller...

Varför är så många märken fast? En del har blivit lite bättre, vissa sämre men många står nästan helt still...

#25
2011-02-24 10:25

Re Börje
Nej 789:s fru har aldrig ägt en Avensis, det avslöjades för mer än ett år sedan..... Att man ogillar mytomaner har inget med bilmärke att göra..!

#27
2011-02-24 13:30

Re Börje
Ojdå, här var en som vaknat på fel sida, varför försöker du försvara nån vi konstaterat för längesen är mytoman, är det för att du själv började med lögner i din egna profil...?

Jag har bara ett alias och har aldrig gjort inlägg under nått annat namn sen man fick möjligheten att skaffa sig en profil.... Så det där snacket funkar inte på mig...!

Var skulle jag ha ljugit....?

Visa gärna det eller inse att det också var en lögn från din sida....!

#28
Börje bilkunnig
2011-02-24 14:10

Simon: Min rast är snart slut och återkallningskunderna börjar strömma in...

Men så fort jag har tid, ikväll efter jobbet så ska jag ta några exempel på vad du skrivit.

Jag försvarar 789 då han är en av få här som känns äkta. Min fruga har dessutom också en Avensis så jag vet vilka problem det kan innebära.

Tack och lov arbetar jag på verkstad så jag får hjälp fort t ex när motorn skar.

#29
2011-02-24 14:51

Re Börje bilokunnig

Ytterligare en mytoman, Motorbyte på en dag...:) Trot det den som vill.....:)

#30
Börje bilkunnig
2011-02-24 15:09

Nu skall jag icke låta mig retas upp av dig eftersom det är det du vill.

Får väl ta historian än en gång.
Jag känner grabbarna och de hade det lungt så flera var med och bytte motor. Jag tog kontakt med dem och bilen släpades dit dagen innan.

Sluta med detdär mytomansnacket, det vinner du inget på lille vän.

Nej, nu är även denna kaffestund slut ser jag, jäkla skenande på kunder...

#31
2011-02-24 15:29

Re Börje

Ser du inte själv hur overklig din historia är...?

Din frus Avensis skär, samma dag ska du hinna bärga bilen, få bilen undersökt på verkstad, konstatera att motorn är skuren, leta fram en ersättningsmotor, få motorn skickad till verkstaden, få flera mekaniker att stanna kvar för att montera ur din motor, stanna halva natten för att få i ersättningsmotorn.... Allt för att din fru ska kunna köra bilen dagen därpå....

Fast det mest roliga är att du nu tar kontakt med verkstaden men bilen släpades dit dagen innan...?

För det första, hur kan du ta kontakt med verkstaden och de släpar dit den dagen innan...?

Eftersom du här på forumet skrev att bilen skar ena dagen och dan därpå körde hon med den, hur går det ihop med att du blev kontaktad dagen efter bilen släpats till verkstaden, då var altså enligt dig bilen redan lagad......????

Klart som korvspad att allt bara är påhittat...! För hur du nu än försöker så kommer du aldrig att lyckas förklara hur den skar ena dagen och kördes andra dagen när det enligt dig var då som först kontaktade verkstaden.....:)

#32
Börje bilkunnig
2011-02-24 15:37

Jag formulerade mig fel, självklart menar jag att jag kontaktade dem först och så bogserade jag dit den med vår andra bil. Allt detta dagen innan de började skruva med den.

På Toyota hade de en krockad provkörningsbil, då den ändå stod och väntade på eventuell reparation så föreslog grabbarna att motorn kunde tas från den.

8 timmar, kanske lite övertid för någon, på flera personer, det hinner en van biltekniker att byta motor på som dessutom passar rakt av. Inget konstigt med det.

Grabbarna på Toyota är toppen! Min så är det ju jag som är chef...

#33
2011-02-24 16:07

Re Börje,
Du är inmålad i ett hörn, vilket är sanning nu då, först har du hävdat att bilen skar ena dagen och kördes med andra dagen, när jag ifrågasatte detta blev du inte glad och berättade att det minsann inte var några problem att hinna med allt på en dag... Detta var det du fortsatte hävda var sanningen....

Nu säger du istället att du bogserade dit bilen dagen innan dom började skruva med den...??? Då tog det altså inte en dag längre....?

Du har ny lyckats med bedriften att skriva två olika berättelser över hur det gick till....:)

Det är inte lätt att komma ihåg allt när man bara hittar på hela tiden........ Håll dig till sanningen så slipper du fler pinsamma avslöjanden......:)

#34
Börje bilkunnig
2011-02-24 16:15

Du är pinsam och gör bort dig ännu en gång!
Telefonsamtalet och bogseringen räknar jag såklart inte riktigt till själva motorbytet.
Motorbytet tog en dag.
Jag har nog mer koll på detta än dig.

Nej, nu ska jag hem och se ifall frugan kommit tillbaka. Litar på grabbarna, de låser verkstaden och butiken så fint. Vi säljer bilar fram till 18.00 vi...

#35
2011-02-24 16:16

Re Börje

Vad är mer pinsamt i detta än att du återigen har ljugit.....:)

Fast argumenten ock sakligheten verkar tryta när man är avslöjad......

#36
Börje bilkunnig
2011-02-24 16:24

Vadå? Är det fel med att lita på sina anställda till 99,9%. Tror att de är ärligare om de ser att chefen är som folk...

#37
2011-02-24 17:15

Re Börje

Är du chef nu också...? Lite kul att du påstår att din frus Avensis från -06 har samma motor som en Demobil....:) Du är medveten om att det inte är samma motor i dom nya T27 som har en annan motor än din T25...

#38
Börje bilkunnig
2011-02-24 17:25

Jajjamän! Tidigare än beräknat. Förre chefen ville gå redan vid 63. (Inte roligt längre sade han med tanke på hur dåliga Toyota blivit. För tio år sedan var märket i topp sa han!
Jodå, vad tror du om mig? Men min motor har varit utbytt tidigare så T27 passade rakt av denna gång! :)

#39
2011-02-24 17:33

Re Börje
Men om du nu är chef på en Toyotaverkstad så behöver du väl inte åka till Asklings för att serva....?

Så det var motor nummer 2 eller 3 eller 4 kanske, nej du Börje, det finns nog ingen förnuftig människa som tror på dig längre,,,,,,

#40
von Lööw
2011-02-24 17:34

Tänk dig, han har varit Toyota trogen sedan 1920 men säger nu upp sig då det är så pinsamt att jobba med dem...

#41
Börje bilkunnig
2011-02-24 17:41

Sluta med att försöka få mig att se ut som en lögnare för din skull, du gör bara bort dig.
Jag blev som sagt chef nyligen. Jag var inte det när frugan tog bilen till Motala för att serva den. Och hon servade den som sagt där eftersom hon och bilen kommer därifrån. Vi hälsade på hennses föräldrar under tiden.

#42
2011-02-24 18:53

Re Börje
Det är absolut inte för min skull, jag vet redan att du inte talar sanning, men det kan finnas många andra som inte vet om det och jag tycker de ska få veta sanningen.......

#43
2011-02-25 00:11

Lägg ner skitsnacket nu Börje! Vartför hittar du på lögner hela tiden, vad får du egentligen ut av det?
Du får nog ta och byta namn till Börje Bil-okunnig för du har som sagt redan målat in dig i ett hörn både en och två gånger när dina histrorier inte alls visar sig stämma med sanningen!
Lycka till att ni bytte motorn på en gång då den skar och dessutom hittade en motor från en krockad demobil som ni lämpligt tog till din frus bil trots att motorerna inte är det minsta lika mellan dessa bilar!
Vad hade ni förresten tänkt haft för motor i demobilen sen när den hade krocklagats som den ju väntade på?...
-Lägg ner nu och väx upp i stället!
Kan inte Vibilägare spärra uppenbart oseriösa personer som bevisligen skriver en massa lögner?

#44
Börje bilkunnig
2011-02-25 09:01

Simon: Jag har tjatat om detta för att bara ta ett exempel många gånger men varenda gång börjar du om med att diskutera sådant jag redan förklarat, i vissa fall håller du t o m med mig men börjar ändå säga emot.
Nej, nu är dest slutdiskuterat med dig.
Du vill enbart trolla fram bråk hela tiden vad du nu får ut av det? Skaffa en ny hobby som ger dig mer!

#45
2011-02-25 11:35

Re Börje
Nix, jag är inte ute efter bråk utan för att avslöja de som skriver rena osanningar och lögner, det har jag förklarat mer än en gång......!

Att du har svårt att ta det när du blir avslöjad gång på gång har jag full förståelse för, men sluta lasta över skulden på andra.....

#46
2011-02-25 20:10

Simon och Hanzzon.

Börje och 789= Kenneth Drake af Hagelsrum kan jag avslöja är samma pers..........men hur jag vet det avslöjar jag inte,men jag VET! Så sluta att göda detta troll genom att svara honom i fortsättningen,tack!

#47
Vis
2011-02-26 16:02

Yaris hybrid vekar bli en intessant bil

http://www.autoevolution.com/news/toyota-yaris-hybrid-teaser-released-30732.html

#48
Vis
2011-02-26 16:02

Yaris hybrid vekar bli en intessant bil

http://www.autoevolution.com/news/toyota-yaris-hybrid-teaser-released-30732.html

#49
Börje bilkunnig
2011-02-26 17:19

Lille Simon är så barnslig så att han ibland försöker att få trollen mot mig. :) Utan att jag ens diskuterat något som har med Toyota att göra i vissa trådar.

MVH Börje, Toyota Sverige.

#50
2011-02-26 22:24

Re Börje mytomanen bilokunnig
Du får gärna umgås med trollen eftersom du är ett av de största själv..... Mannen som byrte motor på en dag och dessutom monterade en som inte ens passar ihop och tar den från en demobil ........:)

#51
Börje bilkunnig
2011-02-27 11:31

Oj vad mogen du är Simon!

Och som jag sagt flera gånger, det var ett flertal proffs som arbetade med motorbytet. Några av dem tror jag arbetade övertid.

Då motorn redan varit utbytt tidigare så passade motorn dessutom rätt av utan problem.

Men mina grabbar hade nog klarat ut det fort ändå. Toppenkillar!

#52
2011-02-27 16:24

Re Börje
Jo säkert, sagor finns ju men dom är aldrig på riktigt.....:)

#53
2011-02-27 19:25

Simon No1.

Sluta mata trollen!!!

#54
2011-02-27 22:35

Re Shogun
Har bara svårt att hålla tyst när det skrivs lögner..... Tycker inte de ska få vara oemotsagda och det är ganska viktigt att avslöja dom för att inte andra ska tro på deras lögner.......

#55
Vis
2011-02-28 10:36

http://www.autoevolution.com/news/toyota-yaris-hybrid-teaser-released-30732.html
Nu kanske länken är bättre till Yaris Hybrid

#56
2011-02-28 18:47

Toyotatrollen ska nu ha sitt kvällsris. Vad vill ni ha ikväll? yaRIS eller auRIS? Tillagas lämpligen i valfri riskokare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.