Bild
Nästa artikel
Nyheter

Toyota bZ4X: Räckvidd, specifikationer och bilder släppta

Publicerad 29 oktober 2021 (uppdaterad 29 oktober 2021)
Toyota har släppt de första uppgifterna om elbilsmodellen bZ4X som ska dyka upp i bilhallarna under nästa år.

I en ny satsning ska Toyota börja sälja minst 15 nya batterielbilar fram till 2025. Sju av dem ska ingå i ”bZ-familjen”, vilket står för ”Beyond Zero”. Märket har annars mest fokuserat på bensinhybrider och bränslecellsbilar.

Toyota bZ4X blir först ut på den så kallade e-TNGA-plattformen som är speciellt framtagen för elbilar. Modellen ska även säljas som Subaru Solterra och får långt axelavstånd och korta överhäng för att ge bättre innerutrymmen. Benutrymmet ska vara ungefär detsamma som i lyxlimousinen Lexus LS.

”Benutrymmet ska vara ungefär detsamma som i lyxlimousinen Lexus LS”

Interiören har en liggande pekskärm för infotainmentsystemet. Innerutrymmena ska hålla limousinklass, lovar Toyota.

Bagaget sväljer 452 liter. Det är 91 liter mindre än i Volkswagen ID 4 men 38 liter mer än i Volvo XC40 Recharge.

Minst 45 mil

Toyota bZ4X kommer i två varianter.

• Dels en instegsmodell med framhjulsdrift, 204 hk och 265 Nm. 0–100 km/tim går på 8,4 sek och toppfarten är 160 km/tim.

• Dels en snabbare modell med fyrhjulsdrift, 218 hk, 336 Nm och 0–100 km/tim på 7,7 sek.

Även i sin snabbaste och starkaste version är Toyota bZ4X alltså ingen sprinter. Men liksom flera konkurrenter erbjuds så kallad enpedalskörning där föraren kan släppa gasen för att ”motorbromsa”.

Batteripaketet är på 71,4 kWh och räckvidden blir ”minst 45 mil” på en laddning enligt WLTP-körcykeln, beroende på version. Värmepump är standard och ska ge lägre förbrukning i kallt väder.

Den kantiga designen har vibbar av både Toyota RAV4 och Lexus NX.

Plattformen e-TNGA är utvecklad tillsammans med Subaru.

Två versioner
Drivning Framhjulsdrift Fyrhjulsdrift
Effekt 204 hk 218 hk
Vridmoment 265 Nm 336 Nm
Toppfart 160 km/tim 160 km/tim
0–100 8,4 sek 7,7 sek

Batteriet klarar snabbladdning på 150 kW och från och med fjärde kvartalet 2022 får bilen inbyggd trefasladdare som tillval med högsta laddeffekt på 11 kW. 

90 procent kvar efter 10 år

Toyota siktar på att batteripaketet ska ha kvar 90 procent av sin kapacitet efter tio års körning eller 24 000 mil.

För att förlänga batteriets livslängd har Toyota särskilda system som övervakar en mängd olika faktorer både för hela batteriet och på cellnivå. Batteriet är vätskekylt och under tillverkningen finns strikta rutiner för att inte ”främmande material” ska komma in i batteriet, något som hänt andra biltillverkare den senaste tiden och som lett till allvarliga batteriproblem.

Solceller som tillval

En intressant detalj är att bilen får solcellspanel på taket som tillval som kan bidra till att ladda upp batteriet. Det är en idé som även elbilen Sono Sion har, och Toyota har tidigare haft solcellspaneler på hybridbilen Prius för att driva exempelvis klimatanläggningen.

Priserna är inte klara. Toyota bZ4X ska byggas i Japan och Kina men säljas i hela världen.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (34)

  • 31 oktober 2021 saabnisse skrev: Det är…
  • 31 oktober 2021 Leffe, titta utanför…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.