Bild
Nästa artikel
Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil

Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil

Nyheter

Modellen är den första av 15 batteridrivna bilar att lanseras till år 2025.

Efter att tidigare mest varit fokuserade på hybridteknik och vätgasbilar storsatsar Toyota nu på batteridrift. Inför avtäckningen på bilmässan i Shanghai i veckan har konceptbilen bZ4X gjort debut – den första av 15 batteridrivna bilar som märket ska lansera innan år 2025. 

bZ står för ”Beyond Zero” och enligt Toyota ska det tolkas som att de inte tänker nöja sig med nollutsläppsfordon och koldioxidneutralitet utan att de har ambitioner om att gå ”ännu längre”.

Toyota har utvecklat bZ4X Concept i samarbete med landsmännen på Subraru. Modellen bygger på en ny plattform specifikt utvecklad för batteridrift kallad e-TNGA och kommer att erbjudas med fyrhjulsdrift. Lång hjulbas och korta överhäng betyder generöst kupéutrymme, som Toyota säger är jämförbart med en stor sedan.

Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil
Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil
Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil
Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil
Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil
Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil
Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil
Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil
Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil
Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil
Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil
Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil
Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil
Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil
Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil
Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil
Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil
Toyota bZ4X blir märkets första massproducerade elbil

På insidan känns mycket av förarmiljön igen bortsett från att halva ratten verkar saknas – precis som i de ansiktslyfta versionerna av Tesla Model S och X. Själva ratten har heller ingen direkt kontakt med hjulen, i stället används så kallad steer by wire-teknik. Toyota utlovar en ”mjuk styrkänsla lierad med förarens intentioner”. 

Några uppgifter om batteristorlek, räckvidd eller prestanda har Toyota inte gått ut med ännu.

Uppdatering: I en tidigare version av artikeln antydde vi att bZ4X Concept är Toyotas första suv, vilket inte är sant. Det är däremot den första byggd från grunden för att vara en elbil och som kommer att massproduceras och säljas globalt. 

Taggar: Nyheter, Toyota

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.