Bild
Nästa artikel
Toyota återkallar 2,2 miljoner bilar

Toyota återkallar 2,2 miljoner bilar

Nyheter

Golvmattor som får gaspedalen att fastna fortsätter att spöka för Toyota. Nu återkallas ytterligare 2,2 miljoner bilar i USA.

Toyota har under det senaste året kämpat för att lägga problemen med stora återkallelser bakom sig och åter igen bygga upp det tidigare ryktet om hög kvalitet.

Därför måste det kännas tungt för världens största biltillverkare att nu meddela att ytterligare 2,17 miljoner bilar ska återkallas, samtliga i USA.

Orsaken till återkallelsen är att bilarnas gaspedaler kan fastna i golvmattan. Om det inträffar kan pedalen låsas vid gaspådrag och inte återvända till sitt utgångsläge. I värsta fall blir resultatet en bil som skenar okontrollerat.
 
Toyota har nu återkallat nästan sju miljoner bilar i USA bara för att åtgärda problemet med golvmattorna. Totalt har den japanska tillverkaren tvingats uppmana ägare till över 19 miljoner bilar över hela världen att uppsöka verkstad sedan hösten 2009.

Omfattande utredning
Den här omgångens återkallelse omfattar modellerna Toyota 4Runner, Toyota Highlander, Toyota Highlander Hybrid, Toyota RAV4, Lexus LX 570, Lexus GS 300, Lexus GS 350, Lexus RX 330, Lexus RX 250 samt Lexus RX 400h. Bilarna är tillverkade mellan 2004 och 2011.

Det är än så länge oklart om bilar i Europa och Sverige kommer att beröras.

Beskedet om återkallelsen kommer sedan den amerikanska trafikmyndigheten NHTSA avslutat en över ett år lång utredning av problemet och om Toyota återkallat tillräckligt många bilar.

John Hanson, talesperson för Toyota i USA, säger i en kommentar att den här återkallelsen förhoppningsvis sätter punkt för problemen med golvmattorna.

Diskutera: Vad tycker du om Toyotas återkallelse?

Taggar: Nyheter, , Toyota
Toyota återkallar 2,2 miljoner bilar

Kommentarer

#1
2011-02-25 11:36

Toyota har sannerligen fått ögonen på sig!
Jag har oerhört svårt att tänka mig att deras bilar skulle vara de enda som kan råka ut för kringhasande mattor.
Det är utmärkt att agera för att eliminera den (lilla) risken. Andra borde definitivt följa efter.

Gissar att den här spalten snart kommer att vara kilometerlång av alla Toyota-älskare och -hatare.
Mycket jobb för Fredrik att rensa bort...

#2
2011-02-25 11:42

Många poäng där Roy, men det är märkligt hur man utformar artiklen..... Som inledning skriver man: Golvmattor som får gaspedalen "att" fastna

Men när man börjar läsa det finstilta så står det: bilarnas gaspedaler "kan" fastna i golvmattan

Märkligt att det alltid ska vinklas.......?

#3
emellertid
2011-02-25 11:43

Att ha återkallat nästan 7 miljoner bilar för problem är inte direkt en fjäder i hatten för Toyota. Det känns som om man släppt ut bilmodeller innan dom är testade. Även om dom återkallar och vill ställa tillrätta så får dom ögonen på sig och dom ögonen är inte blida.

#4
2011-02-25 11:54

Re emellertid
Menar du att de fått bättre ögon på sig genom att inte ta fullt ansvar och återkalla...?

Signalen de sänder ut och som deras VD uttalat sig om är att de ska se till att deras bilar blir perfektt så det kan nog bli fler återkallningar innan de är nöjda....

Kommer nog att bli kanon när de är klara.....

#5
2011-02-25 12:02

Nej Roy J, Toyota är sannerligen inte det enda märket som återkallar, det råkar alla bilmärken ut för och det verkar bli allt vanligare, men det blir alltid väldigt stor uppståndelse när det händer vissa.
Att återkalla sju miljoner bilar är ju inte särskilt bra reklam, men det visar ju ändå att man tar sitt ansvar.

Man kan ju jämföra lite med vad Saabhatarna skrev om då Saab tar tillbaka några hundra bilar för uppgradering av mjukvaran.

Men det verkar allt oftare som om man släpper produkter som inte är färdiga och låter kunden utföra det som tillverkaren borde ha gjort.

#6
emellertid
2011-02-25 12:03

Simon
Normala människor ser att Toyota återkallar hela tiden. Signalen blir förstås att den inte har riktigt koll på problemen innan dom säljer bilarna. Jag tror inte för ett ögonblick att de flesta människor tycker att "oj dom återkallar sina bilar, dom måste sälja jättebra bilar"
Det blir nog mest negativa reaktioner på detta.
Men visst är det bra att dom försöker ta sitt ansvar men skadan är ju redan skedd.

#7
Nisse Andersen
2011-02-25 12:24

Det "Felfria" fabrikatet Toyota har återkallat 7 000 000 bilar! Hmm!... Jaaahaaa!...

#8
2011-02-25 12:25

En sak är att detta fel, om det inträffar, kan orsaka trafikfara. Särskilt hos en förare som inte fattar vad som hänt. Och det är ju allvarligt. Men "storleken" på felet är ytterst liten. Mao liten kostnad per bil, kort verkstadsbesök för kunden. Somliga bilmodeller har råkat ut för massåterkallelser, där felet per bil kostat 10.000-tals att åtgärda.

#9
Mr X
2011-02-25 12:46

Nej jag skall inte sänka mig till någon belackningsnivå angående Toyota. Om toyotamaffian nu en gång för alla låter bli att figurera på saabforumen med sina barnsliga och (o)lustiga nonsensjoller!! men det skall bli intressant att se vad för tafatta, förvirrade och osamanhängande s.k försvarstal riddarna av de tusen sorgliga nicksen har att komma med denna gång!! ;-) Förövrigt har jag inget emot toyota, vi har ju haft 4 st genom åren allt från starlett till landcruiser. Bra bilar har det varit men inte så enastående som en del vill låta påskina. :-)

#10
2011-02-25 12:57

Det är med största sannolikhet detta med att en golvmatta inte är ikrokad i krokarna som finns till gummimattorna och att den därför ligger snett och råkar haka fast i gaspedalen som hänt i 99% av fallen med Amerikaner som upplevt att bilen skenat.
Sen spekulerade Amerikanska media och NHTSA om att det kunde vara elfel eller fel i gaspedalen som Toyota återkallat för att eliminera.
Som sagt finns denna risken med golvmattor i de allra flesta bilmärken.

#11
Drake af Hagelsrum
2011-02-25 13:05

Nu kan man urskilja toyota hatarna mot dom klarsynta. Hur många tillverkare har inte lösa mattor?? Varför är Toyota dåligt för att mattan är lös? Andra tillverkare borde ta efter

#12
2011-02-25 13:19

Det här med "X antal miljoner bilar återkallas" skapar hos somliga ren hysteri. Vore rubriken istället "X antal miljoner bilar kommer att justeras" skulle känslosvallningarna bli mindre. När t.ex. Peugeot fick byta toppen på motorerna hos alla 4-cyl. 605:or -95, passade ordet återkalla bättre. Eftersom vi då fick lämna in bilen en längre tid.

#13
2011-02-25 13:27

PS. Varken Toyota, eller somliga andra, är speciellt snillrika, när dom hittar på mattfästen. I vår Yaris sitter mattan med 2 plasthakar som ideligen trampas sönder. När mattan hamnar under kopplingen går bilen inte att starta. Säkerhetspåhitt??

#14
Anonymmous
2011-02-25 14:09

Sicket skräp. 19 000 000 återkallade bilar ... Förbjud Toyota nu!

#15
Pelle E
2011-02-25 14:20

Har aldrig haft problem med någon golvmatta i Toyota.
Sitter folk och sparkar med fötterna eller vad sysslar dom med?

#16
2011-02-25 15:09

Re emellertid
Det klart att själva återkallningarna inte är nåt positivt, bäst vore ju om det aldriig hände, däremot har man gjort undersökningar som visar att ägarna till återkallade bilar har större förtroende för sitt märke...

Kunden upplever att Företaget tar ansvar, så hur detta faller ut i slutändan lär vi väl få se, Toyota har ju trots all ökat sin försäljning trots alla återkallelser...

#17
Anonymmous
2011-02-25 15:29

Somin no1: Att Toyota har ökat sin försäljning trots alla återkallelser är en klen tröst eftersom ökningen högst sannolikt hade varit många procent högre UTAN all denna skitkvalitet.

#18
jörkky
2011-02-25 16:04

De är ju usa som de hänt de r lite dumma o pölloga där

#19
T-rex
2011-02-25 16:25

I min Rav4 2010 sitter golvmattan fast med ett par rejäla krokar. I våra andra Toyotor har de farit runt så det är bra att dom åtgärdar detta.

#20
Anonymmous
2011-02-25 16:35

jörkky, utan att veta men bara spekulerar lite: är det säkert att de bilar som säljs i USA har samma golvmattor som i EU? Det kan faktiskt vara ett annat utförande.

#21
Pelle E
2011-02-25 17:11

Hur gör folk hemma när mattorna på golvet skrynklas ihop? Tycker problemet sitter hos den som kör. Sprattlar man så mycket med fötterna så hålls ingenting på plats. Men är man som en elefant när man kliver i och ur bilen så är väl allt möjligt.

#22
2011-02-25 17:25

Re Anonymmous
Jag vet inte om det är en klen tröst, är man störst i världen och ökar sin försäljning trots alla skriverier och återkallningar, då tycker jag det verkar som att kunderna stannar kvar.....

Känslan jag får är att de som äger en Toyota är nöjda men däremot de som inte äger en är de som skriker sig hesa.....

#23
2011-02-25 18:13

Bra att Toyota tar sitt ansvar redan från början nu iaf.

#24
skoda prisvärd
2011-02-25 18:18

toyota! vad ska man göra med en toyota. när det finns skoda kvalitets bilar......

#25
Toyota is fantastic
2011-02-25 19:10

När GM, Chrysler och Ford kommit helt på fötter igen så slutar man bråka med Toyota. Amerikanska staten vet att Toyota är omöjlig att konkurrera med på vanligt sätt så hetsjakten fortsätter ett tag till. Trots att NHTSA helt har friat den japanska draken.

#26
2011-02-25 19:48

Simon och Roy J.

Det hela är bara för att VIB vill ha många besökare på saiten och många kommentarer. Det är därför det är så mycket uppmärksamhet kring Toyota,det drar många besökare till saiten och skapar en diskution (pajkastning) utan nyanser,perspektiv på saker.Tyvärr är det så det är.

#27
Pelle E
2011-02-25 21:27

Skoda är en gubb bil.

#28
Skoda oprisvärd
2011-02-25 21:47

Skoda köper man om man är ointresserad av bilar

#30
The Farmerlip
2011-02-25 23:10

Så gör ett professionellt modernt bilföretag och det höjer bara förtroendet. Är sedan två år ägare till en Yaris och det är en suverän liten bil. Den blev inkallad för åtgärd av gaspedalen och det känns ju bara positivt att man inte mörkar fel utan justerar dom.

#31
2011-02-26 09:40

The Farmerlip tog upp det här med biltillverkare som mörkar. (Snacka om svengelska, förresten - farmerlip - bondläpp.)
Jag måste nog också instämma i att det känns mer förtroendeingivande att tillverkaren fixar till även bagateller.
Men det är ju klart, man kan ju välja lite lyxigare bilar som de från Mercedes och inbilla sig att allt är frid och fröjd. A-klass hade smått livsfarliga vägegenskaper - vilket förnekades. Senare har det funnits allvarliga rostproblem trots den löjeväckande långa garantitiden på 30 år. Även detta förnekades.
Premium?

#32
2011-02-26 11:17

Många, om inte alla fabrikat har sina typfel. Toyota är likförb**** ett av de minst bekymmersamma bilfabrikat vi har att välja på. Att man återkallar för diverse åtgärder är ett tecken på ansvar, många om inte alla borde ta efter. Nu har det förvisso pågått en häxjakt på just Toyota men jag har aldrig hört annat än ett av marknadens bästa bemötande vid service, reparationer och inte minst reklamationer. Försök reklamera en Volvo :)
Helt klart för min del, om och när jag pensioneras och ekonomi blir viktigare, då är det nog dax att snegla åt Toyota-hållet i bilhallen.
.
Roy J; Mercedesen har alltid rostat, problemet var ju att den även rostade när "de andra" inte gjorde det. Jodå, även "premium" rostar :)

#33
Börje bilkunnig
2011-02-26 12:25

Simon: Vad var det jag sa? :) Som biltekniker på Toyota hade jag redan koll på detta men du trodde varken på mig eller på länken du fick.

Emme: Toyota har väl inget annat val än att ta ansvar...

Jag skulle aldrig våga köpa en Toyota.

#34
Roger Skagerström
2011-02-26 13:01

Det som är förvånande är att det är sådana skitfel. Hur svårt kan det vara? Enklaste är väl att de bara gör gaspedalen någon cm kortare så att den aldrig når golvet. Eller gör en rejäl urskärning ur mattan så att de inte kommer i kontakt. Otroligt simpla fel med simpla lösningar.

#35
#1 Tysken
2011-02-26 13:03

"Shogun" du har lite fel i din kommentar att det är många som kommenterar här på ViB.
Tittar man på signaturerna så är det kanske 10 st som figurerar i de flesta diskussionerna,
Det är nog mer att det finns ett antal fanatiska märkesfantaster som inte ser sina märkens felaktigheter utan enögt bara tror att det egna märket är det bästa som kommit mänskligheten till godo.
Hade flertalet av dessa haft en medelmåttlig intelligensnivå och inte befunnit sig på femårsstadiet så hade det säkert varit en nyanserad debatt, men den lyckas fanatikerna på ett effektivt sätt döda.
Att VIB dessutom saknar en vettig moderatorsfunktion gör inte debatterna mer givande utan de flesta trådar mynnar ut i en nivå där dagis sagostund jämförelsemässigt kommer att ligga på en akademisk toppnivå.

#36
2011-02-26 15:06

#1 Tysken (också en signatur), sen en tid finns det äntligen en moderator. Fredrik har rensat en hel del.
Sen kan man ju önska att det inte så ofta var de med lägst intelligens och sämst språkkänsla som onyanserat omhuldade sina favoriter.

#37
2011-02-26 21:21

Här ser man om olika bilmärkens återkallelser.
http://www.allworldauto.com/recalls/
Att man fortsätter att sälja många bilar trotts återkallelser kan vara att kunderna tycker att tillverkaren tar sitt tillverkningsansvar seriöst när man återkallar bilar med fel som upptäcks efter försäljningen av bilen.
När man läser totala antal återkallelser så får man ta hänsyn till olika biltillverkares modellantal som skilljer en hel del.

#38
2011-02-26 22:21

Re Börje bilkunnig
Vad har du sagt,,,?? Vi vet redan att du bara ljuger så det är totalt ointressant med inlägg från dig....

#39
Anonymmous
2011-02-27 01:25

Förbjud Toyota att sälja bilar - i alla fall i EU. Om inte annat skulle det vara straffbart att köpa en Toyota.

#40
2011-02-27 09:32

PREVIA, man kanske inte ska ta allt för hårt på den här uppställningen, men den visar ju att det finns tillverkare som är betydligt mindre än Toyota som ändå återkallar fler bilar.

Men man ska ju också tänka på hur villiga företagen är att kalla tillbaka sina ofärdiga produkter.

Jag tror att det behövs en attitydförändring inom hela bilbranschen så att man får sina bilar färdiga före leverans till kund!

#41
Fruktkorg
2011-02-27 10:57

Minns ni när Toyotas krockkuddar löste ut för sent och det inte togs på någon garanti? Det kör alltså omkring Toyota-bilar där krockkuddarna löser ut för sent med Toyotas kännedom.

#42
Börje bilkunnig
2011-02-27 11:38

Du vet mycket väl vad jag menar Simon då jag förklarat det ett flertal gånger:

Toyotas mattor var farliga, inte något USA hittat på som du påstod.

Länken jag skickade för några veckor sedan om återkallning nu i februari var inte skitsnack.

Du ville inte tro på detta, du påstod dig veta bättre än t ex Toyotas hemsida.
Nu kan du läsa om detta även på Vi bilägares hemsida.

Men du vill väl inte tro på detta ändå.
Snacka om att hela tiden göra bort sig!

Och detdär med att nackskydden lossnar vid inbromsning på Aygo trodde du inte på. Du skulle bara veta vad vi märkt med diverse Toyotanackskydd på bilverkstaden...

#43
Börje återkallar Simon
2011-02-27 12:06

Simon skrev: Återkallningarna gäller bara Lexus. Men det stämde inte, amerikanare och Toyota själva ljög.

ViB, Toyota m fl skrev: Den här omgångens återkallelse omfattar modellerna Toyota 4Runner, Toyota Highlander, Toyota Highlander Hybrid, Toyota RAV4, Lexus LX 570, Lexus GS 300, Lexus GS 350, Lexus RX 330, Lexus RX 250 samt Lexus RX 400h.

#44
2011-02-27 16:28

Re Börje

Det är inte lätt att hålla ihop trådarna, jag tycker du blandar lite som du vill, denna återkallning som görs nu fanns inte för några veckor sedan.....

Så vad du länkat till är nåt helt annat...... Vi har aldrig diskuterat mattors farlighet, var får du allt ifrån...?

#45
2011-02-27 19:23

Simon no1.

Sluta mata trollen!!

#46
2011-02-27 22:34

Jag har försökt undvikit att mata trollen i denna sörja men jag måste ställa en fråga till Börje då han avslöjar sin okunnighet gång på gång:
Hur förklarar du dina fantasier om att Aygos nackskydd skulle ramla bort vid inbromsning när Aygos nackskydd inte ens går att dra ur eftersom de är så långa att de tar i taket innan de åker ur och därmed omöjligt kan åka ur ofrivilligt om inte sätet fälls fram, det hade du vetat om du verkligen testat detta och haft någon koll på verkligheten så lägg ner dina egna fantasier nu snälla, fattar inte vad du får ut av dina löjliga påhitt?

#47
Anonymmous
2011-02-27 23:56

Shogun: Och ändå tycks du ha fått dig ett rejält skrovmål ...

#48
Johnny i tibro
2011-02-28 01:16

Amerikanarna är sura och leda på japanska bilars framgångar i staterna och sina egna inhemska motgångar och konkurser därför måste dom hitta en syndabock idet här fallet toyota. Fast dom flesta vet redan ändå att toyota tillverka långt bättre bilar på alla punkter bortsett från design och känsla.

www .daimlerchryslervehicleproblems.com/

Från det ena till det andra varför testar vi bilägare nästan bara europeiska och japanska bilar.
Kan ni inte göra lite seriösa tester av lite amerikanska gjutjärn som dodge, chrysler, chevrolet och (usa fordar)

#49
2011-02-28 09:29

Som vanligt en massa myter, skitsnack och löst tyckande... och en och annan serös kommentar.

Att Vi Bilägare sällan testar amerikanare beror rimligtvis på att de koncentrerar sig på det som säljs här i landet. För övrigt är det väl intressantare med test av bilar än av dinosaurier som inte haft vett att lägga sig ner och dö.

Och så detta tjafsande med signaturer!
Som jag ungefär skrev i en annan tråd:
Jag använder alltid samma signatur och den säger vem jag är. Jag har ingen anledning att gömma mig bakom mer eller mindre löjliga bokstavskombinationer som hela tiden ändras. Jag står för det jag skriver!

#50
2011-02-28 09:33

@ Johnny: Den sida du hänvisar till är inte det minsta seriös, bara någon missnöjd privatperson med agg till Chrysler.

Sen får du gärna utveckla de bevis du har att amerikanarna "hittat på" dessa fel på bilarna, (som dessutom Toyota själva erkänt).

Vad menar du dessutom med att "de flesta vet att Toyota tillverkar långt bättre bilar på alla punkter"?
Upplys mig gärna. Jag räknar mig som ganska kunnig och anser att det märket har sina starka sidor men även sina svaga. Överlägset på alla punkter, verkligen?

#51
T-rex
2011-02-28 15:32

I min Rav4 2010 sitter golvmattan fast med ett par rejäla krokar. I våra andra Toyotor har de farit runt så det är bra att dom åtgärdar detta.

#52
jörkky
2011-02-28 18:10

Väntar på kommentarer om vw problem med dsg lådan .de lär ha stora priblem med 7 stegade dsg n . Men vw väntar med återkallningar än .de är ansvar det

#53
2011-02-28 18:15

Bilar ska man kunna lita på även om mattorna inte skruvas fast. Lätt att missa skruva fast dem, lätt att byta mot bilmattor av annat ickefastskruvbart fabrikat.
Och bilmattor slits, hur länge kommer Toyota med sin reservdelshållning som är lite sådär sälja originalmattor?

Samma sak med t ex Aygos nackskydd, lätt att glömma att sätta fast dem ordentligt, framförallt för dess oftast äldre, senila ägare.

Vi sålde vår Lexus så fort Toyota och Lexus börjat återkalla lite, innan andrahandsvärdet blev för lågt.

Aldrig mera Toyota! Jag hoppas verkligen frugan får sin Avensis såld utan att hon behöver ge bort den.

#54
Tomaas
2011-02-28 20:51

Jarl S! Var är du...? Ho Ho....Jarl!

Hur var det nu! Jo just det 10 miljoner återkallade bilar på 18 månader....Jasså, inte mer. Då måste ju Toyåta vara bäst, hur många bilar tillverkar dom på ett år? Runt 8 miljoner nått sånt o ett halvår lägger vi till blir 12. Då får vi fram att risken är hyfsat stor att Jarl inte visar sig i kommentar spalten tack o lov!

#55
Örjan Sill
2011-02-28 20:54

Simon har även han lugnat sig numera.

#56
Börje bilkunnig
2011-02-28 22:01

Men lille Simon: Jag blandar inte ihop trådarna och vi har dessutom diskuterat mattorna tidigare.

Jag tror du vet det men du vill väl trolla fram ett bråk ännu en gång genom att gång på gång tjata om samma saker.

Jag ser dock inte någon mening med att skapa ännu sämre stämning här genom att bråka. Det gör du så det räcker.

Nej, nu ska jag ta och tanka tjänstbilen så att jag slipper det i morgon bitti. Tur att det inte är min egen bil jag sliter tyget på. Jag har nämligen plockat bort gummimattan från Lexusen...

Idag har min fruga bakat bullar. Det är gott med nybakt.

MVH Börje med familj.

#57
2011-03-01 09:41

Re Börje
Jag vet inte om man kan kallas för liten om man är 48 år, 187 cm lång och över 90 kilo.....:)

#58
Börje bilkunnig
2011-03-01 09:56

Jag är nog faan mer stark än dig. Och blått blod, har du det?

Simon: Är det för att få igång bråk som du alltid brukar påstå att vi inte snackat om något som vi redan diskuterat?

Nu är min rast snart slut, står en herre och tittar på en Lexus. Bästa att gå ut och lura på stackaren bilen. Då slipper iaf jag att se den! :)

#59
2011-03-01 10:45

Re Börje
Eftersom du är mytoman är du säkert det, kanske till och med din fru......:)

#60
Börje bonnläpp
2011-03-01 15:03

"Vi sålde vår Lexus så fort Toyota och Lexus börjat återkalla lite, innan andrahandsvärdet blev för lågt".
Snålhet och högerpolitik Nils af Palmstierna - hur går det ihop? Vem ska då driva tillväxten?

#61
Börje biIkunnig
2011-03-02 20:48

Chrysler Voyager återkallas aldrig.

#62
2011-03-02 23:08

Re Börje Bilokunnig som vanligt.....

http://www.vibilagare.se/nyheter/chrysler-aterkallar-nastan-700-000-bilar-769

#63
Börje bilkunnig
2011-03-03 10:49

Och hur många har inte Toyota återkallat?

#64
2011-03-03 11:07

Re Börje
Ingen här har visat sån okunnighet att de sagt att Toyota aldrig har återkallat, men din okunnighet viade sig ännu en gång då du hävdade att Chrysler Voyager aldrig återkallats, vilket visade sig vara fel.....:)

#65
Jossan Bårnebus
2011-03-03 11:10

Simon: Det har jag aldrig hävdat, sluta trolla nu!

Och om någon hävdat det är det du, eftersom du kapat mitt Börje-konto för att jävlas med mig.

Har bett ViB spärra det, jag tänker skaffa ett nytt.

#66
2011-03-03 11:14

Re Jossan, sluta löjla dig, vem som helst kan ju se vad du skriver.....!

#67
Jossan Bårnebus
2011-03-03 11:41

Nu kan du t ex nedan se att det finns flera Börje bilkunnig.

#68
Jossan Bårnebus (Fd Börje bilkunnig
2011-03-03 11:44

Varför dra upp en flera år gammal artikel Simon trollning? När det finns miljontals färska Toyota återkallar....

#69
Simon no 1
2011-03-03 11:58

Idag fyller jag år.

Det firas med kaffe och tårta. En liten stund efter middagen såklart.

#70
2011-03-03 13:15

Tydligen någon som tycker det är roligt att kapa konton, jag fyller inte år idag, men om jag gjort det skulle jag gärna firat....:)

#71
Börje bilkunnig
2011-03-04 09:45

Börjes sätt beror på mitt namn så var inte dumma mot mig.
När mor irriterat ropade Börje så trodde jag att jag skulle börje med buset jag höll på med.

Men egentligen menade hon att jag skulle låte bli.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.