Bild
Nästa artikel

Topplista oktober 2013: Mest registrerade bilarna

Topplista

Volvo V70 ökar ledningen på topplistan över Sveriges mest populära bilar. Den största raketen på listan är dock Toyota Auris.

För fjärde månaden i rad ökade registreringarna av nya personbilar i Sverige, visar färsk försäljningsstatistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Under oktober registrerades 25 332 nya bilar, en ökning med 5,4 procent jämfört med samma månad i fjol. Om man däremot räknar med hela perioden från januari till och med oktober har registreringarna backat med 4,1 procent.

På topplistan över de mest registrerade bilmodellerna under oktober återfinns ständiga kombifavoriten Volvo V70 på en ohotad förstaplats, före Volkswagen Golf. Därmed drygar V70 ut ledningen på listan som gäller det totala antalet registreringar i år.

Raketen på topplistan heter dock Toyota Auris. Tidigare i år kom en ny generation av modellen och den har de svenska bilköparna tagit emot med öppna armar. Hittills i år har 4 238 exemplar registrerats, jämfört med 2 205 under samma period förra året.

Klicka här för att se hela topplistan med totalt 312 modeller.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan?

Topplista oktober:

(Förra årets siffror inom parentes)

1. Volvo V70, 2 012 (1 784)
2. VW Golf, 1 374 (948)
3. Volvo S/V60, 1 246 (1 236)
4. VW Passat, 1 092 (1 223)
5. Volvo XC60, 1 030 (852)
6. Toyota Auris, 928 (212)
7. Volvo V40, 785 (945)

8. Kia Cee’d, 689 (529)
9. Toyota Yaris, 547 (506)

10. BMW 3-serie, 485 (550)

Källa: Bil Sweden

Topplista januari-oktober:

(Förra årets siffror inom parentes)

1. Volvo V70, 15 527 (17 513)
2. VW Passat, 11 378 (13 430)
3. Volvo S/V60, 10 986 (10 842)
4. VW Golf, 8 931 (9 155)
5. Volvo V40, 7 485 (2 020)
6. Volvo XC60, 6 591 (5 038)

7. Kia Cee'd, 5 639 (5 620)
8. BMW 3-Serie, 5 129 (4 292)
9. Toyota Auris, 4 238 (2 205)
10. BMW 5-Serie 3 828 (3 762)

Källa: Bil Sweden

Kommentarer

#1
2013-11-01 14:10

Det är sällan man kan omtala Toyota Auris som stor .. och en raket
Men här gick det :o)

#2
2013-11-01 15:01

Privatlistan ser lite annorlunda ut, Audi och BMW säljer väldigt lite till privatpersoner medan Volvo, VW, Toyota och KIA börjar bli mer och mer lika stora.

#3
2013-11-01 15:04

Och listan är inte försäljning, utan över de som är mest registrerade. Dvs, även osålda bilar som står hos handlare men som är registrerade finns med i listan.

#5
2013-11-01 17:10

Hur det än räknas ... inregistrerade men osålda (säljs väl nå'n gång) .. Tjänstebilar kontra privatköp ... spelar mindre roll (det finns väl alltid en människa bakom besluten?) Så .. i långa loppet är det väl de bilar som säljs mest?
Eller är det kanske Renault som säljer mest .. egentligen?

#6
2013-11-01 21:58

Benois, det är många, många fler som inregistrerat stående. Den som vill köpa "nytt" nu kan göra fynd. Bättre än beg.

#7
2013-11-03 10:07

Är det någon som faktiskt bryr sig om denna lista?
Kollar vilken som ligger etta och köper en sådan bil?

Jag vet en som alltid kollade bilbesiktningens statistik när det var dags att byta bil. Han köpte den som hade minst fel på besiktningen oavsett vad det var för bil.

#8
2013-11-03 11:32

Det enda man möjligen kan utläsa av den här redovisning är hur populära de olika fabrikaten är .. när det kommer till faktiska köp.
Vidare skiljer det sej naturligtvis enormt mellan olika regioner ..
.
Vad jag skulle vara nyfiken på är .. hur många 20.000milare och 10 åriga bilar kvar i trafik av de olika fabrikaten ..

#9
2013-11-03 13:15

Jes, det spelar inte så stor roll, kör du en bil som är tio år och som gått 20000 mil anses du av många som en ansvarslös miljöbov oavsett vad det är för märke.
Dessutom har du inte tagit ditt samhällsansvar eftersom du inte köpt minst ett par nya bilar under den tiden!

#10
2013-11-03 13:44
#11
2013-11-03 14:03

Vad märkligt trasten: Inte ett enda plåtschabrak med på listan!!! Kan det ha att göra med att de hamnar på skroten om man kör dem likadant som de som finns med på listan?

MVH AL

#12
2013-11-03 19:11
#13
2013-11-03 19:19

Chrysler Voyager är ju känd för sin höga kvalitet? Liksom för människor är dödligheten hos icke samlarbilar 100 % så siffrorna avspeglar väl bara försäljningsstatistiken några år tidigare. Fiat torde skrotas mindre och mindre under åren framöver.

#15
2013-11-03 19:50

Tryckfelsnisse har väl varit framme där. Det trodde jag alla förstod. Det är ju inte jag som gjort listan. Vill du ha vidare förklaring får du väl för fan skriva till Expressen!

#17
2013-11-04 15:37

Förbryllande lista trasten ... Det är förstås Chrysler Voyager som förbryllar .. Tydligen en bil som Inte lever upp till sitt rykte :o)
.
Därutöver känner jag hyfsat igen mej i listan .. (visst har jag mött åldriga japaner .. men mest bara lågmilare)

#18
2013-11-05 10:34

Expressens lista säger egentligen inget, förutom vilka bilar som är vanligast som tjänstebilar.

För att sänka sig till AL's nivå kan man tillägga att det inte finns en enda Toyota med heller...
Kan det bero på att de står mest på verkstad pga återkallningar...?

#19
2013-11-05 10:42

Och så har vi problemet med "registrerade" bilar kontra faktiskt sålda bilar.

#20
Leif Larsson
2013-11-05 16:16

På den listan kvalar Micran in. Köpt 2007, besiktades igår, utan anmärkning.
Och har gått 14 693 mil.
Besiktningen bjöd på E-diagnos komplett, inget fel där heller.
Håller "tummarna" att Alfan ska vara lika bra.

#21
2013-11-06 23:01

Snart är jag med och bidrar till denna lista :D

#22
2013-11-07 11:02

Aurisens rush beror ju även på att den numera finns som kombi och säkert har även många fallit för hybridversionen i år också.
Skulle som jag även har nämnt tidigare tro att en del Priusägare har bytat "ner" sig till en Auris Hybrid.
Personligen tror jag att Priusförsäljningen kommer att gå ner kraftigt över hela världen nu när det finns mer praktiska och för ögat snyggare modeller med hybridlina.

#23
2013-11-07 11:30

Sverige är nog lite unikt, eller så är det bara just regade men kanske inte sålda bilar.
Kollade lite på Auris i andra länder: Tyskland 21:a plats, Spanien 17:e, Frankrike 37:e och Italien 37:e plats.
Långt under t.ex. Qashqai:18 - 4 - 13 -15

#24
2013-11-07 14:56

Ja det är ganska märkligt,..Auris skjuter in från typ ingenstans och tar mark mest för att den nu finns som kombi men sedan finns det många bilar som kommer långt ner på topp 100 som också erbjuds som kombi.
Qashqai då inget undantag ...man kan ju undra varför inte den har en högre placering här?

#25
2013-11-08 12:20

Intressant är också att BMW 3- och 5-serie säljer så bra här, men inte i Tyskland.
Där är det 1-serien som säljer bäst, 5-serien är inte ens med bland de 40 mest sålda!
Men, det är å andra sidan enbart privatköp som redovisats, skulle vara intressant att se hur stor andel de privatköpta har i Sverige.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.