Bild
Nästa artikel

Topplista september 2013: Mest registrerade bilarna

Topplista

Här är topplistan som visar vilka märken och modeller som är hetast på den svenska bilmarknaden. Hur populär är din bil?

När branschorganisationen Bil Sweden offentliggjorde siffrorna från augusti månads bilförsäljning hade Volkswagen Passat gått om den eviga ettan Volvo V70. När september månads försäljning nu presenteras är Volvo tillbaka med besked.

Volvo V70 är återigen Sveriges mest sålda bil, med 1 741 sålda exemplar i september. Samtidigt misslyckas Volkswagen inte bara med att hålla förstaplatsen. På andra plats finns ytterligare en Volvo, S/V60, med 1 354 sålda exemplar.

Volkswagen Passat, med en försäljning på 1 060 bilar i september, trillar rent av ner till fjärdeplatsen. På tredje plats finns nämligen Volkswagen Golf, med 1 159 sålda exemplar.

Volvo och Volkswagen dominerar som vanligt listan över månadens mest registrerade bilar, med fyra respektive två modeller bland de sju främsta. Uppstickaren Kia Cee’d såldes i 781 exemplar.

Den svenska bilmarknaden växte med 11,2 procent i september jämfört med samma månad förra året.

Klicka här för att se hela topplistan med statistik för 311 modeller.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan?

Nyregistreringar januari-september 2013:

(Nyregistreringar januari-september 2012 inom parentes)

1. Volvo V70, 13 515 (15 729), -14,07 %
2. VW Passat, 10 286 (12 207), -15,73 %
3. Volvo S/V60, 9 740 (9 606), +1,39 %
4. VW Golf, 7 557 (8 207), -7,92 %
5. Volvo V40, 6 700 (1 075), +523,25 %
6. Volvo XC60, 5 561 (4 186), +32,84 %
7. Kia Cee’d, 4 950 (5 091), -2,76 %
8. BMW 3-serie, 4 644 (3 742), +24,10 %
9. Audi A4, 3 377 (3 426), -1,43 %
10. Ford Focus, 3 365 (3 658), -8,00 %

Källa: Bil Sweden

Kommentarer

#1
2013-10-01 12:14

Volvos fyra märken har hitintills i år sålt 35516 bilar medan Passat och Golf sålt 17843 tillsammans.

#2
2013-10-01 13:00

Jaha snabb95, du jämför 4 märken mot 2???? Det vore intressant att jämföra i så fall alla bilar som säljs i Sverige med Volvo och VW som varumärke. ;-)

#3
frb
2013-10-01 13:41

Volvos fyra märken? Modeller menar du nog snabb95. Men du är i gott sällskap. En kollega nämnde för ett tag sedan om en krånglande "Golf Touareg". Många tror uppenbarligen att Golf är ett bilmärke. Tydligen inte lätt att skilja på märke och modell.

#4
2013-10-01 16:12

Svärmor ringde verkstaden en gång för att boka en tid för reparation av sin "Fiat Audi"

Oklart vilken verkstad hon rinde...

#5
2013-10-01 16:23

Kom bara plötsligt att tänka på Volvo Sonett. Med sex förgasare

#6
2013-10-01 17:20

Jag vet de som tror att Golf är en modell och Das Auto är bilmärket.

#7
2013-10-01 18:40

Jag vet de som tror att Peugeot är ett bilmärke och 308 en modell. :)

#8
2013-10-01 20:45

Personligen så skulle jag tycka det vore tråkigt att vara med på den där listan :P

#9
2013-10-01 22:32

Peter E

:-)

MVH AL

#10
2013-10-03 17:49

Men Golf Är en modell Raphael. Sedan 1974 (and still going strong)
Slå upp det om du inte tror mej. Sök på "VW Golf"!
Det är en modell med ursprung i Tyskland. Tyskland är ett land lite norrost om Frankrike ... Det är där "premium" inom bilvärlden uppfanns, utvecklades och lever, inte i Frankrike alltså men lite norrost om ... Golf ska dock inte förväxlas med etablerade premiummodeller.

#11
2013-10-04 13:48

Det var där folk kom på att "Ja om vi stoppar in lite mjuk filtmatta under instrumentpanelsvinylen så kan vi ta det dubbla för bilen, fast den i själva verket är sämre!".

De är kloka i det där landet du talar om Jes ;)

#12
2013-10-05 21:42

Roger Skagerström.

Håller fullständigt med, tänk vad det gör med lite mjukgörare i plasten som man sedan andas in och blir hög på plastångorna och tror att man åker i en kvalitetsbil/premium bil som man köpt för dyra pengar ;o)

#13
mcregor
2013-10-06 09:32

Tänkte inte på att standardmärket Toyota och och premiummärket Lexus aldrig använder mjukgörare...eller ?

#14
2013-10-06 12:34

Gammalmoster tyckte bäst om Yokåta!

#15
2013-10-07 16:01

Såldes är väl samma sak som "i trafik" kan man lite humoristisk anta. Få köper bil ny "kontant" idag, företag,leas el avbetalning , dvs banken äger bilen är väl verkligheten.......

#16
2013-10-07 21:14

"Hur populär är din bil?"

Det är inte utan att man känner sig smått förolämpad när någon verkar anta att ens bilar skulle kunna förekomma på en lista över bilar som populasen i brist på fantasi, bildning och förstånd finner tilltalande.

#17
2013-10-12 21:06

Angående listan. Är lite förvånad att Toyota (är ingen fanatiker) inte fick med någon av sina mindre modeller. Två VOLVO-modeller och BMW har säkert bidragit till det. Duellen KIA Cee´d vs VW Golf ser spännande ut. Cee´d är en av anledningarna till att märket KIA har ökat i popularitet i Europa de senaste åren. AUDI A4 säljer bra bland AUDI-modeller men överskuggas av ärkerivalen BMW 3 inte bara i Sverige utan hela EU plus ett par länder till däribland Norge och Schweiz.

Skulle vara intressant att se topp 20. Hur långt ner är de franska bilmärken? Finns det någon trend här? Kommentarer från deras representanter i Sverige vore intressant lektyr. Franska bilar är över huvudtaget mytomspunna. Skulle vilja se hur de säljer i hela världen.

Annan sak som jag (också) skulle vilja ha är uppdelning i klasser. Passat är mindre än V70 så jämförelsen är orättvis. Det är betydligt mer rimligt/iögonfallande/intressant att jämföra BMW 3 - VW Passat - Audi A4. Spelar ingen roll hur lite 10 på listan säljer.

Sådan lista är mycket mer värd för mig som konsument än att se 4 VOLVO-modeller där kanske ingen tilltalar mig...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.