Bild
Nästa artikel
Topplista maj 2013: Mest registrerade bilarna

Topplista maj 2013: Mest registrerade bilarna

Topplista

Volvo XC60 är het bland bilköparna. Modellen noterar störst ökning på topplistan över Sveriges tio mest sålda bilar.

Crossovermodellen XC60 började säljas 2008 och har sedan året därpå varit Volvos mest sålda modell. Årsmodell 2014, som nyligen har börjat tillverkas i Volvos belgiska fabrik i Gent, är ansiktslyft och har ny design utvändigt och på insidan.

Men trots att uppdateringen är nära förestående fortsätter bilen att sälja och hittills iår har försäljningen i Sverige ökat med hela 37,69 procent. Ingen annan bil på topplistan över de mest sålda modellerna kommer i närheten av den siffran.

Överst på topplistan återfinns ständiga bästsäljaren Volvo V70, följt av Volkswagen Passat. Båda ettan och tvåan tappar tvåsiffrigt, men Volvons ras är inte lika brant.

Nyregistreringar januari-maj 2013:
(Nyregistreringar januari-maj 2012 inom parentes.)

1. Volvo V70, 7 756 (8 996), -13,68 %
2. Volkswagen Passat, 5 833 (7 350), -20,63 %
3. Volvo S/V60, 5 574 (5 553), +0,37 %
4. Volvo V40, 4 065 (–), –
5. Volkswagen Golf, 3 869 (4 294), -9,89 %
6. Volvo XC60, 3 350 (2 433), +37,69 %
7. Kia Cee’d, 2 484 (2 579), -3,68 %
8. BMW 3-serie, 2 210 (2 071), +6,71
9. Audi A4, 1 903 (1 919), -0,83 %
10. BMW 5-serie, 1 839 (1 927), -4,56

Källa: Bil Sweden

Klicka på den här länken för att se hela topplistan med 298 modeller.

Diskutera: Vad tycker du om topplistan?

Taggar: Nyheter,

Kommentarer

#1
2013-06-04 07:23

Som jag sagt tidigare, Volvo är djupt inrotat i svenska folksjälen.
De kan nästan tillverka en bil som ser ut hur som helst och vi svenskar köper den. Annat är det utanför Sverige.

#2
2013-06-04 12:53

Exakt min uppfattning Hackenbush, i Sverige kan man sälja trånga stolpskott som V40 och V60 som enbart bygger på ett indoktrinerat utseende.
V70 som jag själv färdas i är ju en bra bil, men börjar bli ålderstigen jämfört med de nya modeller som konkurrenterna kommit med.
Den går ju bra i Sverige, men utomlands?
Vad finns i övrigt som är någorlunda nytt? Jo XC60 som kanske är den trevligaste bilen nu, men i övrigt?
Suggan XC90 gjorde väl ingen glad ens när den var ny?

#3
2013-06-04 13:38

Och vad är så bra med alla tyska bilar då ?
Tycker Volvo är väl med i konkurrensen.
Men visst bör Volvo fortsätta utveckla sitt modellprogram.

#4
2013-06-04 14:53

Skandinavisk livsstil och design smäller rätt högt utomlands. Volvo är det enda skandinaviska bilmärke som finns kvar och rätt förvaltat tror jag absolut att de har stor potential att konkurrera i premiumsegmentet utomlands.
Tvärtom många andra här, tycker jag nuvarande modellprogram är helrätt. Man har fått till en bra identitet med snygga bilar i många segment och en ganska unik design - framför allt interiört.
Att bara spela på det tråkigt praktiska och tryggheten håller inte längre när konkurrenterna är lika bra eller bättre.

#5
2013-06-05 08:47

Skall Volvo lyckas i Usa så måste de ta fram en stor Suv och en Pickup med V8. Det är det som säljs mest i Usa nu.
När det gäller Europa så finns det massvis med bilar i samma klass som V40,V60 som har bättre utrymme och kostar mindre i inköp. Endast de mest inbitna Volvo-fans köper V40,V60 istället för något annat här.

#6
2013-06-05 12:46

Jag tror fortfarande inte att en Volvo Pickup skulle sälja I vettiga antal I USA. Marknaden är visserligen stor men det finns redan ett stort utbud. Förutom Chevrolet, Dodge och Ford så har även Honda, Nissan och Toyota stora Pickuper med V8 motorer på USA marknaden. Och det är nog bara en tidsfråga innan kineserna kommer in på det segmentet också. En ny XC90 är mycket viktigare för USA, Australien och Kina. Här I Australien är XC60 och XC90 de enda Volvomodeller som säljer I något så när vettiga antal. Utan dessa modeller skulle nog Volvo kunna stänga verksamheten här.

#7
2013-06-05 13:48

Håller med Peter. Att konkurrera med produkten som sådan blir bara svårare och svårare när alla tillverkare erbjuder allt.
Tiden när Volvo t ex kunde nisha sig som det praktiska, säkra, kombi-alternativet för familjer är förbi. I dag är konkurrenterna lika bra eller bättre.

Jag tror att Volvo ska fokusera på den varumärkesförflyttning man redan påbörjat och profilera Volvo som ett premiummärke med stilren skandinavisk design.

Att försöka täcka alla segment och slå sig fram som ett volymmärke är omöjligt, med konkurrenter som VW, Ford, Toyota och Hyundai. Med rätt Identitet kan man överleva ändå.

#8
2013-06-05 14:23

Det är väl många andra storlekar på bilar som säljer bra i USA ser man i siffrorna i tabellen där Volvo XC 60 ligger på plats 146 efter tre månader i år.
Och Volvo XC90 på plats 203.
http://bestsellingcarsblog.com/2013/04/13/usa-3-months-2013-ford-fusion-and-escape-at-record-levels/

#9
2013-06-06 07:21

Det finns kanske de i Sverige som kan se Volvo som premium men detta blir svårare att genomföra i andra länder.

#10
2013-06-07 18:00

Detta snack om premium börjar bli tröttsamt ,tydligen finns det ingen motorjournalist som vågar skriva att någon annan bil än dom tyska märkena är premium, jag anser att volvo xc 60 är precis lika premium som audi q5 ..jag har testat båda och tycker att Audin är simplare och omodernare än Volvon ,sen så dras audi och bmw med stora mororhaverier enligt försäkringsbranschen men det kanske en premiumbil ska ha?

#11
Leif Larsson
2013-06-07 19:02

Håller med antonshallan. Vad är premium igentligen?
Bilar som kostar miljonen eller vad.
Åk till en bilskrot, där finns bilar av alla märken och modeller.

#12
2013-06-07 22:17

Premium = det dyrare och lyxigare alternativet. Motsatsen till budget(alternativet)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.