Bild
Nästa artikel

Passat säljer bäst i Sverige

Nyheter

Det går bra för Volkswagen för närvarande. Augusti månad noterades 3474 registrerade bilar vilket leder till en förstaplats på den svenska bilmarknaden.

Det går bra för Volkswagen för närvarande. Augusti månad noterades 3474 registrerade bilar vilket leder till en förstaplats på den svenska bilmarknaden. Samtidigt tog sig Passat högst upp på topplistan av sålda bilmodeller. Volkswagen har vuxit stadigt på den svenska bilmarknaden. Sedan 2004 har man ökat sin marknadsandel från 8 procent till 15,3 procent under 2012. Under augusti registrerades det in 3474 nya Volkswagen vilket leder till en marknadsandel på 16 procent. Därmed låg man 356 bilar före tvåan, Volvo.

 

Diskutera: Tror du Volkswagens framgångar i Sverige kommer att fortsätta?

Kommentarer

#1
2013-09-02 10:34

Hittills i år har VW tappat 1,4% marknadsandel vs förra året. BMW, Volvo, Toyota m.fl ökar.

#2
2013-09-02 10:55

Inte kommer framgångarna fortsätta hos taxibilsägarna då VW inte längre säljer dessa bilar för taxibruk på grund av undermålig kvalité hos bilarna.
Vilket måste glädja taxichaufförerna man pratat med.
Tur för VW att inte bilköpare i allmänhet inte bryr sig om kvalitéegenskaperma hos bilarna och fortsätter att köpa deras bilar.

#3
frb
2013-09-02 11:13

Skulle aldrig köpa sån skit. Rost, lacksläpp, krånglande DSG-lådor, listan kan göras lång. De vägrar att göra återkallelser också, åtminstone i Sverige. Nej, VW köper man bara om man inte tror att det finns bättre bilar för pengarna.
VW sålde bäst i augusti. Men kolla sen vilka som sålde bäst under helåret. Det kommer att vara Volvo (störst i Sverige) och Toyota (störst i världen).

#4
mcregor
2013-09-02 11:38

Tänk att det finns så många uppenbara VW-hatare i dessa spalter....
Om jag får gissa så har de flesta inte ens haft en VW...
Visst - allt är absolut inte perfekt men det är det inte hos andra märken heller. Det är nog att omyndigförklara alla som köper VW när man påstår att det bara är skit. Personligen tycker jag nog att det vore mera klädsamt att vara liiite mera lågmäld i sin kritik mot ett enskilt märke som bevisligen är tämligen framgångsrikt. Allt kan inte vara skit för då skulle knappast försäljningsframgångarna fortsätta år efter år... De flesta ägarna är nog ändå rätt nöjda med sina bilar - det är i alla fall min gissning. Sen finns det givetvis mindre lyckade exemplar men säg det märke som inte producerar sådana...

#5
2013-09-02 11:46

Kan konstatera att VW bygger prisvärda bilar med god utrustning. Men tyvärr så når inte kvalitén på bilarna upp till samma nivå som hos Toyota.
Efter nästan 30000mil i 2st Toyota under 10år, så bytte jag till VW Passat 2011 2,0 TDI 140hk.
Passaten är nu 1 år och har nu rullat 3000mil och fått sin första service, och jag kan summera det så här:
- Växellåda har bytts (manuell).
- Innertaket har bytts då det läckte från railsen.
- Samtliga dörrar har justerats/riktats om.
- Chromelist har släppt på förardörr.
- Styrinrättningen hugger i vissa lägen, troligen orsakat av skeva fälgar, däcken byttes på garanti då jag själv kontaktade generalagenten.
- Massor av knarr, knak och annat missljud från inredningen. VW hänvisar till temperaturväxlingar.
....... listan kan göras lång.

Kan efter detta år konstatera att 2 års nybilsgaranti hos VW innebär 2 års reparationstid. Så någon ny VW blir det inte för mig.

Så efter 2 år bytte jag in bilen mot nya Mercedes A-klass med AMG-paket och den är jag mycket nöjd med!

#6
2013-09-02 12:13

mcregor säger det bra: tänk att det finns så många Volkswagenhatare i spalterna. Och jag håller med mcregor i att de flesta aldrig ens har ägt en Volkswagen, och skulle de ha gjort det var det väl på 1970-talet eller så. Av alla de som jag känner som har en till tre år gamla Passater har ingen vittnat om minsta fel - antingen är bilarna utmärkta eller så mörkar de några fel. Inte ens de med DSG-låda har haft något att klaga på. Volkswagenbilarna är ljusår bättre än vad tidningsrubrikerna och Volkswagenhatarna basunerar ut. Fina bilar, roliga att köra samt prisvärda.

PREVIA skall inte vara så högljudd. Toyota återkallar i princip varje årsproduktion numera.

Passat2011, först skriver du att Passaten nu är ett år, sedan skriver du att det inte blir någon ny Passat för din del och som avslutning skriver du att "efter 2 år bytte jag in bilen mot nya Mercedes A-klass med AMG-paket och den är jag mycket nöjd med!". Jag får inte ihop något av detta avseende tidsaspekterna. Det enda som verkar vettigt är att A-Klassen är en finfin bil - om du nu har någon. Det ter sig nämligen en smula märkligt att en ägare till en stor Passat köper en liten A-Klass i stället.

#7
2013-09-02 12:34

Passat2011, antingen ljuger du hejvilt eller så har du haft en sanslös otur. Alla fel du beskriver efter bara ett år är knappast typiskt för märket och skulle mer eller mindre kvalificera hela köpet för en reklamation ...

Det går säkert att gräva upp någon som säger sig ha haft minst lika mycket fel på en Toyota Avensis ...

#8
2013-09-02 12:53

Det är inte utan att det känns som att Passat2011 är ett "troll".

När det sedan gäller de stora, svarta krigsrubrikerna mot Volkswagen undrar jag om det inte är en mediekomplott mot märket i syfte att hjälpa Volvo.

#9
2013-09-02 13:11

KaptenOberkomm:
Jag är inget "Troll" utan en konsument som köper ny bil var 3:e år. Passaten hämtades i januari 2011 och byttes in i januari 2013 då den gått 6000mil då jag hämtade ut min Mercedes A-klass. Att jag bytte efter 2 år istället för 3 berodde på alla problem. Att jag valde A-klassen var att den passade mig i storlek.
Swemba:
Nej, jag ljuger inte. Att reklamera bilen accepterade inte VW utan den skulle repareras till varje pris.

#10
2013-09-02 13:13

Passat2011, ändrades dina behov av storlek på bilen så radikalt på två år?

#11
mcregor
2013-09-02 13:51

Om det är som Passat 2011 skriver så är det ju synnerligen olyckligt - ett dålig exemplar kombinerat med att VW uppenbarligen inte tagit sitt ansvar. Lyckligtvis så tror jag inte att detta är typiskt VW vilket givetvis inte hjälper Passat 2011 men rötäggs-exemplar kan nog hittas hos de flesta fabrikat, tyvärr.

#12
2013-09-02 13:53

Passat2011, Tja, jag vet inte vad jag ska tro. Din kommentarslog tyder iaf på att du inte är här för att prata om bilar. Du har postat exakt samma story 4 ggr tidigare. http://www.vibilagare.se/user/66448/comment

Sen får jag fortfarande inte ihop meningarna: "Passaten är nu 1 år och har nu rullat 3000mi" och "Så efter 2 år bytte jag in bilen mot nya Mercedes A-klass".

Hur ska du ha det? Är den 1 eller 2 år gammal?

#13
2013-09-02 14:11

Det där med knarr kan jag instämma i. Har haft Passat sedan 2003,och det har blivit fyra stycken.
Den från 2007 och den som jag har nu 2012, knarrar mer än de äldre.
Jag har dock fått bort det genom att smörja in de dubbla dörrlister (8st) samt bakluckans list. Dessutom skall den listen mellan framdörr och bakdörr mellan fönstren smörjas.
Jag använder en "dutt-penna", som man köper för en femtiolapp, som är är till för ändamålet.

Bilen går efter en bahandling "tyst" i ett halvår.

Växellådan fick jag också byta på 2007:an (4motion), ett drev på 6:an som var defekt - garantiåttagande då det upptäcktes efter 300mil (köptes ny).

Det största problemet med framförallt Passat är lacksläppen på dörrarna och bakluckan.
I försäljningshallen finns det i princip ingen som är tre år eller äldre som inte har en eller två "vårtor" någonstans.

Annars måste jag säga att det är en prisvärd och mycket komfortabel bil. Snålt i in i h_vete också. Kör jag min på bensin så tar den 0,65L/mil och jag har en tämligen tung fot.
Jag har en mil till jobbet, 80% landsväg. I fredags försökte jag köra så snålt som möjligt och ändå hålla hastighetsgränsen.
Kallstart - köra o stanna. 0,52m3/mil tog den då på gas. På bensin blir den aningen törstigare.

När det är dags o bytas blir det nog en Golf kombi istället.

#14
2013-09-02 14:51

Jag förstår inte riktigt hur ni räknar här ViB. Enligt Bilswedens hemsida så registrerades det 1127 st V70 i augusti och 1270 Passat under samma period. Om man sedan även studerar juli månad så är situationen den omvända, 1203 st Volvo V70 och 897 st Passat. Så det finns en variation mellan olika månader, dagar och timmar. Tar man med det i beräkningen gör det rubriken på denna artikel mycket löjlig.

http://www.bilsweden.se/ny_statistik/topplistor_1/topplistor_per_manad_2013/topplistan-augusti-2013

Hittills i år har det registrerats 11774 st Volvo V70 och 9226 st Passat. Volvo leder alltså försäljningsstatistiken.

MVH AL

#15
2013-09-02 15:02

AL, det är just augusti månad som avses och ja det kan tyckas löjligt, men det är en klatschig rubrik och media älskar bra rubriker.
Vi kan säkert hitta ett intervall - en dag, en timme eller en minut - då det såldes fler Dacia än Volvo .... i Örkelljunga :-)

Volvos förklarar tappet med den svenska industrisemester och det måste man väl säga låter som en rimlig förklaring.

#16
2013-09-02 15:25

Jo, det är inte så lite tramsigt och egentligen bara ett mediaspel som inte håller för en ingående analys.

Här är i alla fall en som reagerat på fulsäljet från Volkswagen:

http://www.svd.se/naringsliv/motor/bra-rutet-om-volvo-volkswagen-men-helt-fel_8478216.svd

MVH AL

#17
2013-09-02 15:36

Ja det är skrämmande och det gäller inte bara bilar. Den granskande journalistiken verkar helt ha upphört. Vilket vansinne som helst verkar kunna få omedelbart fäste och total genomslagskraft i all dagsmedia i jakten på lösnummerförsäljningen ...
.. och folket sväljer allt, oavsett om det är bilar, kost, klimat eller något annat som avhandlas.

#18
2013-09-02 17:10

Minns att vi skulle köpa smör istället för margarin som enligt en undersökning plötsligt visade sig vara nyttigare, att rådet kom samtidigt som EU hade ett enormt smöröverskott var det inte många som reflekterade över...

En annan gång skulle vi köpa chips för att inte få typ cancer, och gissa vem låg bakom den undersökningen???

Sen är det bilavgaserna som ligger bakom torkan, översvämningarna, kalla vintrar, varma vintrar osv. allt enligt rapporten för dagen och media hakar på.

Nuförtiden måste man ta reda på vem som beställt en viss undersökning innan man kan lita på att den är relevant, men vem orkar göra det?
Lättare då att tro på allt som skrivs så hinner man med några extra Facebookuppdateringar istället...

#19
2013-09-02 18:10

Jag tror då Volkswagens framgånger fortsätter ....
Det verkar dock inte vara på bekostnad av Volvo ... som också står sej stark i Sverige.
Mina erfarenheter av Passat är goda ...

#20
2013-09-02 18:54

Men i sak stämmer det ju: "Det går bra för Volkswagen för närvarande. Augusti månad noterades 3474 registrerade bilar vilket leder till en förstaplats på den svenska bilmarknaden." Siffrorna gäller ju augusti. Och skit samma om Volvo har semester - det har man på Volkswagen också. Och det dröjer inte länge förrän Volkswagens ledning är permanent.

#21
2013-09-02 19:40

Kapten, semester i Tysland vs Sverige fungerar uppenbarligen olika VW har sen många år varit största märket i just augusti. Men ingen annan månad. Om man tittar på detaljerna ser man att de nog samlat en del stora leveranser till just augusti. Det som man framför allt ser i statistiken är att VW faktiskt backat med över 1% i marknadsandelar över året, (augusti inräknat). Så att VW vinner i längden är inte troligt. Nu har de fått många Saab kunder som därefter går till andra märken.

#22
2013-09-02 19:43

Jonas Fröberg har också kommenterat saken i dagens upplaga av svd:s Näringsliv

http://www.svd.se/naringsliv/motor/bra-rutet-om-volvo-volkswagen-men-helt-fel_8478216.svd

#23
2013-09-02 20:18

Men alltså, da inte allt så bokstavligt med semester hit och semester dit. Artikeln är i sista änden korrekt: I augusti var Volkswagen störst. Det är egentligen helt ointressant vilka förklaringarna är.

#24
2013-09-02 20:58

Jag håller med Al och Mythbuster,,,Visst sålde VW bättre i augusti, men de har tappat 10% jämfört med förra året och 15% på helåret, så inte går fet så värst bra..

#25
2013-09-02 21:06

För Volvoister, VW-hatare och liknande sektister är det tydligen väldigt viktigt att finna (bort-) förklaringar till det faktum artikeln berättar.
Men vad är förklaringen till ökningen från 8 till 15% maknadsandelar på åtta (8) år .... trots den samtidigt ökade konkurrensen från fjärran östern och andra låglöneländer?

#26
2013-09-02 21:20

*Suck*

#27
2013-09-02 21:21

Det är ju bara trams av Vi Bilägare att basunera ut att VW "Passat säljer bäst i Sverige" när det bara gäller en månad per år. Har man ett ännu kortare tidsperspektiv som t.ex en vecka, en dag eller rent av en timme så skulle t.o.m. Ferrari kunna vara de som säljer bäst i Sverige.

#28
2013-09-02 21:44

Vib, liksom flera andra motortidningar har alltid presenterat "topplistor".
Klart som tusan det börjar bli intressant när ... långt om länge Volvo inte nödvändigtvis måste vara svenskarnas självklaraste och naturligaste bilval.

#29
2013-09-02 22:08

Kompisen fick byta spridarna i sin Passat diesel för 7000kr /st efter 15000 mil... Plus rost på bakluckan samt trasig AC. Bra bil.

#30
2013-09-02 22:51

28.000 för att hålla sin gamla Passat i trim är skitbilligt japs. (Bakluckan måste vara en gammal baklucka om den kan rosta)
Fast det kostar såklart att ligga på topp.
Ni på de billiga platserna borde nog sluta skriva om kompisar, fastrar och farfars gode mans erfarenheter ...
Vad kör du för japs japs? Säj inte det är en Nissan från 1996?

#31
2013-09-02 23:48

Nu gäller ju detta registrerade bilar och inte nödvändigtvis sålda bilar, så ur det perspektivet är rubriken missvisande om vi med "sålda bilar" menar att bilen har sålts till slutkunden och inte bara till bilhandlaren och bilhandlarens lager. Det är ju rätt vanligt att man köper in bilar för att ha i lager och så kan man ha snabb leverans på dem istället för att kunden ska vänta 2 månader på att bilen ska tillverkas först. Men lagerhållningen gäller ett urval av de utrustningsnivåer och paket som bilhandlaren tror är mest efterfrågad, vilket gör att det finns ett begränsat utbud för den som vill ha en icke-standardlösning så att säga.

#32
2013-09-02 23:59

Genom att Volvo blir allt mindre svenskt och nu tydligt är i en förändring av sin design och profil, så kan det mycket väl vara så att kunderna blir mer rörliga. Att Volvo tappar sina "traditionella Volvo kunder" som då börjar titta på andra märken, för när Volvo inte längre är som klassiska Volvo ja då kan man lika gärna välja ett annat märke för Volvo blir ju då som vilket annat märke som helst egentligen, för en sådan konsument.

Ps. F ö vill jag tilläga att PSA är bäst (jag vet ju minst två personer på detta forum som blir förbannade bara för jag skriver det, och det är ju alltid roligt att retas lite kärvänligt vänner emellan :) )...

#33
2013-09-03 00:09

Nej då Raphael, vi ser dig för vad du är - en fanatiker som ljuger som en häst galopperar. Nu senast om Länsförsäkringars maskinskaderapport. Vem som är trovärdig har jag med all tydlighet härmed visat - åter en gång:-)

MVH AL

#34
2013-09-03 00:38

Som jag sa, ett inlägg från mig och genast kommer ett personangrepp.
Så jag gör det igen - PSA är bäst. Nu kommer jag få ett personangrepp till. :)
Detta är onekligen rätt underhållande. :)

Och gällande masknskaderapporten så säger den: "För Audi A4, Audi A6 och VW Golf V är motorskador den mest anmälda maskinskadan. På Audi A4 är skador på oljepump och spridare vanligast. Audi A6 drabbas rätt så ofta av motorskador som leder till att motorn byts ut. Orsakerna till motorbyte hos denna modell varierar och går inte att knyta till någon särskild komponent. VW Golf V akilleshäl är kamremmen eller kam­ kedjan.". Tittar vi i statistiken så ligger A6 i botten eftersom motorn ofta byts. Den är alltså mest kostsam för försäkringsbolagen. Topp 3, billigast, är Volvo V50, Ford Focus och Peugeot 307. Detta i tabellen för "Maskinskadekostnad per bilmodell. Diagrammet visar maskinskadekostnad per bilmodell fördelat på reservdels- och arbetskostnad".

Att det finns de som kallar detta för lögn, ja det säger mer om avsändaren än om mig. :)

#35
2013-09-03 00:47

Nej Raphael, Jag konstaterar enbart fakta, och det är att du ljuger. Jag visar varför - och därmed är det inget angrepp utan en helt legitim kritik av ditt sätt att argumentera.

Juridiskt sätt finns det heller inget stöd för ärekränkning eller förtal. Inte så länge det jag säger är uppenbart korrekt (som att skadefrekvensen hos Audi i Länsförsäkringars rapport är lägre än hos PSA exempelvis).

MVH AL

#37
2013-09-03 01:15

NejRaphael; Jag kommenterade precis att Audi blir kostsamma när de väl går sönder men att de lyckligtvis inte gör detta lika ofta som en del andra, PSA är exempelvis värre drabbade i Länsförsäkringars huvudrapport med 10 328 fordon (som den uppföljande studien om kostnader som Raphael hänvisar till bygger på).

MVH AL

#36
2013-09-03 01:16

Det är underhållande att AL kallar det för fakta att komma med sina lögner som han gör. Fakta är att Audi hamnar på plats 28 i Länsförsäkringars tabell och Peugeot hamnar på plats nr 5. Det är ju rätt stor skillnad. Men AL har i vanligt ordning bortsett från vad jag har skrivit. Jag skrev så här: "som Länsförsäkringars statistik där Audi hamnar i botten gällande dyra och återkommande stora skador"

Och om plats 28 inte är "i botten" jämfört med Peugeot som hamnar på plats nr 5, så vad är då "i botten" enligt AL:s egen definition? :)

AL bortser från kostnaden och tittar i fel tabell. Tydligen är reparationer gratis i hans värld. Men vi som lever i verkligheten är medvetna om att det är någon som betalar också. Men att påstå att jag ljuger bara för att han tittar i fel tabell och helt bortser från att jag skrev "dyra och återkommande stora skador", ja det visar ju AL:s bristande förmåga att besvara det jag skriver. Istället besvarar han, i vanlig ordning, något som jag inte ens har skrivit.

Och så avslutar jag detta med "PSA är bäst" för att ge AL en möjlighet att skriva ett personangrepp till. :)
AL ser sina personangrepp som legitima. Så bra då AL, då kan du ju fylla dina inlägg med personangrepp mot mig. Det är bara att skriva på. :) Jag har inte kallat AL:s beteende för ärekränkning, men som vanligt har han läst in något i mina inlägg som jag inte ens har skrivit. Jag skriver att det är personangrepp. Personangrepp må inte vara en juridisk term, men det är en term som man brukar använda i forum och därför använder jag den termen för det beteende som AL har.

#38
2013-09-03 01:18

"Nej du Raphael: Nu är du ohederlig igen. Du skrev ut att du avsåg hur frekvent som motorerna och bilarna fallerar - jag har redan citerat just det stycket."

Ok, låt oss titta på vad AL skrev då:
"Hur var det nu med sanningshalten i detta:

"Visst kan ha ett visst fog för en sådan åsikt. Även fast ägarna är mycket nöjda med sina tyska bilar, så hamnar de långt ner när man tittar mer på rena fakta om deras nybilskvalitet - som Länsförsäkringars statistik där Audi hamnar i botten gällande dyra och återkommande stora skador, det handlar i Audis fall främst om motorproblem." (...)"

#39
2013-09-03 01:21

Jag har fortfarande skrivit "som Länsförsäkringars statistik där Audi hamnar i botten gällande dyra och återkommande stora skador".

Jag skrev följaktligen inte enbart om frekvensen, jag skrev "dyra och återkommande". Förstår inte AL vad "dyra" innebär eller vad är problemet? :)
AL kallar mig för ohederlig, men är det inte ohederligt att utgå från att jag har skrivit något annat än jag skrivit, som AL gör varje gång hand diskuterar med mig?

#40
2013-09-03 01:25

Skall vi ta denna diskussion under Peugeot 308 istället. Det blir hafsigt att hoppa mellan trådarna-

http://www.vibilagare.se/nyheter/nya-peugeot-308-rapport-fran-provkorningen

MVH AL

#41
2013-09-03 02:12

AL, nu var det ju faktiskt du som drog in diskussionen från en annan tråd i den här tråden. Det var du som påstod att jag ljög om länsförsäkringar, fast de bekräftar det jag skrivit: Audi har "dyra och återkommande" fel och ligger sämre till än PSA. Peugeot på plats 5 och Audi på plats 28 i tabellen på sidan 11 i huvudrapporten. I kostnaden för maskinskador så ingår frekvensen, det är en tabell som redovisar statistik över märkenas totalkostnader för maskinskador. Och vi kan tydligt se att Audi är betydligt dyrare för försäkringsbolagen än PSA. Även Volkswagen ligger under medelbilen. Detta är vad jag har påstått och detta är vad Länsförsäkringar säger. Jag aldrig enbart utgått från frekvensen, eftersom det ju är någon som ska betala för felen. Jag skrev tydligt och klart "dyra och återkommande". Dyra = kostnaden.

Du påstår att jag ljuger, att jag kommer med lögner som en "galopperande häst", men i sedvanlig ordning så har du inte läst vad jag skrivit utan kommenterat något helt annat. Det är så du alltid gör AL, gång på gång anklagar du mig för att ha skrivit något som jag inte har gjort och så får jag försvara mig i 100 inlägg för du inser inte själv att du har läst in något jag inte har skrivit.

Det är komiskt att det räckte med att jag skrev "PSA är bäst" så började anklagelserna och personattackerna att hagla över mig. Riktigt underhållande må jag säga hur människor kan reagera. :)

#42
2013-09-03 02:20

Som sagt Raphael: Jag måste vara någorlunda pigg imorgon bitti så jag måste sova ett par timmar nu.

Men vi får fortsätta imorgon-

MVH AL

#43
2013-09-03 09:24

Diskussionen OT. Jag stänger tråden för vidare kommentarer.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.