Bild
Nästa artikel
Thomas Ulbrich gör comeback på Volkswagen – som utvecklingschef

Thomas Ulbrich gör comeback på Volkswagen – som utvecklingschef

Nyheter

Volkswagens elbilschef slutade av personliga skäl för en dryg månad sedan. Men redan nu kommer han tillbaka – i en roll med ännu mer ansvar.

I början av december kom beskedet att Volkswagens elbilschef Thomas Ulbrich hastigt skulle lämna sitt jobb. Flera medier spekulerade i att det uppstått en konflikt mellan honom och koncernchefen Herbert Diess, något Volkswagen förnekade.

– Han lämnar företaget av helt och hållet personliga skäl efter en extremt intensiv arbetsperiod. Han har visat oöverträffat engagemang för företaget, sa en talesperson för Volkswagen.

Men hans frånvaro blir inte långvarig. Volkswagens nuvarande utvecklingschef Frank Welsch ska ”flytta upp” en nivå och jobba med strategiska frågor i koncernen, och då tar Thomas Ulbrich över.

Det innebär att en person som skulle lämna företaget för en dryg månad sedan nu blir högst ansvarig för teknisk utveckling av Volkswagens nya personbilar – och inte bara elbilar, utan också bilar med förbränningsmotorer.

En person som skulle sluta för en månad sedan blir högst ansvarig för utvecklingen av nya modeller
ID 3 och suven ID 4 är båda utvecklade under Thomas Ulbrichs ledning.
ID 3 och suven ID 4 är båda utvecklade under Thomas Ulbrichs ledning.

Veteran inom Volkswagen

Enligt anonyma uppgifter erbjöds Thomas Ulbrich en tjänst i Kina där han skulle utveckla en liten elbilsmodell. Men det tolkade han som ett steg nedåt i hierarkin.

Nu har Volkswagen hittat ett annat sätt att behålla honom, och det är ingen hemlighet att Thomas Ulbrichs expertis när det gäller elbilar blir viktig när Volkswagen nu kört igång märkets största modelloffensiv någonsin.

– Han utvecklade ID 3 och ID 4 på rekordtid från skiss till färdig bil och därmed gjorde han en stor insats för att göra e-mobilitet tillgänglig för massorna. Det är ett enastående jobb under speciella förhållanden, säger Volkswagenchefen Ralf Brandstätter.

Thomas Ulbrich började på företaget redan 1992 och har jobbat mer med produktion än utveckling av nya modeller. Den särskilda elbilsavdelning som han tidigare var chef för ska nu införlivas i den stora utvecklingsavdelningen inom koncernen.

Thomas Ulbrich gästade Sverige för drygt två år sedan.
Thomas Ulbrich gästade Sverige för drygt två år sedan.

”Förbränningsstopp” om 19 år

Thomas Ulbrich gästade Sverige för några år sedan och uppgav då att Volkswagen måste sluta sälja förbränningsbilar senast 2040. Han ser dock laddhybrider som en ”brygga” in i framtiden.

– Vi kommer erbjuda laddhybrider så länge det finns efterfrågan. De kommer spela en viktig roll i minst 10–15 år till. Men inte för evigt. På lång sikt är en laddhybrid dyrare i drift än en elbil, men den fungerar som en viktig brygga över till eldrift, sa han till Vi Bilägare.

Han har även påpekat att priset på dieselbilar på sikt kommer behöva höjas med 5 000–10 000 euro per bil för att bekosta utsläppsreningen.

Taggar: Nyheter, Volkswagen

Kommentarer

#1
2021-01-20 16:37

Har en kollega som nu beställt sin första dörmnsbil trots den ökade kostnaden då den inte kan levereras förrän till sommaren....arbetsgivaren står ju snopet nog för alla kostnader....även hemförsäkring ingick osv....det blev ändå klart billigare än motsvarande privatleas. Syftet är ju att vi alla måste dra ner på onödiga transporter och då bör nog förmånsbilen bort helt el fördyras. I pandemin har man dessutom blivit än bättre på andra saker än att ta bilen till kunden.....vidare kan ju arbetsgivaren ta ett snack om högre lön etc..det är liksom bara att tänka om helt enkelt. Alla transporter oavsett teknik måste minskas omgående för miljöns skull. Finns inga andra val.

#2
2021-01-20 16:38

Fordonsförsäkring såklart......

#3
2021-01-20 16:46

Han kom snabbt tillbaka.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.