Bild
Nästa artikel

"The big three är som dinosaurier"

Nyheter

Ett räddningspaket är nära. Men samtidigt ökar pressen på Chrysler, Ford och General Motors - och kraven på avgångar blir allt större.

- Jag skulle gärna säga till General Motors vd Rick Wagoner att han bör överväga att avgå om det är vad som står mellan att få stöd eller ej, säger senatorn Carl Levin till NBC News, i ett uttalande som sätter press på biltillverkarna.


De amerikanska biltillverkarna Chrysler, Ford och General Motors är i ett desperat behov att pengar. Och nu håller den amerikanska staten på att sätta ihop ett krispaket. Men med krispaketet kommer även krav på "The big three".


- De bygger inte rätt produkter, säger senatorn Richard Shelby och fortsätter:


- Jag anser att de styrs på fel sätt. De kommer inte med nya uppfinningar, de är som dinusarier.


Att Chrysler, Ford och General Motors inte kommer få något krispaket utan några eftergifter står klart. Vissa senatorer går så långt att de kräver att företagens verkställande direktörer avgår.


Barack Obama vill inte gå lika långt i sina krav - men konstaterar att bilindustrin måste bjuda på motprestationer.


- Om bilindustrin skulle kollapsa skulle det vara en katastrof, säger Barack Obama till CBS 60 minutes och fortsätter:


- Så jag anser att bilindustrin behöver hjälp. Men jag anser även att de inte kan få en check som de själva får fylla i.

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
noppe
2008-11-18 10:07

Ständigt detta tjat om att rädda företag med skattepengar. Fabrikerna står där, kunskapen finns, folk finns till förfogande. Låt marknaden råda och därmed ta dör på företag som inte kan leverera produkter som går att sälja. Tillgångarna finns kvar och kommer tas över av företag som klarar av att möta kundernas krav. Antagligen i en mindre kostym till en början pga att folk inte köper bil i samma utsträckning i en finanskris, men det blir i varje fall realistiskt i ett längre perspektiv. Detta borde gälla alla branscher, inklusive banker.

#1
AL
2008-11-18 11:41

Problemet med en sådan marknadsliberal politik Noppe är bara att de ekonomiska svängningarna blir så stora. Vi har ju bara nu sett en av de starkaste högkonjunkturerna någonsin. Nu när efterfrågan då vänder blir också bakslaget hårdare. Den "fria" marknaden (ingen marknad verkar dock helt fritt) har alltså ett pris och faktum är att redan gamle Marx förutsåg denna dagens utveckling som en konsekvens av för avreglerade marknader.
Så den perfekta mixen ligger troligtvis någonstans mellan Smith (fria marknader) och Marx (hårt reglerade marknader). Folk skall ju inte behöva gå från hus och hem enbart för att några aktörer vill tjäna några ören extra på kortsiktiga högriskinvesteringar. Om inte annat kan man ju verkligen fråga sig huruvida det verkligen är långsiktigt samhällsekonomiskt lönsamt, bara dagens kris beräknas ha kostat över 10 000 miljarder dollar (världsbankens siffror) - och då har vi inte ens uppnått kulmen än.
MVH AL

#1
LÄgerleffe
2008-11-18 12:22

Dags att namnändra. Det är inte längre "the big" Three. Till och med amerikanarna kallar dom numera för "Detroit Three". Intressant självinsikt.

#1
Emil
2008-11-18 16:14

Lägg ned "the big three"! Bilar med usel kvalitét som ingen vill ha!

#1
Benny
2008-11-18 18:36

Totalt vansinne att slänga skattepengar på så misskötta och vanstyrda bolag. Ingen vill ha bilar som i grunden är konstruerade på sextiotalet och upphottade med lite nya former och elektronik. Konsumenter är inte så dumma. Nu har man blivit en kvarnsten runt den totalt ruttna amerikanska ekonomin. Man har inte råd att låta dessa skojare gå i konkurs lika lite som de förskingrande bankerna. Bonusdirektörerna är ju naturligtvis medvetna om detta faktum både där och i Sverige.

#1
Jony
2008-11-20 18:01

Vi ska nog vara glada om amerikanska staten "slänger" skattepengar på dessa tre bolag. Vad händer med den svenska ekonomin om GM och Ford går i konkurs och Volvo och Saab därmed får än större problem än vad de redan har. Snacka om massarbetslöshet! Även intressant att Benny tycker att årets bil Opel Insignia och tvåan Ford Fiesta är bilar, låt mig citera "som i grunden är konstruerade på sextiotalet"? Fast kanske var det så enkelt att Du glömde bort att dessa bilar ingår i samma koncern som de båda amerikanska moderbolagen?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.