Bild
Nästa artikel
Teslas dolda nyhet: Nu kan Model 3 ladda ”åt båda hållen”

Teslas dolda nyhet: Nu kan Model 3 ladda ”åt båda hållen”

Nyheter

Tesla har infört en intressant nyhet i hemlighet som innebär att elbilarna kan användas för att lagra energi i hemmet.

Utan att berätta det officiellt har Tesla infört en intressant tekniknyhet i Model 3, och förmodligen även Model Y, enligt uppgifter till Electrek.

Nyheten innebär att elbilarna kan laddas ”åt båda hållen” vilket öppnar för spännande nya funktioner i framtiden. När bilen befinner sig hemma i garaget kan den både laddas upp men också överföra energi från batteriet till elnätet.

Med den här tekniken kan bilen balansera elnätet och dela med sig av överflödig ström till elnätet eller ett hemmabatteri för användning senare. På så sätt betyder inte en plötslig spik i efterfrågan på el, till exempel när alla kommer hem efter jobbet och vill ladda sin bil, att elnätet brakar ihop.

Vid ett elavbrott skulle också hushållet kunna hämta el från bilen istället för att bli strömlöst.

Nissan har visat upp ett smart hem med solcellspaneler och möjlighet att använda elbilen Leaf som ett extra batteri.
Nissan har visat upp ett smart hem med solcellspaneler och möjlighet att använda elbilen Leaf som ett extra batteri.

Nissan och Honda hann före

Den här typen av finess, som kallas V2G för ”vehicle to grid”, är något flera andra biltillverkare testat tidigare. Elon Musk och Teslas tidigare teknikchef har varit skeptiska till idén men nu verkar Teslachefen alltså ha bytt åsikt.

Honda har installerat en experimentstation för V2G-teknik vid det europeiska huvudkontoret. När en elbil är inkopplad till laddaren kan energin som lagras i batteriet överföras tillbaka till elnätet för att stabilisera det vid korta avbrott.

Konkurrenten Nissan var tidigt ute med V2G-teknik till elbilen Leaf, något som går under namnet Nissan Energy Share.

– Vi gör det möjligt för våra kunder att använda sina elbilar till mycket mer än bara körning. Vår vision är att ändra hur bilar är integrerade i samhället och Nissan Energy gör den visionen till verklighet, sa Daniele Schillaci på Nissan vid lanseringen.

Även Honda experimenterar med så kallad V2G-teknik.
Även Honda experimenterar med så kallad V2G-teknik.
Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
1
2020-05-20 12:40

Å så finns det de som föredrar diesel.

#2
2020-05-20 13:03

1; Jag vet! :D Helt galet.

V2G kommer bli en game changer. När elnäten blir mer och mer smarta så kommer det stora batteriet du har hemma i form av din elbil kunna både ge och ta till elnätet. Å så finns det folk som gnäller att "hur ska elnätet klara av om alla kör elbil". Dom har förstått det helt fel. Elbilarna kommer bidra till bättre elnät.

Rekommenderar att titta på denna video som avhandlar Teslas kommande battery day, och de pratas en del om detta där. Mkt intressant.
https://youtu.be/pP971PYzQJs

#3
2020-05-20 13:28

1: Man är alltid lika naiv tills man sett defekterna. Vårt samhälle är totalt beroende av el.
Och el är fantastiskt bra men har sina nackdelar (precis som bränsle har nackdelar).

Olika energislag är egentligen väldigt bra för krissituationshantering i ett samhälle.
Nu behöver det inte nödvändigtvis vara diesel, men för diskussionen spelar det ingen roll.
Vi får väl se när vi alla är beroende av el, även till våra transporter och skiten går sönder...
Redundanta och oberoende system är en bra sak...

Det blir ungefär lika trevligt som nu.
Vi behöver inget civilförsvar. Vi behöver ingen beredskap.
Det händer aldrig något...

#4
2020-05-20 13:41

Har man en laddhybrid kan man även klara huset elbehov i flera dygn vilket kan vara bra för en del hushåll som varit utan el i flera veckor när stormar rivit elnätet.
https://inhabitat.com/toyota-develops-system-that-enables-electric-vehic...

#5
2020-05-20 20:15

En liten fundering är om detta faktiskt gäller i Europa där bilarna har CCS-kontakt, eller enkom i USA där Tesla använder sin egen typ av kontakt och protokoll.
Vad jag läst mig till så stödjer inte CCS-standarden s k V2G (vehicle to grid) i nuläget, utan det förväntas komma senare om några år i en revision av standarden.
https://insideevs.com/news/342354/charin-ccs-combo-standard-to-offer-v2g...

#6
2020-05-21 12:51

Om man tänker använda bilbatteriet till lastbalansering så känns det som att det kommer bli en väldig massa uppladdande/urladdande när bilen står hemma. Undrar hur det kommer påverka livslängden..

#7
2020-05-21 15:31

V2G är intressant och kan rätt använt minska behovet av fossil energi i länder med mycket solenergi osv.

Dock är lagringspotentialen begränsad i batterier och batterilagring handlar mer om lagring i timmar än i dagar/veckor så det löser inte de svenska problemen med effektbrist vintertid som uppstår om vi avvecklar kärnkraften.

#8
2020-05-21 19:17

Hur mycket får jag betalt för elen jag skickar ut? I ett krisläge. när ordinarie strömmen är borta, vill jag ha ordentligt bra betalt annars behåller jag den själv så jag inte blir stående med min egen bil och dåligt laddat batteri.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.