Bild
Nästa artikel
Tesla uppdaterar Model S och Model X – pressar upp räckvidden

Tesla uppdaterar Model S och Model X – pressar upp räckvidden

Nyheter

Ny version av Teslas största modeller får ännu längre räckvidd.

De flesta stora biltillverkare uppdaterar sina modeller vid "halvtid". Det brukar alltid komma ett ansiktslyft med både designmässiga och tekniska uppdateringar några år efter att en modell lanserats och börjat säljas.

Men hos Tesla sker hela tiden små förändringar och den senaste i raden är att Model S och Model X kommer i en ny version som kallas Long Range Plus, skriver Electrek. Den verkar helt ersätta den nuvarande versionen Long Range.

Den största nyheten är – som namnet antyder – att räckvidden blir längre. Tyvärr finns än så länge ingen europeisk räckviddssiffra enligt WLTP-körcykeln, men i den amerikanska (och oftast realistiska) EPA-körcykeln klarar Tesla Model S Long Range Plus motsvarande upp till 62,7 mil. Den förra modellen som hette Long Range klarade 600 kilometer enligt samma mätcykel, en förbättring på 4,5 procent.

Det borde innebära några mils extra räckvidd även enligt vår europeiska WLTP-körcykel.

Tesla Model X är större och tyngre än Model S och får därmed inte lika lång räckvidd, men även här blir räckviddssiffran något längre med Long Range Plus-modellen. Räckvidden ökar från 52,8 mil till 56,5 mil.

Accelerationssiffrorna förändras dock inte för någon av modellerna. Det är oklart om den längre räckvidden är ett resultat av att Tesla ändrat något mekaniskt eller om det handlar om finjusteringar i mjukvaran.

Vid sidan av den här uppdateringen ryktas det också om att båda modellerna ska få en större uppdatering senare i år med större batterier.

Kommentarer

#1
2020-02-17 10:24

Större och större klumpar av batterier. Sinnessjukt. 75% av världens batterier tillverkas i Kina. Kinas energimix består till 75% av kol.

.

#2
2020-02-17 11:09

Klarsynt: Denna uppdatering med förlängd räckvidd är inte ett resultat av större batteri! Sen tillverkar Tesla merparten av sina batterier i USA, inte i Kina. Snart har de även batteritillverkning här i Europa. Vilken mix den fabriken har av energin vet vi dock inte än. Sen är det lite felaktigt att skriva att det ryktas om större batteri senare för S och X, det kommer vara mer energiinnehållsrikt, inte större. Så du behöver nog inte vara så orolig Klarsynt.
Tvärtom om du nu anser elbilstillverkningen borde vara så smart som möjligt borde du ju hylla just Tesla då de är det företag som kommit längst inom detta än så länge och dels använder mindre kobolt än alla andra och inte "Blodkobolt" som du vill ha det till. De är även det företag som har de mest energieffektiva drivlinorna m.m. Så vill du vara kritisk, var det mot de som tar genvägar istället....

#3
2020-02-17 11:24

En påminnelse: VWs batterier innehåller fyra gånger så mycket kobolt som Teslas batterier:

https://www.wiwo.de/unternehmen/auto/volkswagen-elektroautos-vws-batteri...

#4
2020-02-17 11:35

Bra info där Tobo, hade ingen aning om just detta.

Hoppas Tesla börjar ta betalt för sina uppdateringar snart så att det fortsatt finns ett incitament att utveckla mjukvaran.
Säg att en "feature" uppgradering hade kostat 500 kronor så tror jag att en majoritet köpt den.

#5
2020-02-17 13:49

Ännu större batterier … Vad ska dessa monster väga till slut? 2 800 kilo? Om det är några bilar som ska beskattas stenhårt, är det just dessa stora, tunga elbilar, vars tyngd sliter däck och asfalt som en lätt lastbil. Dessutom är deras miljöbelastning globalt sett avsevärd. Och krockenergin ska vi inte tala om.

Sedan vore det bra om elbilsfantasterna någon gång inser att de marginellt längre räckvidderna INTE beror på framsteg inom batteritekniken (och här refererar jag igen till 2019 års Nobelpristagare i kemi), utan på smartare energistyrning/energihantering samt i viss mån exteriöra/fysiska förändringar.

#6
2020-02-17 13:57

Återigen: Detta nu beror inte på större batteri, och det kommer inte nåt större batteri, det kommer att komma ett annorlunda förpackat batteri. De kommer att börja använda cellerna som är i Model 3:s batterier i Model S och X med. Samma storlek på batteri men med annat innehåll! Intelligentes samt Klarsynt, snälla använd förmågorna ni anspelar på i era nick och läs på innan ni uttalar er.

#7
2020-02-17 14:22

En elbil behöver inte vara tung.
Om man konstruerar en elbil från grunden rätt, blir den lätt.
En BMW i3 väger från
Vikt: Tomvikt 1.195 kg.
http://www.gronabilister.se/biltester/bmw-i3

Men tar man en fossilbil och konverterar den till eldrift, då blir den tung.
Volvo XC40 P8 Recharge.
Tjänstevikten ligger på mellan 2 150 och 2 250 kilo beroende på utrustning.
https://teknikensvarld.se/volvo-xc40-recharge-allt-om-elbilen-med-over-4...

#8
2020-02-17 14:46

Ja du, Olle, då säger du alltså att Tesla har gjort allt fel, märket som fanatikerna hyllar för att just ha gjort elbilar från grunden! Inte dåligt! Har du möjligen tänkt tanken att storlek - och därmed lång räckvidd - har något gemensamt? (Du ska få lite hjälp: Stor bil = mycket material. Elbil med "lång" räckvidd = stort och tungt batteri …) Vi kan också plussa på att bilar i SUV-segmentet är inne. Glöm ditt snack om att "konvertera en fossilbil".

#9
2020-02-17 15:26

Fast en Tesla 3 väger ju ungefär lika mkt som en MB CLA.
Modell Y kommer inte väga så mkt mer och har plats för 7 pers.

Samma gäller ju för Tesla S och X, visst är dom tunga men som Olle_45 poängterar, om man konverterar en fossilbil till El så verkar dessa bli ännu tyngre. XC 40 är en ganska liten bil men med hög vikt i el-utförande.

#10
2020-02-17 15:30

Benny: Jag tror du får svårt att övertyga en som inte vill se detta......jag kollade nyss med lite, en XC90 med samma utrustning som en Model X skiljer bara 150 kg i tjänstevikt, och då är Teslan både större och rymligare. Så det där med att "oj tunga batterier som gör att att bilarna krockar sämre och sliter mer på vägarna". Nej, inte riktigt.....och som du med skriver, en Model 3 väger inte mer än sina fossilkonkurrenter med motsvarande utrustning och ev. awd m.m. Tror inte Model Y kommer väga mer än en GLC eller Q5 heller. Men vissa här inne vill inte se, hur mycket du än försöker förklara Benny. Tyvärr.

#11
2020-02-17 15:44

@Henrik M
Postar inte för att övertyga föregående skribent, det är tydligt var personen står i frågan och hur personen känner för ny teknik.
Men det är ändå viktigt att poängtera det för övriga läsare så att det inte blir en sanning som sedan sprids vidare i lunchrummen.

Hoppas att OM det rör sig om skruvande i mjukvaran att övriga Teslaägare får detta i nästa uppdatering till sina bilar.
Vet att tidigare uppdateringar förbättrat räckvidden. Det är något man sällan hör att uppdateringar av mjukvaran i fossilbilar gör.

#12
2020-02-17 15:49

Benny: Bra där, så försöker jag göra med emellanåt när jag ser felaktigheter skrivas, förhindra spridningen i lunchrummen eller FB-trådarna....
Jodå, enligt ryktet så kommer denna uppdatering att landa i de redan sålda bilarna med som har samma hårdvara. Det kom en ny främre motor till Model S och X i höstas i en facelift kallad Raven som utöver det även innehöll en uppdaterd luftfjädring och lite annat. Så tydligen är det mjukvaran kring den motorn de har filat vidare på och kommer skicka ut till övriga bilar med om jag tolkat det rätt. Jag har tyvärr den gamla frontmotorn så jag får klara mig med att stanna och ladda ett par mil innan senaste modellen. :)

#13
2020-02-18 22:17

Hmm… undrar om inte Intelligentes behöver en intelligenstest.
Ja, tyngden är faktiskt den enda reella kritik som kan riktas mot dagens elbilar. Det är inte så, som ibland påståtts, att de drar mer energi vid tillverkningen, och de ger under sitt liv betydligt mindre utsläpp än fossilbilar – under körning inget alls.
Jag orkar inte här än en gång räkna upp alla fördelar och de allt mindre nackdelarna.
Det påstås till och med att deras accelerationsmöjligheter skulle slita mer på våra vägar …

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.