Bild
Nästa artikel
Tesla slog förväntningarna – kör om Toyota

Tesla slog förväntningarna – kör om Toyota

Nyheter

Elon Musk siktar på en halv miljon bilar i år, trots coronakrisen.

Årets andra kvartal slutade med färre levererade bilar än samma period förra året för Tesla, men det är inte så konstigt med tanke på coronakrisen. Antalet levererade bilar minskade med 4,9 procent.

Siffran är ändå bättre än många förväntat sig och därför steg Teslas redan höga aktiekurs. Under onsdagen blev Tesla världens högst värderade biltillverkare och körde om tidigare ettan Toyota.

Tesla var vid det tillfället värt mer än tre gånger det kombinerade börsvärdet för Ford och General Motors, trots att de större biljättarna bygger och levererar betydligt fler bilar.

Teslas aktie har ökat med 180 procent bara hittills i år. Elon Musk siktar på att leverera en halv miljon bilar under 2020 trots coronakrisen, jämfört med 367 000 bilar förra året.

Taggar: Nyheter, Tesla

Kommentarer

#1
2020-07-02 16:12

VW nya Nokia...

#2
2020-07-02 16:47

Elon Musk går sina egna vägar.

#3
2020-07-02 17:09

Jaha, och i gårdagens artikel om samma sak låg Tesla fyra!
Det räckte med ett dygn för att gå om Toyota!
Sedan är det förstås en helt annan sak om den här placeringen på värdestegring innebär att bilarna skulle vara bättre för brukaren?

#4
2020-07-02 19:28

Dragningskraften är närmast noll för fossilbilar bland dagens unga och tyskarna har nada att erbjuda

#5
2020-07-02 19:36

Börsvärdet får väl ses som en uppskattning av hur stor marknaden för elbilar vs avgasbilar blir framöver.

#6
2020-07-02 22:11

2 januari (årets första handelsdag) kostade teslaaktien 430 dollar
19 februari i år kostade Teslaaktien 917 dollar
18 mars kostade den 316 dollar
idag 2 juli nådde den 1208 dollar efter en remarkabel uppgång på 8%.

Tesla som aktie har större chans att halveras än att dubblas, jag hade gärna ägt en Tesla men skulle aldrig ta i Teslas aktie på dessa nivåer. Jag vill påstå att sådana aktier är väl volatila för att min nattsömn ska vara lugn. När det går upp så finns inget stopp, när de går ner finns ingen botten !

#7
2020-07-03 00:26

Dags att sälja innehavet i Tesla och satsa på tulpanlökar.

#8
2020-07-03 05:09

Gunnar. Ja, och helst svarta!

#9
2020-07-03 09:25

Uppmärksamheten man får av den unga generationen när man kommer i en Tesla visar väl lite vartåt det barkar. Fossilbilar är stendöda framöver. Fokus på mjukvara, nollutsläpp, multimedia och konnektivitet kommer vara dragplåster för bilar framöver. Och lite längre fram även självkörning.

#10
2020-07-04 09:42

Bandvagn, så är det kanske, många i den unga generationen är totalt ointresserade av bilar och lägger inte ner något jobb på att ta körkort. Många av de som ändå märkt att de måste ha kortet hör också till det gäng som är väldigt miljömedvetna och de hyllar elbilar.
Men man ska inte glömma den klick som fortfarande gillar att dra på med ett häftigt järn under huven.

#11
2020-07-04 09:54

Saabnisse, jag håller med. Jag har full respekt för alla som meckar och fixar med sina fina gamla amerikanare, eller trimmar och stylar sina turbo-Saabar och Volvos. Alla plöjer ner mkt tid och pengar i sina ögonstenar, för det är ju ofta det det handlar om, kärleken till bilen i fråga. Oavsett om den är eldriven eller bensindriven.

Jag kan även tycka att det låter härligt från en Lambo som dånar iväg, men har svårt att förstå argumentet att svensson "gillar ljudet från bilen" när han knackar iväg i sin diesel-V90. Det är ju bara anskrämligt.

Såklart kommer avgasbilar finnas kvar länge än. Jag tror bara att precis som att elbilar varit mer åt entusiastbilar nu några år så kommer det framöver blir tvärtom att fossilbilarna blir de mer udda fåglarna. Och inget fel i det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.