Bild
Nästa artikel
Elon Musk hävdar 200.000 beställningar på Cybertruck

Elon Musk hävdar 200.000 beställningar på Cybertruck

Nyheter

Sedan den futuristiska el-pickupen visades i förra veckan har den digitala kön till ett exemplar börjat växa.

Teslas grundare och vd påstod två dagar efter premiären att biltillverkaren mottagit 146.000 beställningar på Cybertruck. Av dessa hade 42 procent valt mellanalternativet med två elmotorer, 41 procent den dyraste varianten med tre elmotorer och 17 procent köade för instegsvarianten med en motor på bakaxeln för 39.000 dollar. 

Efter det har Elon Musk på sin Twittersida postat kryptiska uppdateringar, som antagligen har med reservationsantalet att göra. Dena ena lyder "187K" och den senaste "200K", vilket kan läsas ut till 200.000. 

Jämfört med när Model 3 hade premiär har Tesla sänkt reservationsavgiften från 1.000 till 100 dollar. Det kostar alltså motsvarande 1.000 svenska kronor att ställa sig i kö för en Cybertruck, varav de första börjar byggas i slutet av 2021. 

Och det kanske är tur att det dröjer innan byggstart, för Tesla har några förbättringar att ta itu med när det gäller bilens påstådda skottsäkra glas. Vid premiären kastade biltillverkarens designchef en metallkula mot sidorutorna, varpå de sprack.

Elon Musk hävdar 200.000 beställningar på Cybertruck

I ett Twitterinlägg visas hur samma person slänger kulan mot glaset innan premiären och då höll det. "Antar att vi har några förbättringar att göra innan produktion haha", kommenterar Elon Musk. Han säger att orsaken till att glaset inte höll var att den slägga som svingades mot bildörren innan, för att påvisa hållfastheten, hade sönder glasfönstrets bas. 

Diskutera: Tror du att Tesla Cybertruck kommer att bli en försäljningsframgång?

Kommentarer

#1
2019-11-26 17:20

100 dollar är ju inte mycket.

#2
2019-11-26 17:23

Intresseanmälan är inte samma som en beställning. Hur många har Elon Musk själv som avsändare?! ^^

#3
2019-11-26 17:25

Ja, jag tror den kommer bli en stor försäljningsframgång! Ju mer man ser av den, och läser om den, desto mer växer den på en. Jag har absolut noll behov av en, men vill ha en! :)

#4
2019-11-26 17:58

100 dollar är inte mycket - kan tyckas. Men 100x200 000 = 20 000 000 dollar, alltså hisnande 200 000 000 kronor. Jag vet inte om jag förstod allt rätt med "beställningar" och "reservationer" (är det reservationer som är det korrekta rakt igenom?), men denna affärsmetod drar ju in enorma summor. På detta ska man sedan också köpa (betala) bilen. Eller får man tillbaka den lagda hundringen vid köp, men förlorar den om man hoppar av?

#5
2019-11-26 18:04

Påminner alla som för några år sedan siade om att Tesla skulle göra konkurs inom en snar framtid om hur utvecklingen för Tesla har gått. Jag har en misstanke om att det är samma personer som nu förutsätter att ingen kommer köpa bilen och troligen att den inte kommer byggas heller för den delen minsann.

#6
2019-11-26 18:08

Helt underbart rå. Måste vara perfekt att knuffa bort en klunga cyklister från vägen med...................

#7
2019-11-26 18:29

Tesla är en bubbla som kommer att spricka, sanna mina ord. Jag har noll förtroende för Tesla.

#9
2019-11-26 18:49

Raphael: Helt ärligt tror jag ett eller två bolag inom PSA kommer försvinna innan Tesla gör det.....
Får jag nyfiket fråga vad du bygger din åsikt på?
Ett företag som byggt upp ett eget ledande laddnätverk, du tror de hade satsat på det om de inte hade en seriös långsiktig plan?

#10
2019-11-26 19:46

På med ett plogblad och snöröjningen är fixad!

#11
2019-11-26 19:58

Det är en beställning man gör och beloppet är återbetalningsbart.
https://www.tesla.com/sv_se/cybertruck/design#battery

#12
2019-11-26 20:34

Jag erkänner gärna att jag för två år sedan var en av de som trodde Tesla skulle vara helt borta idag.
Jag hade helt fel!
Förmodligen är Tesla starkare än flera, upp till hundraåriga konkurrenter, som får jobbigt att komma ikapp.
Sedan är det ju så att även om Tesla idag ligger före i utveckling och konkurrenterna jobbar för att hinna ikapp, så fortsätter de naturligtvis med utveckling.
Problemet för dem är nog främst produktionskapacitet!

#13
2019-11-26 20:54

Jag tror inte produktionskapacitet är Teslas största utmaning, de smällde upp Gigafactory 4 på 10 månader och nu planerar de 5:an utanför Berlin.
Det jag tror kommer ge dem mest problem, eller är utmaningen just nu, är att hinna med att bygga ut sin serviceorganisation i den takt de växer på marknaden.

#14
2019-11-26 22:14

Jag är otroligt nyfiken på varför ingen biltillverkare kommit ut med något som tex modell 3!? Vad väntar de på? Tesla har funnits i många år.... och ingen har gett den konkurrens? Är det inte lite skumt?

#15
2019-11-26 23:10

Som i alla tider är folk rädda för förändringar eller ett koncept som är ”vinnande” för stunden. Se Ericsson som exempel, vart tusan tog dem vägen? Det tesla har att erbjuda är så mycket mer än bara en bil och bra för miljön. 1. Deras bilar kan inte rosta. 2. Deras bilar räknas med att kunna köra minst 75.000 mil och flertalet i Finland har passerat 100.000 mil. 3. Inga oljor med massa rörliga delar som behöver skrotas/tillverkas och bytas ut stup i kvarten. 4. Så mycket färre verkstadsbesök!

Det är bara småpotatis i allt som är bra med Tesla. Tesla är som Apple, alltså något man vill stå bakom och sponsra. Alla ni som säger blodsbatterier, det blir 7 bensinbilar på 1 tesla (bara i antalet överlevda mil). Matematiken är enkel.

#16
2019-11-27 08:10

CEAT,
Model 3 kan rosta och gör det uppenbarligen.

Styggavargen,
Det är inte alls skumt att biltillverkare inte gör en motsvarighet till Model 3. De tjänar inte pengar på att sälja bilar. Det är resten av bilens livstid som genererar de stora pengarna. De vill överleva ett tag till.

För övrigt är siffran nu 250 000 beställda vinkelhakar.

#17
2019-11-27 10:00

Tesla är bilvärldens Apple. Snart kommer många fler inse det och det skulle inte förvåna mig om Tesla är världens ledande biltillverkare om några år.

#18
2019-11-27 11:09

200.000 bokningar. Hur många Cybertruck kommer årsproduktionen ligga på?

#19
2019-11-27 13:00

Kommer nog att sälja några stycken i USA, men hotar inte de traditionella "truckarnas" dominans, läs Ford F-150, RAM och Chevrolet Silverado. Här hemma finns ingen nämnvärd marknad för pick-up,s som kostar runt en miljon. Designen delar kunderna i två delar, de som tycker den är tuff och de som mår illa av att se den. Kanske ett lyckat drag av Tesla, den får en riktigt stark identitet

#20
2019-11-27 18:12

Enda skillnaden mellan Tesla och Apple i din liknelse Ted, är att Tesla har bra produkter.

#21
2019-11-27 19:43

Hittat på nätet

Vehicles sold in the US last year

1. Ford F-series: 909k

2. Chevy Silverado: 586k

3. Ram Pickup: 537k

4. Toyota RAV4: 427k

5. Nissan Rogue: 412k

6. Honda CR-V: 379k

7. Toyota Camry: 343k

This year

Cybertruck: over 200k orders in 72 hours

#22
2019-11-27 19:44

Patrik
Apple skulle inte sälja så mycket som den gör om det var dåliga produkter...

#23
2019-11-27 21:52

Mäkinen:

Ja, model 3 kan som är billig precis som alla andra bilar. Men model S kan inte det.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.