Bild
Nästa artikel
Tesla Model Y Standard Range: Ny ”snikversion” på ingång

Tesla Model Y Standard Range: Ny ”snikversion” på ingång

Nyheter

Elon Musk ville inte lansera någon instegsversion av Model Y med kort räckvidd. Nu kommer modellen ändå.

Tesla säljer tre olika versioner av Model 3 i Sverige, men den upphöjda och mer praktiska versionen Model Y har hittills bara sålts i de två dyrare och fyrhjulsdrivna varianterna som kallas Long Range och Performance.

Nu blir det ändring på det. Tesla ska nämligen lansera Model Y Standard Range med bakhjulsdrift. Det blir en viktig utmanare till bland andra Volkswagen ID 4, Skoda Enyaq och Ford Mustang Mach-E som samtliga finns i bakhjulsdrivna instegsversioner.

Att modellen nu blir verklighet går tvärt emot det uttalande som Teslachefen Elon Musk själv gjorde i somras. Då sa han att Tesla inte skulle bygga någon instegsversion av Model Y eftersom räckvidden, som då beräknades till mellan 37 och 40 mil enligt den amerikanska EPA-körcykeln, beskrevs som ”oacceptabelt kort”.

Nu lanseras modellen trots Elon Musks uttalande, och i USA får den en räckvidd på 39 mil.

Samtidigt kommer beskedet att modellen nu får längre leveranstid på grund av hög efterfrågan. Model Y Standard Range ska börja levereras globalt under andra kvartalet och Model Y Performance dröjer till tredje kvartalet.

Det finns än så länge inga uppgifter om räckvidd eller pris för Model Y Standard Range i Sverige.

Läs också: Sveriges första Tesla Model Y redan levererad – till Volvo

 

Kommentarer

#1
2021-01-11 06:32

Smart. Många behöver inte så lång räckvidd som de tror.

#2
2021-01-11 07:14

Man kan aldrig ha för lång räckvidd. Min ID.3 ska ju gå 42 mil enligt VW. Kommer nog Max 20-25 mil nu på vintern.

#3
2021-01-11 07:37

Jarl: Varför inte lägga upp en tråd på forumet om denna bil du är så missnöjd med, gärna med bilder som visar dina problem. Om du kommer max 20-25 mil nu på vintern, vad för förbrukning har du då? Räknar jag rätt skulle den dra lika mycket som min Model S gör i detta väder vilket jag helt enkelt har svårt att tro......förvärmer du? Är det mycket kortkörning eller längre du baserar ditt uttalande på?

#4
2021-01-11 07:39

För övrigt tror jag med att det är smart att erbjuda Model Y i detta utförande, kommer troligtvis bli en riktig volymbil för Tesla.

#5
2021-01-11 08:18

Henrik, du tror inte det är en Molgan som Jarl har?

#6
2021-01-11 08:36

Guran: Det är exakt vad jag tror om inte det framgått. ;)

#7
2021-01-11 08:38

Det där är Teslas svar på Volvo 245. Ska de lyckas dubbla försäljningen i år mot förra året?

#8
2021-01-11 08:56

Missnöjd? Är bara ett konstaterande. Bilen har alla möjliga mjukvarubuggar. Kör mellan hem och jobb som alla andra. Id3 värmer batteri vilket kapar räckvidd rejält. Långfärd ligger jag på 20.6 kWh/100km. Mellan jobb 27 kWh. Så Guran kanske kan göra matten på den om hen fixar det?

#9
2021-01-11 10:20

Jarl: Och om du förvärmer batteriet medans laddsladden är i, vad drar den sen då? Jag håller det som väldigt otroligt hur du kan få den att dra 270 Wh/km under jobbpendling, vart bor du och vad för väg? Ska jag få min Model S som har lite annan storlek och prestanda att dra så mycket får jag kämpa och köra som en galning......du kan väl ta några bilder på färddatorn så vi ser sträcka, förbrukning och snitthastighet m.m, det vore intressant. Du skriver alla möjliga mjukvarubuggar, vad för några? Vad är det som strular? Vad får du för laddhastigheter? Hur ser laddkurvan ut? Vore väldigt intressant med en tråd om bilen.

#10
2021-01-11 11:15

Jarl Karlsson #8
Varför bytte du efter ett år bort din billiga fortfarande nästan nya Golf 1,0tsi som var enormt snål på soppan och som du var sååå nöjd med mot en så eländigt dålig bil som en ID3??

#11
2021-01-11 11:32

#7 Förra året blev det ju 500.000 bilar. Men fjärde kvartalet var de uppe i en årstakt på 720.000. Då får vi komma ihåg att fabrikerna i Tyskland och Texas inte har börjat bygga bilar än. Svaret på din fråga ser ut att bli ja.

#12
2021-01-11 11:37

Tänk vad lite konkurrens på marknaden kan göra. Nu börjar det bli många bra elbilar att välja bland, då måste även Tesla börja anpassa sig efter kundernas behov. Egentligen inget konstigt med det, men det är ett god bekräftelse på att kunden har flera bra bilmodeller att välja bland.

#13
2021-01-11 12:13

Kära skivbordsryttare med begränsad kunskap om bilar. Gå med i FB gruppen ID Sverige. Där har ni ett axplock av alla dom fel och brister som min ID.3 besitter.

#14
2021-01-11 12:51

Jarl Karlsson: Bry dig inte om elbilspredikarna. De är helt blinda för att elbilar skulle ha defekter. Själv tycker jag du säger ärligt och rakt upp å ner vad du tycker, utan förskönande omskrivningar om hur jävla saligt allt är. Jag litar mer på såna bedömningar än helbrägdande jesus-anhängare.
Man får väl hoppas att mjukvaru-uppdateringar fixar en del med tiden. Men ja, ID3 lär ju säkert ha en del fel och brister. Det är trots allt första gången VW gör en sån transformation och det här är deras första produkt med det "nya".
Tror ändå mognadsgraden kommer öka snabbt hos produkttypen.

#15
2021-01-11 13:27

Jarl,
Min Tesla M3 drar aldrig över 2 kwh/mil vid pendling på vinter (ej motorväg).
Snittat mindre än 1.7 kwh på 8000 mil.

Allt tyder på att du ytterst sällan kör sträckor längre än 5 km.
Fast då spelar ju den förbrukningen ingen roll.

För inte kan det väl vara så att allt är en påhittad historia.
Nä, det är förstås orimligt ;-)

Lycka till med bilen och återkom gärna med feedback när du kört lite mer.
Du kommer säkert bli jättenöjd med din VW.
Det kommer bli bra :-)

#16
2021-01-11 13:34

ELvis: Vad är det du inte förstår? Din bil är inte samma sak som hans bil och definitivt inte ens i närheten av samma om det inte är samma tillverkare eller modell?
Det är precis lika relevant som att jag skulle kalla alla Tesla-ägare för lögnare eftersom deras bilar drar mindre än 2kwh/mil eftersom att ID3 inte gör det?
Sluta vara sånt jävla rövhål. Varför misstror du honom? Om han säger att hans bil drar 2.06kWh i snitt, inklusive uppvärmning och vad det nu är så får den väl fan dra det? Vad är problemet med det?

#17
2021-01-11 14:51

milky...

Helt korrekt, det är två olika bilar.
Men enligt min erfarenhet så borde dessa två olika bilar inte skilja avsevärt i förbrukning.

Sedan önskas ett betydligt trevligare tonläge.
Tack på förhand.

Edit:
om Jarl har en bil med batteri på 58 kwh och får en räckvidd på ca 20 mil (enl hans uppgift).
Då betyder det en förbrukning på närmare 3kwh/mil.
Den som själv har erfarenhet av liknande bil får gärna bedöma rimligheten.

#18
2021-01-11 14:36

Saxat från ID3 gruppen på Facebook som Jarl bad oss gå in och kolla fakta i.

”Mer underlag från mitt arbete med data från ID.3.
Idag så har jag loggat hur batteriets PTC värmare arbetar. Det cirkulerar massor med inlägg om hur mycket vår kära ID.3 drar vid kallt väder, speciellt vid korta körningar.
Förklaringen är att den värmer batteriet genom en PTC värmare som är på ca 5-6kW. Och det gör den först när du sas "aktiverar" tändningen. Så just nu fungerar inte förvärmningen av batteriet.

Den värmer som ni ser nedan tills batteriet är uppe i 10 grader då den sedan stängs av, så är det alltid och den går inte att påverka med appen idag. Min Life med gamla mjukvaran går inte att ställa in för en avgångstid, men det skall version 2.1 lösa och då värms batteriet innan avfärd, precis som det skall vara.
Min lilla tur på 8 km i ren stadskörning gav en specifik förbrukning på 3,23 kWh/mil och av den totalt förbrukade energin så stod PTC värmaren för batteriet för ca 27% och skulle således varit 2,36 kWh/mil om man räknar bort den.
Idag var mitt batteri 5 grader varmt, samma som garaget och det tog ca 13 minuter att värma upp den från 5 till 10 grader.
Det kommer mer analyser framöver när jag har gått igenom allt underlag jag har.
Är det något ni specifikt vill att jag kollar på så säg bara till.”

#19
2021-01-11 15:11

Tack för texten Guran,
Det förklarar att bilen verkar har hög förbrukning de första 8 km.
Men det kommer sannolikt bli bättre.

Ska man ange en räckvidd vid långresa, så brukar man förstås köra längre än ca 8 km i stöten.
Till skillnad från min bil så är ID:3an både mindre, lättare och tvåhjulsdriven.
Så den borde verkligen vara ganska snål på långresa.

#20
2021-01-11 16:08

Vet inte vad ni bråkar om, men den mesta av energin går åt till att hålla batteriet inom rätt temperatur område och det vet väl nästan alla att det drar mycket energi att värma upp saker, och även att kyla ned saker som faktiskt tar ännu mer energi än det förstnämnda (AC). Man lägger tex datorhallar i norr där det finns "gratis kyla", och överskotts värmen används för att värma upp hus mm. Sverige är tyvärr ett ganska dåligt land för elbilar pga klimatet är så kallt. Men ur test synpunkt är Sverige bra, många vintertester sker här.

#21
2021-01-11 16:41

Det stämmer.
Kyla kostar lite extra energi.
Men det är så bekvämt med elbil i kyla så det är faktiskt mest fördelar.

Värme däremot...
Jag kör aldrig så snålt som vid +30 grader.
Det man förlorar i ac tar man igen med råge på att batteriet har optimal temp från början.

Sedan är det extremt bekvämt att starta kylning i kupén med appen innan man går till bilen.

Edit igen :-)
Det riktigt stora problemet med stark kyla och värme däremot, är ju alla bilister som envisas med klimatisera kupén och smälta snö genom att köra bilen på tomgång !!!!

#22
2021-01-11 16:53

Bara en fundering... drar ID.3:an mindre energi om man förvärmer den från elnätet istället för via batteriet? Eller är det så att det kommer lär synas på elräkningen i vilket fall som helst?

#23
2021-01-11 17:20

Leif,
Precis, mängden energi och elräkning borde bli samma.
Det man vinner är räckvidden.
(när det eventuellt är viktigt)

#24
2021-01-11 17:58

En fundering till -hur funkar det i storstadstrafik? Dvs hur mycket är batterivärmen på när man kör just sådana här kortare sträckor? Typ förvärmd via elnät - 1,3 mil till arb.plats - inte förvärmd, åker hem - 1h senare inte förvärmd, unge 0,5 mil till hockey - 2h senare kort tur 0,8 mil förbi köpcentrum på hemväg - 0,5h senare hemåt... -på något vis känns det som om batterivärmaren kan vara påslagen rätt mycket, eller hur länge håller värmen egentligen?

#25
2021-01-11 18:18

Problemet med ID3 verkar vara att det ännu inte går att förvärra batteriet då bilen är kopplad till elnätet utan först då bilen ”startas”. Men om det i en framtid via någon uppdatering skall vara möjligt låter jag vara osagt.

#26
2021-01-11 19:42

Frågan är vad snikvarianten Tesla Y får för pris. Inte säkert det blir succé med tanke på kommande konkurrenter.

#27
2021-01-11 19:53

Beror ju på vad du menar med succé med, jag är ganska övertygad om att de kommer fortsätta kunna sälja allt de tillverkar även med 2 nya fabriker utan reklam och massa rabatter, sen om det är succé eller ej är ju frågan. Kommer den att sälja bäst i klassen av mellanstora el-crossovers, nej det tror jag inte.

#28
2021-01-11 20:04

Henrik
Ja, jag tror att de kommer sälja allt de tillverkar då volymerna är fortsatt små, relativt sett. Jag menar bara att sett till räckvidden och bilstorleken så kommer det finns en hel del konkurrens.

#29
2021-01-11 20:42

Snålt med 39 mil, för en Tesla.

#30
2021-01-11 20:55

Carl: ja 39 mil är ju lite snålt på en instegare med minsta batteriet.....eller inte. ;) Med tanke på vad för bil så är det ju troligtvis hyfsat ärliga mil med.

#31
2021-01-11 20:56

Körde idag min id.3 3mil enkel på morgonen.
Efter 10km, förbrukning 3,5kwh/mil
Efter 20km, förbrukning 2,9kwh/mil
Efter 30km, förbrukning 2,5kwh/mil.
Utetemperatur, -11grader.
Delvis oplogad/moddig väg.
Från 20km till 30km drog den alltså 1,7kwh/mil vilket är rätt bra med de förutsättningarna.

#32
2021-01-11 20:56

Axa: Håller med, det kommer bli ett getingbo i den klassen helt klart! Sen vet jag inte hur många som går att få 7-sitsiga förutom Model Y, inte för att det är nån större USP, men ökar ju på flexibiliteten lite iaf.

#33
2021-01-11 22:19

McTar #31
Tyvärr verkar det som att ID3:an drar lite mycket vid korta upprepade körningar.
Men grejen är att det spelar ju inte så stor roll.

Många är fixerade vid 50 mils-körningar vid 25 minus. Som troligen ändå inte händer så ofta.
Men även där fungerar det ju hur bra som helst (min erfarenhet med Tesla iaf).

Det är ju vardagssituationerna som är i majoritet.
Med möjligheterna man har med en fungerande app så är det så otroligt smidigt.

Jag tror ID3 och 4 kommer ha många nöjda ägare framöver.

Därför hoppas jag att även Jarl kommer förstå att man inte kan beräkna total räckvidd enbart på korta körningar.

#34
2021-01-11 23:29

Tesla kommer behöva sänka sina priser i Europa när berlinfabriken öppnar. De har inte en chans att sälja 500 000 model Y för 730 000 sek. Försäljningen i Europa minskar idag då priserna är för höga (leveranstiderna är för övrigt kortare på Tesla än många andra bilar).

I USA har Tesla en betydligt mer rimlig prissättning än i Sverige/Europa även om man tar hänsyn till momsen. I USA kostar en Y sr motsvarande 360 000 kronor, med svensk moms blir det 450 000 kronor. En long range model Y kostar 425 000 sek, inklusive moms blir det ca 530 000 kronor.

#35
2021-01-11 23:48

Samma fenomen gäller för fossilt drivna bilar, första 20 km är det högre förbrukning och om endast kör korta sträckor med bilen blir det oftast väldigt dyrt med bränslet. Inte osannolikt att bilen drar 30-80% mer i förbrukning vid endast korta körningar. I fallet med fossilt driven bil har det med att göra med att få upp rätt arbetstemperatur i motor och oljan, när det gäller elbilar handlar det mer om att temperaturen är för låg eller hög för att batterierna skall må bra.

#36
2021-01-12 01:00

V70Silver: Nu är ju inte planen att sälja alla Model Y för 730 000 kr, vilket ju artikeln handlar om. Sen finns det väl inget som säger att Tesla måste sänka sina priser när de öppnar Berlinfabriken, däremot återigen som du kan läsa här kommer det lägre prissatta versioner. Så länge Tesla kan sälja allt de producerar finns såklart inget behov att sänka priserna, eller hur? Du verkar se det som att deras korta leveranstider är ett tecken på att de säljer dåligt? Du tänker inte att bilar med otroligt få tillval kan tillverkas efter statistiska kombinationer och volymer och sen matchas med beställningar? Väldigt många som gått in och beställt här i Sverige och blivit matchade mot en bil som redan är i hamnen i USA eller på båten och därmed fått väldigt kort leveranstid. Du kan inte jämföra Tesla med de gamla drakarna, de gör det mesta på sitt egna sätt, på gott och ont naturligtvis.....en del saker de gör undrar man varför ingen annan tänkt på innan, och en del saker undrar man varför de uppfinner hjulet igen.....
Sen när du jämför priserna mellan USA och Sverige gör du en hel del förenklingar.....Sen tror jag både du och jag vet att prissättning på en marknadsekonomi inte är så enkel som du försöker få det till. Du försöker få det att låta som de säljer dåligt, vill du kan sätta ett vad, jag tror att de 2021 kommer öka sin produktion minst 30% och att de kommer sälja allt de kan leverera även 2021 utan rabatter och reklam. Tror du jag kommer ha fel?
Tesla är inte världens bästa bilar, men jag tycker nog att man får vara lite imponerad att ett företag som är så ungt troligtvis redan efter 11-12 år kommer sälja ungefär lika många bilar som Volvo......för det tror jag de kan göra 2021.

#37
2021-01-12 16:13

Varför ska man snåla på batterier, när bilen inte kostar så mycket mindre. Det är väl för att Tesla vill anpassa sig till Volkswagen koncernen m.fl. räckvidd.

#38
2021-01-12 18:21

Det är väl bara att konstatera, vårt klimat är inte helt optimalt när det gäller räckvidd på batteribilar.

Själv är jag förvånad över skillnaderna i elförbrukning beroende på förutsättningarna. Har kört min Leon laddhybrid på som lägst 15,9 kWh/100 km. Igår i snöfallet drog den 30 kWh/100 km.

WLPT kan vi ju glömma, den mätningen genomförs vid +23 grader.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.