Bild
Nästa artikel
Tesla med motorvärmare ger längre räckvidd på vintern

Tesla med motorvärmare ger längre räckvidd på vintern

Nyheter

Svenska Model X-ägaren Patrik Hast tröttnade på strulande batterivärme och tog saken i egna händer: ”I stort sett har jag sommarräckvidd året runt”, säger han.

När det gäller elbilarnas räckviddssiffra mäts den i en officiell körcykel under näst intill perfekta förhållanden. Men i svenskt vinterklimat kan räckvidden bli betydligt kortare, bland annat eftersom bilen då måste värma upp kupén och batteriet. Det slukar ström från batteriet.

Att batteriet håller rätt temperatur är dessutom viktigt för att maximera livslängden och även för att göra laddningen snabbare. Ett uppvärmt batteri tar lättare och snabbare emot laddning.

Patrik Hast har haft en Tesla Model X i ett och ett halvt år, och även om kupévärmen fungerar värms inte batteriet upp som det ska.

– Det finns ingen officiell förklaring till varför batterivärmen inte fungerar. Men det jag hört på olika forum är att den slutade fungera efter någon uppdatering och sedan har det inte varit så högt prioriterat. Folk kanske inte klagar tillräckligt mycket för att det ska vara värt att undersöka. I min bil slås den aldrig på vid något tillfälle, säger Patrik Hast till Vi Bilägare.

Teslaägaren Patrik Hast kan inte ladda sin Model X på jobbet, men att koppla in en motorvärmare går bra.
Teslaägaren Patrik Hast kan inte ladda sin Model X på jobbet, men att koppla in en motorvärmare går bra.

Tog saken i egna händer

Ett batteri som håller ungefär 20 grader är viktigt för att förbrukningen ska hållas nere, för att bilen ska kunna laddas snabbare och för att den ska tillåta så kallad ”regenerering” – alltså ett slags motsvarighet till en motorbroms som laddar upp batteriet när föraren släpper gaspedalen.

Eftersom batterivärmen inte fungerade tog Patrik Hast saken i egna händer. När han bytte jobb och fick nytt kontor tillät inte fastighetsägaren att de anställda laddade sina bilar. Men att koppla in en motorvärmare med kupéfläkt gick bra.

– Bara det drar ju 2 000 watt. Men säger fastighetsägaren så får det väl vara så, och jag tänkte att om jag bara kunde värma batteriet kan jag åtminstone förvärma det och då har jag mycket vunnet bara där. Jag började fundera på olika lösningar men det fanns ingenting färdigt att köpa.

Först tänkte Patrik fixa allt själv men lösningen blev att företaget Calix i Eskilstuna tog fram en särskild lösning som han fick testa. De tog in bilen och började skissa på en ”elbilsvärmare”.

Läs också: Tesla Model Y får värmepump – ger längre räckvidd på vintern

Tillsammans med företaget Calix testar han nu en batterivärmare till sin elbil som kopplas in på samma sätt som en motorvärmare.
Tillsammans med företaget Calix testar han nu en batterivärmare till sin elbil som kopplas in på samma sätt som en motorvärmare.

Alltid varmt batteri

En utmaning var att oisolerade motorer och växelriktare inte skulle värmas upp i onödan utan att värmen skulle gå till batteriet. Patrik tog fram flödesscheman och där motorvärmaren är placerad nu skickar den ut värmen där den gör mest nytta.

– Den första värmaren vi stoppade in var på 450 watt och räckte för att hålla bilen varm, men den orkade inte riktigt förvärma batteriet om det inte var ”mildgrader” ute. Men med en värmare på 1 000 watt och den orkar värma på batteriet, säger Patrik Hast.

Han skaffade en app för att hålla koll på temperaturen. Han har numera alltid varmt batteri när han kör iväg.

– Ligger batteritemperaturen på 18 grader får jag reducerad motorbroms eller ”regenerering” som det heter, och det vill jag inte. Jag är så van vid den och om den fungerar vet jag att batteriet håller bra värmenivå. Men är det fem minusgrader får jag reducerad motorbroms efter bara några mil, så det skulle behöva tilläggsisoleras lite. Jag kör gansla milt på 70–80-vägar och står man på lite mer blir batteriet varmare, men då ökar också förbrukningen.

Först användes en motorvärmare på 450 watt som var för klen. En motorvärmare på 1 000 watt klarar dock att värma upp batteriet och kupén.
Först användes en motorvärmare på 450 watt som var för klen. En motorvärmare på 1 000 watt klarar dock att värma upp batteriet och kupén.

22 procent lägre förbrukning

Patrik Hast har inte gjort något helt vetenskapligt test, men förbrukningen har minskat från 277 wattimmar per kilometer vid nollgradig temperatur och fyra mils körsträcka till 215 wattimmar per kilometer – en minskning på 22 procent. Båda mätningarna gjordes med klimatanläggningen avstängd. 

Det gör också mycket för att förlänga räckvidden, och han är nöjd med att värmen också fördelas jämnt över batteripaketet.

När laddkabeln är ikopplad i Teslan kan bilen inte köras iväg, men när bara motorvärmarkabeln är ikopplad finns inget som hindrar Patrik från att gasa iväg om han glömt att koppla ur sladden.

– Det har hänt en gång att jag körde två decimeter innan jag kom ihåg att koppla ur den. Man får se till att köra in så man kan backa ut och sladden lossnar av sig själv.

”En uppfinnarfilur”

– Den största anledningen till att jag gjorde det här var ju att jag inte kunde ladda på jobbet. Men sedan är jag lite av en uppfinnarfilur och tyckte det var en rolig utmaning. Full motorbroms direkt och i stort sett har jag ”sommarräckvidd” året runt, och jag hoppas det sparar livslängd på batteriet, vi får se.

Om Calix börjar sälja elbilsvärmaren kommer den förmodligen kosta omkring 5 000 kronor, men det är bara en första gissning. Eventuellt kan den vara färdigutvecklad i sommar.

Läs också: Elbilstestet avslöjar: Så lång blir räckvidden på vintern

Nu gäller det bara för Patrik Hast att komma ihåg att koppla ur sladden innan han kör iväg.
Nu gäller det bara för Patrik Hast att komma ihåg att koppla ur sladden innan han kör iväg.

Kommentarer

#1
2020-04-09 12:15

Rubriken är felstavad både ovan och på startsidan.

#2
2020-04-09 12:41

Anledningen att skaffa en sådan här skulle vara om man inte kan ladda bilen, utan endast får koppla in motorvärmare? Alternativt om man får ladda bilen men att batterivärmaren i bilen av någon anledning inte fungerar? Låter lite som att mildra ett symptom istället för att åtgärda problemet. Men hjälper det i situationen som beskrivs ovan så varför inte! Kul med folk som snickrar egna lösningar!

#3
2020-04-09 13:02

Bra jobbat säger jag.

#4
2020-04-09 13:07

Eller dåligt jobbat av Tesla...

#5
2020-04-09 13:12

Patrik Hast: Du kan passa på att få Calix att använda strömkoppel som är magnetiska och överför effekten istället.
Det finns gott om såna. De lossnar av sig själva när man missar dem, utan att slita av hela fronten.
Fattar inte varför motorvärmartillverkarna envisas med att använda insticks-skit med sönderslitna frontar som resultat.

#6
2020-04-09 16:33

Jag tycker detta borde ligga på biltillverkare att se till att bilarna blir effektiva även på vintern.

#7
2020-04-09 17:06

Folk med Tesla saknar inte pengar.

#8
2020-04-09 17:16

Vargen: Det går med bilens egna system med, men står du inte uppkopplad äter det av räckvidden beroende på hur man ser det.....

#9
2020-04-09 19:15

Fast nu verkade det ju som att bilens egna system inte fungerade på Model X efter nån programvaruuppdatering - därav denna lösning.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.