Bild
Nästa artikel
Sverige klarar inte laddmålet för elbilar: ”Väldigt farligt”

Sverige klarar inte laddmålet för elbilar: ”Väldigt farligt”

Nyheter

Just nu sker en enorm ökning av antalet nya elbilar på vägarna – men antalet laddstolpar ökar inte alls lika snabbt.

Allt fler bilköpare väljer en elbil. Även om det fortfarande säljs betydligt fler bensin- och dieselbilar är trenden tydlig: i oktober stod elbilarna för åtta procent av alla nyregistrerade bilar i Sverige, jämfört med knappt tre procent samma månad förra året.

Om bara tio år kommer hälften av alla bilar som rullar på svenska vägar vara antingen elbilar eller laddhybrider, enligt en ny rapport från Stockholms Handelskammare. Det skulle i så fall innebära att utsläppen från personbilarna blir 57 procent lägre än 2018 års nivåer.

Men nu höjs också röster för att snabba på utbyggnadstakten för nya laddstationer. Även om många kommer kunna ladda sina elbilar hemma gäller det inte alla, och snabbladdare längs vägen är viktiga för alla som ska åka på långresa.

Flera svenska län har i dag fler laddbilar per laddpunkt än EU:s rekommendation. Stockholm skulle till exempel behöva 48 000 nya laddpunkter för att nå EU:s rekommenderade nivå 2030.

– Elbilstrenden är extra stark runt stadsregionerna och det har fått till effekt att vissa regioner, bland annat Stockholm och Uppsala, ligger på dubbelt så många fordon per laddpunkt i jämförelse med EU:s rekommenderade nivå, säger Stefan Westerberg, chefekonom på Stockholms Handelskammare.


Ökar för långsamt

Samma farhågor lyfts fram i en ny rapport från den europeiska branschorganisationen för biltillverkare, ACEA. Den visar att försäljningen av laddbara bilar ökat med 110 procent, men att antalet laddpunkter bara ökat med knappt 60 procent.

Det riskerar att få många bilköpare att tveka inför att gå över till en laddbar bil, särskilt om köerna till snabbladdare på exempelvis semestern och över julledigheten blir långa.

– Det här är potentiellt sett väldigt farligt eftersom vi kan nå en punkt där ökningen för elbilarna avstannar om kunderna inte tycker att det finns tillräckligt många laddpunkter där de reser, eller att de måste köa för länge till en snabbladdare, säger ACEA-chefen Eric-Mark Huitema.

”Mycket oroande”

Kritiken lyftes även upp av riksförbundet M Sverige (tidigare Motormännen) under hösten. Sverige har 11 000 publika laddstolpar men 150 000 laddbara bilar, och ökningstakten för utbyggnaden går för långsamt för att klara EU:s mål på högst tio elbilar per publik laddstolpe.

– Utbyggnadstakten har mattats av kraftigt samtidigt som antalet laddbara bilar ökar ordentligt. Det är en utveckling som är mycket oroande, sa förbundets vd Caroline Drabe.

Läs också: Hårda kritiken: Tusentals laddstolpar för elbilar saknas

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-11-09 14:08

Tittade lite i staden där jag bor och det största bostadsbolaget som förvaltar drygt 4000 lägenheter i kommunen har inte en enda laddstolpe för dom boende. Endast en stolpe vid deras kontor. Hög tid att börja bygga laddplatser.

#2
2020-11-09 14:30

Så länge det är det minsta mer tidsödande och krångligt och kräver expert engagemang för att ladda i jämförelse med hur enkelt det är att bara fylla på bensin, så har elbilen ett mycket stort olöst problem.

Man ska INTE lyssna på elbilsentusiasterna, utan på de som säger nej till elbilen, när de som inte vill ha en elbil gärna skaffar en, då är man i mål och problemen lösta, före dessa sticker man bara huvudet i sanden och lever i en entusiastfantasi.

#3
2020-11-09 14:48

N-iklas, har du källor på dessa som säger NEJ till elbilen? Vad jag kunnat förstå är återvinningen ett stort problem av batterier, men så har det varit med all återvinning... det är en "svår verksamhet". Helst vill man bara gräva ned sakerna och sedan tror man problemet är löst. Det jag saknat under alla dessa år är någon form av utveckling, för det handlar allt först och främst om "coola" saker istället för att lösa stora miljöproblem. Det är mest en lekstuga. Varför ta fram något som e-tron eller andra eldrivna SUV's? Bilindustrin har haft så lång tid på att ta fram andra lösningar för att göra bilarna mer miljövänliga men ingenting genialiskt har hänt. Biltillverkare har under 10-15 senaste åren lagt allt krut på att ta fram SUV modeller tex, varför? Vi har fortfarande inte minskat miljöbelastningen vid tillverkningen, snarare tvärtom. Nä, jag är grymt besviken på att vi inte kunnat få bilar som tex drar 1/10 så mycket energi än för 30-40 år sedan. Glödlamporna hemma på 60 Watt har vi ersatt med lampor som drar 6 watt, varför har inte motsvarande utveckling skett i bilindustrin?

#4
2020-11-09 14:57

Såg idag att Svenska Bostäder installerar stolpar på ett nybygge. 3,7 kW. Räcker väl till plugin-hybrider.......
Tur att vi i vår brf installerade 11 kW från Wallbe Nordic, så att jag kan ladda min Kona Electric full på lite drygt 5 tim.
Enda dumma med Konan är att man inte kan prata svenska med navigatorn.....uselt.

#5
2020-11-09 15:25

@StefanH STHLM,
Jag har haft elbil i snart 3 år, och det går utmärkt att ladda med 1.2 kW... Om man inte pendlar längre än än 7-8 mil per dag så klarar man sig på det. Batterier mår dessutom bättre av att laddas långsamt.
Med 3.7 kW klarar alla utom utomordentligt få vardagspendlingen (52 kWh på 14 timmar! - hur många pendlar mer än 26 mil per dag???).

#6
2020-11-09 15:39

Det räcker inte med bara fler laddstolpar. Betalningssystemet måste också rationaliseras och förenklas ordentligt och göras operatörsneutralt. Det är fullständigt orimligt att priset per kWh ska variera så oerhört som det gör idag.

#7
2020-11-09 15:47

Som gmogmo säger så är 3,7 kW mer än nödvändigt för hemmaladdning, där vill man nästan ha så långsamt som möjligt för att skona batterier och elabbonemangets toppeffekt. Det är en helt annan sak med laddning ute på resa, där vill man ha så hög effekt för att slippa vänta. Någonstans däremellan hamnar väl det man oftast menar med "laddstolpar", utanför gallerior och på offentliga parkeringsplatser.

Och håller verkligen med Uffeh ovan. Priset kan ju variera så att det går att konkurrera, bara det står tydligt vad det kostar, men det måste bli lättare att betala utan att behöva registrera sig hos 10 olika laddoperatörer.

#8
2020-11-09 16:53

För att travestera Kjell-Olof Feldt: Elbilar är ett jävla skit - nu har vi baxat dem ända hit. Nej elbilar med batterier av dagens modell är inte framtiden utan ett stickspår. Den som inte begriper det ska inte sitta i beslutande position i samhället. Varför överhuvudtaget fundera på att byta drivmedel från nåt bra som flyter ner i tanken på några minuter till nåt som kommer via en koppartråd på några timmar? Tror jag på ett bättre system? Jajamensan. Vet jag vad det blir? Ingen aning. Visste jag det så hade jag redan kommit på det.

#9
2020-11-09 20:55

Allt kring elbilen, känns som ett stort experiment.

#10
2020-11-09 20:55

Nä Niklas, det är inga problem i sig och inte heller krångligt att åka elbil. Det mesta av min laddning sker hemma och jag har 90-100% i ”tanken” varje morgon jag behöver.
Det är inte heller ett problem med återvinning av batterier så fort som det finns tillräckligt med batterier att återvinna, men än så länge får uttjänta elbilsbatterier nytt liv i andra applikationer.
Att betalsystemet på snabbladdare fortsatt är omoget stämmer bra, men inom kort kommer det att finnas en roaminglösning som inte fördyrar speciellt, men fortsatt är prissättningen lite vinglig men det kommer ändras på sikt.

#11
2020-11-09 21:43

Ja här borde regeringen satsa hårdare och mer offensivt på att få till en utbyggnad av infrastrukturen. Det gäller inte enbart för bilar utan elnätet i sig. I dagens corna-ekonomi är detta en utmärkt investering som kommer att betala tillbaka sig redan på några år i form av lägre transportkostnader och ökad produktivitet. Elbilen är numera rationell, och inom en inte alltför avlägsen framtid också dominerande. Så invånarna behöver också infrastrukturen.

Varför inte ersätta delar av de idiotiska bränsleskatterna med nya laddstolpar? Det vore en betydligt mer rationell åtgärd än att elda för kråkorna.

MVH AL

#12
2020-11-09 23:05

"Nä Niklas, det är inga problem i sig och inte heller krångligt att åka elbil. Det mesta av min laddning sker hemma"

DET är just DET "Det mesta"... det är när man inte laddar hemma som det "skiter sig", att ha en bil där man inte vet om man blir stående någonstans i någon avkrok för att man inte får laddningen att fungera för att något obegripligt avtal med något obegripligt företag vars obegripliga kort inte fungerar eller för att det är tekniskt fel på laddstationen och service inte kommer och fixar det fören om två dar...

Nej tack, den bilen vill man nog inte ha.

#13
2020-11-10 01:07

N-iklas: Eller så kan man skaffa en elbil som du bara pluggar in och laddar utan några kort eller taggar.....enklare än fossilbilen. Så nej, sänk inte elbilen som produkt bara för att vissa kombinationer av bil och laddstolpar inte är så smidiga.
Då kan jag lika gärna sänka alla Oplar för de fungerar sjukt dåligt som hangarfartyg......se där, skitbil, kan inte alls förstå hur nån skaffar en sån.....

#14
2020-11-10 02:44

Man kanske inte vill ha en Tesla eftersom den är ganska ful... för stor, klumpig, onödigt dyr, tio gånger knäppare än en Citroen...! är behäftad med massor av fel och har taskig kvalitet i största allmänhet, taket ramlade ju av på en för några veckor sedan...
- Sedan att man riskerar att blir misstänkt för att vara sektmedlem när man visar sig i en sådan... otänkbart...

Knappast ett alternativ, den som blundar för elbilens praktisk fel och brister genom svårigheterna att ladda, är en blind entusiast, vars argument är väldigt ointressanta - hela tiden och alltid.

#15
2020-11-10 07:56

Niklas, så länge som du inte har egen erfarenhet om hur det fungerar så tycker jag att du kan ta och tona ner dina fördomar, det du ägnar dig år är sk. Rubrikläsning.

#16
2020-11-10 08:28

N-iklas: Fast om det inte är några svårigheter att ladda, hur kan du då påstå att man blundar för något och är en blind entusiast? Förklara gärna det.....jag har inte på 10.000 mil nu en endaste gång haft laddproblem, men du anser det är svårigheter att ladda?
Helt ärligt N-iklas så tror jag det är du som är blind, och sitter med skygglappar på skapade av dina fördomar.
Sen att du avskriver elbilsägares argument som ointressanta visar ju med än en gång att du redan har bestämt dig för din åsikt och är trångsynt och fördomsfull.
Och din nivå på argumenten nyss är ju inte att ta på allvar heller direkt.....utseende på en bil är ganska subjektivt, aldrig ett argument, rätt kul att komma från dig som brukar själv skriva att folk är dumma som går på känsla och inte ren fakta? Nädu N-iklas, är det nån man inte kan ta på allvar är det nog dig.....
Du skriver att Tesla är för stor och klumpig, anar du inte har kört Model 3, en otroligt smidig bil som även är ovanligt lätt för att vara elbil i den storleken. Min S är stor ja, men samtidigt otroligt rymlig, och absolut inte klumpig att köra. Behäftad med massor av fel? Nja, kört 10.000 mil nu med enbart ett fel, laddluckans automatiska stängning slutade fungera efter nån vecka med bilen, det kom ut en servicekille till mitt jobb och fixade det. Hur många ambulerande servicetekniker har Opel? Sen dess ingenting, inte ens vanlig service.

#17
2020-11-10 11:56

Henrik: Ja det är verkligen kul att läsa dina praktiska erfarenheter av Tesla (som ju tvärtemot vissa andra inte är inhämtade via fördomar och filmklipp).

Laddinfrastrukturen är dessutom en verklig fördel för Tesla (utifrån mitt perspektiv).

MVH AL

#18
2020-11-10 12:41

A.L: Ja, för oss som har ett jobb där vi kör väldigt mycket och inte bara i storstadsregioner ser jag det som att i dagsläget är det enbart med Tesla det fungerar lika smidigt som med fossilbil.
Så ja, självklart köper man en elbil som inte är rätt för sitt vardagliga användande så kan det bli väldigt krångligt, så sätt har ju tvivlarna rätt, men samtidigt är ju inte del elbilens fel om man väljer fel bil utifrån sina behov.
En tjej jag träffar har en Nissal Leaf, fungerar klockrent för henne som bara pendlar inom kommunen 90% av sin tid och har en Bee laddstation 200 meter från sin lägenhet, men för mig hade den bilen medfört hur mycket krångel som helst.
Sen är som jag skrivit flera gånger inte Tesla världens bästa bil, det finns många mycket bättre, men det är idagsläget utan tvekan världens mest kompletta elbilsupplevelse. Sen är de långt ifrån så dåliga som en del här vill få det till. Som sagt kört nästan 10.000 mil med min nu i stort sett helt problemfritt, det har jag inte gjort med varken de nya Volvo, Mercedes, Bmw eller VW jag plockat ut. Men ja, karosspassningarna är inte lika bra som på en Mercedes, det är fullständigt sant, den saknar ett par självklara saker de flesta andra bilar har som dörrfack, klädkrok i baksätet etc. Men den har istället en jädra massa annat som är vassast på marknaden just nu. Sen är det ju frågan upp till var och en vad man prioriterar. Jag som kör mycket har hellre ett helt outstanding infortainment istället för att kunna hänga upp kavajen i baksätet och nu får lägga den ner....

#19
2020-11-10 12:45

Niklas med flera: Det är inte krångligt att ladda elbilen, bara att sticka in kontakten när man kommer hem. Dessutom slipper jag åka och tanka!

#20
2020-11-10 22:52

-När det gäller el-stolpar för el-fordon så måste väl det rätta vara att el-bolagen svarar för dessa och då får leverera strömmen.
För bensin/diesel- fordon så svarar ju resp bolag för uppsättning av mackar.
Staten ska inte blanda sig i detta, de privata bolagen sköter det bäst och tar också både risk och vinst.

#21
2020-11-11 11:58

Det här är inte alls utanför ämnet utan i allra högsta grad relevant.

Eftersom läget är rätt allvarligt med en ensidigt destruktiv opinion som vill förhindra en positiv utveckling är det för samhällets skull nödvändigt att förtydliga vad som pågår.

Om det finns problem så måste dessa lösas, anledningen till att de inte blir lösta eller att utvecklingen går oerhört trögt och långsamt är att det finns oerhört många människor som ser som sin livsuppgift att förneka existensen av allvarliga problem, det kan bero på att de personligen skulle förlora om problemen erkändes och prioriterades eller på att de av religiösa och ideologiska skäl är problemförnekare i största allmänhet och bara mår bra om deras egen fantasi inte blir ifrågasatt.

DE utgör alltså själva ett allvarligt samhällsproblem utöver de problem som de förnekar.

För att kunna skapa en positiv samhällsutveckling måste problem upptäckas och åtgärdas, det sker inte i den omfattning som är nödvändigt tack vare problemförnekarna och det resulterar i svåra lidanden och bokstavligen död för miljontals människor.

Exempel på två sådana destruktiva mörka problemförnekande krafter som sprider lidande och död omkring sig är f.d. Presidenten Trump (numera kuppmakaren och blivande diktatorn Trump) och Folkhälsomyndigheten och regeringen, detta visar vilka allvarliga konsekvenser det får för ett samhälle när problemförnekelse etablerar sig som en allmänt accepterad och populär metod.

Här i denna fråga driver några problemförnekare sin agenda och gör sitt bästa för att skapa ett dåligt samhälle efter sin avbild, det är viktigt att ansvariga personer är uppmärksammade på att det är det som pågår så att man för samhällets och mänsklighetens framtids skull, inte lyssnar på eller tror på det de säger.

#22
2020-11-11 15:20

Niklas, hyr en elbil och testa själv istället för att vara så jäkla systemkritisk i något du inte har någon som helst egen erfarenhet!
Det finns massor med utmaningar och det måste byggas mycket mer laddare, men överdramatisera inte detta utifrån rubrikläsning när vi är flera som kör elbil och där det fungerar väldigt bra.
Och tro inte heller vi kommer få en perfekt värld, men vi måste sluta problematisera 5%-problemen och förmedla det 95% som fungerar!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.