Bild
Nästa artikel
Hårda kritiken: Tusentals laddstolpar för elbilar saknas

Hårda kritiken: Tusentals laddstolpar för elbilar saknas

Nyheter

En ny granskning avslöjar att antalet laddbara bilar ökar betydligt snabbare än antalet laddare.

Många som köper en elbil laddar den hemma. Men för bilköpare som inte har möjlighet till hemmaladdning, och för alla bilägare som åker på längre resor, är ett väl utbyggt nät av publika laddare viktigt.

Regeringen har kört igång en satsning för att bygga snabbladdare på Sveriges så kallade ”vita fläckar” som i dag inte täcks in av laddnätverken. Men det räcker inte, visar statistik från branschorganisationen Power Circle som bilistorganisationen M Sverige granskat.

Det finns 11 000 publika laddstolpar i Sverige och över 150 000 laddbara bilar. Ökningstakten är för låg, enligt M Sverige.

– Utbyggnadstakten har mattats av kraftigt samtidigt som antalet laddbara bilar ökar ordentligt. Det är en utveckling som är mycket oroande, säger organisationens vd Caroline Drabe.

Stockholm och Skåne halkar efter

Den som till exempel inte kan ladda sin laddhybrid tvingas istället köra på bensin eller diesel. För elbilisten är det ännu värre att laddnätverket inte byggs ut i tillräckligt hög takt.

Dessutom är skillnaderna mellan olika län stora. I granskningen har det så kallade CPEV-talet räknats ut. Det mäter antalet laddpunkter per elbil och siffran bör enligt EU:s rekommendation ligga på 0,1 – alltså högst tio elbilar per publik laddstolpe.

I Stockholm mer än 4 000 nya laddstolpar behövas, enligt granskningen. Skåne står för en av de största försämringarna eftersom laddpunkterna inte blivit fler samtidigt som antalet laddbilar ökat snabbt. Även Södermanland och Kronobergs län får bakläxa medan Västra Götaland klarar sig bra.

Läs också: Snabbladda hos Ionity – 200 procent dyrare än hos Tesla

Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2020-10-27 13:51

På vårat köpcenter finns det åtta laddplattser närmast butiken.
Hälften är alltid belagda med någon bensin eller dieselbil.
Ingen kan missa att det är för elbilar.
Obstinata eller avundsjuka eller bara dum i huvudet.
Efter som det alltid är så här undrar man ju vad dom har för problem.

#2
2020-10-27 14:07

Finns inte mark till så många laddplatser så att CPEV på 0,1 kan uppfyllas.
Enkelt räkneexempel: vid en eftersträvansvärd beläggning på 50 % av tiden krävs 100000 laddplatser för en miljon elbilar.
Men dessa ska större delen av tiden stå på någon annan p-plats, alltså behövs bortåt 100000 p-platser därutöver. Det kommer att gå många år innan antalet fossilbilar i trafik sjunker.
Ska därtill slöladdande hybrider ta upp laddplatser avsedda för elbilar ökar platsbehovet än mer.

#3
2020-10-27 15:15

#2, det är väl inte så att det ska byggas nya parkeringsplatser specifikt för laddplatser, befintliga parkeringsplatser kan ju utrustas med laddmöjligheter. Själva laddstolpen tar ju ingen nämnvärd plats i anspråk. Möjligtvis behövs lite plats tas i anspråk för elektrisk utrustning, men det väl inte i första hand supersnabbladdare med stora skåp för varje laddare som brukar finnas vid större vägar som avses här, mer AC-laddare vid stormarknader, kontor och i bostadsområden t.ex.

#4
2020-10-27 15:47

Dem som ställer bensin eller dieselbilar på laddplatserna tror jag inte har större problem än de som inte är handikappade och alltid ställer sig på handikapprutor. Bekvämt nära butiken och noll risk för parkeringsbot på handelsplatser där ingen parkeringsvakt finns.
Men det är inga problem för elbilsägare alltid laddar sina bilar vid hemmet har man hört och därför kommer det inte bli som i USA där elbilsköerna ibland blir långa i väntan på att tillbringa en halvtimme till när man äntligen kommer fram till laddplatsen medan familjen njuter av solskenet som alltid lyser vid laddplatserna som här.
https://youtu.be/a1uFudf37JU

#5
2020-10-27 16:38

Rolig video, alltså hur tänker folk? Om det står i kö 20 bilar för att laddas..och varje bil tar 30 min... är det ens lönt att stå i kö då??

#6
2020-10-27 16:43

Ja, även om det, i USA, numera blir köande till Superchargers, så är det bra att enbart Teslor kan ladda där. Har svårt för att se att köandet kommer att funka lika bra på övriga laddplatser, då olika bilmärken har olika avtal med olika elleverantörer och vissa säkert har "priority" status - hur nu det ska gå till..? Det blir kanske så att "pumparna" på laddplatser får olika "klass" - Klass1 för priority, Klass2 för abonnemang och Klass3 för övriga "vildar"... Upplagt för problem - även i Sverige, tror jag..

#7
2020-10-27 17:52

#3: Jo det är precis det som krävs!
Först ska bilen stå på en plats med publik laddstolpe, sedan ska den snarast flyttas till en "vanlig" parkeringsplats.
Ska bilen stå kvar på laddplatsen tills tänkt avresa blir utbyggnadskravet närmast omöjligt.

#8
2020-10-27 18:44

Om det vore vätgasbilar som tankades så klarades tio bilar på samma tid och körsträcka som en elbil och då vart det ingen kö heller som på fossilmackarna i dag.

#9
2020-10-27 20:42

Ja, vätgasbilar är bättre.

#10
2020-10-27 20:48

Utveckla gärna ditt svar lite, Carl Trefalt.

#11
2020-10-27 23:18

Pi: Hur många gånger har Herr Trefalt levererat svar av substans? ;)

#12
2020-10-28 06:50

Hur finansieras infrastrukturen kring laddning av elbilar, är det vi skattebetalare som står för hela notan eller som jag anser att det borde vara att elbilstillverkarna och köparna av elbilar är med och betalar. jag menar, vi har ett vägnät i Sverige som är bristfälligt underhållet-finns inga pengar? det byggs en ny bro mellan Värmdö, Nacka där jag bor som kommer att vara avgiftsfinansierad av oss som passerar-finns inga pengar? Var kommer alla pengar ifrån till laddstolpar?

#13
2020-10-28 08:36

@bgl, håller nog inte riktigt med. De flesta av dessa publika laddstolpar kommer nog vara så långsamma att man inte laddar fullt när man t.ex. är och handlar eller går på bio eller vad man nu gör. Det är nog sällan snabbladdare vi pratar om här. Men även om det är det kommer det ju inte krävas fler parkeringsplatser? Bilen kan ju inte stå på mer än en plats samtidigt ändå? Det behöver ju inte stå en tom parkeringsplats och vänta hela tiden medan du laddar.

#14
2020-10-28 10:33

Går snabbare att tanka. Substans eller inte, det är många som inte har substans av de som skriver.

#15
2020-10-28 12:38

mso1000: Har aldrig parkerat på någon elbilsplats, men hur funkar det där?
Bortsett från att folk är dumma i huvudet, är det olagligt eller kan man ens bli bötesfälld?

#16
2020-10-28 12:39

Styggavargen: Det är samma gäng som blev lurade av "god ekonomi" på en bil för ~1 mille när de kör kanske 1000 mil om året.

#17
2020-10-28 13:01

milkylainen, hahaha.. ja det du, roligt som attan. Det pågår så mycket stollerier idag, man undrar om det är något i dricksvattnet som gör att folk helt tappar "sunt förnuft" och förmågan att tänka lite längre...och framförallt använda hjärnan lite mer och kunna vara lite mer relationella och logiska i sina resonemang med sig själva. Flera gånger när man påtalat SUV ägare som står på tomgång i övre 5 minuter i byn/stan så blänger ägarna tillbaka och fnyser... vem du som skall säga åt mig att stänga av, ser du inte barnen i bilen? Nä...du kan plocka ut barnen i solen istället och låta dem få lite D-vitaminer av solljuset har man lust att säga tillbaka. Fast man tänker mest tanken, men vet ju inte om de bär kniv eller nåt....

#18
2020-10-28 13:13

#12, de flesta laddstolpar bekostas nog av fastighetsägaren där den står. t.ex. utanför köpcentrum där de hoppas på att det drar kunder som mycket annat runt butiker. Andra av t.ex. lokala energibolaget. Många byggs av företag som nog hoppas tjäna pengar på laddningen också, t.ex. Fortum. Sen finns det ju de snabbladdare som har bilföretag i ryggen som Tesla och Ionity.

Men det finns väl en del initiativ från myndighetshåll också. Här på sidan stod det för ett tag sedan om att regeringen skulle satsa typ 50 milj för att bygga laddare där de inte skulle bära sig själva ännu.

Sammanfattningsvis så är det nog inte bara ett ställe som pengarna för publika laddstolpar kommer ifrån, och endast en liten del verkar vara skattepengar. Men det är nog också småpengar om man börjar jämföra med brobyggen etc, iaf det som byggts fram till idag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.