Bild
Nästa artikel
Nyheter

Hårda kritiken: Tusentals laddstolpar för elbilar saknas

Publicerad 27 oktober 2020
En ny granskning avslöjar att antalet laddbara bilar ökar betydligt snabbare än antalet laddare.

Många som köper en elbil laddar den hemma. Men för bilköpare som inte har möjlighet till hemmaladdning, och för alla bilägare som åker på längre resor, är ett väl utbyggt nät av publika laddare viktigt.

Regeringen har kört igång en satsning för att bygga snabbladdare på Sveriges så kallade ”vita fläckar” som i dag inte täcks in av laddnätverken. Men det räcker inte, visar statistik från branschorganisationen Power Circle som bilistorganisationen M Sverige granskat.

Det finns 11 000 publika laddstolpar i Sverige och över 150 000 laddbara bilar. Ökningstakten är för låg, enligt M Sverige.

– Utbyggnadstakten har mattats av kraftigt samtidigt som antalet laddbara bilar ökar ordentligt. Det är en utveckling som är mycket oroande, säger organisationens vd Caroline Drabe.

Stockholm och Skåne halkar efter

Den som till exempel inte kan ladda sin laddhybrid tvingas istället köra på bensin eller diesel. För elbilisten är det ännu värre att laddnätverket inte byggs ut i tillräckligt hög takt.

Dessutom är skillnaderna mellan olika län stora. I granskningen har det så kallade CPEV-talet räknats ut. Det mäter antalet laddpunkter per elbil och siffran bör enligt EU:s rekommendation ligga på 0,1 – alltså högst tio elbilar per publik laddstolpe.

I Stockholm mer än 4 000 nya laddstolpar behövas, enligt granskningen. Skåne står för en av de största försämringarna eftersom laddpunkterna inte blivit fler samtidigt som antalet laddbilar ökat snabbt. Även Södermanland och Kronobergs län får bakläxa medan Västra Götaland klarar sig bra.

Läs också: Snabbladda hos Ionity – 200 procent dyrare än hos Tesla

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 27 oktober 2020
mso 1000

På vårat köpcenter finns det åtta laddplattser närmast butiken.
Hälften är alltid belagda med någon bensin eller dieselbil.
Ingen kan missa att det är för elbilar.
Obstinata eller avundsjuka eller bara dum i huvudet.
Efter som det alltid är så här undrar man ju vad dom har för problem.

#2 • 27 oktober 2020
bgl

Finns inte mark till så många laddplatser så att CPEV på 0,1 kan uppfyllas.
Enkelt räkneexempel: vid en eftersträvansvärd beläggning på 50 % av tiden krävs 100000 laddplatser för en miljon elbilar.
Men dessa ska större delen av tiden stå på någon annan p-plats, alltså behövs bortåt 100000 p-platser därutöver. Det kommer att gå många år innan antalet fossilbilar i trafik sjunker.
Ska därtill slöladdande hybrider ta upp laddplatser avsedda för elbilar ökar platsbehovet än mer.

#3 • 27 oktober 2020
K_Klabbe

#2, det är väl inte så att det ska byggas nya parkeringsplatser specifikt för laddplatser, befintliga parkeringsplatser kan ju utrustas med laddmöjligheter. Själva laddstolpen tar ju ingen nämnvärd plats i anspråk. Möjligtvis behövs lite plats tas i anspråk för elektrisk utrustning, men det väl inte i första hand supersnabbladdare med stora skåp för varje laddare som brukar finnas vid större vägar som avses här, mer AC-laddare vid stormarknader, kontor och i bostadsområden t.ex.

#4 • 27 oktober 2020
PREVIA

Dem som ställer bensin eller dieselbilar på laddplatserna tror jag inte har större problem än de som inte är handikappade och alltid ställer sig på handikapprutor. Bekvämt nära butiken och noll risk för parkeringsbot på handelsplatser där ingen parkeringsvakt finns.
Men det är inga problem för elbilsägare alltid laddar sina bilar vid hemmet har man hört och därför kommer det inte bli som i USA där elbilsköerna ibland blir långa i väntan på att tillbringa en halvtimme till när man äntligen kommer fram till laddplatsen medan familjen njuter av solskenet som alltid lyser vid laddplatserna som här.
https://youtu.be/a1uFudf37JU

#5 • 27 oktober 2020
Styggavargen

Rolig video, alltså hur tänker folk? Om det står i kö 20 bilar för att laddas..och varje bil tar 30 min... är det ens lönt att stå i kö då??

#6 • 27 oktober 2020
Bilräven

Ja, även om det, i USA, numera blir köande till Superchargers, så är det bra att enbart Teslor kan ladda där. Har svårt för att se att köandet kommer att funka lika bra på övriga laddplatser, då olika bilmärken har olika avtal med olika elleverantörer och vissa säkert har "priority" status - hur nu det ska gå till..? Det blir kanske så att "pumparna" på laddplatser får olika "klass" - Klass1 för priority, Klass2 för abonnemang och Klass3 för övriga "vildar"... Upplagt för problem - även i Sverige, tror jag..

#7 • 27 oktober 2020
bgl

#3: Jo det är precis det som krävs!
Först ska bilen stå på en plats med publik laddstolpe, sedan ska den snarast flyttas till en "vanlig" parkeringsplats.
Ska bilen stå kvar på laddplatsen tills tänkt avresa blir utbyggnadskravet närmast omöjligt.

#8 • 27 oktober 2020
PREVIA

Om det vore vätgasbilar som tankades så klarades tio bilar på samma tid och körsträcka som en elbil och då vart det ingen kö heller som på fossilmackarna i dag.

#9 • 27 oktober 2020
Carl Trefalt

Ja, vätgasbilar är bättre.

#a • 27 oktober 2020
Pi

Utveckla gärna ditt svar lite, Carl Trefalt.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.