Bild
Nästa artikel
Nyheter

Tapp för nya bilar – men laddbilarna fortsätter öka

Publicerad 2 november 2020 (uppdaterad 2 november 2020)
Volvo är i säker ledning när laddbilarna nu står för över 3 av 10 sålda nya bilar.

Årets bilförsäljning har påverkats kraftigt av coronapandemin. Hittills i år ligger minskningen i antalet nyregistrerade bilar på 16,8 procent och i oktober blev minskningen fem procent jämfört med samma period förra året, enligt nya siffror från Bil Sweden.

Däremot har registreringarna av elbilar och laddhybrider ökat med hela 113 procent hittills i år jämfört med samma period förra året, från 35 400 till 66 700 bilar. Laddbilarna har nu en marknadsandel bland nya bilar på 36 procent jämfört med bara 11,8 procent i oktober förra året.

Volvo V60 och XC60 samt Volkswagen Passat är de överlägset populäraste nya laddhybriderna. Tesla Model 3 är populäraste elbilen.

– Av alla personbilar i trafik är nu tre procent laddbara, varav en procent elbilar och två procent laddhybrider. Det är glädjande samtidigt som det visar på att omställningen kommer att ta tid, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.

Just nu råder stor osäkerhet kring hur resten av året blir för bilförsäljningen. Flera svenska län har infört striktare restriktioner för att minska smittspridningen. Regeringens förslag om att sänka bonusen för laddhybrider, höja straffskatten för förbränningsbilar och höja förmånsvärdet för förmånsbilar kommer förmodligen också påverka bilförsäljningen.

Läs också: Nya siffror: Rekord igen för elbilar och laddhybrider

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • 2 november 2020
L. Mäkinen

Varför tar ViB statistiken med kommentarer från en lobbyorganisation? Går inte försäljningsstatistik att få från myndigheterna? Kommentarer som "omställningen kommer att ta tid" är så tydligt färgade av avsändaren.

#2 • 2 november 2020
Raphael

Bil Sweden gör en bra sammanställning av registreringsstatistiken, även om man kan ta fram uppgifter från myndigheterna genom Transportstyrelsens register så måste någon sammanställa och det gör inte myndigheterna. Transportstyrelsen publicerar ingen registreringsstatistik för nysålda, de har rådata som måste bearbetas och sammanställas. Sen behöver man inte ta med kommentarerna från den som gjort sammanställningen och plockat statistik ur myndighetens rådata, de stämmer. ViB kan göra sin egen analys.

#3 • 2 november 2020
Carl Trefalt

3 procent laddbara av alla personbilar i trafik, det är inte så mycket.

#4 • 2 november 2020
K_Klabbe

3% är inte mycket. Men även om alla bilar som såldes idag skulle vara laddbara skulle det ju ta 20år innan alla bilar är laddbara, helt enkelt eftersom en bil lever 15-20 år. Det är ju först senaste året nästan som det har sålts några mängder laddbara bilar öht, så inget konstigt i siffran tycker jag.

#5 • 2 november 2020
Roadkill

3% är en bra start. Då finns de på var och varannan gata och grannar och släktingar kan få känna på dem och få bort sina fördomar och rädslor med hjälp av människor de litar på.

Vi ligger på en takt där ungefär 2 procentenheter av flottan byts ut mot laddbara bilar per år och inom något år så kommer det snarare vara 4 procentenheter.

Frågan är bara om och när folk med äldre bilar bestämmer sig för att skaffa en ny för att det är billigare än att behålla sitt icke-nya ök. Om skatter och bränslepriser går upp så lär vi se en sådan brytpunkt om 7-8 år då utbytet av flottan överstiger det normala.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.