Bild
Nästa artikel
Svenskt pris för Audi A6

Svenskt pris för Audi A6

Nyheter

Nu är den svenska prislappen, standardutrustningen och tillvalen för nya Audi A6 spikade.

Vi har tidigare rapporterat om den åttonde generationen av Audi A6, både som sedan och kombi, och nu står äntligen de svenska detaljerna klara. Sedanen går redan att beställa, med ett cirkapris på 573 900 kronor för dieseln och 585 900 kronor för bensinaren - båda motorerna med 3 liters slagvolym. 

Kombivarianten A6 Avant går till försäljning först i slutet av denna månad, med ett tilläggspris om 17 000 kronor (inklusive elbaklucka). Men båda modellerna når Sverige i början av september och under sommaren utökas motorprogrammet med två dieselmotorer, en 3-liters V6 som levererar 231 hästkrafter och en fyrcylindrig 2-liters som levererar 204 hästkrafter. 

Bland standardutrustningen hittar vi adaptiv förarassistans, LED-strålkastare och autobroms. I tillvalskatalogen finns utöver smått och gott som Bang & Olufsen-ljuddsystem och adaptiv luftfjädring även ett assistanspaket med filbytesvarnare, korsningsassistens, urstigningsvarnare och dylikt. Fram till 9 september pågår ett introduktionserbjudande i form av alpinpaket med parkeringsvärmare och dragkrok. 

Diskutera: Vad tycker du om prissättningen av Audi A6?
Taggar: Nyheter

Kommentarer

#1
2018-05-03 08:48

Jag tycker det låter som ett högt baspris, men man får förstås med lika mycket prylar som på de asiatiska alternativen.

#2
2018-05-03 08:56

Jag skulle inte säga att det är ett ”baspris” då det i princip är toppversionerna man väljer att lansera med. Därmed har de också en hel del utrustning som standard.

#3
2018-05-03 09:46

Snygg bil ! Utom grillens storlek.
Är det fejkade avgasutsläpp som på folkorna?
Detta kan isf inte vara premium.
Glöm inte att kolla oljan...

#4
2018-05-03 10:01

Köper hellre Tesla

#5
2018-05-03 14:35

Tre liters slagvolym. Känns väl inte direkt up to date...

#6
2018-05-03 17:11

Håller med GDS - fronten är lite för aggressiv och "elak". I övrigt en snygg bil, även interiört. 0,6 miljoner för kombin (Avanten). Då gäller det att ha koll på slantarna...

#7
2018-05-03 22:18

@GDS, tyvärr verkar det vara fejkade avgasrör. Ett helt obegripligt tilltag. Ser bara billigt ut!

#8
2018-05-04 09:25

Okey, fejk. Men det kanske är för att få ner avgasvärdena en smula :D
Vad ska nästa trendfejk bli? 8 stycken plasttrattar på motorhuven?
Även beteckningarna 50 och 55 kan ju lätt associeras med 5,0 resp 5,5 - Liter...
Lånta fjädrar... tråkigt på en sådan bil.

#9
2018-05-04 10:15

De nya beteckningarna köper jag dock. Cylindervolym betyder inget längre. De flesta tillverkare har anammat liknande beteckningar.

#10
2018-05-04 12:40

Fejkutblåsen är nog bara för att man vill ha nåt snyggt som sitter tight, men som inte vibrerar. Sådär stora riktiga utblås hade ärligt talat inte sett klokt ut på en A6, nu när det mest är en dekorlist så funkar det dock.

Snygg bil är det hur som. Fått en del av A8's pondus tycker jag.

#11
2018-05-04 12:45

Skall bli kul att se hur den står sig mot BMW och Mercedes i testerna. Designmässigt ligger den bättre till än MB och väl i linje med BMW 5-serien tycker jag, förutom inredningen - där vinner Audi med hästlängder.

MVH AL

#12
2018-05-04 15:58

Säkert en trevlig vagn men inget som just nu motiverar en att byta från Mercedes. När kommer den i S-utförande?

#13
2018-05-04 19:52

Ska titta närmare på denna vagn om ett år. Men priset - även om den är rejält packad med utrustning och motor - känns i överkant. Nu brukar ju juridiska personer få en rejäl rabatt - så varför inte? Stora dieseln i så fall.

Jag tror f.ö. att den står sig bra i testerna framöver - allt annat vore ett rejält misslyckande.

#14
2018-05-05 13:34

Nu går det inte att se de gamla prislistorna hos Audi, men priset ska vara rätt lika jämfört med nuvarande modell med samma utrustning. Det här är ju en lanseringsmodell som är lite extra.
Jämför med t ex XC90 som väl bara fanns som svindyr Inscription på lanseringsdagen?

#15
2018-05-06 10:30

@Roger Skagerström1
Nja.. ville man ha en snygg dekorlist så hade man väl satt dit det.
Nu sitter det ju dubbla rektangulära kromramar (plast?) på ställen där man associerar till avgasutsläpp.
Kommer dessutom avgaserna en kall morgon ut någon annanstans så ser det lite opremium ut.
Obegripligt som sagt...

#16
2018-05-06 17:06

NEJ TACK!
Aldrig mer Audi!!!!!!
Har tröttnat efter 17st VAG bilmodeller

#17
2018-05-07 15:10

#16, köp en Mercedes!

#18
2018-05-07 20:41

För de pengarna får man ju en riktig premiumbil, Lexus.

#19
2018-05-07 21:17

Aldrig mer...
Imponerande att det tog dig 17 VAG-bilar innan du insåg det...

#20
2018-05-07 21:23

Vorvärts
För min egen del så har jag mer och mer börjat snegla på Merca. I den något mindre klassen (motsvarande A4) hade jag nog valt Merca idag. Dock hänger det på vissa detaljer, tex vilken typ av däcktrycksövervakning, etc.

Däremot så har Audi modeller som utseendemässigt inte är lika snyggt hos Merca, tex A5. Å andra sidan är nya A-klass nog snyggast i klassen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.