Bild
Nästa artikel

Audi A6 som kombi

Nyheter

Senaste generationen av A6 finns nu i lastslukande varianten Avant.

I början av februari presenterade Audi A6 som sedan i sin åttonde generation. Nu är det dags att bekanta sig med kombiversionen.

Den är 4,94 meter lång, 1,89 meter bred och 1,47 meter i hög. I bagaget får det plats 565 liter. Fälls baksätena ökar utrymmet till 1.680 liter. 

På insidan styrs bilens funktioner från två pekskärmar. En tredje skärm framför föraren ersätter de analoga mätarna och head up-display är tillval.  Det går också att installera mysbelysning där detaljer av bilens insida lyser i olika färger. 

LED-strålkastare är standard, liksom autobroms. Den adaptiva farthållaren har kökörningsassistent. Fyrhjulsstyrning är tillval. Det finns fyra olika chassivarianter: standard, sport, chassi med dämparreglering samt adaptiv luftfjädring.

Precis som i sedanen finns det eldrift i alla Avants motoralternativ i form av mildhybrider. Det är till för att sänka förbrukning och utsläpp. I ett litet litiumjonbatteri lagras energi från inbromsning och i hastigheter från 22 kilometer i timmen och uppåt kan förbränningsmotorn kopplas ur och bilen rullar fram med hjälp av el. Närmare detaljer än att alla motorer är elektrifierade får vi inte veta i nuläget. Troligtvis borde kombiversionen av A6 ta efter sedanen, som i Sverige erbjuds med en dieselmotor på 286 hästkrafter och en bensinmotor på 340 hästkrafter, båda med 3 liters cylindervolym.    

Det finns inga uppgifter om priser än. Audi A6 Avant kommer till svenska bilhallar i höst. 

Diskutera: Vad tycker du om Audi A6 Avant?

Kommentarer

#1
2018-04-11 10:00

Ganska tråkig. Kombi känns ju bara sååå 2008 dessutom.

#2
2018-04-11 10:21

Audis Herrgårdsvagnar har de senaste 15 åren varit enormt snygga och andats kvalitet in i minsta detalj samtidigt som rostskyddet dessutom är av högsta kvalitet. Det som frapperar mig är att Audi trots detta faktum kan bli ännu snyggare för varje generation! Så denna nya Audi väcker väldigt mycket ha begär, särskilt i kombination med dieselmotorn på tre liter och i Allroad utförande med AWD.

- Oh la la, creme de la creme!

#3
2018-04-11 10:44

Nåja, att påstå att Audis rostskydd är av högsta kvalitet är en sanning med modifikation. De bilar som är 15 år gamla brukar ha rejält med rostskador, kanske är de nyare bättre.
Fram- och bakskärmar, motorhuv, dörrar...

#4
2018-04-11 10:49

Diesel 2018?

#5
2018-04-11 10:59

Nu har lermodellen fått stå för varmt igen...

#6
2018-04-11 11:02

Japsen, absolut. diesel är väl enda effektiva och miljövänliga drivmedel du kan ha i en stor tung kombibil. VAG:s dieslar har nu mer bevisligen lägst verkligt NoX utsläpp av alla, förövrigt ett helt åthelvete felaktigt fokusområden, och låg förbrukning med låga CO2 utsläpp. Men det är tydligen inte relevant längre.

#7
2018-04-11 12:13

Har de inte alltid sett så här? Både Mercedes och BMW förnyar och moderniserar utseendet med nya modeller.

#8
2018-04-11 12:21

Audi har ju inte jättemånga möjligheter att variera den främre designen om de ska behålla sin upparbetade märkesidentitet via singleframe-grillen. Fejk-insugen och lampglasen är väl det de har att jobba med. Under inga omständigheter får en Audi förväxlas med en BMW eller Mercedes.

#9
2018-04-11 12:32

Hmmm, jag tror att många har missförstått det här med "hål i fronten". Faktum är att ju större luftgenomsläppet i fronten är, desto lägre blir luftmotståndet.

#10
2018-04-11 12:54

Ja, man är mer eller mindre tvingade att införa någon form av hybriddrift, sent ska syndarna vakna......

#11
2018-04-11 13:00

Läste att någon skrev här att rostskyddet är bra, tillåt mig hånskratta. Fråga min son och två andra i bekantskapskretsen som alla är drabbade av detta " fenomenala rostskydd " bilarna rostar och behöver lackas om,ofta på kundens bekostnad. I min sons fall 30% av kostnaden a 16000kr.

#12
2018-04-11 13:11

Om man inte är superintresserad så märker man ingen skillnad på utsidan mot tidigare modell. Men det är inget självändamål att ändra på allt. Bilen är inte ful men inte heller upphetsande. Mer jäsp. Det är ju insidan man använder mest som ägare.
Att gamla modeller av bilar har rostat mycket behöver inte alls betyda att det automatisk ska ske med nya modeller. Det kan ju bara framtiden utvisa.

#13
2018-04-11 13:24

Audi visade redan 1989 en hybrid som hette Audi Duo. Som lite kuriosa.
https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_hybrid_vehicles

#14
2018-04-11 13:26

Not...,
Hur tänkte du nu? Är bilen bara en kuliss där luften kan passera igenom ostörd?

#15
2018-04-11 13:33

Garanterat en fulländad bil rakt igenom som kommer vinna många hjärtan på världens tuffaste bilmarknad (EU).

Men är det någon förutom jag som tycker att bilens inte känns ny? På bild påminner den mycket om utgående modell - i alla fall på utsidan.

Men prestanda och egenskaper lär få (om ens någon) kunna matcha.

MVH AL

#16
2018-04-11 13:45

som audiägare får man inte glömma att köpa några extra liter motorolja..

#18
2018-04-11 15:37

På nuvarande Audi A6 är de flesta karrossdelar tillverkade i aluminium som huv, framskärmar, dörrar och baklucka och jag tror inte nya A6:an får sämre rostskydd.

#19
2018-04-11 16:29

Påstår man att Audi de senaste 15 åren haft rostskydd av högsta kvalitet, måste det protesteras. T.ex. 2006-2007 rostade rejält redan efter 6-7 år.
Förhoppningsvis är de nyare bättre. Det vet vi inte än på några år.
Aluminium är inget undermaterial, det korroderar också och går extra dåligt ihop med salt.

#20
2018-04-11 16:58

Tre personer i Shoguns bekantskapskrets känns rent spontant som ett något för litet urval för att deras erfarenheter ska kunna betraktas som representativa för märket som helhet.

#21
2018-04-11 17:40

Vorwärts.

Jaha, det kan du ju tycka. Men enligt teknikern som besiktigade min sons bil på Lecab i Karlstad sa att detta är ett mycket vanligt problem som de kämpar med. Och inte bara på A6, det drabbar flera VAG bilar bla Golf, Passat mfl. De kanske vet mer än mig och bekantskapskretsen, frågan är dock vad mycket de håller inne med som vi inte får veta? Skandal på en sådan bil att lacken släpper och att det kommer krypande på slätplåt på dörrar, skärmar när han studerade med lupp och visste precis var han skulle titta. Men visst är detta en tysk kvalitetsbil.......;o)

Finns även exempel på rost på S/W 212 i familjen, får se hur det går med rosten, 2011 årsmodell.

#23
2018-04-11 19:25

En i mitt tycke mycket fin utveckling av nuvarande A6. Den gamla var redan den en ovanligt lyckad design, och denna är snäppet vassare t.o.m.

#24
2018-04-11 19:42

Shogun.

Jaha, det kan ju du och Lecab tycka. Märkligt att det inte hörs liknande amsagor från andra Audiverkstäder, utan de påstådda problemen med rost, lacksläpp och gud vet vad tycks vara koncentrerade till just Karlstadstrakten. ;o)

#27
2018-04-12 06:55

Det ligger en hel del sanning i det shogun säger tyvärr.
Även här uppe finns det vissa sådana problem tyvärr.
Dom vag bilar som klarar sig bäst är dom som tillverkas i checkien.
Sedan så finns det både Ford och koreaner och även japaner som är drabbade.

#29
2018-04-12 08:07

Jag brukar inte hålla med Shogun, men faktum är att Audi haft rejäla problem med rost. Det är bara att läsa på Nordicaudi-forumet.
"2011 C7 , rost på båda sidorna, FELKONSTRUKTION från Audi, (2014-05-27)"

" rost" i nederkanten på dörrarna precis där de nedersta plastlisterna ligger och skaver samt i ovankant framskärmarna där innerskämarna sitter fastskruvade."
"Har precis köpt en 07as A6 Avant som jag idag när jag tvättade den noggrant upptäckte följande på;
-Rost insida samtliga dörrar
-Rost vänster bakskärm längst ner, längst in i hjulhuset (längst bak på tröskeln liksom)
-Rostbubblor vid vänster bak instegslist
-Rost i hörnet på bakluckan under höger inre bakljus" ( 2012-11-07)

"Min 06:a är inne på åtgärdning just nu. Har fått rost på dörrar och bagagelucka. "

"Jag var inne med min -07:a Avant för samma sak, jag har rost under bakljusen på bakluckan och på instegslisterna på alla fyra dörrar. "

"Min bil ska in på "goodwill"-lack snart på en 0606-bil. Rost under baklyktorna på båda sidor och vid listen längst ner på dörrarna. Den är i superfint skick annars så det är verkligen trist. Sålde en 00a precis och det fanns inte en tillstymmelse till rost på den så Audi har slarvat rejält med rostskyddet nu på denna modell. Besiktningsmannen pekade på flera ställen under bilen där rosten hade börjat ta. Vad tusan är det som händer egentligen? " (2013-05-06 )

" Rost vänster bakskärm på min A5 08" (2013-05-09)

Detta är alltså bilar som är 3 - 6 år gamla, knappast någon hög kvalitet på rostskyddet. (dessutom är det trogna Audiägare som berättar)
Även om aluminumdelar kanske står mot saltet bättre, så är fortfarande stommen i stål, och är den lika ynkligt behandlad som tidigare blir det inte roligt i framtiden. Vi får hoppas att det inte blir så, men vem vet i dessa besparingstider?

#30
2018-04-12 10:52

Artikeln handlar om nya A6 kombi och inte om Volvos, eller Lexus AWD-system.
Rensade även bort inlägg med påhopp och de upphör nu!

#31
2018-04-12 11:13

@Deeds, men inlägg #22 kändes bra och konstruktivt?

#32
2018-04-12 11:36

Inte det minsta faktiskt. Ett inlägg enbart för att provocera..

#33
2018-04-12 11:49

Om ca två år ska jag sälja min av ekonomin påtvingade råttsoffa och då kan jag tveklöst överväga att köpa den nyaste Audi A6 men då i Allroad utförande, AWD med en rejäl dieselmotor, automatlåda samt panoramaglastak mm.

Audi = enormt vacker herrgårdsvagn av yppersta kvalitet!

#34
2018-04-12 14:10

Tror faktiskt detta kan bli en bra ersättare till nuvarande modell. Jag hoppas däremot på en mer human motorfamilj. Vore prefekt med en mildhybrid ackompanjerad av en 170-190 hästars diesel. Behöver inte ha 286hk, räcker gott med dagens 190-204 maskiner.

#35
2018-04-12 19:04

Tråkigt att bilar av olika tillverkare inte kan få bukt med rost då många som köper bilar privat tycker om att lägga ner pengar på att hålla bilen snygg och just lacken är svår för amatören att fixa själv. Tåg som kan vara sextio år gamla och äldre rostar inte i närheten av hur bilar rostar trots ringa skötsel men där slipper man saltet förstås vilket kan vara en stor källa till rostens framfart.

#36
2018-04-12 19:56

Previa
Å andra sidan är det ju jäkligt märkligt att man inte fixar rosten själv numera som man gjorde förr och accepterar att lacken inte blir perfekt. Det ska vara perfekt, vitt och fräscht. Tyvärr har man gått i fällan själv....

#37
2018-04-12 22:12

Nja en Audi kan se allt annat än rostfria ut på relativt nya bilar.
Kombikung är den dock inte utan det är mercedes som är det sedan tidigt 80tal.

#38
2018-04-13 13:54

Shogun:
OM dina släktingar, kompisar och mostrar och kusiner liksom din son är så himla missnöjda med Audi varför säljer de inte sina Audibilar? Hur kommer det sig att det i huvudsak är i din ”bekantskapskrets” som alla bilmärkena är skit, fel och strul på förutom på Toyota / Lexus buskarna? Eller håller du bara på att trolla här på nätet sk ”hittepå” fel på bilar som egentligen inte finns? Jag tittar ofta efter rostskador på bilar då jag sitter i bilköer etc och måste säga att det är väldigt länge sedan jag sett en rostskadad Audi senast.

#39
2018-04-13 16:51

Som många har vittnat om här inne (inte bara shogun) så har Audi (VAG) haft problem med lack och rost. Även jag har erfarenheter av detta på relativt nya bilar. Det har ju även stått reportage om detta i VIB så det är ju ingen hemlighet att det är så Stoor.

#40
2018-04-13 16:53

Man ska inte länka till konkurents sida men i detta fall gör jag ett undantag:
http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bilar/2015/sveriges-rostigaste-bilar/

#41
2018-04-15 10:11

@Deeds, en "undersökning" där frivilliga med en checkbox kan ange om de haft problem med Lack/Rost, ska man nog inte lägga speciellt mycket vikt vid.

#42
2018-04-15 11:23

Deeds:
Vad har gamla ”rostbekymmer” med 2018 års Audi A6 kombi att göra? Vet du redan idag hur kvaliteten står sig på sikt? I din länkade artikel skrev ju dessutom den missnöjda bilägaren att han blev nöjd då han bytte bilmärke till just en Audi. Främst av alla tillåts? Shogun blint och oemotsagt liksom konsekvent slå ned på allt som inte är Toyota, Lexus, Subaru liksom de flesta asiatiska bilmärkena vilket iof är ok i yttrandefrihetens namn. Det innebär dock inte att vi andra som har en annan erfarenhet ska tvingas stå tillbaka när bl.a. hens villfarelsers galla spys över på ViB kommentarsfält där dess eviga tjatande i sämsta fall kan transformeras / upphöjas till en sanning. Upprepar man en lögn tillräckligt många gånger blir det tillslut sant... Jag påstår fortfarande att ingen vet hur väl denna Audi A6 står mot rost i framtiden. Den länk som du refererade till visar tex att ”premium” Lexus rostar 100% mer än Renault men det får vi ev ta upp i en annan tråd.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.