Bild
Nästa artikel
Svenska priser för Skoda Octavia iV – så mycket kostar nya laddhybriden

Svenska priser för Skoda Octavia iV – så mycket kostar nya laddhybriden

Nyheter

Skoda har släppt prislappen för den nya laddhybridmodellen Octavia iV.

Skoda Octavia har nyligen visats upp i en ny generation och den kommer som laddhybrid i flera olika utföranden. Den första laddhybridversionen heter Skoda Octavia iV och har nu börjat säljas i Sverige.

Skoda Octavia iV har en bensinmotor och en elmotor som tillsammans skickar 204 hästkrafter och 350 Nm till framhjulen. Bilen har en elräckvidd på 5,5 mil enligt WLTP-körcykeln tack vare ett 13 kWh-batteri. Batteriet kan laddas upp med 3,6 kW vilket tar drygt 3,5 timmar.

Skoda Octavia iV börjar levereras till köparna i november och prislappen hamnar på 414 900 kronor (10 000 kronor mindre för sedanmodellen).

Som jämförelse kostar koncernsyskonet Seat Leon Sportstourer FR 1,4 e-Hybrid 333 900 kronor medan Volkswagen Golf eHybrid med samma drivlina går loss på 422 900 kronor (båda priserna gäller före miljöbilsbonusen). Dock kan utrustningsnivån skilja sig åt mellan modellerna, och Golfen har inte kombikaross.

Läs också: Säljchefen om Skoda Enyaq iV: "Det här blir svenskfavoriten"

Kommentarer

#1
2020-09-25 07:40

Nu när biltilverkarna har alla sorter av motorer i sitt sortiment skulle det vara intressant med en jämförelse av när brytpunkterna rent ekonomiskt inträffar och man kört ikapp det ökade priset på en laddhybrid.

Förr gjordes ofta sådana jämförelser bensin vs diesel. Då kunde kontentan vara "Volvo V70 med diesel har en brytpunkt på 2000 mil per år, kör du mer än så är det ekonomiskt fördelaktigast att välja dieselalternativet"

Nu skulle jag vilja se en jämförelse med en bensin vs hybrid vs Laddhybrid av samma bilfabrikat (varför inte jämföra Octavian) för att få svart på vitt när det högre inköpspriset betalat sig.

#2
2020-09-25 08:00

Vag 4 märken med samma bilar. Kaos

#3
2020-09-25 08:32

@Henrik-Andersson, en sådan kalkyl måste ju vara individuell och är omöjlig att presentera på en generell nivå. Att man kan göra det på en generell nivå med fossila motorer är ju för att du alltid har nån form av förbränning av bränsle, medans du på en laddhybrid får ett vitt skild kalkyl beroende på din körprofil, kan du till 100% klara dig på att endast använda elmotorn blir ju kalkylen helt annorlunda mot en användare som till 50% låter bensinmotorn gå igång. Så även om man generaliserade och förklarade att den här kalkylen bygger på 50% inblandning av bensinmotorn, så blir den kalkylen ointressant, då du måste utgå från dig själv för att få en rättvis bild... Det är nog bara att sätta dig och räkna själv.

#4
2020-09-25 08:37

Det är praktiskt taget omöjligt att göra en vettig prisjämförelse mellan de här bilarna eftersom de skiljer så mycket i utrustning och utförande.
Dessutom måste de ofta förses med olika paket för att bli brukbara och dessa paket skiljer sig avsevärt i sammansättning och pris och där måste var och en välja vad som kan anses nödvändigt och vad som är onödigt, men som ändå ingår och man får betala för.
För att ytterligare krångla till det har VAG ofta kampanjer med paketutrustade bilar till förmånligare priser.
Och för att hitta ut ur den här prisdjungeln krävs intresse, en bra ekonomisk kompass och väldigt gott om tid för att man inte ska gå vilse.
Ändå vet man inte om man hittar rätt.

#5
2020-09-25 09:00

Hur skall man kunna sälja en Octavia för dessa pengar när man lägger till lite och får en ren elbil hos samma märke?

#6
2020-09-25 09:01

Det jag vill veta och som alldrig kommer fram är hur mycket fossilt bränsle bilen tar på landsväg och i stan. Hur förbrukning ser på en slinga på 5 mil, 10 mil, 20 mil och 30 mil med blandad stad, landsväg och motorväg med fullt batteri och där man inte stannar för att ladda. Kan ni bilt journalister fixa det?
Varför? Därför att så ser vardagen ut för många, speciellt alla vi som valt att bo i lägenheten utan möjlighet till laddning...

#7
2020-09-25 09:09

Vad jag kunde se får man en vanliga Octavia för ca 275 tkr... hur skall man kunna köra in över 100 tkr? Om bilen drar i snitt 0,25 liter/mil så innebär det skillnad på 0,35 liter/mil vilket kommer att innebära 18000 mil med ett bensinpris på 16 kr/liter innan man kört ihop de pengarna. Om man leker med tanken att den hela tiden kör på el och aldrig bensin....blir det 12500 mil innan de där 100 000 kr är insparade. Nä, jag tror detta floppar rejält... det är inte ekonomiskt hållbart för fem öre. A.L kan säkert mycket mer... men rent kristiskt sett på det och lite förnuft säger mig att denna ekvationen inte går ihop idag, när bilarns livslängd dessutom minskar.

#8
2020-09-25 09:33

Fast där räknar du ju med noll i ökat andrahandsvärde Vargen. Det blir ju lite galet.....sen får du ju jämföra huruvida ev. utrustning skiljer sig m.m. Tror inte det ser riktigt så illa ut på riktigt som du får det till där.

#9
2020-09-25 09:38

@styggavaegen,Kanske skiljer sig en del i utrustning så skillnaden kanske inte är riktigt 100tkr? Men helt klart måste man köra många mil på el innan man kört in skillnaden. Men över bilens livslängd gör man kanske det. Dock svårt att veta hur förutsättningarna ser ut om 10år, andrahandsvärde etc. Men minskar verkligen bilars livslängd?

#10
2020-09-25 09:41

Jag gjorde en beräkning av min körning ett år tillbaka när jag kollade på val vid mitt senaste byte.
Med min dåvarande körning skulle jag kunna köra ca 24% av mina mil på el om jag valt en Passat GTE. Då hade jag räknat med att bara kunna ladda hemma, inte på jobbet eller på stan. Det fanns en möjlighet till ökning genom att ladda på köpcenter eller liknande eller på hotell vid jobbresor. Så jag skulle kunnat komma upp i kanske 25-28% av mina typ 3000 mil. Med det sagt, jag har för långt för de resor jag gör till kontoret och för utsträckt område för jobbresor för att jag skulle kunna motivera att köra 75% av mina mil på bensin.

#11
2020-09-25 09:50

K_Klabbe, jo med allt mer elektronik och saker så blir det inte ens lönt att laga dem. Jag vet som hade en Kia, den var 8 år när den skrotades...eftersom bilens värde understeg vad kostnaderna var för att fixa alla uppkomna fel. Förr behöll vi bilarna länge, idag är det inte lönt. Men detta kan ändras, när priser går upp och ägarna kan se besparingar på laga och fixa med bilarna så kan livslängden öka. Problemet är idag att det kostar så mycket att laga bilarna (timkostnaderna).

#12
2020-09-25 11:10

Styggavargen, jo visst kan elektronik vara dyrt att laga, men samtidigt har mycket annat blivit bättre på moderna bilar. Vad jag efterfrågar egentligen är statistik på genomsnittlig livslängd för bilar idag jmf. med tex för 30 år sedan så att man inte går på en känsla för att man haft elektronikstrul på sin egen bil.

#13
2020-09-25 15:42

Oj, vilka priser de tar ut så fort det sitter ett batteri i bilen. Och det lär inte sluta där, med både bensinmotor och batteri/elmotor, hur hög blir den årliga servicen? Och hur attraktiv är en sådan här bil som begagnad om några år? Måste vara bättre att köpa en renodlad elbil eller om det inte funkar en snål diesel, möjligen fordonsgas-bil om man bor nära en gas-mack.

#14
2020-09-25 15:54

Privatleasing är svaret om man med rätta är osäker.

#15
2020-09-25 16:32

Skoda kan, bättre än de flesta.

#16
2020-09-25 16:38

Det blir ju en rätt så enkel beräkning om hur långt man måste köra för att köra in merkostnaden om man bara tittar på antalet körda elmil. Det är ju där som besparingen sker. Hur långt man kör på bensin gör ju ingen större skillnad, dom milen hade man ju haft i alla fall.

Och Teknikens Värld gjorde nästan en sån genomgång för ett tag sen, dom kollade upp prisskillnader, inklusive bonus/malus-skatt, men av någon anledning så räknade dom aldrig på milen, begrep inte riktigt det.. Det jag kommer ihåg (hoppas mitt minne inte sviker mig i alla fall) är att Ford Kuga och Huyndai Ioniq hade i princip samma pris som laddhybrider som bensinare (hybrid i Ioniqens fall) så där lönade det sig för alla att köpa laddhybriden. Lite konstig prissättning där känns det som..

Och det senaste jag såg om siffror på hur länge bilar höll så har livslängden ökat. Källan har jag dock ingen aning om vilken det var.

#17
2020-09-25 17:03

Man ska inte överdriva Tekniken på elsidan den är ganska enkel .Toyota Prius visserligen inte laddhybrid men har fungerat bra i många år vad jag vet .Elbilar har inte mycket extra underhåll SKF lager håller hur länge som helst. Handlar nog mer om bilen i övrigt .Tesla har ju kort erfarenhet av bilteknologi i praktisk verklighet den bilen skulle jag var mer rädd för i långa loppet- få klagar då man betalat så hutlöst så man vet inte vad folk egentligen fått för pengarna
Elektronik är generellt uthålligt Problem med elektronik syns för det mesta tidigt ofta under garantitiden vare sig det är kallödning eller annat
Jag tror elhybrider med eller utan sladd håller sina värden bäst om de är vettiga för miljön Mindre ekonomisk risk med en laddhybrid med vettiga prestanda än en dyr elbil som man måste äga i många år om man räknar på bilekonomin . Det är ju trots allt Svensson som kommer att ta över många av dessa bilar om 2-3 år och Svensson betalar bara för vad han tycker det är värt Lite hybridkrönika då många fortfarande blandar ihop begreppen i hybridvärlden och tror att laddhybrider är sanningen https://wp.me/p1IAXy-8cJ

#18
2020-09-26 08:37

Jämförelser mellan dom två fabrikaten blir oftast fel då varianterna och utrustningsalternativen är många.

#19
2020-09-26 10:18

mso, jo jag skrev det i #4, men det är något som många tydligen har svårt att förstå.
Jag kan dock rekommendera ett besök hos en återförsäljare om man vill ha rätt pris, just VAGs bilar måste prisförhandlas där!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.