Nästa artikel
Storslam för uppstickare i Euro NCAP – kör om alla andra
Nyheter

Storslam för uppstickare i Euro NCAP – kör om alla andra

Publicerad Idag 6:16 (uppdaterad Idag 11:21)
Flera ”uppstickarmärken” från Kina och Turkiet får rekordhögt betyg i ett nytt krocktest. Etablerade märken får i vissa fall nöja sig med bara fyra stjärnor.

För inte så länge sedan fick okända bilmärken ofta kritik för krocksäkerheten. De kunde få sämre resultat i Euro NCAP:s krocktester än etablerade märken.

Så är det inte längre. I den senaste omgången har Euro NCAP testat krocksäkerheten i flera nya märken, och resultatet är en väckarklocka för många större märken, som exempelvis Volvo.

Den eldrivna suven Togg T10X och sedanmodellen T10F får båda fem stjärnor. Skyddet för vuxna får hela 94 respektive 95 procent vilket faktiskt är högre än för exempelvis Audi A6 e-tron, Tesla Model 3 och Polestar 4. Det beskrivs som ”enastående” av organisationen.

Skyddet för barn och fotgängare är dock marginellt högre i andra bilar som testats samma år.

Rekordbetyg för ny småbil

Elbilstillverkaren Nio har lanserat budgetmärket Firefly som ska utmana bland andra Volkswagen ID.3 och Renault 5. 

Firefly får fem stjärnor i Euro NCAP och skyddet för vuxna får det högsta betyget som delats ut sedan början av 2024, hela 96 procent.

Elbilen Firefly får rekordhögt betyg för krocksäkerheten.
Trots att den är nyutvecklad får BMW 1-serie nöja sig med ett fyrstjärnigt betyg.

Bakläxa för flera

Desto sämre gick det för helt nya BMW 1-serie, Citroën C5 Aircross och Suzuki eVitara som tillsammans med syskonmodellen Toyota Urban Cruiser bara uppnår fyra stjärnor.

BMW har fått fyra stjärnor i krocktestet med flera tidigare modeller, och 1-serien kritiseras för klent skydd av förarens bröst och vänstra ben samt passagerarens ben vid en frontalkrock.

Suzuki och Toyota kritiseras för samma sak i ett annat testmoment, och där är även skyddet för baksätespassagerarens huvud för dåligt.

Citroën C5 Aircross får alltså fyra stjärnor även den. Bilen kommer från Stellantis-koncernen som tidigare kritiserat ”stjärnjakten” i Euro NCAP.

Med tanke på prislapp och storlek får BYD:s eldrivna småbil ett bra betyg i krocktestet.

”Nära att bli av med sista stjärnan”

Audi Q4 e-tron, Hyundai Ioniq 9, Mini Aceman, Mini Cooper och Smart #5 får fem stjärnor liksom den lilla elbilen BYD Dolphin Surf som trots sin storlek har relativt bra krockskydd.

Euro NCAP har testat ännu fler nyetablerade märken. Aion V, Exlantix ES och IM 6 får toppbetyget fem stjärnor. Det får Lynk & Co 08 och Volkswagen ID.Buzz också, men båda två blev nästan av med den sista stjärnan på grund av dåligt skydd för fotgängare vid en påkörning.

Ämnen i artikeln