Bild
Nästa artikel
Stopp för Tesla som förmånsbil för kommunchefer

Stopp för Tesla som förmånsbil för kommunchefer

Nyheter

En kommunchef i Landskrona bytte ut sin diesel-Mercedes mot en Tesla. Nu lämnar han sin tjänst – men få behålla lön och bil.

För ett drygt år sedan hamnade Landskronas stadsdirektör Christian Alexandersson i den mediala hetluften efter att det avslöjats att han körde en förmånsbil värd över en miljon kronor.

Han valde att byta ut sin dieseldrivna Mercedes ML mot en eldriven Tesla Model X. Den fick han köpa med 300 000 kronor i rabatt, hävdade Kvällsposten, men den var ändå dyrare än reglerna tillät.

Även om den var billigare både när det gäller driftkostnad och fordonsskatt än en vanlig bil med förbränningsmotor bet inte det på kritikerna. Nu gör Landskrona stad klart att det i fortsättningen inte blir några nya ”lyxbilar” till cheferna.

– Staden kommer från och med nu att ha en policy där man inte har en tjänstebil. Vi stänger nu den dörren, säger Torkild Strandberg, kommunstyrelsens ordförande, till SVT Helsingborg.

Christian Andersson fick lämna sin tjänst i oktober, men han ska fortsätta jobba inom kommunen med en ”friare” roll och han behåller både sin lön och bilen under de kommande två åren, enligt SVT.

I en kommentar säger Christian Andersson att han hänvisar frågor till kommunstyrelsens ordförande men att han är stolkt över det han gjort som stadsdirektör.

Läs också: Miljöbonusen hamnar i rikemansfickor: ”Ett klavertramp”

Kommentarer

#2
2020-11-04 08:06

Fattar inte varför kommunpolitiker ska ha tjänstebil överhuvudtaget?
Landskrona lixom? Räcker väl med en bilpool ifall de behöver åka någonstans?
Skulle vägra ge en politiker en tjänstebil.
Vill han ha en Tesla får han köpa den för egna pengar.

#3
2020-11-04 08:20

Skönt med lite rejäl svensk avundsjuka... Kommunpolitiker på högsta nivå är rätt utsatt, kanske framför allt på ställen som Landskrona. Jag är tacksam över att nån gör jobbet.

#4
2020-11-04 08:37

De kan ha en billigare elbil som tjänstebil. Finns flera modeller < 450 000 kr som de kan välja bland. En Tesla är helt overkill.
Not: En stadsdirektör/kommunchef är inte en politiker utan en anställd tjänsteman.

#5
2020-11-04 08:40

Det enda som borde spela roll är huruvida han följt policyn eller inte.

#6
2020-11-04 08:51

Ja, om den kostnaden istället hade lagts på bilar till hemtjänst och hemvård hade förstås varit att föredra.
Sen tycker jag att det är en smula konstigt att han behåller lön och bil i ytterligare 2 år.
Vanliga anställda har ju knappast såna förmåner efter ha brutit mot reglerna...

#7
2020-11-04 08:52

Så en Mercedes ML gick bra som tjänstebil men inte en Model X? Tror de flesta ser en ML som hyfsat lyxigt med....
Anar att det blev lägre kost för kommunen med Teslan men ja, finns det en policy så ska den såklart följas.

#8
2020-11-04 09:00

Han har fått en ny tjänst i kommunen, därför har han fortsatt lön. Avtalet med förmånsbilssäljaren borde kommunen kunna bryta, men de kanske gör bedömningen att det kostar mer att göra så. Det beror på hur avtalet ser ut avseende reglerna för hur man bryter avtal i förtid och hur förmånsbolaget kompenseras för brutet avtal.

#9
2020-11-04 09:14

Någon vill låta det framstå som att det var en bra affär i och med 300 000 kr i rabatt. Men Tesla ger inga rabatter, till någon.

De 300 000 kr i ”rabatt” är ett resultat av Teslas generella prissänkning på Model X som gjordes våren 2019. Då sänktes priset från typ 1,2 milj till 900 000 kr.

#10
1
2020-11-04 09:21

Gubbar i för stora bilar som tar sig själva på för stort alvar är äckligt. Lätt att läsa in många egenskaper på denna typ av man utan att det skrivs ut.

#11
2020-11-04 09:51

Detta visar om än något om att man inte i kommunerna inte hushåller med skattemedel. Kan ren principiellt tycka att man skall köra bilpooler för kommunernas tjänstemän och även politiker som reser i tjänsten för kommunen, där de då kan välja mellan olika typer av bilar. Nu väljer man ju oftast dyra bilpooler med elbilar för att få ett snyggt miljö-anseende utåt. Bästa vore väl en bilpool med typ Dacia Sandero och kanske någon Dokker.

Kanske sådan bilar de skall erbjuda som tjänstebilar istället. Gärna med kommunloggan stort på huv och sidor. Enkelt sätt att få folk att avstå förmånsbil.

#12
2020-11-04 09:51

Tycker han skulle bytt ut sin Mercedes mot en Renault Zoe.

#13
2020-11-04 10:02

Hemmavid kör hemtjänsten Zoe, det är ju ett bra alternativ. Jag tror att många kommuner gör så.
Tidigare var det cirkus när det visade sig vara mycket fiffel vid upphandlingen av kommunens bilar, den ansvarige plockade ut en lyxig Audi åt sig själv...
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/morbylanga-kommunalrad-och-tja...

#14
2020-11-04 10:38

Mercedes ML och Model X är ju båda dyra bilar, men det viktiga här är väl om tjänstemannen följt kommunens regler eller inte?

#15
2020-11-04 10:54

Vad ska en kommunchef med en tjänstebil till ? Slöseri med skattemedel, hen jobbar ju i kommunhuset och kan ta sig dit som alla andra, egen bil, buss, cykel mm.

#16
2020-11-04 11:50

Lätt att göra upphandlingar, när någon annan betalar. Folk skulle bara veta allt som pågår i deras kommun.

#17
2020-11-04 16:17

johnkommentar: Frågan är väl varför han ska ha en EGEN tjänstebil för?
Kommunen kan gott ha en bilpool av Teslor om det ska vara så.
Och jag betvivlar inte på att han tjänar tillräckligt med pengar för att köpa sig en egen Tesla om han vill ha det.
Egen och betald tjänstebil ska ju vara baserad på behov.
Om han åker runt hela dagarna och knappt är i kommunhuset kan jag väl köpa det (knappt, han kan fortfarande ta en bil från kontoret).
Annars har han ju noll behov om han sitter på sitt arsle på chefsrummet hela dagarna.

#18
2020-11-04 16:22

Svenne60: Absolut. Han har nog 0 behov av en egen bil. Och har han behov av att röra sig från sin arbetsplats så kan kommunhuset tillhandahålla bilar i tjänsten. Fortfarande 0 behov av egen bil. Dessutom borde alla kommunbilar vara tydligt dekal-märkta. Borde vara helt förbjudet att köra omkring i skattemedel som inte är märkta som kommunens.

#19
2020-11-04 17:45

Fusk och mygel överallt, tydligen.

#20
2020-11-04 19:05

milkylainen:
Det fanns för länge sedan en skylt (50-talet..) som placerades på bilar för tjänstebruk.
Vad det stod på skylten? "Tjänstebil"....
I detta fall var det nog en dold löneförmån...

#21
2020-11-04 19:36

Jantelagen i ett nötskal. En anställd tjänsteman som troligen har tjänstebil som en del av lönen och byter till en bil med troligen lägre TCO än den MB han hade tidigare.
Men så klart det finns ju även ett signalvärde, i jantesverige, som han borde förståtts.
Men inte så lätt när inte hela historien berättas. Det ger ju inga klick.

#22
2020-11-05 02:59

"Individen vet bäst själv vilken bil som är lämplig att skaffa sig."

#23
2020-11-05 08:07

När vanligt folk på landsbygden knappt har råd att köra sina barn till dagis på grund av orimligt högt skattetryck springer kommunpampar runt och köper lyxbilar för deras skattepengar? Det är inte jante utan bedrägeri.

#24
2020-11-05 12:54

Jag tycker att offentliganställda och privatanställda ska ha likvärdiga löner och förmåner. Väldigt många privatanställda chefer har förmånsbil och då har jag svårt att bli upprörd av att en kommunchef har en förmånsbil så länge TCOn är rimlig.

Jag blir mer upprörd när julbordet/julklappen dras in för kommunanställda av besparingsskäl eller att personalen ska behöva betala för kaffet själva. Motsvarande förekommer knappast inom det privata.

#25
2020-11-10 14:37

Jag är emot förmånsbilar, det är fel att blanda in det i en anställning. Kan nog hålla med föregående inlägg att löner och förmåner ska vara likvärdiga mellan privata och offentligt anställda-inom rimliga nivåer. Det är få privatanställda chefer som har en Tesla model X som förmåndbil. Å andra sidan tycker jag att det också ska ställas samma krav på prestation och resultat på chefer inom offentliga eller privatanställda-så tror jag inte att det är i dag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.