Bild
Nästa artikel
Spyker och Youngman bygger Saab

Spyker och Youngman bygger Saab

Nyheter

Saabs bilteknik kan leva vidare. Tidigare ägaren Spyker och kinesiska Youngman vill utveckla bilar utifrån Saabs plattform Phoenix.

Turerna kring Saab och Victor Muller tycks aldrig ta slut. På måndagen meddelade Spyker och vd Victor Muller att bolaget ingår samarbete med Youngman om att utveckla bilar baserade på Saabs ännu inte färdigställda plattform Phoenix.

Youngman – som förlorade kampen om Saabs konkursbo – står för finansieringen och bidrar med rättigheterna till Phoenix. Det kinesiska företaget betalar också drygt 80 miljoner kronor för att köpa 29,9 procent av aktierna i Spyker.

Två nya bolag startas, Spyker P2P och Spyker Phoenix. Det förstnämnda ska utveckla en ny lyxsuv som ska säljas under Spykers varumärke. Enligt planerna ska bilen lanseras i slutet av 2014 med en prislapp på 1,6 miljoner kronor.

Inom ramen för Spyker Phoenix ska en rad nya modeller tas fram. Bilarna ska byggas på Phoenix-plattformen men vara högre positionerade än Saab.

– Med det här avtalet lägger Youngman och Spyker grunden för ett intensivt samarbete där vi ska nål målen som vi hade som partners i Saab Automobile, säger Victor Muller i ett uttalande.

Men får Youngman verkligen använda Phoenix? Elbilskonsortiet Nevs som köpte Saabs konkursbo har tidigare hävdat att plattformen ingick i köpet.
 
Diskutera: Vad tycker du om avtalet?

Kommentarer

#1
2012-08-27 14:31

Mannen som aldrig ger upp. Han är en väldigt unik människa.

#2
2012-08-27 14:54

Youngman betalar 100% mer än vad aktierna är värda idag. Börsvärdet är nämligen bara 130 MSEK.... Bra affär om nu Y får/kan/vill köpa in sig.

I övrigt; Näste man till rakning! Det lustiga är ju att Y är rätt så nyrakade;-)

#3
2012-08-27 16:37

Ja, inte var det vacker inte!! Ser ur som en flasköppnare!
Betr. Muller...det finns väl nya miljoner att hämta! Men envis är han utan tvekan!

#4
2012-08-27 18:54

Phoenix.

Phoenix utvecklades av Spyker/SAAB och ingick i konkursboet..

Youngman kan - möjligen- ha köpt in sig i Phoenix - försvann den delen i konkursen?

Phoenix fanns i ett antal Spyker/SAAB datorer - som tillföll konkursboet.

Hur får Muller tillgång till dessa? - Stöld?

Några tekniker som säljer stöldgods?

#5
2012-08-27 19:01

Tjalle, här finns lite intressant info från någon som är hyggligt insatt (Tim Rokka på SU): http://www.saabsunited.com/2012/08/the-details-of-youngmans-ownership-in-the-phoenix-platform.html#more-43171

#6
2012-08-27 19:02

Försvann i en container tillsammans med några BMW motorer?

#7
2012-08-27 20:27

@ Audi A 5 SB

Youngman tycks ha köpt:
-drivetrain moduler - bensinmotorerna tillhör GM - glöm dom.
-några "mindre viktiga moduler" !?

Dvs. Youngman har - sannolikt - inte något av större värde i Phoenix.

Kvarstår frågorna:
-det som Youngman köpte - försvann det i konkursen?
-hur får Spyker / Youngman ut INFO från Konkursboets datorer?
-har tekniker stulit INFO från konkursboets datorer och är beredda att sälja stöldgods till Spyker/ Youngman?

#8
2012-08-27 20:50

Tjalle; Y är nog loosers som försöker fiska efter sillar som är "belly up".

Näste man till rakning...

#9
2012-08-27 21:11

Det är härligt med folk som aldrig ger upp!

Det är förstås en lång resa innan något kommer ut av detta, men fullt klart är att Phoenix-plattformen var det intressanta i konkursboet efter Saab, och att det bara är fråga om i vilken regi som utvecklingen av nya bilmodeller från den görs.

#10
2012-08-27 22:22

Är det någon som verkligen köpt Saabs konkursbo och har rätt till Phoenix?

Nevs som fick köpa, men inte betalat mer än handpengar, får de någonsin fram något mer?
Eller Youngman som inte fick köpa och som nu påstås köpa in sig i Spyker för att de har tillgång till Phoenix?

Jag tycker att hela den här soppan inklusive konkursförvaltarna, luftbolaget Nevs, Youngman och deras samarbete med VM och Spyker verkar väldigt skum.
Ska bli intressant att se fortsättningen.

Och jag skulle gärna se revisorer uttala sig om konkursförvaltarnas sätt att hantera den här affären.

#11
2012-08-28 07:01

@saabnisse

Det är, rimligtvis, Konkursboet som har rätt till Phoenix.

Någon " annan" som har hela eller delar av Phoenix har, rimligtvis, "förfarit bedrägligt"

#12
2012-08-28 07:13

Phoenix

Det som läckt ut om Phoenix, indikerar:
-det är en modern/ flexibel plattform (arkitektur)
-den var klar till c:a 70%
-enl. SU hade den c:a 50% GM delar.
-den har förbrukat 2 år av sin 12- åriga livslängd.
-måste uppdateras - förutom att ersätta GM komponenter/system

Det tar- om adekvata resurser - c:a 3 år att få fram första bilen- från det man börjar. Startsignalen räknas - normalt - från godkänd formgivning.

Dvs den är INTE intressant för en etablerad biltillverkare - men väl för nybörjare (Youngman) och "småhandlare" (Spyker).

#13
2012-08-28 10:45

Den här soppan tar aldrig slut. Väntar med spänning på nästa avsnitt i denna följetong. I iove it!!

#14
2012-08-28 12:15

Och Nevs måste få fram resterande mynt som man är skyldig senast fredag denna vecka annars återgår hela affären till konkursboet.
Då kan de börja om och sno åt sig rejält under avsevärd tid.

#15
2012-08-29 06:55

Säkrat Phoenix?

En av de viktigaste åtgärderna för Konkursförvaltarna var att säkra Phoenix:
-från stöld
-från att "förstöras" genom slarv.

Phoenix lagrades - huvudsakligen - i ett antal datorer.

OM Förvaltarna inte har säkrat Phoenix är det en jättblunder.

#16
2012-08-29 07:50

Enlligt Jonas Fröberg SvD:

"Muller/Pang står också inför en rad stora problem: Det första är det uppenbara: De måste slåss med Nevs om rätten att använda plattformen. Det kommer alltså att blåsa upp till juridisk storm.

Det andra är det blir oerhört svårt att slutföra arbetet med plattformen - som utvecklades i ett speciellt programspråk och mjukvara som gör det helt nödvändigt för Youngman och Spyker att få tillbaka Saabingenjörer som är beredda att åter gå till Pang och Mullers osäkra fålla. Det är i dag mycket osäkert."
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/spyker-och-youngman-slass-om-saabs-guldagg_7453134.svd

Och tror man på det här?
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/industri-och-fordon/nevs-vi-har-pengar-till-saabkopet_7455144.svd

#17
2012-08-31 17:14

I dag var sista dagen för Nevs att betela återstående del av köpesumman.
Har de gjort det?
Och om inte, vad händer nu?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.