Bild
Nästa artikel
Spindelnät får Mazda att återkalla

Spindelnät får Mazda att återkalla

Nyheter

Spindlar med smak för bensin orsakar bekymmer för Mazda. Nu återkallas 67 000 bilar i USA, Mexico och Kanada.

Den senaste återkallelsen från Mazda är en av de märkligaste på länge. Spindlar kan leta sig in i bränslesystemet på vissa Mazda 6 och väva nät i anslutning till bränsletanken.

Det kan få bilens mjukvara att höja trycket i tanken, vilket i förlängningen kan leda till sprickbildning, läckage och i värsta fall brand.

Alla bilar som omfattas har sålts i USA, Kanada och Mexico samt är tillverkade mellan 2008 och 2010. Enligt Mazda har ett tjugotal fall med spindelnät registrerats, utan olyckor eller bränder.

Den japanska tillverkaren uppmanar nu bilägarna att uppsöka verkstad där bränsleledningarna ska rengöras och förses med en fjäder som sätter stopp för spindlarna.

Diskutera: Vad tycker du om Mazdas återkallelse?

Taggar: Nyheter, , Mazda, Mazda 6

Kommentarer

#1
bilfreak
2011-03-04 15:48

Fantastiskt att Mazda tar på sig rollen som skadeinsekts / djurbekämpare. Vilken annan biltillverkare skulle ta sig ann det ? Det är ett otroligt nästan överdrivet ansvar till sina kunder! Detta utan att någon olycka har hänt!

#2
K.S.
2011-03-04 18:31

Fantastikt, Mazda är bäst! Instämmer helt med bilfreak!

#4
Roger Skagerström
2011-03-04 19:33

Hahaha ja här ser man vad som krävs för att Mazda ska få allvarliga fel på bilarna då.. Skadedjur XD

#5
Roger Skagerström
2011-03-04 19:38

Förresten - vad är det för muterade kritter som lever på bensin?!

#8
Sven i Dalen
2011-03-05 22:09

Jag åkte taxi igår.

Efter att ha ringt ett privat taxibolag här i Linköping kom det en Mazda 626 från år 2001!

Frågade chauffören och den har gått som taxi hela tide. Javisst svarade han!

Kvalitet sade jag.

626 är krocksäkrare än V70 från dessa år iaf. 626 ser nyare ut än de är. Mkt sköna säten. Bra andrahandsvärde men inte dyra. Toppenbra enligt bilprovningen. Otroligt snåla motorer.

Blev sugen...

#9
Carl-Jan Höökenberg
2011-03-06 00:26

Farliga bilar som inte tål spindlar = skräp. Skönt att ingen drabbats än men snart kan det hända. Klart Mazda måste återkalla.

Själv kör jag premium.

#10
Roger Skagerström
2011-03-06 03:15

Sven - Mazda är ett underskattat märke helt klart. Kanske inte guds gåva till bilismen men ett sympatiskt märke som faktiskt verkar ha mer "prestige" än vad de själva verkar låtsas om.

Har fått väldigt mycket kommentarer under de 7 år jag kört Mazda om att bilen (två olika) är otroligt snygg och till och med blivit utskälld en gång av en oerhört bitter volvoraggartjej för att jag var ett rikemansbarn. En annan gång (runt 2006 tror jag, när IS200 var det enda jämförbara) hade jag seriösa problem att övertyga en snubbe om att min 6 2,3 (HALVKOMBI!) INTE var en ny Lexus. Fick defacto peka på texten på bakluckan för att han skulle bli tyst.

Hittils inte träffat NÅGON som inte gillat bilarna. På det viset känner jag att de är minst lika "speciella" som tex Alfa Romeo. Har inte samma premium-ambitioner men jag får garanterat mer positiva kommentarer om Mazdan än vad jag hade fått om jag haft tex en 3-serie, A4 eller någon annan premiumbil som det går 13 på dussinet av i alla storstäder.

Det är inga lyxbilar, men som sagt - de har en trevlig och sympatisk utstrålning som jag tror tilltalar många. Bara det att de inte försöker ge sig in i premiumträsket känns befriande.

#11
2011-03-06 11:18

Roger Skagerström.

Du har helt rätt! Tycker 6an är bland de snyggaste i mellanklassen. Det finns bara ett aber jag skulle vilja ha en automatlåda till den i flera olika modellversioner.
Men jag vet att det är på G.

Men jag frågar mig också vad är det för något som lever på bensin? Kan redaktionen svara på det mer utförligt?

#12
626
2011-03-06 14:32

626:an är bra.
Synd att rosten tar skärmkanter,sparklådorna och bränsletanken.
Även nyare har dessa problem om man inte håller efter noga.

#13
Gottfrid
2011-03-06 14:53

Mazda har en driftskvalitet som på många områden numera överträffar Toyotas, kanske beroende på att Mazda har fler japanbyggda modeller här i europa. Dock har Toyota ett betydligt bättre rostskydd, oavsett vad ViB´s så kallade "rostskyddsexpert" säger.

#14
Gert Andersson
2011-03-06 18:12

Fransmännen uppfann bilen. Mercedes gjorde den mer användbar. Sverige gjorde den säker. Japan färdigställde den.

#15
Anonymmous
2011-03-07 08:31

Gert Andersson, glöm det där.

#16
Gert Andersson
2011-03-07 09:56

Anonymmous: Det äro så det är.

Berätta din åsikt. Alla behöfver vi ett skratt emellanåt.

#17
S-E S
2011-03-07 10:56

Det låter som förr i tiden då man hos ESSO kunde fylla "en tiger på tanken" och där erfarenheten visade sig att man kunde få morrhår i förgasaren.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.