Bild
Nästa artikel

Smakprov på nya Mercedes A-klass

Nyheter

Sportställ med skarpa veck, ny turbofyra och stjärnhimmel i nosen. Här är konceptbilen som ger en vink om nästa Mercedes A-klass.

Under 2012 är det dags för avlösning för Mercedes A-klass. En första indikation på vad som komma skall presenteras senare i april på bilmässan i Shanghai med designstudien Mercedes Concept A-Class.

Formerna ger betydligt mer sportiga signaler i jämförelse med nuvarande upplagan, som närmast påminner om en minibuss. Längs sidorna löper två skarpa, svepande linjer och i fronten utmärker sig ett nät av punkter i silvermetallic mot en svart bakgrund som omger Mercedesstjärnan.

Det låga, läckra skalet är byggt på en helt ny framhjulsdriven plattform och under huven återfinns en nyutvecklad fyrcylindrig bensinmotor på 2,0 liter med direktinsprutning och turbo. 220 hästkrafter skickas via en dubbelkopplingslåda till framhjulen.

Konceptbilen introducerar även ett nytt radarbaserat kollisionsvarningssystem med autobroms och inuti den futuristiska kupén bjuds det på en integrerad smart mobiltelefon som kan anpassas med nedladdningsbara applikationer.

Hur mycket av konceptbilen som finns kvar när nya Mercedes A-klass lanseras nästa år återstår att se.

Diskutera: Vad tycker du om Mercedes Concept A-Class?

Kommentarer

#1
2011-04-07 14:12

Mercedes???
Vem? Var då? här???

Grillens yttre form och rattcentrum har viss avlägsen likhet med en Mercedes, men i övrigt tycks man ha plockat från snart sagt alla och envar.

Fronten och de glittrande linjerna i grillen för genast tankarna till Opel Flextreme GT/E.
Plåtpressningarna i sidan är BMW Z4, möjligen med en liten nypa Astra GTC.
Sidorutorna och breda bakskärmarna Opel Astra GTC.
Aktern är en lustig blandning av Astra GTC, VW Scirocco, Audi och Kia.

Men starkaste känslan är Opel, vore det inte för den yttre formen på grillen och en svag antydan till likhet med strålkastarna från CLS skulle ingenting säga att detta var en Mercedes.

Dessutom är detta ett concept av den gamla showtypen, inte speciellt färdig eller seriös.

#2
2011-04-07 15:31

Hoppas den inte välter bara :P

#3
mendefera
2011-04-07 15:41

Mycket bra bil! billig lär den också vara. kommer definitivt att konkurrera ut alla riskokare. förresten regerigen tänker slopa förmånsreglerna för s.k miljö bilar då kan prius åka all världens väg. vi ska köpa volvo c30 pluginhybrid inte gynna radioaktivitet. rost prius. länk: http://www.automotorsport.se/news/22566/f%C3%B6rm%C3%A5nsreglerna-delvis-frysta-till-2014/

#4
2011-04-07 15:44

inte gynna radioaktivitet...? vad menar du?

#5
2011-04-07 15:55

Ett hopkok av linjer och kurvaturer som jag upplever ger en väldigt oharmonisk design och som inte har några typiska Merca-drag öht. Inte imponerad alls.

Om den serieproducerade liknar denna så får den svårt. Ett märkligt avsteg från de stilrena C-klass och GLK t. ex.

Men jag gissar att man tror att den ska appellera till yngre köpare vilket ju märket behöver då de har en av de högsta medelåldern på ägarna av alla märken i Europa. Tror dock inte att de lyckas.

#6
2011-04-07 16:09

Men snälla Rålle G, det är en KONCEPTBIL! Har du aldrig varit med i bilvärlden tidigare, eller? Konceptbilar har alla tillverkare som de visar upp på diverse mässor. Anledningen är att man vill inhämta reaktioner från publiken och branschfolk. Alla konceptbilar är medvetet och överdrivet futuristiska. Men i ditt inlägg basunerar du ut att du tror att är just så här den kommer att se ut. Som bild 7 t.ex: Inte tror du väl på allvar att det ska se ut så här? Att exteriören kan få med en del drag i den färdiga produktionsbilen är inte osannolikt, men en konceptbil är en koceptbil - det är alltså inte ens en av en insatt motorjournalist gissningsritad bil! Och texten avslutas mycket riktigt med: "Hur mycket av konceptbilen som finns kvar när nya Mercedes A-klass lanseras nästa år återstår att se."

#7
2011-04-07 16:21

Tyder på att Mercedes saknar eget tänk ... Konceptet verkar vara ett hopplock av diverse andras design. Tja, det är kanske dax för Mercedes att kopiera istället för att göra eget. Med moderna tiders fiaskon i färskt minne är det kanske klokt :o)

#8
2011-04-07 16:49

Jes, vad har du för "fiaskon" angående Mercedes design i färskt minne? En vältande A-klass och rost har ju ingenting med själva designen att göra. För det var väl angående själva designen du pratade? Eller blandar du runt blint i dieselröken som vanligt?

#9
2011-04-07 16:52

Concept-bil var det ja. Det säger inte så mycket om den slutgiltiga designen. Snarare om vilken åldersgrupp man tänker vända sig till. För att nå den yngre målgruppen är det rätt att satsa på ungdomligt i den lägsta prisklassen. Sen kan man ha annan design för de äldre med starkare ekonomi.

#10
2011-04-07 17:09

Nej Herr Kapten, om jag i min enkelhet får tilltala dej. Mercedes överlag tänkte jag mest på. För mycket spritånger om dej kanske? Är du en fyllehund Kapten? (kan ju vara "fin" sprit förstås)

#11
2011-04-07 19:07

Om vår furir lugnade ned sig några hundra grader så kanske han upptäcker att jag skriver "om den serieproducerade liknar denna". Läsförståelse?

Jag vet att det är en konceptbil och jag vet varför sådana visas upp. Jag vet att de är överdrivna men samtidigt vet jag att de visar rätt tydligt vilket designspråk som kommer i produktionsbilen.

Jägaren, 357 och nu Kapten. Känns som att det finns ett mönster där : )

#12
Raymond K
2011-04-07 20:36

Ännu en ny bilmodell designad att se ut som ett hungrigt monster. Snyggt? näe...

#13
2011-04-07 22:50

Ånej, Rålle, i det stora hela tar du konceptbilens exteriör som fix och färdig.

Helt riktigt: Jägaren fick jag inte ha ifred, inte heller Anonymmus - så till slut fick jag lov att regga ett namn rakt av - och kanske att man slipper clowner som reggar nya, snarlika användarnamn. Men jag tvivlar på det.

Jes, inte vidare strukturerat att i samma inlägg blanda konceptdesign med Mercedes "moderna tiders fiaskon" syftandes på rost och annat. Det krävdes således ett helt inlägg från min sida för att fråga vad du menade. Om du nästa gång tänker till lite kanske vi kan slippa dylika onödigheter. Sedan har du rätt i att den "sprit" jag dricker är vad du antagligen kallar för "lite finare". Och det klart: Hellre spritångor än dieselavgaser.

Överlag är det ganska intressant att läsa alla spyinlägg över Mercedes och överhuvudtaget de tyska tungviktarna. Att döma av dessa inlägg borde inte en enda Mercedes, BMW eller Audi kunna säljas. Ändå är det precis vad som sker. Har de lyckats lura marknaden årtioende efter årtioende? Svaret är givetvis nej. De vet bara att vi som vill ha mer än bara stenhård, formgjuten plast i hela kupén och okomfortabla bakaxlar vet vart vi skall vända oss.

#15
2011-04-08 08:41

Ja den var då inte vacker. Inte ens som fantasifoster i Photoshop. Ser mest ut som en korsning mellan Audi A3(från Ungern) och Hyundai Coupé från 1996.

Bygg en bil och visa istället för att fabulera ihop nåt löjligt i datorn. Å andra sidan lär den rosta bort snabbare än man hinner vissla "Lied der Deutschen" så det är nog bättre att den bara finns i fantasin.

#16
2011-04-08 10:56

Har för mig att jag läste att Mercedes vill att nästa generation A-klass är mer tänkt som konkurrent till BMW 1-serien. Vilket ju kan förklara dessa bilder.
På ett sätt är det trist att orginalideerna med A-klass nu går i graven. Jag ägde en själv som var struttig i gången, bullrig, inte Mercedes-lik i kvalite och känsla, men rymde otroligt mycket för sina yttermått och var extremt lätt att parkera t o m i Stockholms innerstad. Det fannns ett exklusivt antal platser som bara kunde nyttjas av MC och riktigt små bilar...

#17
2011-04-08 12:47

Snygg!!

#18
2011-04-08 19:24

Ser ju fint ut. Finns alltid folk som klagar att vissa designelement är lånade från andra bilar, men det går ju inte att rita nåt som är 100% nytt.

Föredrar bakhjulsdriven som BMW, men för 94,7553% av köparna tillför det inte nåt så denna kommer hitta sina köpare

#19
2011-04-08 22:51

Att orera över att man hittar designelement från en mängd andra bilar är inte mycket att briljera med. Trender kommer och går. Ibland existerar flera samtidigt.
Den här Mercedesen är så sönderveckad att Cris Bangle framstår som en ytterst återhållsam designer. Vad blir nästa steg i utvecklingen? En rynkig bil, ålderstigen redan från början?
Precis som KaptenOberkomma skriver, så är exteriören så pass färdig att den nog är mycket lik slutresultatet, der neue A-klasse. Interiören, däremot, verkar vara ett rent fantasifoster (missfoster).
Stavprickarna i fronten är väl lite speciella och aktern ganska snygg - men inte ett dugg Mercedes.
Några coupélinjer är svårt att upptäcka, mer än att den bara har två dörrar, då...
Sammantaget är den dock snyggare än den gamla, men också obekvämare eftersom den är lägre - det får väl bil B-serien för dem som önskar bättre insteg.

#20
2011-04-09 00:45

Tycker den är grotesk. Den där gigantiska grillen passar kanske på en S-klass, men den bör inte vara en cm mindre. Tycker Mercedes spårat ur. Från rätt trista skapelser till helt oformliga vulgobilar.

RÄTTELSE: Grotesk var kanske att ta i. Men.,, som en oerhört krockad BMW 1-serie?

#21
2011-04-12 12:44

Även om karossformen skulle behållas exakt så som konceptbilen visar är den fantatiskt elegant. Och äntligen någon som vågar bryta sig loss från likriktningen. Interiörbilden på sidan sju lär ju inte ha mycket gemensamt med produktionsbilen, men det kan mycket väl interiörbilden på sidan åtta ha. Och jämför man exteriören med den för den nuvarande A-Klassen framstår den nuvarande som antik. "Mogna till" exteriören bara lite och sjösätt sedan bilen, Mercedes. Kanon!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.