
Instegsmodellen i Mercedes utbud är på väg att försvinna. När A-klassen läggs ned får den ingen ersättare, bekräftar utvecklingschefen Markus Schäfer.
Anledningen är att Mercedes måste ”minska komplexiteten” och fokusera på modeller med högre vinstmarginal.
– Det är därför som det är nödvändigt att minska kompaktfamiljen från sju till fyra modeller, säger han i en intervju med italienska Quattroruote.
Han fortsätter:
– Vi behöver modeller som fungerar över hela världen, inklusive i Kina och USA. Jag vet att halvkombin är en favorit i Europa, men vi måste göra svåra avvägningar.

Även A-klassens mer praktiska syskonmodell B-klass kommer läggas ned. Däremot kommer terrängbilen G-klass lanseras i en mindre och billigare version för att locka nya köpare.
Den nya generationen Mercedes CLA blir alltså i praktiken märkets nya instegsmodell när A-klassen försvinner. Även GLA- och GLB-modellerna ska finnas kvar.
Vid sidan av A-klass och B-klass ska Mercedes också lansera eldrivna versioner av de ”vanliga” modellerna, som exempelvis C-klass och E-klass, i stället för att – som i dag – bryta ut dem till egna modellserier.

- Första generationen Mercedes A-klass presenterades 1996 och var revolutionerande på flera sätt. Mercedes hade inte alls byggt den typen av bil tidigare.
- Bilen hade framhjulsdrift, kort och hög kaross samt en intressant konstruktion som gav bra kupéutrymmen för sin storlek.
- 1997 blev A-klassen världskänd över en natt när den välte i Teknikens Världs älgtest. Mercedes ignorerade först problemet men återkallade sedan alla bilar och stoppade försäljningen tills ett antisladdsystem installerats och fjädringen setts över.
- Andra generationen kom 2004 och var inte alls lika revolutionerande. Tredje och fjärde generationen (2012 respektive 2018) hade en mer konventionell halvkombikaross, men fjärde generationen finns även som sedan.
Kommentarer till artikeln (5)