Bild
Nästa artikel
Skoda Octavia RS officiell med bensin- och dieselmotor

Skoda Octavia RS officiell med bensin- och dieselmotor

Nyheter

Skoda kompletterar utbudet av Octavia RS med två nya varianter – en med bensin- och en med dieselmotor.

Den sportigaste versionen av Skoda Octavia dök upp i en ny generation tidigare i år – men bara som laddhybrid. Skoda Octavia RS iV, som modellen heter, har en bensinmotor plus eldrift på totalt 245 hästkrafter och en elräckvidd på 5,5 mil enligt WLTP-körcykeln.

Men Skoda ska inte bara erbjuda RS-versionen av Octavia med laddkontakt. Nu kommer flera helt bensin- eller dieseldrivna versioner.

Bensindrivna Skoda Octavia RS har en fyrcylindrig turbomotor på 245 hästkrafter och 370 Nm. Vridmomentet finns tillgängligt mellan 1 600 och 4 300 r/min. Bilen är framhjulsdriven och har sexväxlad manuell låda som standard, men en sjustegad DSG-automatlåda finns som tillval.

Med bensindrift är Skoda Octavia RS 0,6 sekunder snabbare till 100 km/tim än laddhybriden Octavia RS iV. Sprinten tar 6,7 sekunder.

Läs också: Skoda Octavia RS officiell som laddhybrid

Dieselversionen finns med fyrhjulsdrift

Dieseldrivna Skoda Octavia RS har 200 hästkrafter och 400 Nm, och finns enbart med sjustegad DSG-låda. Detta är också enda RS-modellen som har fyrhjulsdrift som tillval. Med Skodas 4x4-system tar sig Octavia RS med dieselmotor till 100 km/tim på 6,8 sekunder.

Som vanligt får RS-modellerna ett sportigare utseende, 18-tumsfälgar, röda bromsok och sportstolar med Alctantaraklädsel. Köparna får även LED Matrix-strålkastare, adaptiv sportfjädring med 15 millimeter sänkt chassi och digitala instrument som faktiskt ger lite 1980-talsvibbar med den liggande varvräknaren.

Skoda Octavia RS kommer både som halvkombi och kombi. Priserna ärinte klara ännu.

Skoda Octavia RS officiell med bensin- och dieselmotor
Skoda Octavia RS officiell med bensin- och dieselmotor
Skoda Octavia RS officiell med bensin- och dieselmotor
Skoda Octavia RS officiell med bensin- och dieselmotor

Kommentarer

#1
2020-07-06 11:53

Bakljusdesignen är lite för nära Opel och strålkastarna förefaller snegla på BMW.
Inte rätt väg om man vill skapa ett "eget" utseende genom att "låna" från andra.

#2
2020-07-06 12:07

Bensin OCH dieselmotor. Fett.

Inte bensin ELLER dieselmotor? :)

#3
2020-07-06 12:24

Onödiga modeller enligt mig, vi kan bara köra max 120 km/h.. varför måste vi dessa "racerbilar" på vägarna? Visst, jag tycker det också är häftigt, men längre än så sträcker mitt förnuft och säger mig att dessa är inte vad vi behöver idag.

#4
2020-07-06 18:41

Den skulle bara ha mycket mer hästkrafter.

#5
2020-07-06 18:50

En sak om Octavia RS... Det är inte många andra bilar (om ens någon annan öht) som har busbilsegenskaper (kul), manuell låda (kul) och möjlighet till dragkrok. Jag skulle säga att modellen är helt ensam i sitt slag på det sättet. Samtidigt en väldigt praktisk familjebil. Oslagbart!
En sådan kanske hamnar på inköpslistan...

#6
2020-07-06 21:11

Har en Golf Gti med just manuell låda och dragkrok. Inte helt tråkig bil :)

#7
2020-07-07 09:35

R-race: Om du anser att en Octavia RS har busbilsegenskaper har du nog inte kört några direkta busbilar....;)

#8
2020-07-07 11:43

Instrumentbrädan ser ju lite kul ut iallafall. Octavia RS har väl busbilsegenskaper om man jämför med vad man får i den prisklassen, eller?

#9
2020-07-07 17:03

Henrik M:
Jag skulle kanske tillägga att bilen även skulle vara familjebilsduglig...

#10
2020-07-07 21:17

Det finns faktiskt en busbil som enligt mig klår denna på flera punkter och det är Cupra Leon R. Vet dock inte ifall man kan få den med dragkrok.

#11
2020-07-08 18:34

Axa:
Det kan man inte - tyvärr!
Jag läste ett intressant test där Skoda Octavia RS, Seat Leon ST Cupra & Volvo V60 AWD Polestar ställdes mot varandra. Skodan gick segrande ur den drabbningen som den mest aptitliga anrättningen!
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/skoda-octavia-vrs-estate-vs-...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.