Bild
Nästa artikel
Skoda kör in på elspåret

Skoda kör in på elspåret

Nyheter

Alla märken inom VW-koncernen ska elektrifieras. Det ska ske med ett fåtal motor- och batterimoduler. Skoda har gjort en elegant installation i Octavia kombi, men någon sådan bil ska aldrig säljas.

Med ett ihärdigt motorsurr rullar Skoda Octavia Green E Line ut från parkeringen.

En elbil med motorsurr? Ja, under 35 km/tim producerar VW-koncernens eldrivna bilar ett motorljud för att varna fotgängare. I högre farter väsnas däcken så att bilen hörs och det konstgjorda surret stängs av när Skodan med en kraftfull acceleration skjuter iväg längs gatan.

Under huven sitter likadan teknik som i VW Golf Blue E-Motion: en liten elmotor som ger 85 kW (115 hk) och har ett vridmoment på 270 Nm direkt från start. Batteriet ligger snyggt förpackat under det lite förhöjda golvet i bagageutrymmet. Det består av 180 litium jon-celler och väger 315 kilo. Kapaciteten räcker för upp till 15 mils körning under bra förhållanden.

Idealisk temperatur råder under provkörningen och då verkar bilen kunna hushålla med strömmen. När jag startar meddelar instrumenten att batteriet har 65 procent kraft kvar. Det minskar bara med ett par procent på den halvmilslånga provslingan.

Men då lyckas jag ladda på batterierna lite genom långa inbromsningar.

Bromsa kan jag göra genom att använda ett par platta spakar på ratten. Den vänstra, minusspaken, reglerar bromskraften i tre steg. Efter lite övning behöver jag knappt använda fotpedalen alls i bilköerna. Varje motorbromsning ger lite ström till batteriet.


Provkörningsbilen är en av tio Octavia som Skoda byggt för att lära sig mer om eldrift. Bilen är alldeles ny men tekniken beprövad i andra modeller från VW-koncernen. Hela det tyska elprogrammet baseras på relativt få komponenter vilka ingår i ett nyutvecklat modulsystem som ska användas till alla framhjulsdrivna modeller.

– Vi planerar att klara oss med bara två olika elmotorer och tre typer av batterier till alla våra framtida elbilar, säger Wolfgang Steiger.

Konceptbilen från Skoda kommer dock aldrig att erbjudas till någon köpare. Det elektriska drivsystemet är avsett för nästa generation Octavia.

Diskutera: Hur ser du på Skodas elektriska drivsystem?

Kommentarer

#1
2012-07-04 12:02

Elmotorn ger 85 kW (115 hk) i max 60 sekunder och 60 KW 81,6 hk kontinuerligt.
Battery capacity: 26,5 kWh
Charging time: 8 hours at 230 V (single-phase AC) or 2 hours at 400 V (three-phase AC)
Står det här.
http://www.thegreencarwebsite.co.uk/blog/index.php/2012/01/17/trials-commence-for-skodas-debut-ev/

#2
2012-07-04 13:42

Varifrån ska all den elenergi komma som ska driva dessa elfordon?
I Sverige vill man stänga all kärnkrafttverk, ty klarar oss ändå..
I Tyskland pågår detta och man ska fjutta på med brunkol och köpa skitig el från Polen istället...
Ska hycklandet ang energi aldrig ta slut????
Hur många kärnkraftverk motsvarar den svenska bensin/etanol/dieselkonsumtionen??

#3
2012-07-04 15:49

Eric H, vad jag har hört så går det åt ett kärnkraftverk för att driva alla dagens vägfordon i Sverige. Ja, frågan är bara hur Tyskland ska göra som avvecklar kärnkraften och inte har någon vattenkraft att tala om. Ska som tanka all sin bensin och diesel som idag tankas i fordon i elkraftverk istället? Hur mycket vinner man på det, kan man undra.

#4
2012-07-04 20:44

Det förvånar mig lite att man inte låter den vanliga bromspedalen styra bromskraftfördelningen.

Eric H och Thommys, jag trodde att de där farhågorna var avklarade vid det här laget.
Det har ju räknats på alla ledder och det är, kort och gott, inget problem!
(Be mig inte om några siffror, men leta gärna själva.)

#5
2012-07-04 20:56

Skoda Octavia är en väldigt trevlig bil att köra och med elmotor blir den bra för miljön med så det är en win-win situation. Bra gjort Skoda.
Undrar bara vad räckvidden blir en kall vinterdag.

#6
2012-07-04 22:26

Elenergi är inga problem, det får vi enkelt från vindkraftverk.
Något tusental snurror ersätter lätt ett kärnkraftverk och ingen har något mot dem, bara de inte står nära där jag bor!

#7
2012-07-05 08:07

saabnisse. Jag vill inte heller ha någon vindsnurra där jag bor. Det räcker med telemasten som står ca 300 m från mig idag och dånar i hård vind.

Det är märkligt att det inte talas mer om hur mycket energi det går åt att driva hela flottor av fordon med el, hur den ska produceras och hur stora produktions-, överförings- och laddförlusterna blir. Går det att t ex producera el av diesel till högre verkningsgrad än att köra på diesel direkt i bilen, om man tar hänsyn till alla led? Roy säger att det finns svar på frågorna. Men varför lyfts det inte fram mer?

#8
2012-07-05 08:27

Att använda ett fåtal batterimoduler och motorer, borde medföra lägre produktionskostnader. Elbilar är förmodligen framtidens fordon, för el kan framställas från energikällor som aldrig kommer att ta slut. Men i dagens läge med 15 mils räckvidd så måste man ha två bilar om man gör längre resor och som semesterbil räcker inte 4 veckor om man tänker passera flera länder, med tanke på laddtiderna

#9
2012-07-05 08:47

Det är helt klart att energiframställning och energidistribution är ett gigantiskt problem som elbilsförespråkarna gärna glömmer.

Elen har vi ju redan, just nu kommer den ju ur två hål i väggen och det är ju bara att använda den, enkelt och billigt.

Men, här finns två stora problem.
1. Hur ska staten ta igen den skatt som nu tas ut på drivmedel?
Det går ju inte att höja skatt tillräckligt mycket på el för att få full kompensation.
2. Och sedan till det primära som är det absolut största problemet.
Elframställning och distribution som kommer att förorsaka gigantiska kostnader.

Men varje biltillverkare måste ha minst en elbilsmodell för att visa massan att man tänker på miljön.
Vilken miljö?
Är det så säkert att det blir bättre miljö med eldrivna fordon i stor skala?

För närvarande framställs fortfarande den mesta elen från fossileldade kraftverk.

#10
2012-07-05 08:56

Thommys, Tyskland kanske får en del el från sina solceller.
http://www.guardian.co.uk/environment/2012/may/28/solar-power-world-record-germany
Här ser man hur mycket el solcellerna lämnar för stunden.
http://www.sma.de/en/company/pv-electricity-produced-in-germany.html
Det går även att backa och se tidigare dagars elproduktion.
Sverige går enligt vår energimyndighet mot ett stort elöverskott från våra förnyelsebara källor.

#11
2012-07-05 09:34

PREVIA, vad är förnyelsebara källor?
Vattenkraft ska vi inte ha, det förstör fiskarna.
Vindkraften är ok, bara den inte byggs i närheten av bebyggelse och den får heller inte förorena vår fria natur.
Solel vore bra energi om det bara inte vore så dj-a mörkt på vintern.
Vad återstår?

#12
2012-07-05 10:47

Energikällor hit och dit. Det stora problemet är väl ändå laddsladden :-)))

#13
2012-07-09 23:52

Som Lars58 skriver så ser man gärna att resonansladdningen snart kommer där fasta föremål inte påverkar laddningen som kan ske på flera meters avstånd. Vår energimyndighet säger att vi inte behöver förändra något i vår elproduktion eller elnät om vi går över till elbilar då vi även går mot ett stort elöverskott framöver.
Enligt Energimyndighetens långtidsprognos bedöms Sverige ha ett elöverskott på 23 TWh till 2020. Detta motsvarar ungefär hälften av vad kärnkraften levererade förra året.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/kraftbolagen-ser-bristen-pa-lonsamhet_6294812.svd

#14
KaptenOberkommandoooo
2012-07-10 23:15

Orka Skoda... Har de ens en stjärna på huven i äkta silver som MB?

#15
2012-07-11 07:43

Vafan - Kapten har humor! :-)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.