Bild
Nästa artikel
Skoda Kodiaq RS fasas ut – oklar ersättare på gång

Skoda Kodiaq RS fasas ut – oklar ersättare på gång

Nyheter

Skodas prestandasuv har en straffskatt på 15 000 kronor om året. Nu försvinner den för att ge plats åt... ja, vadå?

Skodas stora suv-modell Kodiaq finns i en prestandaversion med dieselmotor på 240 hästkrafter. Den kommer läggas ned för att sänka märkets snittsiffra för koldioxidutsläpp, kan Vi Bilägare berätta.

Skoda stoppade försäljningen av Kodiaq RS för några veckor sedan och beslutet gäller inom hela EU. Bilen med dubbelturbomotor och fyrhjulsdrift har ett koldioxidutsläpp på 211 gram per kilometer vilket ger en förhöjd fordonsskatt på nästan 15 000 kronor om året under de första tre åren.

Precis som alla andra bilmärken behöver Skoda sänka snittsiffran för koldioxidutsläpp. Den ska vara högst 95 gram för alla bilmärken enligt EU:s regler och den som inte klarar det tvingas betala höga utsläppsböter.

Med tanke på att Skoda ska lägga ned den lilla elbilsmodellen Citigo-e, och eftersom den nya elsuven Enyaq dröjer till nästa år, får Kodiaq RS stryka på foten.

”Den drar tyvärr upp snittet för mycket och slutar därför att erbjudas”, skriver Veronica Nilsson, informationschef på Skoda i Sverige, i ett mejlsvar till Vi Bilägare.

Skoda bekräftar även beskedet i ett uttalande där det framgår att ”Kodiaq RS kommer fortsätta vara en viktig del av Kodiaqfamiljen i framtiden”. Prestandamodellen verkar alltså komma tillbaka, men förmodligen då som laddhybrid eller mildhybrid, även om det inte bekräftas av Skoda.


Modellen fick beröm för prestandan och drivlinan i vår provkörning som du kan läsa här, men kritiserades för ett splittrat helhetsintryck och larvigt, artificiellt motorljud.

Läs också: Skoda Enyaq iV: Här är de svenska priserna

Kommentarer

#1
2020-09-08 07:06

Klarar mig fint med 110hk och 360:- i skatt

#2
2020-09-08 07:51

Gränsen är inte 95g, utan är justerad efter vikt på bilen. Så tyngre flotta får släppa ut mer, vilket är lite bakvänt. Hade varit bättre med en mer nåbar gräns, men utan viktjustering för att driva ner medelbilvikten och därmed resursanvändandet,

#3
2020-09-08 08:38

Skoda låg bra till, lätta bilar som hade låga utsläpp. Sedan hoppade de på SUV trenden och utan hybrid tekniken eller ladd möjlighet så ökar såklart utsläppen rejält. Med tanke på att en Kodiaq inte lastar mer än en Octavia så blir allt när det kommer omkring väldigt onödigt. Hela SUV trenden är onödig och kom väldigt fel i tiden. Så mycket tid har gått förlorad när alla biltillverkare satsat på fel saker, högsta prioritet borde varit att sänka energiförbrukningen på sina modeller istället för att öka den.

#4
2020-09-08 08:47

#2: Det blir en dubbel effekt för laddhybrider med andra ord? De har lägre utsläpp, men väger också mer än motsvarande modell utan elmotor och batteri, så deras utsläppsgräns blir högre. Där ser man!

#5
2020-09-08 08:50

Hur många sålde de för att det skulle vara relevant överhuvudtaget?
Min gissning är snarare att det inte lönade sig ett piss att sälja den, för ingen ville ha den med nuvarande skatteregler.
Därför försvann den.

#6
2020-09-08 09:21

Hur kan man veta vad en Kodiaq lastar när man skyr suvar som pesten ?

Haft alla möjliga combisar men Kodiaqen slår alla med hästlängder när det gäller lastning.

Vet trollet om att baksätet är flyttbart man kan välja ,enormt benutrymme eller ännu större lastutrymme.
Ni måste ju lägga ner dessa lögner , bara för att man tror man är supermiljövänlig kan man inte komma med rena lögner.

Tips...det skapar motsatsen till vad man har tänkt sig !

#7
1
2020-09-08 09:45

SUV är idiotiskt.

#8
2020-09-08 09:52

Där kom nästa miljökämpe.
Som kör med oneliners.

Skulle vilja påstå att SUV , inom den rimliga gränsen , inte megasuvarna i USA är bilgudens gåva till barnfamiljerna.

#9
2020-09-08 10:27

@Kodiak. Köpte en ny Ford S-Max när den introducerades. Enormt lastutrymme utan att vara en SUV. Tre rottweilers, barnvagn, barn och packning svalde den plus två vuxna. Perfekt för de långa resorna hem till släkt.
Nu har jag en personbil som tar än mer last. Kan utan problem lägga en sängbotten om 120x200 med bakdörren stängd.

Har aldrig ägt en SUV. Svårt att se vad jag skulle ha för nytta av den. Och jag har ett jobb som tvingar mig att åka till de mest oåtkomliga platser vid väderlag och tider som får andra att avstå. I flera år har jag kört en bil med bakhjulsdrift. Inga problem krävs bara lite anpassning och planering. Har nyligen köpt en mindre framhjulsdriven bil. Inte för att jag tycker det är bekvämt eller kul utan bara för driftskostnaden.

Visst skulle det vara kul med en fyrhjulsdriven elbil av typen Volvo 745 som får dra en husvagn om 1800kg. Någon sådan verkar dock inte finnas.

Har just nu tre bilar (hustrun har bara en, fast hon gillar Defender så en lite äldre sådan står på hennes önskelista). Alla personbilarna med olika funktioner och möjligheter. Slipper skatt på två av dem och besiktning på en. Trevligt.

#10
2020-09-08 10:37

Kanske..
S-max är en förnuftig bil/minibuss men inget för mig.Det är ju tur vi är olika och att utbudet speglar detta.
Hade man haft råd med tre bilar , driftkostnad , service , underhåll tillkommer vare sig man vill eller inte , kanske man haft det.
Men Skodan är min perfekta kompromiss kommer hålla på den länge.
Men bil, båt , husvagn och skoter får räcka.

#11
2020-09-08 10:50

Kodiaq, jag är inne på min 6:e SUV/Crossover. Jag måste påstå att Vargen har väl mer rätt än vad du har, när det gäller utsläppen. Klart att när SUV drar mer i bränsle p.g.a av deras höjd och tyngd, är negativt för miljön och omgivningen. Att den sedan, enligt dig, är bilgudens gåva till barnfamiljer kan vi nog diskutera. Där har Kanske ett bra inlägg i debatten.
Så med fötterna på jorden, så finns det bra alternativ till SUV om man bara inte är så enögd.

#12
2020-09-08 11:01

Optimus
Hmm..enögd ? Det tål ju att fundera på vem/vilka som är enögd.
Utsläppsdebatten är en riktigt enögd debatt.
Sen så har jag väl inte tagit upp något om utsläpp vad jag vet...än?
Ja det har jag ju pekat på, att det är tur det finns alternativ att välja på.
Kom inte och förvräng saker...vänligen.

#13
1
2020-09-08 12:18

Behövs egentligen inte mer än en rad för att sammanfatta SUV:ar, men kan väl slösa lite ord jag med. Förutom att en SUV alltid är sämre för miljön än en personbil finns en rad andra nackdelar och missförstånd såsom krockvåld, stensprut, bländningar, inkräktande på annan trafikants plats och det faktum att lastutrymmet kräver oproportionerligt stor bil för att komma upp i samma volym som i en personbil, svårare att lasta i, svårare att last på, och besvärligare in- och ursteg. Att välja en SUV är av många anledningar ett egoistiskt och osolidariskt val, baserat på känslor och med massa påhittade skäl till att följa dessa primitiva känslor som den för tillfället rådande ideologin för status i gubbväldet skapar.

#14
2020-09-08 15:01

Köp en Tesla X då? De har förstått hur man bygger SUV som mer eller mindre är en förtäckt MPV. Titta på nosen på en modell X så ser du att den är lika låg som en vanlig personbil... tittar du sedan ifrån sidan så upptäcker du att Tesla X ("SUV") har samma dragning av motorhuv mot vindrutan som en S-MAX, dvs väldigt aerodynamiskt .. och inte som en klossig Kodiaq eller XC60/90 som ser ut som Amerikanska lastbilar fram. Sedan är det en annan femma att en modell X väger 2,5 ton...och på andra sätt inte heller är speciellt bra för miljön. Dagens bilar är överdrivet stora, klumpiga och tunga. Hur klarade du dig för 20 år sedan?? Alla överdriver sina behov idag... man måste ha SUV av många skäl, vilka jag skulle säga har lägre prioritet än miljön och klimatet. Vi har inte råd att åka runt i SUV modeller, oavsett om de är drivna fossilt eller elektriskt. Vi måste alla ha snålare bilar...det säger sig självt. Kodiaq är säkert en bra modell, missförstå mig inte... men tyvärr skulle den inte ens finnas att köpa. Jag hoppas att biltillverkare satsar mer på hållbara modeller som vi kan köra runt i, och inte dessa stora ineffektiva SUV's.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.