
Skoda kommer tillverka och sälja bilar med förbränningsmotorer så länge kunderna efterfrågar dem. Det säger Skodachefen Klaus Zellmer i en intervju med tyska Auto Motor und Sport.
I praktiken innebär det att förbränningsbilar kan säljas ända fram till EU-förbudet som införs 2035.
– Fram tills dess kommer vi erbjuda våra kunder det de frågar efter: från diesel- och bensinbilar till mildhybrider, laddhybrider och batterielbilar. För oss handlar det inte om att gå in i någon tävling om den sista förbränningsmotorn, utan om att sätta kundernas önskemål främst.
Det nya beskedet går på tvärs med vad den tidigare Skodachefen Thomas Schäfer sa i en intervju för två år sedan. Han uppgav att laddhybrider var ett ”dyrt sätt att sänka koldioxidutsläppen”. Men enligt Klaus Zellmer kan laddhybriderna spela en viktig roll.
– Det har blivit klart för mig de senaste månaderna att om kunderna reagerar försiktigt på det här med batterielbilar, behöver vi alternativa lösningar. En av dem är laddhybriden.
Kommentarer till artikeln (6)