Bild
Nästa artikel
Saab startar tidigast 29 augusti

Saab startar tidigast 29 augusti

Nyheter

Saabs fabriker kommer inte att återuppta produktionen den 9 augusti, återstarten har blivit framskjuten ytterligare några veckor.

Saab skriver i ett pressmeddelande att produktionen inte kommer att återupptas som planerat den 9 augusti. Orsaken är att Saab inte är överens sina underleverantörer om villkoren för fortsatta leveranser.

Saab uppger att man för diskussioner med leverantörerna för att kunna inleda produktionen av beställningar på nära 11 000 bilar. Samtidigt söker Swedish Automobile och Saab efter kortsiktig finansiering av fortsatt produktion.

Saabs fabriker kommer fortsatt att stå still till tidigast den 29 augusti.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2011-07-22 23:44

http://www.youtube.com/watch?v=WVaXuGdIegk&feature=related

#2
2011-07-23 06:31

Det ser mycket illa ut. Skulle inte förvåna mig ett dugg om produktionen aldrig kommer i gång.

#3
2011-07-23 08:59

Produktionen kommer säkert igång.
Jag tror aldrig att kineserna skulle tolerera att de bilar de köpt inte levereras.
Skulle man inte starta tillverkningen ser de nog till att skeppa rubbet till Zhejiang.

#4
1 Tysken
2011-07-23 10:40

Man kan nog ganska säkert sätta en månadslön på att den sista bilen är tillverkad i Trollhättan !
SAAB, en del i bilhistorien............R.I.P.

#5
2011-07-23 10:47

@1 Tysken, hur tror du att kineserna reagerar då?
Tror du verkligen att de fixat en massa pengar till Muller utan säkerhet?

#6
1 Tysken
2011-07-23 12:06

Nu har SAAB bra utgifter pengarna rinner ut som vatten i ett vattenfall, man behöver inte vara professor i ekonomi för att förstå att detta inte håller.
Man har kostnader för löner , lokaler m.m. intäkter "noll"
Vad hjälper det att Kineserna betalat, det är dessa pengar som rinner ut och är slut före den 1:a september
Hur kineserna reagerar ?, dom blir väl som alla andra som har fodringar på SAAB ....besvikna och sura på ägarna av bolaget som blåst även dom på många miljoner

#7
2011-07-23 12:45

@1 Tysken, var säker på att kineserna sett till att inte bli blåsta!

#8
1 Tysken
2011-07-23 16:08

Är det noll i kassan så är det det oavsätt vad de försäkrat sig om, ...det kunde vara intressant om du då talar om vem som skall leverera delar när de svenska underleverantörerna inte kommer att göra det.
Men, men om ett under skulle inträffa så kommer dessa bilar inte att tillverkas i Trollhättan utan i en avlägsen stad långt bort i Kina ..kanske !

#9
2011-07-23 16:23

@1 Tysken
Saabs kassa är helt tom! Det är därför som de sponsrade Swedish Open i tennis för ett par veckor sedan...

http://svtplay.se/v/2477904/tennis/soderling_vassar_formen_i_bastad?cb,a1364159,1,f,-1/pb,a1364158,1,f,-1/pl,v,,2477904/sb,b1387548,1,f,-1

#10
2011-07-23 16:25

@1 Tysken, du är tydligen så upptagen av att läsa dina egna inlägg att du fullständigt glömmer vad som skrivits tidigare .

#11
1 Tysken
2011-07-24 09:40

"saabnisse" tyvärr så finns inte tomten, han kommer inte med sina renar och delar ut julklappar , jag trodde inte att det fanns vuxna som fortfarande tror på tomtar o troll....de tillhör sagans värld, det gör SAAB:s fortsättning i Sverige också, det är min uppfattning...
Men vi får se den 29:e augusti....

#12
2011-07-24 10:37

Det är en ganska egendomlig historia. Att inte de nyinvesterade pengar lyckats täcka upp för komponent-leveranser, vilket väl borde vara första prioritet?
Så länge fabriken står stilla med alla utgifterna intakta blöder företaget nog mer än vad det tål, det tålde väl egentligen inte att blöda alls?
Det ska nog vara lite av ett mirakel om Saab kommer tillbaka ... men så länge det finns liv, finns det hopp.
.
Att tomten inte kommer till 1 Tysken betyder ju inte att han inte finns .. det kan finnas andra skäl till det :o)

#13
2011-07-24 10:44

Att Saab sponsrade Swedish Open betyder inget. Skandia sponsrade Ludde Engvalls segelbåt i Sydney till Hobart loppet när man var i superkris för 7 år sedan. Jag skrev ett brev till Skandia och krävde en förklaring men fick aldrig någon.

#14
2011-07-24 10:58

@Jes, ja det är riktigt att de borde prioriterat komponentleveranser efter de löpande kostnaderna, men det kanske de har gjort.
Det har förmodligen varit svårigheter att få igång leveranser under semestertider och med allt strul med att komma överens med leverantörer.
F.ö. håller jag med dig, visst finns tomten, det finns många som har flera på loftet.

#15
2011-07-24 11:23

Huruvida tomten finns är en sedan länge omtvistad fråga, nu är det upp till bevis :o)
En sak är säker, om han finns, bor han i varje fall inte i Finland ... Kina eller Ryssland?... tiden får visa!
:oD

#16
2011-07-24 11:40

Trots allt "tjafs" om SAAB´s framtida existens tror jag absolut inte att SAAB kommer att läggas ned eftersom SAAB´s kompetenta tekniker har så många nya innovativa produkter i sin kommande portföljmix att de hitintills investerade pengarna i FoU inte motiverar en nedläggning. Att SAAB likt Skandia kanske tvingas i en kortsiktig, kalla det gärna, teknisk konkurs för att sedan resa sig likt Skandiaaffären är en anna sak. Men att SAAB kommer igen, det är ett som är säkert. Vem minns förresten inte när SEB aktien låg under 2 kr för ca 15 år sedan och vem törs se vad aktien är värd idag och räkna på dess värdestegring? Så blir det med SAAB också!

#17
Ernst P
2011-07-25 09:24

Saab = skräp.

Toyota = bäst.

#18
2011-07-25 11:31

Ernst:
Du måste lära dig att stava: Toyota är inte bäst utan Päst...

#19
1 Tysken
2011-07-25 23:35

Om nu SAAB är så likvida som "saabnisse" helatiden vill påstå, varför låter man då sina skulder gå till indrivning?
Hur seriöst är ett företag som sätter sina egna leverantörer i ekonomisk knipa?
Men tydligen att detta är en helt normal affärsrelation när man har med SAAB att göra.
Jo "saabnisse" jag har säkert tomtar på loftet
och jag är stolt över att ha den självkännedomen

#20
2011-07-26 13:44

Allt ordnar sig!
http://www.dn.se/ekonomi/saab-forsoker-lamna-eib

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.