Bild
Nästa artikel
Saab kritiseras för vilseledande reklam

Saab kritiseras för vilseledande reklam

Nyheter

”Gör något för miljön”, uppmanar reklamen för Saab 9-3 TTiD. Det menar konsumentverket är vilseledande marknadsföring.

Nu kritiserar Konsumentverket ytterligare en biltillverkare som gör reklam för miljöbilar.

I reklamen för nya Saab 9-3 TTiD bär en myra på ett löv och en text uppmanar ”Gör något för miljön. Skaffa 180 hästkrafter”. Eftersom bilens koldioxidutsläpp stannar på 119 gram/km uppfyller modellen definitionen av miljöbil och blir därmed skattebefriad i fem år.

Bryter mot god marknadsföringssed
Men reklamen antyder att produkten har en miljöfördel, anser Konsumentverket. Verket menar vidare att Saab bryter mot god marknadsföringssed och reglerna för vilka påståenden som får användas om miljökriterier.

Att Saab anger bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp är ingen förmildrande omständighet, enligt Konsumentverket. Saab måste nu lämna ett skriftligt svar till Konsumentverket senast 22 oktober.

Tidigare har bland annat Kia dömts till att betala 400 000 kronor i vite för att ha kallat modellen Kia Picanto ”riktigt miljövänlig” i marknadsföringen.

Diskutera: Tycker du Saabs reklam är vilseledande?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
2010-10-14 14:15

Typiskt svenskt byråkratpladder.
Det måste väl ändå finnas bättre saker för dessa stofiler att ägna sig åt.

#2
jarl s
2010-10-14 14:23

Denna är bättre;

"Gör något för världen - skrota din Saab idag"

#3
Passe
2010-10-14 15:11

@nuppe
Självklart finns det inte något bättre för dem att ägna sig åt! Skulle de inte ägna sig åt att kolla sånt här så blev de arbetslösa! Den enda chansen man har då är att bli politiker... då krävs inga kvalifikationer alls! Känner till fall där politikerna som styr en kommun knappt hade ett ämne godkänt i grundskolan.

#4
2010-10-14 16:03

Jag tycker dock att det är viktigt!
.
Vilseledande reklam är väl enbart dumt.

#5
surabaron@hotmail.com
2010-10-14 16:30

Jarl:
Ny slogan borde vara:
"Gör oss gla´ stoppa Jarl i ckokla´!" Eller Toyotas nya reklamslogan:

"My Toyota is fan så taskig"!

Anars anser jag att all reklam som ej är korrekt, oavsett produkt ska korrigeras men att SAABs nya miljömotor i dieselutförande verkar oerhört lovande, det anser även jag!

#6
Mike Renard
2010-10-14 16:39

De ÄR bättre för miljön än Amerikanske V8 bilar, eller hur???

#7
2010-10-14 16:47

Svenska byråkratin saknar minsann inga gränser!
För nog är det byråkratiskt krångel att kritisera Saab för en bra miljömotor. Däremot borde kanske konsumentverket granska detta med den uppgivna bränsleförbrukningen. För hittills har ingen som testat bilarna i TT utförande, kommit ens i närheten av uppgiven förbrukning!
Dessutom oavsett om man förser motorerna med 2 turboagregat, borde förbrukningen vara mindre med 130 hk än samma motor med 180 hk
Dessutom en annan aspekt. Gränsen kanske försvinner när kraven enligt EU 2006 ska antas. Andra EU länder har ju helt andra miljögränser än Sverige.
Det skulle vara bra med en förklaring.
Kul är det ändå att den här GM motorn, som PSA anhängare med flera dömt ut, nu passerat alla? andra fabrikat.
Kul är det även att Saab, som inte tidigare haft någon utveckling av Dieselmotorer, på så kort tid tagit fram denna teknik.

#8
789
2010-10-14 16:48

Jag skulle gärna vilja ha den nya SAAB 9-3:an med 4 hjulsdrift. Jag har nu Toyota som tjänstebil därför att det fanns inget alternativ mer än att betala en bil själv...

#9
Maria W.
2010-10-14 17:10

Gör som Jarl och jag. Åk häst och vagn! Hehe... ;-)

#10
Väino Vimberg
2010-10-14 17:26

Om bränsleförbrukningen och koldioxidutsläpp minskar med 30 till 40 % (jämfört med en bensinmotor), så är detta ett stort bidrag till miljön och om många går den vägen så är bidraget högst väsentligt. Övergång till elbilar, som kommer att köras endast kortare sträckor kommer inte på långa vägar att bidraga så mycket . Så reklamen är befogad!

#11
2010-10-14 17:47

Jag är ingen vän av vilseledande reklam och är själv noga med definitioner. Ingen bil är ju någonsin miljövänlig, endast mer eller mindre miljöbelastande - men Saab påstår ju inte heller att de har en miljöbil, utan endast att man faktiskt gör något för miljön om man köper deras prestandabil på 180 hk med låga emissioner istället för någon annan. Och hur ska det kunna vara vilseledande?

#12
jarl s
2010-10-14 18:12

Hur går klassificeringen till eg? Det finns inte en chans att denna Saab kan köras på 0,45 l/mil eller 119 gram. Snarare 0,65l/mil.

#13
devil
2010-10-14 19:25

Inte förvånad...så j...a typisk saab och förvränga och manipulera med sin töntiga reklam...så skönt att folk genomskådar denna looser

#14
2010-10-14 19:42

Saab är långt ifrån någon looser. Särskilt nu när man har en miljödiesel. Det kanske var det som fattades?
Jag anser att Saab är en bra bil, men kvalietsmässig inte bättre än ex. Opel. Detta gäller särskilt senare årgångar.
Nu är det upp till de andra fabrikaten att möta 119 gränsen för dieselbilar, om de nu är intresserade?.
Frågan är bara om det räcker till för Saab. Bilen ska ju sälja utomlands också. Men där har man ju inte 119 gränsen som skattefrihetsgräns. Därför är Saabs diesel inte lika attraktiv utomlands som här. Svårigheterna är inte över för Saab

#15
Adam B
2010-10-14 20:14

Njae Gunnar. Storbrittanien har samma miljöbilsdefenition som Sverige och är tillsammans med hemmaplan och USA SAABs viktigaste marknad... Denna får tom åka i Londons citykärna

#16
Svenneman
2010-10-14 22:24

Gunnar 44, du ställer samma fråga gång på gång men du verkar ha fruktansvärt svårt att tillgodogöra dig svaret!
För sista gången:
En motor med 2 olika TOPPEFFEKT kan mycket väl ha samma förbrukning . Certifieringen är en bilspecifik effekt/hastighetscykel oftast <50kW som max. Likartad grundmotor (i samma bil) med mycket lika verkningsgrad i lägre varvtal, FÅR SAMMA CERTIFIERINGSFÖRBRUKNING! Sedan finns det detaljer som skjuter saker upp och ner men att förklara det känns fullständigt dödfött.

#17
devil
2010-10-15 08:33

Saabs jurister vet mycket väl att dom brutit mot dom svenska regler vi har här men dom har vägt in den publicitet som detta ger och väljer därför att ignorera detta...ännu ett exempel på deras "move your mind" tänkande...och det finns fullt av dessa mer eller mindre seriösa "lura kunden att tro reklam" att tillgå hos dom. Kämpar man som dom gör nu hamnar gärna i en fuskzon vilket kommer att bita dom själva i arsle till slut.. Therefore still a looser.

#18
RAG68
2010-10-15 09:11

En skitbil oavsett! Saab och Volvo har aldrig klarat att stå upp till sina värden jämfört med de Tyska märkena.

#19
2010-10-15 09:57

Rag68, vad vet du om kvaliten på Saab och Volvo jämfört med tyska märken?
Förmodligen inte ett dugg!
Men det var ju inte det som den här artikeln handlade om.

#20
Tomas H
2010-10-15 10:50

Jarl S och Devil ni suger och är vidriga i största allmänhet. Låt mig förklara varför ni borde hålla käften. Jag antar att ni bor i Sverige och tar del av vår välfärd. Denna välfärd byggs upp av företag som har sin verksamhet i vårt land med försäljning inom och utanför landets gränser. Om det går bra så går det bra för Sverige. Att då snacka skit om SAAB som ingår i "fordonsklustret" i landet är självdestruktivt och faktiskt ganska korkat. Och kom inte dragande med massa skitsvar nu utan var stolt över vår bilindustri som avlönar kanske 100 000 Svenskar. Där är SAAB delaktiga och en viktig spelare, ett litet tips läs boken "Kampen om SAAB" av Jonas Fröberg så förstår ni hur SAAB blivit bakbundna och motarbetade av sina ägare under stora delar av märkets historia. SAAB är fantastiskt utifrån dom ekonomiska förutsättningar som dom givits. Nu händer det grejer runt märket och jag hoppas vid Gud att dom lyckas. Ni borde hålla käften eller flytta utomlands era Quislingar.

#21
jarl s
2010-10-15 11:17

Saab bygger ju bara skitbilar. Ingen slump att företaget gjort förlust varje år sen 80-talet!!!!!!!!!!!!!! Crap cars. Tänk om Saab vore lite mer som BMW, feta vinster varje år och arbete åt miljoner!

#22
Tomas H
2010-10-15 12:40

Jarl S! Hur gammal är du egentligen, 14 år o okysst skulle jag tro. BMW är ungefär lika stora som hela fordonsindustrin i Sverige, dom har en hemma marknad där 82 000 000 pers bor. Då kanske det inte är så konstigt om dom säljer lite mera bilar. BMW gör jävligt fina bilar och SAAB har startat minst ett större samarbete med dom som du kommer att få se resultatet av 2012/2013 (NYA 9-3). Nu är SAAB självständiga precis som BMW och redan har nyheter från SAAB börjat hagla vilket är ett gott tecken. Leta dej nu ut från barnboksavdelningen och läs boken jag rekommenderade din lilla fjolla.

PS: Möjligen är du en sån där snorvalp som skrapat ihop slantar till en en BMW 3:serien från 90 talet o drömmer om att ha råd att trimma skiten men som insåg att 1 hk/ 1000 lapp blev dyrt. Då är det bra att chipa en SAAB för 3000 och få 30 hk istället eller. Visst tusan SAAB är ju bara skit och du med föresten. DS

#23
789
2010-10-15 13:32

Thomas H:
Jag håller med Er. Jarl är off! Jag anser liksom många andra att Jarl snackar så mycket skit att om man tog honom och la honom i en kompost och sedan i rabatterna skulle växterna blomma länge länge eftersom Jarl innehåller så mycket skit! Men han är ju bra för växterna. Sedan måste vi i och för sig tänka på att han fortfarande knappt har en ålder som ens är två siffrig...

#24
Tomas H
2010-10-15 14:22

Tack 789!
Det har aldrig tidigare skett att jag har orkat att kommentera på detta sett överhuvudtaget men han är ju helt sjuk. Om vi skulle ge oss på en gissning är han nog i trots åldern, eller hur.

OK! 180 hk under 120 g och det var trots att GM nekade utvecklingen av densamma med att säga "att det var omöjligt" men icke. Snubbarna på SAAB utvecklade den i "smyg"(fakta från boken: Kampen om SAAB) Bra jobbat och det visar sig ju att teknikerna i Trollhättan är sylvassa. Bara pengarna nu räcker och att folk köper era bilar.
Om reklamen är fel eller ej? Kommer ni ihåg filmcensuren? Finns den kvar? Nu till svaret: Nej! Att erbjuda en bil som kan köras med så lågt Co utsläpp är ju bättre än allt som släpper ut mer vid samma försök till snålkörning. Givetvis är man inte "miljövän" vid aktiv körning men i slutändan vinner miljön, så enkelt är det. Alltså tycker jag reklamen är OK. Hade det varit BMW hade jag gratulerat dom. Att köpa bil är inte bara att ta sig från A till B utan valen styrs av känslor och 180 hk är ballare än 109, har jag fel? Politiker och myndigheter är så satans rädda för att göra fel att dom letar fel för då har dom iallafall gjort sitt jobb och har ryggen fri om dom själva blir granskade. För lagtexter kan man ju alltid skydda sig bakom men dom kan tolkas väldigt olika. Sen att det blir lite fel ibland...............och handen på hjärtat, dom vill väl att folk ska köra bilar som enligt deras egna mät metoder understiger 119. Fine!

#25
Tomas H
2010-10-15 14:55

Årets största svenska bilnyhet?
(se till höger och rösta)
Faktum är att bara 53 % fattade frågan. STÖRST är utan tvekan SAAB
9-5 den är över 5 meter lång. Men det förstod alla SAAB nördar!

#26
2010-10-15 15:12

Men förklara då hur det kommer sig att de 12% som Saab själva uppger att de sänkt utsläppen med kan bli 119g/km. Det var ju bara möjligt på 130 hk motorn som hade 129 g innan sänkningen. 160 hk motorn hade ju 139 och 12% av 139 blir ju inte 119, lika lite som 180 som hade 188

#27
jarl s
2010-10-15 15:30

Mycket hänt sedan 9-3 presenterades för snart tio år sedan.

#28
Svenneman
2010-10-15 18:38

Gunnar 44, man sänker inte förbrukning med procent utan med tekniska instatser. För att jag skall förstå vad du inte förstår: var presenterar SAAB att 12% är möjligt på 130hk men omöjligt att uppnå på 160hk?
För övrigt kan jag nämna att emissionerna/förbrukning som presenteras inte är något resp. OEM bara kan skriva för skoj skull. Varje prov för certifiering körs med myndighetspersoner och skall upprepas flera gånger.

#29
2010-10-15 22:26

Framför allt Tomas H, men även 789 (som springer och gömmer sig bakom pseudonymer - uppger sitt namn som LKD), borde tagga ner lite! Bortsett från den dåliga språkbehandlingen, så innehåller texterna rena oförskämdheter! Man är inte korkad bara för att man har en annorlunda åsikt.
Bara för att Saab och Volvo har viss betydelse för oss svenskar beträffande arbetstilllfällen och BNP så innebär det inte att man därför måste anse att de bygger bra bilar - det är ju absurt!
Nu tycker förvisso jag att Saab bygger intressanta konstruktioner och nu verkar ha fått en chans att visa vad de verkligen går för. Andra får tycka annorlunda.

#30
S-E S
2010-10-16 11:31

Finns det överhuvudtaget någon miljövänlig bil? Den miljövänligaste bilen är den som aldrig produceras. M a o, skitsnack från Konsumentverket. SAAB´s reklam är inte mera vilseledande än annan reklam. Ta t ex "miljöbensin", det vore något för Konsumentverket att bötfälla! Skaffa en tekniker som kan sakgranska era alster innan publicering så ni slipper hamna i läppspelardivisionen!

#31
Pelle Svanslös
2010-10-17 07:03

Hoppas inte Saab döms till att betala 400 000 kr i vite för då kan det nog vara godnatt för företaget...

#32
S-E S
2010-10-17 16:46

Pelle Svanslös, det är nog Konsumentverket som bör böta 400 000 till SAAB för att de uppträder som "Pelle Nollkoll"!

#33
Svenneman
2010-10-17 22:01

Gunnar 44, jag väntar fortfarande på referensen till de 12%...

#34
2010-10-18 00:01

Det är bara till att lässa pressrelisen från Saab. Det är Saab själva som påstår sig ha sänkt förbrukning och därmed co värden 12 %. Har du inget annat att komma med Svenneman? Det är JAG som vill ha en förklaring, varför i helvete får jag ingen utan en massa svammel till svar?
Det är ju sendan tidigare att allmänt faktum, att de siffror och körcykler som används av Sverige, gynnat svenska märken. De märken jag referarar till är Saab, Volvo från Sverige och Opel, VW/Audi Tyskland.
I verkligheten har de Tyska fabrikaten dragit ca 1 dl mindre milen än de Svenska, trots att det i deklarationen angivits ungefär samma förbrukning eller mindre för Svenska, med ungefärligen jämförliga motorval. Visserligen var detta sent 90tal och början av nya millenniet, men jag misstänker att den svenska bränsledeklarationen är tillrättalagd för svensk bilindustri. Detta är verkligeheten som jag sett hos den arbetsgivare som jag haft.
För hur kan man annars förklara att en Volvo 940 drar ca 2 dl mer än en Opel med ungefärligen lika motorstyrka, trots att det skiljer bara några få centiliter i bränsledeklarationen!
Fallaet oan är ine unikt bara ett ex. Det förhåller sig lika när det gäller VAG s bilar har jag märkt, men som sagt, det var dåtid, men hur är det nu?

#35
Svenneman
2010-10-18 21:35

Där ser man, det stod 12% i releasen och jag kan medge att jag inte har någon aning om vad referensen är. Faktum kvarstår dock, bilen är certifierad tillsammans med behörig myndighet precis som ALLA andra bilar som säljs i Europa. Och nej, Sverige har inte någon egen typ av certifiering utan i Europa, inkl. Sverige, gäller NEDC utan undantag (vilket Anders Carlgren helt tycks ha missat...). Att NEDC inte motsvarar svenska förhållanden är en helt annan diskussion. Att olika bilar drar olika mycket trots att de på papperet är lika är inte på något sätt konstigt. Trots att grundmotorn i sig är identisk finns hur många detaljer som helst som kan skilja. 160hästarn borde dra mer pga mer pumpförluster men en lägre specad motor (som gamla 130) kan tappa fina arbetspunkter pga måste arbeta över ett annat arbetsområde. Utvöver all hårdvara kan motorkalibreringen göras på (nästan) lika många olika sätt som det finns kalibratörer och hur dessa och projektledning prioriterar olika egenskaper. Så det viktiga du bör komma ihåg av detta är att grundmotorn är en väsentlig del men långt ifrån allenarådande kring slutprestanda och förbrukning. Toppeffekt har inget direkt inflytande på hur 2 likartade motorer förbrukar på NEDC. I princip kan skillnaden mellan 130/160 eller varför inte 200hp bara vara hur man ett väljer rampa moment/rpm i motorstyr. Och så prisar man bilarna därefter. Finns massor med sådana exempel. För att verkligen förstå varför den ena eller andra motor förbrukar rel. varandra måste man ha BSFC- och emissionmappar för resp motor och jämföra de lastpunkter man är intresserad av (typ de i NEDC, FTP eller liknande). Att en gammal 940 i praktiken drar mer än en Opel med samma topp-effekt/moment är nu solklart! Det beror på ramlagerbredden, oljepumpen, oljespecen, oljeflödet, lagerförspänningar, kolvfriktion, blow-by, kolvringsform, ventilutlägg, ventilstorlek, flöde, tumble, swirl, värmeavledning, hot-spots, etc etc etc etc etc + >10000 ställbara parametrar i motorstyr...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.