Bild
Nästa artikel
Saab 9-4X börjar säljas i USA

Saab 9-4X börjar säljas i USA

Nyheter

Första exemplaret av Saab 9-4X har nu levererats. Hittills har den pressade tillverkaren 100 beställningar på den nya bilen.

Nya crossovermodellen Saab 9-4X har anlänt till företagets återförsäljare i USA. Det första exemplaret såldes den gångna helgen i North Olmstead i Cleveland, uppger Saab i ett pressmeddelande.

Modellen innebär att Saab får tillgång till ett snabbt växande segment, som de senaste åren stulit marknadsandelar från större biltyper i Nordamerika. Enligt Saab finns över 100 bilar i orderboken.
 
Saab 9-4X tillverkas sida vid sida med syskonbilen Cadillac SRX i en av General Motors fabriker i Mexico. Eftersom anläggningen i Trollhättan tills vidare står stilla är modellen den enda Saabbilen som i dag produceras löpande.

Saab har tidigare meddelat att man planerar att lansera 9-4X i Sverige under oktober, med ett utgångspris från 399 900 kronor. Vi Bilägare provkörde bilen tidigare i våras.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-4X?
 

Taggar: Nyheter, , Saab, Saab 9-4X

Kommentarer

#1
2011-07-14 17:08

100 bilar i order? Måste vara något som inte stämmer. Fattas det inte en nolla? I slutet på maj hade man 1.600 som var beställda.

#2
Raymond K
2011-07-14 20:12

men 100 bilar beställda kan Saab knappast vara pressat.

#3
2011-07-14 21:10

Raymond K - jag förstår inte vad du menar...?
Precis som A5 skriver, så måste detta vara fel, det bör vara 1000 bilar - även om det snarare borde vara 10.000...
Stämmer det som står i texten, då är det väldigt illa.

#4
2011-07-15 06:43

Som jag förstått det så har nästan samtliga bilar i årsmodell 2011-serien sålts till återförsäljarna i USA (några verkar ha skeppats till Sverige och andra länder). Det är så det fungerar där borta.. återförsäljarna köper bilen av tillverkaren och kunden köper den direkt från golvet (beställa en bil från tillverkaren görs väldigt sällan i USA).

Och sen kan man ju relatera det till hur många som verkligen beställer en bil utan att ha provsuttit i den eller provkört den, vilket är svårt om inte återförsäljaren har bilen hos sig.

Så jag tar siffran 100 som att det är så många personer som kanske förbeställt bilen från sina återförsäljare och att försäljningen ökar ju mer bilar som kommer ut till handlarna. Allt handlar väl om hur bilen kommer marknadsföras där borta. I och med att halvsyskonet SRX är en total försäljningsframgång där borta och 9-4x verkar vara bra prissatt så finns det potential helt klart.

#5
2011-07-15 08:11

Audi A5 SB, Raymond K, Henrik från HH, Fundersam:
Jag reagerade också på den siffran, men faktum är att den kommer från Saab Cars North America. Här är deras pressmeddelande:

http://www.sacbee.com/2011/07/13/3767188/saab-9-4x-crossover-arrives-in.html

/Fredrik Diits Vikström, Vi Bilägare

#6
2011-07-15 10:39

De 100 första bilarna är nog demobilar som återförsäljarna köpt. Hur många som gått ut till slutkund är en annan fråga. Fast 100 bilar låter ändå väldigt lite. Hur många återförsäljare har Saab kvar i USA? Bilarna tillverkas i Mexiko och säljs i USA. Kommer några pengar att hamna i Sverige?

#7
2011-07-15 10:43

Peter; 199 är antalet återförsäljare. Således har bara "varannan" beställt en 9-4X. Men minst 1 har beställt 3 (bilden). Verkar mysko, men förklaring kanske kommer.

#8
2011-07-15 10:56

Peter och Audi A5, De 100 bilarna är beställningar till slutkund. Återförsäljar bilar är slubokade för i år.
Sedan Fredrik borde du också veta att det du referar till inte bara är en officiel Press Release! Den ligger på Saabusa.com

#9
2011-07-15 13:08

Fredrik: Ja, visst står det så i pressmeddelandet - MEN det står inte om det är minst 100 beställningar gjorda av kunder hos återförsäljare eller om det är återförsäljare som beställt bilar av Saab direkt. Citatet lyder "Currently, over 100 orders have been placed for the vehicle"

Det är fritt att tolka av oss själva hur vi nu väljer att se på det. Vad jag hört (dock inte i något pressmeddelande) så är samtliga bilar ur årsmodell 2011 "köpta" av återförsäljare och därför tolkar jag det här som att slutkunder minst beställt 100 bilar av återförsäljare.

#10
2011-07-15 13:21

Bevisligen är minst en bil såld till slutkund i USA. Är det någon som tror att kineserna vill ha färre än 99 9-4'or för sina hundratals miljoner de har köpt bil för? Såklart de 100 bilarna avser leverans till kund. Precis som Fundersam skriver så är MY11 "slutsåld".

#11
2011-07-15 22:39

Enligt amerikanska Car and Driver har GM tillverkat 1600 bilar av årsmodell 2011. Om man påbörjat tillverkningen av 2012 visste man inte.

Tycker annars att den här typen av frågor borde, för en journalist, vara lätt att få besvarade. Både Saab och GM har en informationsavdelning. Varför inte ringa dit och fråga ex.
1. Hur många bilar har tillverkats av 2011?
2. Har man påbörjat tillverkningen av 2012?
3. Hur många 9-4x kan GM, maximalt, tillverka i år?
o.s.v.

Eller är det så att Saab:s och GM:s informationsavdelningar inte vill svara på alla frågor trots att man vet svaret?

#12
2011-07-16 12:01

Finns till salu i Sverige nu också via en annons på blocket: http://www.blocket.se/ystad/Saab_9_4X_2_8T_Aero_300hk_XWD_34927131.htm?ca=2&w=3

#13
2011-07-16 14:22

Enligt Transportstyrelsen så är den aktuella 9-4:an på Blocket en prov/testbil som är reggad på Saab Automobile i Trollhättan.

#14
2011-07-16 15:07

Tobo: Då tar vi det som att återförsäljaren visar upp den som provkörningsbil och att de tar beställningar på kärran nu. Det är ju sällan vi i Sverige köper en ny bil direkt från "golvet"...

#15
2011-07-16 21:00

Fundersam:

Helt riktigt, dock så när det gäller Blocket, så brukar det vara den specifika bilen i annonsen som utbjudes till försäljning.

#16
2011-07-17 21:51

Tobo: Jo, det brukar ju vara det, därför jag blev blev just fundersam å skrev om det här.. :)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.