Bild
Nästa artikel
Frågor och svar om nya Saab 9-4X

Frågor och svar om nya Saab 9-4X

Nyheter

Saabs nya suv först och främst en familjebil. Det säger Mikael Jacobsson, produktchef för 9-4X, i en intervju med Vi Bilägare.

Vid provkörningen av nya 9-4X fick Vi Bilägares utsände Christian Ellmark en pratstund med Mikael Jacobsson.

Vilka är det som ska köpa den nya Saab-modellen?
– I Sverige tror vi att 9-4X i första hand kommer att köpas som familjebil. Främst av kunder i storstadsområdena, som lägger lite mer pengar på sin bil. Vi tror också på en stor andel kvinnor som tänkbara köpare.

– Generellt sett gissar vi också att kunderna kommer att vara en mix av Saab-vänner som vill prova på något nytt, det finns ett uppdämt behov av en ny biltyp från Saab, och en hel del suv-kunder från Audi.

På den viktiga USA-marknaden då. Vilka ska köpa 9-4X där?
– Där är det främst högutbildade familjer som vi hoppas på, i första hand de som kört Saab 9-7X tidigare. Många USA-köpare tittar på downsizing och vill skaffa sig en något mindre bil än tidigare och då hoppas vi ligga rätt för det. I USA är varumärket Saab mer premium än i Sverige och det finns ett stort intresse för den här bilen. Det har vi sett på bilutställningar runt om i världen.

Varför finns det ingen diesel?
– Den förklaring jag kan ge är att vi inte har den tekniska möjligheten just nu. Men självklart förstår vi att det innebär en lägre försäljningsvolym i Europa, där många köpare föredrar diesel.


Hur många 9-4X tror du kommer att säljas?
– Prognosen är en årsförsäljning på 12 500 bilar och av dessa kommer omkring 10 000 att gå till USA. I Sverige tror vi på 200–400 bilar per år, även om vi kanske kan sälja mer i början då modellen har ett nyhetsvärde.

Hur länge kommer 9-4X att leva som modell?
– Vi räknar med en livscykel på sex år, men allt beror ju självklart på vad som händer med märket i framtiden.

Läs provkörningen av nya Saab 9-4X i Vi Bilägare nummer 9/2011. Tidningen finns i butik nu. Klicka här för att läsa direktrapporten från provkörningen.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-4X?

Taggar: Nyheter, , Saab, Saab 9-4X

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-06-15 08:09

Ser man på bakdelen på Saaben så verkar det inte finnas mycket lastutrymme precis, därför är nog en vanlig kombibil en mycket bättre familjebil

#2
2011-06-15 08:30

Trevlig inredning med lite mindre svart.
Tyvärr fortfarande för mycket tråkgrått även om det blivit ljusare.
Jag avskyr mörka inredningar oavsett bilmärke.

#3
Raymond K
2011-06-15 08:56

Tror det är mest män som designar bilinredningar eftersom så många bilar har de grå och svarta inredningar som inte gör någon glad precis. Jag har hellre en ljus inredning och tvättar den oftare än en grå eller svart dyster inredning så jag håller med dig där saabnisse.

#4
Kalas
2011-06-15 09:00

Jag tycker också att inredningen är väldigt lyckad. Jag kan berätta att man oftast har mörka / grå inredningar bla instrumentbrädor för att slippa reflexer i vindrutan. Har suttit i en bil med ljus inredning där man lagt ett mörkt tygstycke på instrumentbrädan framför föraren för att han skulle kunna se ut ordentligt....

#5
2011-06-15 11:40

En väldigt fin bil med hög kvalitetskänsla. Gillar det upplysta "Aero"-emblemet på tröskeln!

#6
2011-06-15 12:09

Utvecklingen går bakåt, en modern ny bil med en förbrukning som var vanligt på bilar med V6 eller V8 på 70-80 talet....

Detta är defenetivt inte framtiden.....

#7
2011-06-15 12:21

Men snälla nån ni kan inte på allvar mena att denna bil är i tiden!? Den kommer 10-15år för sent! Och desseutom utan hybriddrift eller annat som hör framtiden till. Men men nöjer man sig med vilken färg det är på inredningen och tycker det är viktigt så varför inte KÖP!

#8
2011-06-15 13:04

Precis, Shogun, där slog du huvudet på spiken! Alla har olika bevekelsegrunder när man väljer bil, varav smaken ofta väger väldigt tungt. Då köper man det man föredrar, och det ska man få lov att göra utan att bli bespottad.

#10
2011-06-15 13:30

Har ni beställt bilen än nu då eftersom den är så begärlig pga sin inredning enligt er. Skulle inte tro att en enda av er beställt denna bil och kommer inte att göra,för det är en dinosaurie som är på utdöende med denna motorisering oavsett vad jag eller ni tycker. Inte ens en dieselmotor som är så poppis just nu. Förövrigt har jag inte bespottat någon,däremot har flera varit lättstötta och inte tål ett ifrågasättande till en åsikt att denna bil inte ligger i tiden som den presenterats nu. Men räck upp handen den av er som beställt denna bil,Grattis! Maken till värdeminskning kommer man att få leta efter. Däremot är bilen snygg för jag har sett den i verkligheten.

#11
2011-06-15 13:34

Helt rätt bil för Australien. Jag tror att den skulle kunna sälja likagra som Volvo XC90. Frågan är bara om Saab har råd att ta fram en högerstyrd modell. Vänsterstyrda bilar är olagliga här.

#12
Kalas
2011-06-15 13:42

Peter I Sydney:
Skriv inte att bilen är "helt rätt". Det finns vissa skribenter som inte tål att höra det...; - )

#13
2011-06-15 13:43

Toyota Sequoia är tyngre och drar mer, mellan 1,4 - 1,7 blandad körning. Då måste väl den vara ännu mer omodern?
http://www.toyota.com/sequoia/trims-prices.html

Allvarligt, 9-4an är ämnad att sälja i USA, liksom Toyotan. Där spelar bränslepriset som bekant mindre roll. Av kända orsaker så kan inte Saab erbjuda diesel i dagsläget vilket naturligtvis kommer hämma försäljningen här i Europa. Samtidigt är nog inte bränsleekonomi det som köparna i dessa prisklasser bekymrar sig mest om.

#14
Kalas
2011-06-15 13:47

Rålle G:
Skriv inte att nya Toyotan drar uppemot 1,7!!! liter bensin per mil eftersom då blir Shogun helt galen... Skriv att den drar 0,00001 liter per 10 000 mil istället så blir han lugn...;-)

#15
2011-06-15 14:22

Köpa en kommer jag inte göra, däremot skulle jag kunna tänka mig den som tjänstebil. Jag bor på landet och skulle behöva nåt fyrhjulsdrivet, iaf om vi får fler vintrar som de två senaste. Jag pendlar ca 10 mil om dagen så det blir väl inte så ekonomiskt, men bara tanken är tillräckligt stor så spelar det ingen roll :)

#16
2011-06-15 15:12

Re Rålle G

Toyota Sequoia är helt klart en omodern bil, stor tung och en rejäl V8 i........ Ingen tror nog att det är framtiden heller.... Kolla in lexus 450 som alternativ istället så ser du framtid....

#17
2011-06-15 15:17

Helt klart är det ingen modern bil, men med en volym på 12500 bilar/år globalt så kan den inte ses som något annat än ett alternativ för ett fåtal. Det säljs ju trots allt några Range Rover och liknande bränsletörstiga Suv:ar till personer med tjocka plånböcker.
Och i USA är den nog inte speciellt unik när det gäller bränsleförbrukningen.

#18
2011-06-15 15:39

@ Nä precis Simon. Vare sig Sequoian eller 9-4X är några teknologiska spetsprodukter. Nu behöver det ju inte betyda att de är dåliga bilar bara för det.

De säljmål som Saab har satt för Europa är väldigt modesta och visar att de inser att den blir svårsåld här. I USA säljer denna biltyp allt bättre och de kan säkerligen skeppa rätt många där. Om de får chansen.

#19
2011-06-15 16:25

Tja.. Med ett bensinpris i USA som motsvarade 4.90 kr/l (i vintras när brorsan var i USA). Så kan nog 9-4:an lyckas i USA! Både Auto Motor & Sport och Aftonbladet Bil skriver att det är den bästa bil som Saab hittills byggt. Saab har dessutom själva konstruerat den (enligt nämna tidningar). Trots det bestämde GM att den lite enklare systerbilen Cadillac SRX skulle få släppas långt före Saab 9-4X.

#20
2011-06-15 18:13

9-4 kommer blir Saabs största flopp i historien! Kom ihåg vart ni läste det först. /jarl

#21
2011-06-15 18:47

Hamsterhjärna, förklara för mig varför du tror att 9-4X skulle sälja sämre än 9-7X gjorde? Å den sålde högst tillfredställande.

#22
2011-06-15 18:52

Hamsterhjärna = Jarl = Förklaring behövs EJ!

#23
2011-06-15 19:03

Re Erik N

Och ändå förklarar du att hamsterhjärna = Jarl....:)

Han skrev det i sitt inlägg....:)

#24
2011-06-15 19:17

Erik N.

Är det Toyota loggan som räcker ut tungan åt dej,ser ut så iallafall......;o)

#25
2011-06-15 19:26

Eftersom vi bor i Sverige trodde jag alla förstod att bilen inte är gångbar här i större utsträckning. I andra länder som USA har den bättre förutsättningar av naturliga orsaker. Men ändå är den en dinosaurie som inte ens skulle släppas på svenskamarknaden utan hybridlösning i någon form för att vara någotsånär politiskt korrekt här. Men även i USA skulle en hybridlösning slå högt. Men finns det inga pengar så finns det inte. Och jag tror inte på så speciellt stora volymer för denna udda bil/märke. Kina har nog den största potensialen att svälja bilar. Och det är väl de som kommer att ta över Saab vad det lider.

#26
2011-06-15 19:32

@Shogun
"Är det Toyota loggan som räcker ut tungan åt dej,ser ut så iallafall......"

Sh*t det har jag inte sett! Men du såg det, då måste det vara åt dig ju! Skämt åsido så är det nog åt alla... Toyota har dock skickat ett brev att den ska återkallas! Men med 15 000 000 loggor att återkalla, så får jag ha tålamod och vänta på min tur! ;-)

@Simon no1
"mattea" ville ju ha en förklaring av "Hamsterhjärna"!
Men den kunde ju jag ge... :-)

#27
2011-06-15 19:37

@Shogun
9-4X "dinosaurie"...

I USA är (den sämre) Cadillac SRX en storsäljare...

#28
2011-06-15 19:50

Är det någon vet hur eftertraktad den här biltypen är i Kina? Har en känsla av att dom vill ha stora, vräkiga bilar där

#29
2011-06-15 21:09

@ Rustan: Enligt denna länk såldes 1.3 miljoner suvar i Kina 2010, dubbelt så mycket jämfört med 2009! Hur stor andel som är i samma prisklass som Saaben vet jag dock inte men säkert rätt många:

http://www.independent.co.uk/life-style/motoring/features/the-chaoyang-chariot-has-become-the-car-of-choice-for-rich-citizens-in-china-2288996.html

Då kanske 9-4an också skulle kunna finna några köpare där?

#30
2011-06-15 21:19

1,3 miljoner suvar om året bara i Kina? Vi lär få varmare väder framöver....

#31
2011-06-15 22:18

Re. Rustan Werling
"Vi lär få varmare väder framöver...."

Hehe. Tyskland ska ersätta all kärnkraft med kolkraft. Lika så förmodligen Japan m.fl. Förmodligen även Sverige framöver. Då kan vi se fram emot milda vintrar.

#32
2011-06-16 01:26

Jag gillar den där bilen synd bara att dom kommer med så törstiga motoralternativ...jänkarna bestämmer...

#33
2011-06-16 11:47

Några skriver att 9-4x är gammal, inte har spjutspetsteknik osv. Ni är ju helt ute och yrar. Motorerna är nya och moderna. Självklart inte bränslesnåla jämfört med en lite hybrid eller 1,5L 4-cyl. motor men oerhört trevliga i karaktären och med mycket kraft på i princip alla varvtal. I övrigt är bilen väldigt modern med det mesta av den teknik man hittar om man tittar på konkurrenternas toppmodeller. Tycker man att BMW:s, Volvos och Lexus SUV:ar är moderna ska man veta att 9-4x är bättre än samtliga dessa. Audi, MB m.fl behöver vi inte ens jämföra med då de lirar i en annan simplare klass helt enkelt.
Visst skulle 9-4x vara mer attraktiv hos snåla européer om den hade en lite surrig diesel men en läcker bil ska ha en läcker motor och idag finns inga läckra dieslar(som är snåla).

#34
2011-06-16 12:41

Till Car-Isson...Ja det är mycket svammel från Saab-patrioterna! Bättre än Audi, MB..?? Hahaha...Ingen kommer att köpa denna bil, kunderna köper inga uddamärken som Saab och framförallt inte för så mycket pengar. Den är dessutom fulare än konkurrenterna...

#35
2011-06-17 11:52

Du får nog dra ner nattmössan igen "Car-lsson" med sådana kommentarer.
I USA säljs vilket skit som helst så vi får väl hoppas att Saab kan sälja några bilar där.
Vib skiver att detta är en bil för barnfamiljer,..vet dock inte hur man tänkte då!?
Varenda en bil på marknaden är troligen bättre lämpad som en sådan!

#36
2011-06-19 20:38

Fasen, det är ju en riktig snygging! :)
Det får nog bli en sådan som familjens SUV.
http://www.youtube.com/watch?v=pPpt7uElv_g

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.