Bild
Nästa artikel

Saab 9-4X – rapport från provkörningen

Direktrapport

Samtidigt som krisen i Saab trappas upp visar märket en helt ny modell. Vi rapporterar direkt från provkörningen av Saab 9-4X.

Vi Bilägares testförare Christian Ellmark befinner sig nu i stadsdelen Georgetown i Washington – bara fem minuters bilfärd från Vita huset – för att köra nya Saab 9-4X.

Vilket var ditt första intryck?
– Att det är en riktigt snygg bil, Saab har lyckats väldigt bra med designen. Saab har också lyckats bra med chassiet. 9-4X är en väldigt trevlig bil att köra, den är stabil och har roliga vägegenskaper, säger Christian Ellmark.

– Men man har också varit tvungen att offra något för att få till den här designen. De kupéliknande formerna ger en dålig bakåtsikt, särskilt snett bakåt är det svårt att se, till exempel när man ska parkera.

Hur skulle du beskriva 9-4X?
– Man kan kalla den en suv i kompaktsegmentet. Där konkurrerar den med bilar som Volvo XC60, BMW X3, Audi Q5, Mercedes GLK och i USA också med Lexus RX.

Hur upplever du kupén?
– Man sitter väldigt bra i framstolarna och utrymmena i baksätet på ytterplatserna är godtagbara, även om man är lång. Mittplatsen är som vanligt trång. Bilen känns väldigt solid inuti och det finns plats för 465 liter bagage, inte störst i klassen men heller inte minst.

Vilka motorer erbjuds?
– Jag har än så länge bara kört toppmodellen Aero med en V6:a på 2,8 liter med turbo och 300 hästar. Den motorn är riktigt rolig, den sticker iväg direkt och ger ett bra drag. Vi testade också bilens fyrhjulsdrift och det var inte någon tvekan, den greppade direkt.

– Det finns också en annan bensinmotor, en V6:a på tre liter med 265 hästkrafter.

Inga dieselmotorer?
– Det är just det som är grejen. Med en diesel hade den här bilen kunnat bli en riktig storsäljare. Kunder i det här segmentet vill ofta ha dieselmotor. Och någon diesel kommer inte att komma inom en överskådlig tid. Det är den absolut största nackdelen med den här bilen.

Något annat på minuskontot?
– Förutom bakåtsikten kan man säga att 9-4X är en ganska dyr bil, även om konkurrenterna heller inte är billiga. Med 265-hästarsmotorn får man bilen för 399 900 kronor. Aeromodellen kostar 519 000 kronor.

– I Sverige tror Saab att man kan sälja någonstans mellan 200 och 400 bilar per år.

Känns 9-4X som en Saab?
– 9-4X är byggd i Mexico, inte i Trollhättan, på samma lina som systerbilen Cadillac SRX. Den är utvecklad i USA, vidareutvecklad av svenska ingenjörer och byggd i USA med en motor från Australien. Det kan man verkligen kalla en global bil.
 
– Jag tycker att 9-4X påminner mycket om märket Saab, framför allt i fronten och i bakpartiet.

När kommer den till Sverige?
– Med tanke på omständigheterna är det svårt att säga, men det är tänkt att den ska komma till Sverige i oktober.
 
Läs hela provkörningen av Saab 9-4X i Vi Bilägare nummer 9/2011. Tidningen finns i butik från 14 juni.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-4X?

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-05-12 16:32

En bil som väger över 2 ton kostar 400.000 och dricker 1,2 liter bensin/mil är en dinosaurie som inte hör hemma i dagens bilsamhälle. Denna Saab:en kommer ca 10 år för sent.

#2
2011-05-12 16:50

Snygg? Mer en flodhäst på fyra hjul... Tur vi slipper se eländet i Sverige. Saab har gått i konkurs innan den hinner hit. Annars ett skräckexempel på "badge engineering" när den är som sämst. Den har inte en chans mot BMW, Audi eller MB, för att inte tala om Volvo.

Men vad vet jag, det kanske ingår ett Texmex-kit och sombrero vid köp...

#3
2011-05-12 16:55

Förövrigt, vem betalar biljett, resa och uppehälle? Om det är Saab bör vi ta denna recension med tre hinkar salt.

#4
Konrad Bärnevik
2011-05-12 17:33

Alla Saabar äro och har alltid varit omoderna. Med dålig ekonomi blir det så.

#6
2011-05-12 19:52

Äntligen ett gäng i min smak! Hörrni pojkar och flickor, visst kan vi lägga ned Ericsson, Nimbusbåtar och börjar inte IKEA och ABB också kännas mossigt? Lägg ner skiten!

Lite optimism om jag får be!

#8
Raymond K
2011-05-12 21:24

Ja leifer där tror jag du har rätt. I Usa och Canada är bensinen mycket billigare än här så om denna kolossen dricker mycket soppa spelar inte så stor roll där.
Det beror förstås på om jänkarna vill släppa sina älskade Cadillac Escalade.

#9
2011-05-12 23:32

Alla minns ju succé-modellerna Saabaru 9-2X samt Saabilac 9-7X - varför skulle inte 9-4X lyckas lika bra?

#10
Konrad Bärnevik
2011-05-13 08:43

Denna lilla snåla miljöbil lär bli ett ännu större fiasko med tanke på ständig ovisshet kring Saab.

På de som p g a ekonomin kör äldre bilar som dricker 0,8 l/mil gnälls det på men på de som har pengar men ändå köper en ny bil som dricker 1,2l/mil då??? Säkert minst 1,5 i verkligheten där Saabs fantasisiffror inte gäller och där man inte kör så extremt mjukt som Saabs testpiloter...

En modern bensinbil bör icke dricka mer än 0,6 blandat.

#11
2011-05-13 09:00

Snygg design tycker jag men på tok för stor. Jag har alltid gillat Saabs design. Kan man inte skala ner den till typ Qashqai-storlek? Men risken är väl att det är försent:(

#12
2011-05-13 09:36

Bilen togs ju huvudsakligen fram under GM-tiden och eftersom den största marknaden för den var USA så valde man bort dieselmotorer.
Diesel har aldrig varit populärt för personbilar i USA, det är ett bränsle som reserverats för godstransport på väg och järnväg.

#13
2011-05-13 11:12

Jag tror att det är samma rova som sitter i Captiva och den finns ju med diesel. Kanske den skulle passa även i Saaben. Jag tror för övrigt att 9-4X skulle sälja bra här i Australien. Helt rätt bil för denna marknad. Att den dessutom har en Holdenmotor är ett stort försäljningsargument. Captivan är en storsäljare här trots rätt dåligt kvalitetsrykte.

#14
2011-05-13 13:46

9-4 X är lika mycket SAAB som BLS är en Cadillac. Det är inget egenutvecklat. Inga egna motorer, dessa är GM standard. Och SAAB i Trollhättan tror man kan behålla utvecklingsavdelingen på detta sätt? Förresten, jag har en Snapple Ajfån. Någon som vill köpa? Kostar lika mycket som originalet!

#15
2011-05-13 23:20

@.nef. ca 70% är helt utvecklat av Saab.
Försök att ta reda på lite mer innan du skriver din smörja.
Nej, förresten, låt bli att skriva över huvud taget.
Tack.

#16
2011-05-13 23:53

Sett till tjänstevikten så ligger 9-4X väldigt nära en Volvo XC90 snarare än XC60. 9-4X väger mellan 200-300kg mer än Audi Q5, BMW X3, MB GLK och Volvo XC60.

#17
2011-05-14 09:14

9-4X är livsviktig för Saab för marknader utanför europa. Var den är utvecklad är helt oviktigt. Det har bara betydelse i Sverige där den är tämligen osäljbar ändå.

#18
2011-05-14 10:43

Peter i Sydney har ju faktiskt rätt.
Den är för tung och törstig för att sälja i Sverige, men helt OK för USA och Australien.
Sen är ju frågan om amerikanarna resonerar som en del andra i spalten - det är bara en Cadilac i annan kostym, så var för inte ta originalet (vilket de alltså förutsätter är Cadillacen).

Många japanska, men även en del europeiska tillverkare tar fram världsbilar, såna som ska funka på alla marknader. Saabs bägge senaste modeller är definitivt inte såna, utan tydligt amerikaniserade - i synnerhet 9-4X, förstås.
Kommer vi någonsin mer att få se de där Saab-kluriga lösningarna i lätt egensinniga bilar eller är loppet kört? Förvisso är de senaste bilarna bra, inte minst beträffande köregenskapeer, i sina segment - men det räcker inte.
Men frågan just nu är förstås om Saab alls överlever och överhuvud taget får igång någon produktion igen. Och hur i herrans namn ska de få tillbaka de presumtiva kunder som tidigare fanns?

#19
2011-05-14 11:53

1,5 liter milen!? Katastrof. Saab har som vanligt missat tåget. Idag är det SUV:ar i BMW X1-klass som gäller, och säljer.

#20
2011-05-14 12:56

@.nef, som vanligt skriver du dumheter.
Var får du 1,5l/mil från?
Officiellt tar den 1,2 l/mil och det spelar ingen roll i USA där bensinen inte beskattas med över 60%.
Försök inse att den här bilen är framtagen för USA.

Dieslar är inget för amerikaner, de avskyr dieselmotorer dessa ska enbart användas till godstransport.

Och X1 är för liten, den används möjligen när matte åker till veterinären för att polera ulverdoggen, men aldrig av husse.
Han vill ha en vuxen bil.

#21
Raymond K
2011-05-14 13:52

saabnisse!
Som du säkert vet så stämmer sällan biltillverkarens uppgifter om bensinförbrukning. De borde skriva en instruktion i handboken till bilen hur man skall bära sig åt för att kommer ner i den förbrukningen som tillverkaren uppger för det verkar vara omöjligt att klara utan instruktion.
Så om Saab officiellt dricker 1.2L/min kan man lugnt räkna med att den dricker 1-2 dl mer per mil och har man sen en tung gasfot kan man säkert komma upp till 1.5L/mil, men som någon sade, det spelar nog ingen roll i Usa eller Australien för dom har inte samma bensinskatt som oss.

#22
2011-05-14 16:17

Klart amerikanarna tycker att bensinen är dyr. Samma som här, även den med våra ögon verkar billig. Nä, denna koloss kommer floppa rejält - trust me!

#24
2011-05-15 02:08

.nef
Du har skrivit mer än en fjärdedel av kommentarerna här. Det verkar som du verkligen är bekymrad för att Saab 9-4X ska bli en succé. Vem är det som betalar dig för att sitta och dravla?

#25
Raymond K
2011-05-15 09:59

Volvo betalar .nef antagligen

#26
Konrad Bärnevik
2011-05-15 10:08

.nef har ju rätt! Varför sitta och berömma en skitbil?

Och varför sitta och diskutera .nef?

Hade Saab varit så jävla bra hade företaget gått bra. Sanningen är att Saab gått dåligt alla år utom något tack vare att extra många dumma svenskar köpte sitt lilla gullemärke det året.

Vakna upp ur sandlådan. Jävla trollskog känns den här sidan som...

#27
Konrad Bärnevik
2011-05-15 10:13

Utvecklad i USA låter ju bra. Ännu större kvalitetsproblem än tidigare för Saab. :)

#28
2011-05-15 12:09

9-4X är ingen Saab, den tillverkas inte ens av Saab, inte ens i Sverige. Har än mindre utvecklas av Saab, har förmodligen inte rullat en enda meter i Sverige under utvecklingstiden heller (GM) att den sen drar 1,5 liter mil säger ju allt. Bojkotta, Saab nu!

Gå med i min FB-grupp mot Saab, vi har redan nu 122342 medlemmar.

#29
Raymond K
2011-05-15 12:19

Att 9-4x inte är en Saab och att den inte tillverkas av Saab och om den har utvecklats av GM ses nog bara som ett plus i Usa eftersom dom är väldigt patriotiska där.
Som exempel kan jag nämna att i ett faktaprogram i TV där man diskuterade bilförsäljning i Usa visade man ett väldigt talande exempel på hur amerikanarna tänker när dom köper bil. Man importerade en Japansk bil till Usa (kommer inte ihåg om det var Toyota eller något annat märke, det var några år sedan jag såg programmet) I alla fall, för att introducera denna bilen till amerikanarna fick man börja med att på varannan bil sätta dit ett Chevrolet märke istället för bilens eget märke. De bilarna som sålde mest var de som det stod Chevrolet på trots att det var exakt samma bil som de som det stod (Toyota?) på.
Gm skulle kanske sätta ett amerikanskt märke på de Saab som säljs i Usa?
Att 9-4x dricker 1.5 liter milen struntar nog amerikanarna i fullständigt då deras pickup:er och stora Cadillac Escalade, Lincoln Navigator dricker mer bensin än Saab:en.

#30
2011-05-15 15:49

Jepp. USA är väldigt patriotiskt, alltså väljer dem: Cadillac SRX istället. Originalet.

Saab måste fatta att deras varumärke ligger i botten och att det inte blir bättre av såna patetiska emblem-byten ...

#31
2011-05-16 11:44

Det går mycket bra för många import märken i USA. BMW, Mercedes och Volvo säljer stora SUVar så det knakar så jag tor nog att även Saab kan sälja sin 9-4X.

#32
2011-05-16 11:54

BMW, MB & Volvo har bra produkter och starka varumärken. Dvs allt Saab saknar.

#33
2011-05-16 13:58