Nästa artikel
Saab 9-4X – rapport från provkörningen
Direktrapport

Saab 9-4X – rapport från provkörningen

Publicerad 12 maj 2011 (uppdaterad 16 maj 2011)
Samtidigt som krisen i Saab trappas upp visar märket en helt ny modell. Vi rapporterar direkt från provkörningen av Saab 9-4X.

Vi Bilägares testförare Christian Ellmark befinner sig nu i stadsdelen Georgetown i Washington – bara fem minuters bilfärd från Vita huset – för att köra nya Saab 9-4X.

Vilket var ditt första intryck?
– Att det är en riktigt snygg bil, Saab har lyckats väldigt bra med designen. Saab har också lyckats bra med chassiet. 9-4X är en väldigt trevlig bil att köra, den är stabil och har roliga vägegenskaper, säger Christian Ellmark.

– Men man har också varit tvungen att offra något för att få till den här designen. De kupéliknande formerna ger en dålig bakåtsikt, särskilt snett bakåt är det svårt att se, till exempel när man ska parkera.

Hur skulle du beskriva 9-4X?
– Man kan kalla den en suv i kompaktsegmentet. Där konkurrerar den med bilar som Volvo XC60, BMW X3, Audi Q5, Mercedes GLK och i USA också med Lexus RX.

Hur upplever du kupén?
– Man sitter väldigt bra i framstolarna och utrymmena i baksätet på ytterplatserna är godtagbara, även om man är lång. Mittplatsen är som vanligt trång. Bilen känns väldigt solid inuti och det finns plats för 465 liter bagage, inte störst i klassen men heller inte minst.

Vilka motorer erbjuds?
– Jag har än så länge bara kört toppmodellen Aero med en V6:a på 2,8 liter med turbo och 300 hästar. Den motorn är riktigt rolig, den sticker iväg direkt och ger ett bra drag. Vi testade också bilens fyrhjulsdrift och det var inte någon tvekan, den greppade direkt.

– Det finns också en annan bensinmotor, en V6:a på tre liter med 265 hästkrafter.

Inga dieselmotorer?
– Det är just det som är grejen. Med en diesel hade den här bilen kunnat bli en riktig storsäljare. Kunder i det här segmentet vill ofta ha dieselmotor. Och någon diesel kommer inte att komma inom en överskådlig tid. Det är den absolut största nackdelen med den här bilen.

Något annat på minuskontot?
– Förutom bakåtsikten kan man säga att 9-4X är en ganska dyr bil, även om konkurrenterna heller inte är billiga. Med 265-hästarsmotorn får man bilen för 399 900 kronor. Aeromodellen kostar 519 000 kronor.

– I Sverige tror Saab att man kan sälja någonstans mellan 200 och 400 bilar per år.

Känns 9-4X som en Saab?
– 9-4X är byggd i Mexico, inte i Trollhättan, på samma lina som systerbilen Cadillac SRX. Den är utvecklad i USA, vidareutvecklad av svenska ingenjörer och byggd i USA med en motor från Australien. Det kan man verkligen kalla en global bil.
 
– Jag tycker att 9-4X påminner mycket om märket Saab, framför allt i fronten och i bakpartiet.

När kommer den till Sverige?
– Med tanke på omständigheterna är det svårt att säga, men det är tänkt att den ska komma till Sverige i oktober.
 
Läs hela provkörningen av Saab 9-4X i Vi Bilägare nummer 9/2011. Tidningen finns i butik från 14 juni.

Diskutera: Vad tycker du om Saab 9-4X?

Ämnen i artikeln

#1 • Uppdaterat: 2011-05-12 16:32
Raymond K (ej verifierad)

En bil som väger över 2 ton kostar 400.000 och dricker 1,2 liter bensin/mil är en dinosaurie som inte hör hemma i dagens bilsamhälle. Denna Saab:en kommer ca 10 år för sent.

#2 • Uppdaterat: 2011-05-12 16:50
.nef

Snygg? Mer en flodhäst på fyra hjul... Tur vi slipper se eländet i Sverige. Saab har gått i konkurs innan den hinner hit. Annars ett skräckexempel på "badge engineering" när den är som sämst. Den har inte en chans mot BMW, Audi eller MB, för att inte tala om Volvo.

Men vad vet jag, det kanske ingår ett Texmex-kit och sombrero vid köp...

#3 • Uppdaterat: 2011-05-12 16:55
.nef

Förövrigt, vem betalar biljett, resa och uppehälle? Om det är Saab bör vi ta denna recension med tre hinkar salt.

#4 • Uppdaterat: 2011-05-12 17:33
Konrad Bärnevik (ej verifierad)

Alla Saabar äro och har alltid varit omoderna. Med dålig ekonomi blir det så.

#5 • Uppdaterat: 2011-05-12 19:52
EG102GF

Äntligen ett gäng i min smak! Hörrni pojkar och flickor, visst kan vi lägga ned Ericsson, Nimbusbåtar och börjar inte IKEA och ABB också kännas mossigt? Lägg ner skiten!

Lite optimism om jag får be!

#6 • Uppdaterat: 2011-05-12 21:24
Raymond K (ej verifierad)

Ja leifer där tror jag du har rätt. I Usa och Canada är bensinen mycket billigare än här så om denna kolossen dricker mycket soppa spelar inte så stor roll där.
Det beror förstås på om jänkarna vill släppa sina älskade Cadillac Escalade.

#7 • Uppdaterat: 2011-05-12 23:32
.nef

Alla minns ju succé-modellerna Saabaru 9-2X samt Saabilac 9-7X - varför skulle inte 9-4X lyckas lika bra?

#8 • Uppdaterat: 2011-05-13 08:43
Konrad Bärnevik (ej verifierad)

Denna lilla snåla miljöbil lär bli ett ännu större fiasko med tanke på ständig ovisshet kring Saab.

På de som p g a ekonomin kör äldre bilar som dricker 0,8 l/mil gnälls det på men på de som har pengar men ändå köper en ny bil som dricker 1,2l/mil då??? Säkert minst 1,5 i verkligheten där Saabs fantasisiffror inte gäller och där man inte kör så extremt mjukt som Saabs testpiloter...

En modern bensinbil bör icke dricka mer än 0,6 blandat.

#9 • Uppdaterat: 2011-05-13 09:00
ragata

Snygg design tycker jag men på tok för stor. Jag har alltid gillat Saabs design. Kan man inte skala ner den till typ Qashqai-storlek? Men risken är väl att det är försent:(

#a • Uppdaterat: 2011-05-13 09:36
saabnisse

Bilen togs ju huvudsakligen fram under GM-tiden och eftersom den största marknaden för den var USA så valde man bort dieselmotorer.
Diesel har aldrig varit populärt för personbilar i USA, det är ett bränsle som reserverats för godstransport på väg och järnväg.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.