Nästa artikel
Kör Saab 9-4X som vardagsbil: ”Det här är min keeper”
Nyheter

Kör Saab 9-4X som vardagsbil: ”Det här är min keeper”

Publicerad 21 november 2023 (uppdaterad 27 november 2023)
Efter bara 800 exemplar av framtidshoppet 9-4X gick Saab i konkurs. En av överlevarna har hittat en entusiastisk ägare i Sverige.

Saab 9-4X hann knappt lanseras innan bolaget gick i konkurs. Kompaktsuven hade kunnat rädda Saab Automobile – men blev i stället samlarbil från dag ett.

I senaste utgåvan av Saab Cars Magazine finns ett långt reportage om 9-4X inklusive en köpguide för den som är sugen på att köpa ett av de drygt 800 bilarna som hann byggas i Mexiko innan Saabsagan var slut.

En som fastnat för Saab 9-4X är Dennis Wassberg i Solna som importerat det tionde sista byggda exemplaret, en Aero från 2011. Trots extremt svår reservdelssituation kör han den i vanlig trafik, året runt.

– Nu har jag en så gott som ny Saab. För samma pengar hade jag kunnat ha en Volvo eller vad som helst. Men det vill man ju inte. Absolut inte, säger han.

”För samma pengar hade jag kunnat ha en Volvo eller vad som helst. Men det vill man ju inte”, säger 9-4X-ägaren Dennis Wassberg.

Hela artikeln finns att läsa i senaste utgåvan av Saab Cars Magazine.

Dennis Wassberg beskriver bilen som sin ”keeper”, en bil han tänker behålla, och i artikeln beskriver han hur bilen reparerats till nyskick.

Peter Dörrich var en av konstruktörerna bakom 9-4X och intervjuas också i Saab Cars Magazine.

– GM satsade uppemot en halv miljard på att ta fram extra många provbilar i serieutförande. Det gjorde stor skillnad för projektets framgång. Men vid ett tillfälle fick jag förklara att ”gör allt jävligt styvt och fördubbla det”, säger han med ett skratt.


Nya utgåvan av Saab Cars Magazine finns i butik nu, men du kan också köpa den i vår shop.

Saab Cars Magazine #11

Saab Cars Magazine #11 – ur innehållet:

Hemliga designbilder!
Så kunde Saab 900 ha sett ut!

Calibra-Sonetten!
Designstudien på Opel som kunde ha blivit en Sonett! 

Erik hämtar andan!
Taket räddade Carlsson – men det var nära! 

Saab 93 Gran Turismo 750
Vackraste Saaben med vackraste namnet? Arkiv-fynd!

Saab Sonett IV av Nevs?
Nevs-designern Hirash Razaghis hemliga skisser!  

Pläd-O-Rama!
Saab underbara bilfiltar i den fria naturen.  

Saab 900 Turbo Lyx
Lars Nordén fick vänta länge på sin lyxiga dröm. 

När amerikanarna kom till Saab
Fabriksinvigning 1959 med långväga gäster. Prins fick bil.

Stor köpguide: Saab 9-4X 
Det krävs lite mod för att slå till på en av 803 tillverkade. Här får du goda råd om en äkta Saab på amerikanska. 

Saabs provbana på Stallbacka 
Avbuskad och igångsatt. Nytt liv på klassisk Saab-mark. 

Saab 9-5 NG: Elinas drömbil.
+ härliga Saabentusiaster i Sverige.  

Saab 99 EMS 1977
Renskötarparets sportiga Saab trivs på kurviga vägar. Vi provkör Saaben som är ovanligare än en Turbo.

Saab 900 Turbo 16 Aero 
Minns ni Urbans urkiga turbo som såldes genom lottdragning? Nu är den färdig. Magisk – även efter älgkrocken. 

Saab 99 taxi – finns det sådana?
Ovanligare än en tandställning till en höna. Niklas gjorde årets fynd på nätauktionen. 

Calle Carlquist kör Sensonic 
Saabs bästa menade Calle när han testade den som ny för Teknikens Värld. Det blev ett kärt återseende. 

Saab V4 – dunderservice
Kassa bromsar och klonk i framvagn. Vår mekexpert Julle visar hur du tar hand om din Saab V4.

Saab Aero X – på riktigt!
Ola Persson bygger en fullt fungerande Aero X! Exklusiv smygtitt enbart för SCM:s läsare. 

Sasons okända väggmålning!
En gillestuga i Trollhättan du inte trodde fanns. 

Saab 92A Gran Turismo 860
Starten har gått för Niclas livs renoveringsprojekt.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 23 november 2023 Härligt med genuina…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.