Bild
Nästa artikel
Saab 9-5 från 2010 har felaktiga krockkuddar och måste åtgärdas.
Saab 9-5 från 2010 har felaktiga krockkuddar och måste åtgärdas.

Saab 9-3 och 9-5 återkallas

Nyheter

Har potentiellt livsfarliga krockkuddar från Takata installerade.

General Motors går ut med att 200 000 bilar från Saab och Saturn måste återkallas. Det finns ännu inga uppgifter på hur stor andel av dessa som är Saab, men det gäller i alla fall modellerna 9-3 från 2003-2011 och 9-5 tillverkade 2010 och 2011. Dessa fordon har krockkuddar från Takata installerade, vilka har orsakat minst tio dödsfall på grund av att de utlöses för kraftigt och slungar runt splitter i kupén.

Återkallelsen gäller för den Nordamerikanska marknaden, huruvida fordon i Europa måste återkallas är ännu oklart. Nyhetsbyrån TT har talat med Tom Wilkinson, talesperson för GM, som meddelar att det kommer besked om detta när koncernen gått igenom hur Takatas krockkuddar har använts utanför USA och Kanada.

Förra veckan återkallade bilkoncernerna Volkswagen, Daimler och BMW 850 000 fordon vardera på den amerikanska marknaden till följd av samma fel.
 
Diskutera: Tror du att även fordon i Europa kommer att återkallas?

Kommentarer

#1
2016-02-17 10:01

Jag förutsätter att samma krockkuddar är installerade i de europeiska bilarna vilket innebär att krockkuddarna här självklart också måste bytas ut.
Jag som just ska handla ny bil och jag har sneglat på Saab 9-3. Den känns iskall just nu...

#2
2016-02-17 14:00

Ja du farbrobr blå
Saab har varit ute länge dom
dax å vakna

#3
2016-02-17 14:12

Intressant att GM tar nordamerikanskt ansvar för bilar tillverkade under Spyker-tiden.
Vem tar ansvar för bilarna sålda utanför Nordamerika? Orio? Nevs?
Vilken typ av kuddar har Nevs 9-3 årsmodell 2014?

#4
2016-02-17 15:13

Tobo, kinesiska rispuffar?

#5
2016-02-17 15:56

Varför har man inte hanterat det här tidigare? De japanska tillverkarna gjorde det direkt för, tror jag, två år sen. Men å andra sidan: tänk om man *vill* ha huvudet bortsprängt?

#6
2016-02-17 16:08

Farbror Blå: Den känns iskall....Vilket märke kan du lita på?? Inte just någon givetvis....

#7
2016-02-17 20:49

Livsfarlig livräddande utrustning!

#8
2016-02-17 21:43

Med tanke på att de Tanaka återkallar 34 miljoner kuddar, så kan man knappast prata skit om Saab...?!?!?

Istället tycker jag att man ska njuta av bilden i artikeln, av en helt fantastiskt vacker tidlös design av sista 9-5 Aero.
Kommer vara lika snygg om 10 år till skillnad från alla bilar idag med veck härs o tvärs på karossen....

#9
2016-02-18 01:52

Inte meningen att göra er Saab-freaks sårade, men jag kommer personligen inte köpa en bil där krockkuddarna innebär en extra säkerhetsrisk. Var nyligen med om en ordentlig bilolycka med en Volvo där sidogardinerna troligen innebar att jag sitter här ock skriver nu. Att andra bilar också har problem på olika sätt är jag medveten om, men att köpa en bil där risken för skador ökar är inte speciellt klokt.
Anledningen att jag annars funderade på Saab 9-3 var för att man får välutustade beg. bilar till hyggliga pengar.

#10
2016-02-18 13:29

Farbror Blå, hur vet du om det sitter Takata i de svenska bilarna, det kan ju lika gärna vara Autoliv?

#11
2016-02-19 06:27

Är det värt att chansa tycker du saabnisse?
Varför skulle Saab sälja bilar med japanska krockkuddar i USA och inte i Sverige? Jag har aldrig hört de drabbade modellerna tillverkades någon annanstans än på samma fabrik i Trollhättan.

#12
2016-02-20 10:06

Inte alls säkert att det sitter takata i europeiska saabar, en biltillverkare håller sig ofta med mer än en underleverantör.
När det gäller japanska delar, är dom dyrare än europeiska, pga eus skyddstullar, vilka är högre på delar än på bilar.
Så för reservdelsförsörjningens skull, tror jag autoliv är en god gissning.
Usa å andra sidan, importerar billigare från japan än eu, så takata i bilar för den marknaden.....
Finns det mycket nippondenso eller delco-prylar i europeiska bilar, eller mycket bosch, valeo ,hella i usa och asienbilar?
En av de stora svenska underleverantörerna är amerikanskt, men produktionen ligger kvar i sverige, för att marknaden är i huvudsak i europa.
Haldex traction, heter sen flera år borg-warner drivetrain.....

#13
2016-02-20 18:14

Skriver teknikens värd:
De Saab-bilar som återkallas rullar alla i USA och Kanada, länder där återkallelser duggar tätt. Om Saab 9-3 och 9-5 ska återkallas i Europa vet vi inte, men märkligt vore det om så inte är fallet eftersom det med all sannolikhet sitter samma krockkuddar i Saab-bilar oavsett vilken sida om Atlanten de såldes. http://teknikensvarld.se/saab-9-3-och-9-5-aterkallas-pa-grund-av-livsfar...

Globalt är det 23 miljoner krockkuddar i 19 miljoner bilar som ska bytas ut.
Nu står det klart att ytterligare en halv miljon bilar har felaktiga krockkuddar från
Takata. Exakt vilka modeller som berörs av återkallelsen är inte känt men
luftkuddarna finns hos Audi, Mazda, Mercedes, Saab och Volkswagen.
Enligt GM:s talesperson Tom Wilkinson är det cirka 110.000 Saab 9-3 och 9-5
tillverkade mellan 2003–2011 med rattmonterad krockkudde som behöver
återkallas. Saab Automobile gick i konkurs 19 december 2011 och hur återkallelsen
ska gå till är inte känt
Länken:
http://www.fmkarboga.se/upload/documents/avdelning/13/Farliga_Takata-kro...

Att tullarna skulle ha inverkan på vilka kuddar som installerades ställer jag mig skeptisk till så länge biltillverkningen var placerad i Trollhättan. Varför skulle man ha Autoliv i svenska bilar och inte i amerikanska när de monterades i Sverige ?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.