Bild
Nästa artikel
Nyheter

Biltillverkare överger Takata

Publicerad 6 november 2015 (uppdaterad 6 november 2015)
Honda har varit Takatas största kund när det gäller airbags.
Efter massåterkallandet på grund av felaktiga krockkuddar väljer alltfler biltillverkare att avsluta samarbetet med japanska airbagtillverkaren.
Tidigare i veckan gick Honda ut med nyheten att de ska sluta att använda sig av Takatas airbagsystem i sina nya bilar. Enligt nyhetsbyrån Reuters går även Mazda ut med att man inte längre kommer att använda sig av Takatas krockkuddar som utlöses av amoniumnitrat. Bloomberg News rapporterar att även Toyota lämnar Takata och Mitsubishi säger att de överväger att avsluta samarbetet med tillverkaren.

Det har visat sig att Takatas airbags preparerade med ammoniumnitrat är livsfarliga. Vid krock kan de explodera så våldsamt att splitter sprids i bilen, något som länkats till minst åtta dödsfall.
Detta har lett till det största återkallandet inom bilindustrin som berör över 40 miljoner bilar av varierande märken som till exempel Toyota, Ford, BMW, Nissan och redan nämnda Mazda, Honda och Mitsubishi.  

Nyligen gav amerikanska myndigheter Takata böter på 70 miljoner dollar och har beordrat företaget att sluta att använda sig av kemikalien ammoniumnitrat.

Efter nyheten om att Honda avslutar samarbetet föll Takatas aktie med över 20 procent på Tokyobörsen.

– Chansen är mycket liten att Takata kommer att överleva detta. Det är en annan sak än fuskprogramvara. Det är en tillverkare av säkerhetsprodukter som dödar människor och ljuger om problemet, säger börsanalytikern Amir Anvarzadeh på BGC Capital Partners till Automotive News.

Diskutera: Äger du ett fordon som berörs av Takatas återkallelser?

Kommentarer

#1 • 2015-11-06 09:04
Leif Larsson

Vet inte. Har ViB någon statistik över vilka bilar som har den "felaktiga" krockkudden installerad?

#2 • 2015-11-06 09:05
Reverend Benny

http://blog.caranddriver.com/massive-takata-airbag-recall-everything-you-need-to-know-including-full-list-of-affected-vehicles/

Ovan är för den amerikanska marknaden men den berättar lite mer om vilka fel som upptäckts och att det inte bara är ammoniumnitrat som är boven.

#3 • 2015-11-06 09:24
Leif Larsson

#2, Reverend Benny, jag tycker det är svårt att förstå den engelska texten i din länk. Kanske ViB kan skriva lite utförligare om problemet med krockkuddarna.

#4 • 2015-11-06 10:33
Leif Larsson

"Automotive News points out that Volkswagen and Tesla are the only carmakers currently using Takata inflators that so far haven’t been subject to the recall actions detailed here."

#5 • 2015-11-06 12:10
Gunnar Lindberg

KaptenOberkommandokk - Här är fritt fram att skratta. Takata sålde en dålig produkt och hanterade avslöjandet dåligt, VW sysslade med ett fiffigt uttänkt bedrägeri för att lura myndigheter och skaffa sig ojusta konkurrensfördelar.

#6 • 2015-11-06 12:34
trasten

Hur mycket släpper ett flygplan ut? Hade du en trevlig semester i Florida, Shogun?

#7 • 2015-11-06 12:56
2TT2

Vad har Mercedes för eminent krockkudde?

http://www.di.se/artiklar/2015/11/4/mercedes-aterkallar-126000-fordon/

#8 • 2015-11-06 18:54
ffodil

Shogun: När ska du sluta med tramset att kalla dieselbils-köparna för en massa nedvärderande saker- som att de inte kan tänka på barn barnbarn osv.
Länka till ologiska artiklar som handlar om gamla dieselutsläpp för att få uppmärksamhet i media i samband med VW skandalen.
Dom nya dieslarna släpper ut en bråkdel NOx mot vad som sägs i artiklen...-dessutom renar då AdBlue bort 99% av dom kvarvarande luftburna partiklarna som är dom farligaste för hälsan, det är förmodligen mer än man kan säga om vad din bensinbil gör.
Har absolut inget emot bensinbilar och försvarar inte det ena el. andra, men det är väldigt lågt att försöka måla ut dieselköpare som oansvariga mindre tänkande varelser.

#9 • 2015-11-06 19:03
Peter E

Undrar om Autolivs aktie steg?

#a • 2015-11-06 19:13
Peter E

Läste nånstans att i väntan på nya passagerarairbags i de drabbade bilarna så rekommenderas man att inte ha med passagerare i framsätet.
Kan man då kräva att tillverkaren återköper bilen, eftersom den inte så att säga är den bil man en gång betalade för.(antal passagerare)

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.