Bild
Nästa artikel
Så säger journalisterna om avhoppet

Så säger journalisterna om avhoppet

Nyheter

Jan Åke Jonssons avsked från Saab skapade kraftiga reaktioner. Vi Bilägare lät 18 motorjournalister svara på två frågor.

Saab meddelade på fredagen att Jan Åke Jonsson lämnar uppdraget som vd. För att känna av stämningen bland Sveriges motorjournalister skickade Vi Bilägare ut en enkät med två frågor:
 
1. Hur reagerade du när du fick beskedet?
2. Vad innebär det här för Saab?

Artikeln uppdateras löpande med fler svar.

Niklas Carle, chefredaktör Vi Bilägare:
1. För mig kom beskedet som lite av en överraskning. Grundat på hans näst intill maniska optimism finner jag det märkligt att han avgår i detta läge. Beror avhoppet på att han är utarbetad har han dolt det väl, liksom om det beror på interna problem.

2. Vad stormen i ledningen kommer att innebära för varumärket är svårt att sia om. Klart är dock att man är känsligare i dagsläget än någonsin tidigare då man jobbar mot nyframtagna mål och riktlinjer. Rekryteringarna har inte gått lätt för Saab Automobile under den senaste tiden. Att prognoserna för företaget varit dubbla och tvetydiga – samt att vissa nyckelpersoner i ledningens närhet uttalat sig i nattsvart – gör knappast arbetet lättare.

Håkan Bäcklund, reporter Vi Bilägare:
1. Det var väntat. Frågan var bara när det skulle ske. Jag trodde från början inte att han skulle orka stanna så här länge men han har ju visat att han inte bara klarar maraton när det gäller löpning. Han verkar vara en osannolikt uthållig person.


2. Att företaget på nytt måste börja bygga upp förtroendet hos omvärlden. Jonsson har varit en garant för Saab.

Tommy Wahlström, redaktionschef Vi Bilägare:
1. Jag blev överraskad. Visst har väl också jag tänkt att "hur länge ska han orka", men jag trodde ändå att han skulle vara kvar ett tag till.
 
2. Det blir tungt för bolaget. Jag tror att såväl vi utomstående som Saabs anställda har känt att det är Jan Åke Jonsson själv som till stora delar burit företaget på sina egna axlar. Det är naturligtvis inte hela sanningen men hans skor kommer att bli svåra att fylla för efterträdaren. Jonsson var inte bara företagsledare, han blev också en ikon och en symbol för det lilla kluriga entusiastföretagets kamp att överleva mot alla odds.  

Mikael Schultz, reporter Vi Bilägare:
1. Jag fick faktiskt en smärre chock. För mig är Jan Åke Jonsson mannen som mer eller mindre på egen hand räddade Saab Automobile. Så jag trodde definitivt att han skulle hänga i tills Saab fått ordentlig snurr på hjulen. Men så blev det av någon anledning inte…   

2. Ett klart avbräck, enligt min åsikt. Och saken blir inte bättre av att det inte verkar finnas någon kronprins som är redo att ta snabbt över rodret. Det är bara att hoppas det inte är någon allvarlig schism inom ägargruppen som ligger bakom avhoppet. Då tror jag att det är riktigt illa för Saab. Men man behöver förstås inte vara så konspiratorisk. Förhoppningsvis är det precis som Jan Åke Jonsson själv säger; att han lyckats med jobbet att få upp Saab på vägen och att det är rätt tid att avgå nu.

Erik Rönnblom, reporter Vi Bilägare:
1. Jag är egentligen inte särskilt förvånad. Jan Åke Jonsson har jobbat oerhört hårt och har troligen försummat sitt privatliv de senaste åren för Saabs skull. Hur har karln orkat?

Han har stått under en oerhörd press, inte minst från journalister, men främst gått hårda förhandlingsrundor utan att tappa fokus. Han har varit rakryggad och inte vikit en tum från sin inställning – att det här ska vi klara! Inte undra på att hela Saabs personal står bakom honom.  

2. Mycket svårt att bedöma. Jan Åke Jonsson måste vara en skicklig förhandlare och är Saab-andan personifierad. Hur ersätter man en sådan person?

Jörgen Persson, chefredaktör Riksettan:
1. Vad vet han som inte vi vet.
2. Inget bra…

Håkan Matson, reporter Dagens Industri:
1. Jag blev inte så överraskad. Det har gått rykten om förändringar i Saab Automobiles ledning, dock har jag inte kunnat få något bekräftat.

2. Det får man se. Visst är Jonsson symbolen för Saab, men vem som är vd för bolaget är knappast avgörande för bilköparen när han står inne i bilhallen. Det är alltid bilarna som avgör märkets öde.

Lasse Holmström, reporter Sydsvenskan:
1. Jag blev inte förvånad med tanke på all kraft Jan Åke Jonsson lagt ner för att rädda Saab. Mot alla odds. Förr eller senare måste luften, lusten och kraften sina för honom.

2. Risken finns att företaget går mot slutet som biltillverkare, även om det inte hänger på en person. Framtiden för Saab hade varit oviss även med Jan Åke Jonsson kvar.

Daniel Östlund, reporter Automobil:
1. Det var nog på tiden, karln lär vara ordentligt slutkörd och dessutom ser framtiden för bilfabriken inte särskilt ljus ut. Så att han lämnar nu, medan glorian fortfarande skiner med oförminskad styrka, är egentligen det enda rätta han kan göra.

2. Avhoppets påverkan på själva verksamheten tror jag är ganska liten, men Saab förlorar i Jan Åke en stjärna vars lyskraft har betytt mycket för Saabs anseende utåt. Nu är det Victor Muller som ensam ska vara företagets ansikte utåt och hans renommé är inte lika självklart fläckfritt.

Carl Legelius, chefredaktör Klassiker:
1. Jag blir orolig – min bild är liksom många andras att utan honom hade inte Saab Automobile funnits kvar. Han har gjort ett otroligt jobb.

2. Det kan mycket väl vara så att detta är det bästa som kunde hända under rådande omständigheter. Saab står fortsatt inför enorma utmaningar, kampen är långt i från över och då krävs kanske nya tankegångar. Att Muller tar över som vd – visserligen tillfälligt – får däremot en och annan varningsklocka att ringa…

Jonas Fröberg, reporter Svenska Dagbladet:
1. Jag blev väldigt förvånad – och lite rörd. På ett personligt plan förstår man verkligen Jan Åke Jonsson. Han har levt under stor press i tre år och inneburit mycket för Saab. Men samtidigt är Saab fortfarande i ett osäkert läge. Att vd:n som står för all stabilitet försvinner nu och inte om ett år när Saab beräknas gå med vinst är förvånande.

2. Det är negativt. Saab behöver allt förtroende de kan få. Victor Muller säger nu att Saab behöver mer kapital i år för att klara sig. Samtidigt går vd:n. Trots att Jan Åke Jonsson aviserade det för två månader sedan har Muller ännu inte hittat någon ny.

Calle Carlquist, chefredaktör Automobil:
1. Klok karl.
2. Att nedläggningen fortsätter.

Fredrik Nyblad, reporter Klassiker:
1. Först med bestörtning för det är ett stort tecken på hur illa läget egentligen är för Saab. Med lite eftertanke så är avgången mer logisk bland annat med tanke på missade säljmål och hur ägarna sagt helt andra saker än vd.

2. En fördjupad kris och inte minst att företaget tappar i förtroende och trovärdighet.

Marcus Engström, redaktionschef Teknikens Värld:
1. Jag tycker det är tråkigt. Jan Åke Jonsson varit en stark ledare under Saabs kris, och han har blivit lite av en folkhjälte genom sitt arbete för att rädda företaget.

2. Risken finns att lite av styrelsens trovärdighet går förlorad. Men det får framtiden utvisa.

Joakim Dyredand, reporter och webbredaktör Automobil:
1. Jag ropade “VA!?” högt till min fru framför vår frukost-tv. Sedan gick jag ut på nätet för att få mer information om detta chockerande besked. Det känns inte alls bra.
 
2. Med tanke på att beskedet kommer oväntat och hastigt, och att vice vd Nils-Johan Andersson redan valt att sluta innan han har börjat, så finns det något större bakom som vi i media har missat. Jag förstår att Jan Åke är trött, otroligt att han inte redan är utbränd, men helt klart är att detta är något större än så. Saab behöver Jan Åke så nu inleds ytterligare en period med stor osäkerhet bland arbetare, återförsäljare och kunder. Den 4 april är det vårvisning av de nya modellerna, exklusivt för pressen. Jan Åke ska medverka enligt programmet, det kommer inte att bli fokus på bilnyheterna, den saken är säker.

Jan-Erik Berggren, reporter Expressen:
1. Den första reaktionen var överraskning men efterhand smyger det sig på en förståelse. Jan Åke har sett pigg ut på slutet men måste förstås vara oerhört sliten efter de senaste tre åren. Kanske svårt att ladda om och lösa nya problem.

2. En chefs- och förtroendekris är inget Saab behöver när de ska lyfta försäljningen. Internationellt betyder det kanske inte så mycket men försäljningen i Sverige är viktig och både kunder och företag kan nu åter börja tvivla på Saab – och det är inte bra.

Arne Winerdal, chefredaktör Motorföraren:
1. Jag blev inte överraskad; Jan Åke Jonsson har med tjurig uthållighet trott på Saab när i princip alla hade gett upp hoppet.

2. Efterträdarfrågan på vd-posten är helt avgörande för Saabs framtid. Victor Mullers mångordiga entusiasm räcker inte för att sätta Saab på banan igen. Det enda som räknas är sålda bilar och en resultaträkning som visar svarta siffror.

Alrik Söderlind, chefredaktör Auto Motor & Sport:
1. Skit.
2. Till och börja med ytterligare en uppförsbacke Saab inte behöver. På sikt? Det beror på vem som tar hans plats.

Läs mer:
Testchefen: Ett gott tecken för Saab

"Tidsfråga innan Jonsson skulle bryta loppet"


Diskutera: Vad tycker du om Jan Åke Jonssons avhopp?

Taggar: Nyheter, , Saab

Kommentarer

#1
Gert Andersson
2011-03-25 15:47

Den senaste sockenstämmans protokoll äro fylligare än listan öfver Saabs antal tillverkade automobiler.

Självklart skall herr Jonsson avgå.

#2
1 Tysken
2011-03-25 15:48

Tyvärr är det som många skriver, det sänder inga bra signaler till markanden eller finansiärer när den som varit frontfigur slutar, dagarna efter att vVD meddelar att han inte ens kommer att börja sitt arbete.
Vi kommer nog väldigt snart se inställda betalningar och annat eländet ...min tro är att klockan snart har klämtat sista gången för en biltillverkare från Trollhättan.
Sorgligt men sant.

#3
2011-03-25 16:15

VD.n i sitt tal till personalen:
" Igår mina vänner, stod vi inför en mörk och djup avgrund, men idag har vi tagit ett stort steg framåt!"
Häpp!

#4
2011-03-25 17:37

Tysken: Vad du personligen tycker är ju inte automatiskt sanning. Om du nu hade fått för dig det.

#5
2011-03-25 18:48

Re Emme, om du kikat lite nogrannare så hadde du sett att Tysken skrev "min tro" han skrev inget om att ha sanningen....

#6
2011-03-25 20:48

Tycker att Håkan Matson är den ende som tar beskedet någorlunda sansat. Annars är det mest hysteriker och gråterskor som ojar sej. Jonsson hit eller dit har ingen större betydelse för SAAB:s framtid.

#7
2011-03-25 20:57

Pender; det där var kul! Saab-kulten har ju hyllat JÅJ som en gud.

Nu när han är snart väck, så dissas hans insats.

halleluja

#8
2011-03-25 21:01

Jag ska förtydliga mig; JÅJ är den person som ska krediteras för att Saab ö.h.t finns idag. Utan honom = nada.

#9
2011-03-25 21:01

Automobiles journalister framstår åtminstone som överlägset minst sympatiska, även om de bara låter som alla deras kollegor för ett år sedan.
Ang Jan-Åkes avgång så är jag snarare förvånad över att han pallade med så länge. Slit som ett djur, dygnets alla timmar, rädda tusentals jobb för att sen bli häcklad dagligen av förståsigpåare och "fordonsanalytiker". Själv hade jag letat upp dem och knackat på dörren. Får lägga till självdiciplin på Jan-Åkes lista över goda egenskaper.

#10
2011-03-25 21:03

Simon no1: Du missade att läsa slutklämmen "Sorgligt men sant." som ändrar helt innebörd på hela texten så jag ser inte felet i det jag skriver till Tysken? :)

#11
2011-03-25 22:41

A5, Håkan Matson jag refererade till dissade inte Jonsson. Han bara konstaterade att bilspekulanterna inte grubblar på var han råkar befinna sej. Att sen du, i gott och förvirrat sällskap, tror att Jonsson är nån slags bilvärldens Steve Jobs kan inte jag hjälpa. Lev glatt vidare i din tro.

#12
2011-03-25 22:46

Pender; U2

#13
2011-03-25 23:31

Kort och gott:
Journalisterna är inte mer insatta än vi andra. De gör sina gissningar.

#14
2011-03-26 06:50

Jonsson må vara duktig. Men i rollen som SAAB:s kontaktperson (jag vet att inte var typ info.-chef) visavi journalister är han ingen lysande stjärna. Lite mekanisk megafonframtoning, typ den kompetente politikern Ingvar Carlsson. Lite skillnad kan det allt göra för SAAB, om nån mer färgstark talesman dyker upp.

#15
1 Tysken
2011-03-26 09:53

Tack "Emme" att du betror mej med att sitta med sanningen och även veta hur det skall sluta för SAAB.
Du kan få låna min kristallkula och du skall finna en massa sanningar
Självklart är det mina egna uppfattningar det förstår nog det stora flertalet.
Men ett företag som har ständiga likviditetsproblem är inte långlivade normalt sätt och hur det går för sådana bolag är inte speciellt svårt att sia om ..., Men ett tips med ganska låga odds är att finansiärerna inte pumpar in pengar hur länge som helst...slutsats ...man får spika igen porten

#16
2011-03-26 10:38

om jag vore aktieklippare skulle jag satsa på saab måste vara en kanoninvestering så mycket nytt som dom har pågång....antagligen snackar analytikerna skit om saab så dom kan håva in pengarna själv sedan...

#17
2011-03-26 10:50

Det måste finnas en anledning till att Antonov fortsätter att investera i Saab även om det är skenbart inofficiellt.
Det är väl ändå ingen som tror att han gör det enbart för sin vänskap med Muller.
Naturligtvis räknar han med vinst.

#18
2011-03-27 12:32

Så många frågor, så få svar... Spännande att se hur detta slutar.

#19
2011-03-28 09:04

"janke1": 1. Vad är det för "mycket nytt" som Saab har på gång som skulle förändra något?
2. Vilka pengar är det du tänker på som "analytikerna"?....skulle håva in?

Vi har väl alla nu väntat rätt länge på all denna fantastiska och världsunika teknik som bara Saab Besitter?
Teknik som revolutionerar,teknik som vi inte ens kan tänka oss o.s.v
Synd bara att så få först vill köpa några Saab-bilar för att finansiera det hela.
Vi vet ju alla att det någon gång kommer att bli bra?

Sanningen för MIG är att det ligger för mycket skit bakom som vi inte vet om och jag är ganska övertygad om att egentligen ligger Saab så långt efter i utvecklingen att man inte har en chans att etablera i sig i den klassen som man önskar.
Vidare är jag också ganska övertygad om att Saab aldrig har varit ett lönsamt bilmärke och har även väldigt svårt att kunna se hur de skall kunna bli lönsamma.

Men....Saab förtjänar säkert att överleva bara för att det är Saab och själv kommer jag inte sluta hoppas på att det blir så. ( hoppas och tro är inte samma sak )
Så snälla....var snäll och berätta för mig och andra vad jag har missat!

#20
2011-03-28 09:38

Den teknik som är på gång är tex den elektriska bakaxeln tilsamans med AAM och växellådstekniken som nyligen knoppades av.
Sedan kan man väl ta med Phonix platformen som ska vara extremt flexibel.
Hoppas ni har en bra dag och att ni tar er till Nacka strand 8-10 aprill

http://www.saabsverige.com/se/sv/start#/world/news-and-events/news-archive/Varsalong/carrousel:all/

#21
2011-03-28 16:46

Ny teknik med en eletrisk bakaxel, den tekniken har lexus haft i flera år i sina hybrider...

#22
2011-03-29 12:11

@Mistro, jo det finns en hel del unik Saabteknik som delvis används och delvis strypts av GMs stofiler, i hududsak Rick Wagoner och Bob Lutz som ju också var delaktiga i GMs konkurs.
Den mest kända Saabkonstruktionen, förutom att de var först med att få en överladdad bil med turbo att bli civiliserad, är nog tändsystemet Trionic som kom 1993 och som används även på vissa GM-modeller.
GM sålde det även till BAIC.
Det finns en hel del innovationer som effektivt ströps av GMs bromsklossar.
Läs gärna marsnumret av Teknikhistoria
http://www.tidningskungen.se/prenumerera-pa-tidningen-teknikhistoria.asp?gclid=CK2Gs6u-86cCFQY03wodwATOaw.
Det finns också en hel del här, allt stämmer inte, men det mesta:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab#Innovationer

De ligger knappast efter i teknikutveckling, de har varit ledande och är det kanske fortfarande.
Om de någon gång under GM-tiden gått med vinst är ju svårt att visa, GM flyttar vinst och förlust kors och tvärs för att det ska passa dem.
Ett exempel var ju när man lade ner Södertäljefabriken och lät Saab modifiera den GM-motor som sitter i Opel till mångdubbla kostnaden.

#23
mendefera
2011-03-29 12:32

Saab är mångt och mycket skitbilar!! de har aldrig uppfunnit något och kommer aldrig att göra! Turbo är inte saab´s uppfinning, likaså direkt tändning. och Rostar gör de också fastän de var anpassade för nordisk klimat. motorer som rarsar, växellådor likaså hur kan de vara bra, bara svenskar köper skitmärket och det hjälper ju föga.

#24
2011-03-29 13:21

Jag förstår inte varför vissa verkar vilja att Saab läggs ner. Man får ju tycka vad man vill om bilarna, men att bli glad för att massa människor blir arbetslösa känns ju lite konstigt. En del är helt omåttliga när det kommer till märkesfanatism, bara för att man inte tycker om ett visst bilmärke så ska hela företaget bort. Vem skulle t.ex. bli glad om SKF skulle konka?

#25
mendefera
2011-03-29 17:58

Re. Amoc: jag håller med dig men när saabnisse skriver saker om andra märkem som han inte har någon aning om som t.ex att franska bilar kostar skjortan att reparera när de går sönder och att golf 2 rostar mindre än en pega 205 . t.o.m golf 3 hade stora rost problem här i norden. är nog bäst att man håller sig till saab där han verkar mer påläst.

#26
2011-03-30 09:58

@mendefera, jag skriver sällan om andra märken, men när det gäller reparationskostnaderna på franska bilar jämfört med Golf som vi skrev om i en helt annan artikel här, så har jag verkligen erfanenhet.
Sex franska jämfört med åtta VW har gett mig en del siffror.
Men jag skev inte att franska bilar rostar mer än Golf som du påstår.
Läs mitt inlägg en gång till.
Men det här hör inte hemma under den här artikeln, men jag förstår inte ditt hat till Saab.
Vad har du för erfarenhet av Saab?
Jag vet att det säkert inte är världens bästa bil och att den inte passar alla.
Den går sönder lika mycket som de flesta andra och har säkert en hel del nackdelar som inte passar alla.
Men det finns många som gillar Saab och då kan de väl få göra det, eller?
Sedam behöver du inte ifrågasätta Saabs innovationer, de är väl dokumenterade.
Jag skrev inte att Saab uppfann turbon, men de fick den civiliserad.
Tändsystemet Trionic är de inte ensamma om nu, men de uppfann det och de var först!

#27
mendefera
2011-03-30 17:36

@saabnisse jag har haft saab 99 77:a, och gen.1 saab 900 83:a, samt kört saab 9000 dock inte ägt, och ej kört 9-5, 9-3 bara de äldre modellerna jag tyckte att jag hade fel på allt möjligt specielt på 83:a var det fel på ratten som var lös, förgasaren, framsätet som blev gropig/pucklig så det inte gick att sitta på. och drivlinan växellåda motor lirar inte bra ihop och så skärm kanterna där listerna löper runt skärmen var sönder rostade, angående saab direct ignition så har du rätt saab var tidigt ute och kanske hjälpte det andra med erfarenheter från saab senare då tändkasseten byttes ofta? som saab löste genom att förse tändspolarna med olja i. för vidare hållbarhet.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.