Bild
Nästa artikel

Testchefen: Ett gott tecken för Saab

Nyheter

Jan Åke Jonsson skulle aldrig lämna ett sjunkande skepp. Det säger Vi Bilägares testchef Marianne Sterner om Saab-chefens avsked.

På fredagsmorgonen stod det klart att Jan Åke Jonsson avgår som vd och koncernchef för Saab Automobile.

– Jag blev väldigt häpen, jag trodde att den mannen var outtröttlig, säger Marianne Sterner.

– Men jag är inte förvånad, den här killen har gått igenom något av det värsta en svensk företagsledare kan uppleva. Han måste vara väldigt trött. På det sättet är jag inte förvånad men jag trodde ändå att han skulle fortsätta några år till.

Vad betyder det här för Saab?
– Jag vet inte om vi ska tolka det här som ett gott eller dåligt tecken, men jag väljer att tolka det som ett gott tecken, säger Marianne Sterner.

– Om Jan Åke var bekymrad för Saab tror jag inte att han skulle avgå. Jag tror att han känner att Saab kan flyta själv nu, han är inte typen som lämnar ett sjunkande skepp.

Marianne Sterner tror att Jan Åke Jonsson känner att det vänt för Saab och att någon annan nu kan styra:

– Jan Åke Jonsson skulle aldrig överge ett Saab med problem, då skulle han rasera allt han byggt upp kring sig själv och företaget. Det skulle han aldrig göra.

Diskutera: Vad tror du om Saabs framtid?

Kommentarer

#1
2011-03-25 10:38

Jag håller helt med Marianne.
Det är för övrigt nästan första gången eftersom jag sällan delar hennes åsikter fullt ut om de bilar hon testar, alltså de som jag själv också provat.
Men olika åsikter ska man ha annars vore det bra tråkigt.

#2
2011-03-25 11:10

Mariannes tolkning stämmer väldigt bra med min egen.
Heder åt Jan Åke och må han lyckas med nästa insats.

#3
2011-03-25 11:36

Det jag inte kan förstå är uttalandet om att han inte skulle lämna ett sjunkande skepp och om Saab hadde problem...????

Saab har stora problem, håller inte utlovad produktionstakt och gjorde miljardförlust förra året så hur Marianne kan tro att Saab inte har problem är för mig en gåta....

#4
2011-03-25 12:09

Tror också som Marianne .Att bygga saab för framtiden kanske krävs en annan typ av vd

#5
mendefera
2011-03-25 13:43

Marianne sterner och aftonbladets Robert colin är hängivna citroen fantaster och jag gillar deras bil reportage, mycket proffsiga! Marianne växte dessutom upp med paddan, läste jag en gång i tiden.
Robert colin äger också citroen masserati sm.

#6
2011-03-25 16:04

Helt riktigt, Marianne. Hade Jonsson varit smitartypen hade han dragit för länge sedan - det har ju funnits bra tillfällen tidigare, menar jag. Det är nog tre anledningar till detta beslut: Jonsson känner att han har slitit ut sig, Jonsson känner att han inte kan tillföra mer i det här läget och - tätt knutet till föregående - Jonsson har hamnat i en omöjlig position gentemot Muller och Antonov. Frågan är väl om Jonsson börjar se en hemlig agenda ta form som principellt står så långt från hans egna värderingar om Saab att det bästa är att gå nu.

#7
2011-03-25 16:11

Det krävs en ny VD för varje period, så detta behöver absolut inte vara något negativt för SAAB!
Men än återstår det många frågor betr. finansiering i fortsättningen!

#8
2011-03-25 16:44

Lite konstigt bara att så många hoppar av nästan samtidigt både hos Saab och hos Spyker.... 2 miljarder i förlust och klarar inte säljmålet..... Tror det kommer mer inom närmsta veckorna, detta verkar tycärr bara vara toppen på ett isberg...

#9
2011-03-25 21:56

"– Jan Åke Jonsson skulle aldrig överge ett Saab med problem, då skulle han rasera allt han byggt upp kring sig själv och företaget. Det skulle han aldrig göra."
.
Sterner måste ha missat något här vill jag mena!
.
Får väl säja att det är tur jag inte anlitade Jan-Åke när mitt företag hade problem .. ;o)

#10
2011-03-27 13:56

Jes, jag tror tvärtpm att JÅ inte vill vara kvar om bolaget går omkull, det är bättre att lämna nu och sen påstå att man lämnade över ett företag som hadde möjligheten att lyckas men där de nya som tog över misslyckats.....

Vilken företagsledare skull vilja vara den som satt vid rodret om företaget går omkull.....?

#11
Raymond K
2011-03-27 14:27

Jag är övertygad om att han lämnade sin tjänst p.g.a Spyker. Deras mål var nog inte samma som Jonssons mål.

#12
2011-03-27 20:57

Simon no1; Jag citerade Sterner... och ställer mej lite frågande ..
.
Jonsson lämnar nog av personliga skäl ... nog näppeligen av ideella funderingar kring Spyker eller så. Men sådant vet bara Jonsson själv. Det är i varje fall inte ett särskilt framgångsrikt företag, rent ekonomiskt han har lett och nu lämnar. En och en halv miljard back inger respekt minsann :o)

#13
2011-03-28 17:07

Jag här själv funderat i de banor Simon no1 gjorde härunder. Det är ju en enorm prestige i att vara den som räddade ett hotat företag, och när man efter räddningen inser att det inte kommer att fungera så är det ju vettigt att lämna innan konkursen är ett faktum. Då kommer man framstå som hjälten som räddade företaget, medans efterföljaren körde det i botten. En väldig svartsyn naturligtvis, men det låter väl inte helt orimligt?

#14
2011-03-29 20:43

Vi behövde inte ens vänta i veckor, redan idag kom mer info om det sjunkande skeppet.... Marianne var nog lite väl optimistisk i sitt tänkande om Bagd... Jan-Åke Jonsson

http://www.svd.se/naringsliv/saab-har-ej-betalt-underleverantorer_6049803.svd

#15
2011-03-30 12:39

Instämmer med amoC och Simon.
Och Marianne Sterner; Nog måste du väl även du inse att det väl verkar vara ganska illa med Saab om man inte ens klarar av att betala sina transporter och har växande skulder även där vilket nu gjort att Schenker ställt in alla sina transporter för Saab, hur kan du kalla det ett gott tecken?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.