Nästa artikel
Så påverkar fyrhjulsdrift räckvidden i elbilen
Nyheter

Så påverkar fyrhjulsdrift räckvidden i elbilen

Publicerad 27 januari 2022 (uppdaterad 1 februari 2022)
I flera elbilsmodeller blir räckvidden kortare med fyrhjulsdrift än med tvåhjulsdrift – men inte alltid. En modell sticker ut särskilt.

Det senaste räckviddstestet av 31 olika elbilar på vinterväg som norska organisationen NAF och sajten Motor.no gjort visar på stora skillnader mellan olika modeller. Vissa är betydligt bättre på att hålla sig nära den officiella räckviddssiffran än andra.

I testet deltog flera elbilsmodeller i både tvåhjulsdrivet och fyrhjulsdrivet utförande. Tanken var att jämföra hur fyrhjulsdriftssystemet påverkar förbrukning och räckvidd jämfört med motsvarande bil med enbart framhjulsdrift eller bakhjulsdrift, i temperaturer på mellan nollgradigt och tio minusgrader.

Resultatet spretar åt alla möjliga håll. Om vi börjar med fyrhjulsdrivna Kia EV6 tappar den bara en enda kilometer i räckvidd jämfört med den bakhjulsdrivna varianten. När det gäller koncernsyskonet Hyundai Ioniq 5, som delar plattform och teknik med Kia EV6, tappade den 3,9 mils räckvidd – men då skiljde sig däcken åt mellan testbilarna.

Starkare drivlina

Även Volkswagen ID.4, Polestar 2 och Audi Q4 e-tron tappar räckvidd i fyrhjulsdrivet utförande. Skillnaden är mellan tre och sex mil beroende på modell. Men Skoda Enyaq går tvärt emot trenden och ökar istället räckvidden med över fem mil i fyrhjulsdrivet utförande.

I många fall får elbilen mer effekt i fyrhjulsdrivet utförande vilket i vissa fall kan påverka körstilen. Testet är utfört med förarbyten för att minimera antalet felkällor, men det är trots allt inget labbtest utan bilarna har körts på vanlig väg. Det vanligaste är att bilens officiella räckviddssiffra blir kortare med fyrhjulsdrift än tvåhjulsdrift.


Uppdatering 28/1: Motor har fått kritik och frågor kring testresultatet för Skoda Enyaq som sticker ut från resten av testresultaten. Tidningen ska köra den bakhjulsdrivna bilen i ytterligare ett test för att verifiera resultatet.

Uppdatering 1/2: Motor har nu gjort ytterligare ett räckviddstest av en annan Skoda Enyaq iV 80, med samma dåliga resultat.

Så påverkar fyrhjulsdriften

Så här mycket påverkar fyrhjulsdriften räckvidden jämfört med motsvarande tvåhjulsdrivna modell.

Bilmodell Räckvidd test, km Skillnad, km
Kia EV6 2WD 429
Kia EV6 4WD 428 -1
Volkswagen ID.4 Pro 414
Volkswagen ID.4 GTX 353 -61
Hyundai Ioniq 5 2WD 408
Hyundai Ioniq 5 4WD (19") 369 -39
Skoda Enyaq iV80 347
Skoda Enyaq iV80X 403 +56
Polestar 2 Long Range Single Motor 400
Polestar 2 Long Range Dual motor 340 -60
Audi Q4 e-tron 40 380
Audi Q4 e-tron 50 Quattro 349 -31

Källa: Motor.no & NAF

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (23)

  • 2 februari 2022 HX30. Du får tre plus av…
  • 2 februari 2022 För att återknyta till…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.