Vi Bilägares forum

Så påverkar fyrhjulsdrift räckvidden i elbilen

Så påverkar fyrhjulsdrift räckvidden i elbilen

I flera elbilsmodeller blir räckvidden kortare med fyrhjulsdrift än med tvåhjulsdrift – men inte alltid. En modell sticker ut särskilt.

Läs hela artikeln
2022-01-27 15:30

Kommentarer

Inte ens Skoda kan trolla med knäna....
Batterierna i AWD-versionen måste vara bättre/ha större kapacitet.
Alternativt 2WD hade en defekt.

2022-01-30 18:31

Norska Motor ska göra om testet med tvåhjulsdrivna Enyaq då det avviker en hel del mot fyrhjulsdrivna varianten men även sommarräckvidden.

Annars är det samma typ av batteri i båda varianterna.
Dock kan förklaringen finnas i mjukvaran där den ena har en nyare programmering.

Uppdaterat: 2022-01-30 19:50

Det sker en snabb utveckling - och kvalitetssäkring (= rätta till fel) - av elbilar/batterier. Ibland "skryter" tillverkaren med det - ibland mörkar han. Dvs "samma" är inte alltid samma. Avser ex. batterier och programvara.

2022-01-31 08:22

Skoda dåligt resultat? Jag tycker det är utmärkt att AWD modellen kommer längre än den tvåhjulsdrivna varianten. Det gör att fler väljer fyrhjulsdrift som i sin tur ökar trafiksäkerheten. Om AWD funnits som tillval till vår VW ID 3 hade jag tveklöst lagt till det.

I normalfallet förkortas körsträckan med AWD och att det är tvärtom för Skodan är som sagt bara positivt.

2022-02-01 09:31

Fast i alla tester jag sett så tar ju faktiskt AWD-bilarna dragit mera energi än motsvarande 2WD - sen kan det variera hur mycket mera men aldrig tidigare har jag sett detta resultat. Vi får säl se - det finns säkert nån förklaring.

2022-02-01 10:07

Närmaste förklaring är Perpetum Mobile.....

2022-02-01 10:11

Jag tror mer det är någon form av skillnad mellan 4WD och 2WD på Skodan, kanske batterikapacitet tillgänglig eller liknande. Det går lite emot fysiska lagar att använda mer energi med fler motorer, eller högre vikt och räckvidden ökar.
Och nej, trafiksäkerheten ökar inte med 4WD.. det har nog bevisat att det är motsatsen då många tror att det bara är att öka farten pga 4WD och så ökar risken för olyckor.

2022-02-01 10:32

Tror mera på en uppdatering av mjukvaran? Och jo, trafiksäkerheten ökar med 4WD med samma körsätt som med 2WD. Den som påstår nåt annat kan aldrig kört en bil med 4WD.

2022-02-01 10:39

Samma körsätt, läste du vad jag skrev.. man ökar gärna hastigheten i en 4WD för att man tror på att detta skall hjälpa dig. Du får bättre grepp, tills det släpper... då måste du bromsa och styra och då gör 4WD ingen nytta alls. Jag svarar inte mer, detta har redan bevisats av trafiksäkerhetsforskare. Fyrhjulsdrift har bättre framkomlighet, det råder det ingen tvekan om. Fyrhjulsdrift säljs in på felaktiga argument och grunder. Kunderna "luras" att tro att halt väglag är ingen match för 4WD bilar.

2022-02-01 10:44

Många olyckor idag sker pga "känslan av ökad säkerhet", man kör fortare.. håller kortare avstånd osv. Hur många håller minst 3 sekunders marginal till framförvarande bil? Vid vinterlag skall det vara minst 5 sekunder för att öka marginalerna. Alla dessa kö-olyckor skedde inte ens för 20 år sedan. Visst, en del beror på ökad trafik på vägarna.. men folk kör sanslöst illa idag, riskerna ökar i samma takt och antalet olyckor ökar.

2022-02-01 10:47

Läs igen vad jag skrev: "med samma körsätt". Det fattar väl vem som helst att man med 4WD kan köra betydligt snabbare främst vid halt och dåligt väglag och när det går åt skogen så går det oberoende av antalet drivande hjul. Och t.ex framkomligheten vintertid är ju överlägsen 2WD.

2022-02-01 10:51

Man kan - ofta - köra fortare med AWD utan att "slira"/få sladd - det är "görbra".
Framkomligheten är - självklart - mycket bättre- om man inte köpt "fel" Kinesisk bil.
Tyvärr så riskerar "man" att invaggas i falsk säkerhet : bromsförmågan är lika som med 2WD.

Bilbärgare påstås hävda att AWD-bilar får dom -ofta - bärga "längre in i skogen".

2022-02-01 11:54

Man får uppfattningen att alla anti-4WD tror att alla förare med 4WD jämt ligger och testar på gränsen för vad bilen klarar av. Såna finns det säkert en hel del av men man KAN kör lugnt och sansat även med 4WD.

2022-02-01 12:05

Det är snart sportlov - då har vi här på solsidan "takboxracet". Många luras då - ofta - att köra fortare än vad man brukar göra - och vad man klarar av. Mer snö/is ju längre norrut.
Med 2WD får man - ofta - en förvarning att det är halt - drivhjulen spinner. Så icke - alltid - med AWD. Om "sladden" kommer, har tyvärr de flesta inte tränat på att häva sladd - oavsett AWD, FWD eller RWD -och kan ofta inte häva den. Ju högre hastighet desto mer "pang".

På den tiden jag deltog i racet (FWD/Packline), råkade jag ut för en "olycka" - fartkontroll.

2022-02-01 12:51
L West skrev:

trafiksäkerheten ökar med 4WD med samma körsätt som med 2WD. Den som påstår nåt annat kan aldrig kört en bil med 4WD.

Riktigt.
Å andra sidan märker man halkan bättre i en 2WD, som makeras i 4WD.
Känns tydligt då man tex vid lånebil vid service får identisk bil men annan drivning.

2022-02-01 13:04
Gillar kurvor och rondeller

Jag brukar testbromsa litet försiktigt om jag är osäker på underlaget vintertid.

2022-02-01 13:20

Så gör de erfarna, jag försöker lära min hustru/son samma sak

2022-02-01 14:08
Gillar kurvor och rondeller

Det finns en annan bra metod - i vissa väglag - lyssna! Om "slaskljud" plötsligt upphör, kan man ha kört in på svartis!

2022-02-01 16:07

Det finns en annan bra metod - i vissa väglag - lyssna! Om "slaskljud" plötsligt upphör, kan man ha kört in på svartis!

2022-02-01 16:07

Alltså jag vet inte, det blir alltid massor med livliga diskussioner runt 4WD .. och jag kan bara säga en sak, har klarat mig utmärkt med 2WD genom hela livet.. även när man kör till fjällen. I många fall tror jag det handlar om bekvämlighet och något form av rädsla att om jag inte har 4WD så kommer jag fastna, har sämre säkerhet osv. Mycket teorier och väldigt lite av fakta i debatterna. Ja, sannolikt kommer du att fastna lättare med en 2WD, men behöver du köra den sista biten där det inte är plogat där endast en snöskoter kommer fram? Skillnad mellan 4WD och 2WD är mindre än vad man tror för den normala bilägaren som håller till på de större vägarna. Sedan påstår folk att de vet direkt om bilen är 4WD.. och då säger jag bara, är du redo för ett blindtest (nu snackar vi normal körning på vanlig asfalterad väg)... du kommer inte att veta skillnaden förrän det är halt och bilen driver på alla fyra hjulen. Först då märker du skillnad. Vid rödljuset inne i stan när det slår om till grönt.. och det slirar... då märker du skillnad. Jag baserar mitt uttalande på att jag kört 4WD modeller på vanliga vägar.. och inte fasen märker du en skillnad förrän det är halt och du skall accelerera.

Uppdaterat: 2022-02-02 10:29

Man BEHÖVER inte 4WD, det är ett val alla har. Ju bättre väglag med utmärkt grepp desto mindre märks fyrhjulsdriften. Vinterhalvåret och ju sämre före desto mer uppskattar man 4WD. Lättare att komma iväg vid rödljusen ja, men det går också betydligt stabilare vid halt väglag i t.ex rondeller. Nysnö på vägen, bilen går stabilare än med 2WD. Alltså handlar det (för mig) till viss del om bekvämlighet, till stor del om mindre rädsla att fastna och bättre säkerhet i trafiken. Och som sagt: "med samma körsätt" som med 2WD. Detta är fakta och inga teorier. Den som en gång ägt och kört en fyrhjulsdriven bil på vintern vet vad jag talar om.

2022-02-02 11:34

För att återknyta till artikeln.
Norska Motor har gjort om testet med liknande resultat, räckvidd. Förhållandena var ganska lika.

De har även pratat med importören som inte har några svar på varför räckvidden är betydligt kortare vintertid och kortare än Enyaq med AWD.

På olika forum på nätet hoppas man nästa version av mjukvaran ska förbättra räckvidden.

Uppdaterat: 2022-02-02 18:18

HX30. Du får tre plus av mig på ditt resonemang. 😊

2022-02-02 18:34
Mina tidigare bilars förbrukningar på spritmonitor.. https://www.spritmonitor.de/en/detail/836524.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/756137.html https://www.spritmonitor.de/en/detail/1120549.html