Bild
Nästa artikel
Nyheter

Så funkar Tesla Safety Score – tvärnit ger minuspoäng

Publicerad 2021-10-17 06:01
Den som ligger för nära bilen framför eller svänger för häftigt får sämre betyg i det nya systemet som heter Tesla Safety Score.

När Tesla skulle börja rulla ut systemet som ska göra bilarna mer självkörande gjordes det till ett fåtal bilägare som hade ”perfekt” körstil.

Det var alltså inga gasglada Teslaägare som fick testa funktionen på allmän väg utan skötsamma förare som hade högt betyg i Teslas rankning.

Nu har Tesla publicerat en supportsida som visar vilka faktorer som vägs in när körstilen analyseras och betygsätts på en skala mellan 1 och 100. Funktionen kallas Tesla Safety Score och ska rullas ut löpande på bred skala till fler och fler användare. Först ut är alltså Teslaägare som har 100 i betyg. Sedan följer 99, 98, 97 och så vidare.

Med hjälp av bilens sensorer och kameror kan mjukvaran avgöra hur ”säkert” föraren kör.

Bilens kameror och sensorer hämtar information om körningen som sedan bearbetas och betygsätts av mjukvaran.

En av faktorerna som snabbast drar ned betyget är om föraren använder Autopilotfunktionen men struntar i bilens varningar om att hålla händerna på ratten. Om Autopilot behöver stängas av sänks betyget direkt.

Att bromsa hårt (mer än 0,3 g) och att svänga kraftigt (mer än 0,4 g) sänker också betyget, liksom att hålla för kort avstånd till bilen framför. Detsamma gäller om autobromssystemet behöver ingripa, men det drar inte ned betyget lika mycket som de andra faktorerna.

Systemet kan ta hänsyn till om någon annan bilförare svänger in för snabbt framför bilen som då måste bromsa. Det sänker inte betyget.

En skribent på sajten Clean Technica har dock hittat en lucka eller möjlig bugg i systemet: genom att starta om bilens dator (håll in vänstra och högra rattknapparna i några sekunder) nollställdes viss information i den senaste resan.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (2)

  • 2021-10-18 16:42 ToRy skrev: I texten står …
  • 2021-10-17 13:01 I texten står ”Det var…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.