Nästa artikel
Så fungerar nya EU-däckmärkningen
Nyheter

Så fungerar nya EU-däckmärkningen

Publicerad 2 november 2011 (uppdaterad 3 november 2011)
Nästa år börjar ett nytt EU-krav på däckmärkning att gälla. Syftet är bland annat att minska utsläpp och att öka säkerheten.

Från och med nästa år måste däck som säljs inom EU vara märkta med en indikation på däckets egenskaper. Märkningen är standardiserad och syftet är att underlätta för den som köper däck genom att tillhandahålla viktig information från en oberoende källa.

EU-märkningen innefattar tre punkter om däckens prestandaegenskaper. Dessa punkter är rullmotstånd, våtgrepp och externt däckljud. Poängen är att säkerheten ska förbättras och att trafiken ska bli både miljövänligare och mer ekonomisk, då däck med lägre rullmotstånd innebär en lägre bränsleåtgång.

Däcktillverkare kritisk
Däcktillverkaren Goodyear uppger dock i ett pressmeddelande att man är kritisk till att däckmärkningen inte inkluderar bromssträcka, manövreringsförmåga och vattenplaningsmotstånd.  I stället rekommenderar man att konsumenterna utöver märkningen tar hänsyn till omdömen från oberoende tester och väljer däck utifrån sina egna behov.

Informationen ska finnas på däcken senast om ett år, den första november 2012, och gäller för däck som har producerats från och med den första juli 2012. Det är dock fritt fram för tillverkarna att börja märka sina däck innan det blir obligatoriskt.

Däckmärkningen ingår i EU:s projekt att minska såväl koldioxidutsläpp som energieffektivitet med 20 procent, alltså en femtedel, till år 2020.

Diskutera: Vad tycker du om EU-däckmärkningen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-02 23:33
Raymond K (ej verifierad)

Buller har väl mest att göra med hur pass välisolerad bilen är i första hand och vägbeläggningen till en stor del men visst är det väl en viss skillnad på hur däcken i sig bullrar också. Mönstringen i däcken har väl en viss verkan med. Om man inte mäter detta på olika asfalt och får ett medelvärde så kan ju ett däck med ett visst buller i sydeuropa som räknas som lågt buller på deras asfalt låta betydligt mer på vår asfalt i Sverige. Blir intressant att få veta hur dom skall mäta detta.

#2 • Uppdaterat: 2011-11-03 07:57
Mistro

Detta välkomnas mycket då det tyvärr inte är någon självklarhet att ett billigare däck är sämre eller tvärtom.
Dyra Michelindäck satt monterade på en ny bil som jag köpte och dessa däck skulle vara extra "lättrullande"
Handlaren valde att ge mig billiga vinterdäck med dubb men dessa däcken var betydligt tystare och förbrukningen blev den samma.
Sommardäcken kostade tre gånger så mycket som vinterdäcken,var högludda,okomfortabla samt fick bytas ut efter 2 år!
Visst handlade det om lågprofil och 16 tum kontra 15 tum men jag tycker att det har varit mycket snack de senaste åren om lättrullande däck som skall spara mycket pengar på bränsle men gör dem det i verkligheten när de är så dyra?
En annan bil beställde jag däcken till över nätet billigt och blev förvånad över hur bra dessa däcken var,varpå jag även testade detta igen senare med "katastrofala" följder...... Ibland är det dyrt att handla billigt men med en märkning så hade det ju varit lättare att välja däck.

#3 • Uppdaterat: 2011-11-03 08:17
saabnisse

Det är inte bara hur välisolerad bilen är som är avgörabde för buller.
Saab utrustar sina bilar ofta med däck från Pirelli.
På två 9-5or stod vi ut med buller i knappt 2000 mil, därefter monterades Michelin som gick avsevärt tystare.
Det märkliga var att eftersom det endast var två av Pirellidäcken som var slitna, lades de andra två från varje bil på en Citroenbuss och där gick de tyst!
Vinterdäck, även dubbade, går oftast tystare än sommardäck nu för tiden.
Annat var det för tjugo år sedan, då var man glad när man fick byta tillbaka till sommardäck och slippa bullret.

#4 • Uppdaterat: 2011-11-03 13:15
fd trucker

Buller angår inte bara personer i bilen. Det finns en värld utanför bilen också. Där finns människor som utan egen förskyllan drabbas av däckbuler.

#5 • Uppdaterat: 2011-11-07 19:43
OscarDenAndre

Se bara till att det inte blir som på kylskåp med "AAA+" och så vidare.

#6 • Uppdaterat: 2012-01-03 11:44
spoch

Tycker det är bra att de håller sig till egenskaper som främst syftar till att göra trafiken miljövänligare.

/ Johan
Gaming Dator

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.