Bild
Nästa artikel
Däcktest

Däcktest 2011: Dubbdäck

Publicerad 11 oktober 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
År efter år visar däcktester att dubbade däck ger bättre grepp på is än friktionsdäck. Det här testet är inget undantag. Det står helt klart att på vårt farligaste vinterväglag är skillnaden i grepp och säkerhet mellan de två däckalternativen avsevärd.

Tyvärr sprids en hel del missuppfattningar om dubb- och friktionsdäck. En del av dem kommer från våra egna myndigheter.

Trafikverket kom till exempel i fjol med en undersökning som hävdade att om bilen har antisladdsystem (ESP) så duger det gott med nordiska friktionsdäck i hela landet. Visserligen står det lite längre ned i texten att man har goda ”förutsättningar” att hantera olika underlag. Och det kan vi möjligen skriva under på.

Inte för alla
Men det finns en fara med att helt överlåta säkerheten åt elektronik. Eller att invaggas i tron att om jag bara har en modern bil med antisladdsystem så är jag på säkra sidan. När det gäller just ESP så är det ett absolut ett fantastiskt bra hjälpmedel. Det ska alla ha. Men man måste vara medveten om att när väglaget är som halast har också ESP sämre effekt.

Elektroniken jobbar så att säga med den friktion som vägen har. Ju sämre grepp däcken ger desto svårare blir det för antisladdsystemet att korrigera och rädda de fel som föraren ställt till med.

På is ger dubbdäck bättre grepp. Än så länge är det så.

Det betyder inte att Vi Bilägare avråder från nordiska friktionsdäck. De är ett bra och säkert alternativ för många – men inte för alla, eller vid alla väglag. På Vi Bilägares testbilar som vi själva köper sitter friktionsdäck. Och har så gjort i 20 år. Men vi har nya bilar, väljer bästa friktionsdäcket efter våra egna däcktester och testförarna har stor körvana.

Välj ”fegt”
Vår uppfattning är att man ska välja däck efter vilket väglag man oftast kör på, ta hänsyn till den egna bilens säkerhet, den egna erfarenheten och om man har möjlighet att välja andra färdmedel när det blir riktigt besvärligt i trafiken. Och kunde vi förutsäga vinterväglaget så skulle det blir enklare.

Stockholm med fler andra städer har redan miljözoner som främst slår mot tunga trafiken. Det är bara en tidsfråga innan miljözonerna kompletteras med reglering även av personbilars miljöpåverkan. Det finns redan i Tyskland. Och hur lätt skulle det inte vara att också bannlysa användning av dubbdäck på fler gator – eller hela stadsdelar.

Det blir ännu ett argument att överväga vid valet av däck – visserligen påtvingat men helt avgörande för många. Det finns en hake – ingen politiker kan förbjuda isiga vägar. Så välj vinterdäck ”fegt”. Pruta inte på kvalitet, oavsett om det blir dubb- eller friktionsdäck!

Klicka här för att läsa testet av dubbdäck (pdf, 2,83 mb)

Testinformation

Modeller i det här testet:

Bridgestone Noranza 2 EVO Continental IceContact Goodyear UltraGrip Extreme Michelin X-Ice North XIN-2 Nokian Hakkapeliitta 7 Friktionsdäck, nordiskt

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Relaterade dokument

Så gjordes testet:

» Testet av dubbdäck 2011 omfattar fem av de bästa och mest kända fabrikaten i Sverige: Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin och Nokian. Med i testet är också ett bra nordiskt friktionsdäck för att ge en uppfattning om skillnaderna mellan dubbdäck och friktionsdäck.

» Testet av dubbdäck är utfört av den finska motortidningen Tuulilasi som Vi Bilägare samarbetat med i många år. Tuulilasi testar dubbdäck och Vi Bilägare friktionsdäck – vinterdäck utan dubbar (redovisas i nummer 14/2011).

» Vikigt att veta är att Vi Bilägare och Tuulilasi använder olika bilar och till viss del olika teknik varför resultaten mellan testerna inte går att jämföra. Tuulilasi gör bromstester på is och snö med ABS (låsningsfria bromssystemet) men med bakhjulens bromsar bortkopplade, vilket ger längre bromssträckor. Dessutom bromsar Tuulilasi i andra hastighetsintervall än Vi Bilägare. Start på snö sker till högre hastighet än det vi använder och när det gäller körning på testbanor kopplar Tuulilasi bort ESP (antisladdsystemet).

» Båda tidningarnas resultat säkras och justeras med hjälp av regelbundna kontrollkörningar med ett referensdäck. Det sker för att värdena mellan olika testdäck ska bli korrekta. Slutsatserna blir så riktiga som underlaget medger inom respektive test, men är alltså inte jämförbara.

» Is- och snökörningar har gjorts på testbanor utanför Ivalo och test av grepp på snöslask och vått och torrt utanför Tammerfors. Körning på is (”handling”) har gjorts vid två olika temperaturer, minus 4,5°C respektive minus 0,5°C. Här redovisas ett genomsnitt av de två testerna. Jämfört med den lägre temperaturen blev Bridgestone och Nokian än bättre nära nollgradigt och knep då de två toppplaceringarna.

» I redovisningen finns omdömena sammanfattade, samt alla testmoment med betyg. Däcken är också betygsatta på olika väglag.

Kommentarer

#1 • 11 oktober 2011
Raymond K (not verified)
"År efter år visar däcktester att dubbade däck ger bättre grepp på is än friktionsdäck. Det här testet är inget undantag. Det står helt klart att på vårt farligaste vinterväglag är skillnaden i grepp och säkerhet mellan de två däckalternativen avsevärd." Därför väljer jag dubbdäck.
#2 • 11 oktober 2011
KaptenOberkommando
Raymond, längre ner i texten står något mer nyanserat, nämligen: "Det betyder inte att Vi Bilägare avråder från nordiska friktionsdäck. De är ett bra och säkert alternativ för många – men inte för alla, eller vid alla väglag. På Vi Bilägares testbilar som vi själva köper sitter friktionsdäck. Och har så gjort i 20 år. Men vi har nya bilar, väljer bästa friktionsdäcket efter våra egna däcktester och testförarna har stor körvana. /.../ Vår uppfattning är att man ska välja däck efter vilket väglag man oftast kör på". Därför väljer jag dubbfritt.
#3 • 11 oktober 2011
Juppe (not verified)
Hallå redaktionen på ViB. Det här är väl den femte (?) artikeln om samma sak? Vi VET att dubbdäck är bäst på is. NYA dubbdäck, iaf - för det är ju vad ni testar, eller hur? Varför tjata om samma sak om och om igen? Er konkurrent har som första tidning testat begagnade vinterdäck. Slutsatsen där var att dubbat som rullat ett par hundra mil är riktigt dåliga. Sämre än friktionsdäck - ÄVEN PÅ IS. Kan ni inte göra ett liknande test så vi får en "second opinion"?
#4 • 11 oktober 2011
1 Tysken (not verified)
Det verkar alltid som dubbdäcksfantasterna åker på blankis, för är det så har man gjort rätt val, men vi som har ett blandat vinterväglag, allt från torr asfalt till is väljer det däcket som passar våra förhållande bäst. Alla seriösa vinterdäckstester framhåller friktionsdäcket och även det europeiska som ett av de bättre alternativen för oss som kör mest i storstäder och i de södra delarna av landet. Varför då köra på dubbdäck när de är sämre än friktionsdäck 80-85% av tiden de sitter på bilen.
#5 • 11 oktober 2011
Raymond K (not verified)
Det är när man hamnar på de 15-20% is som är väldigt glad att man har dubbdäck det är då som väglaget är som värst.
#6 • 11 oktober 2011
Mikael12345
Suck, det intressanta är inte hur bra däcken presterar när de är splitternya, det intressanta är hur de presterar när de är begagnade. Efter 2 säsonger är dubbdäcken värdelösa medan de dubbfria däcken fortfarande är bra och utklassar dubbdäcken! När får vi se ett sånt test??
#7 • 11 oktober 2011
hultarn
Mikael12345: Har du något belägg för att dubbdäck går ner sig fortare än dubbfria? Låter märkligt. Oavsett. Varför lägga så mycket energi på om dubbat eller odubbat är bäst? Det är ju som det står i artikeln: beroende på behov. Kör du i Skåne där det sällan blir riktigt kallt, eller i norra Sverige där det blir minus 40? Saltas vägen eller är den isig eller snöig? Osv...
#8 • 11 oktober 2011
Juppe (not verified)
@hultarn Med risk att bli tjatig: http://www.teknikensvarld.se/2010/10/15/11259/gamla-dubbdack-ar-farliga Man kan tycka vad man vill om testet, men eftersom det inte är någon annan som gjort ett liknande test och kommit fram till något annat, så är det detta som gäller för mig.
#9 • 11 oktober 2011
Juppe (not verified)
@Shogun Jo, men man testade bara dubbfria .. hur gamla dubbfria står sig mot nya dubbfria.
#a • 11 oktober 2011
1 Tysken (not verified)
"Raymond K" nu skrev jag inte att 15-20% var is utan att friktionsdäck var bättre på det övriga. I det som återstår kan däcken vara likställda, men föredar någon att ha däck på bilen som är sämre övrig tid bara för att ha bra grepp några dagar per vinter så är det ett val som jag skulle undvika där jag bor, mina däckval oavsätt det är vinter eller sommar utgår från att ha så bra grepp som möjligt mest av tiden. övrig tid då får jag anpassa hastigheten. Man kan vända och säga att du skulle köpa sommardäck som är bäst när det står 1 dm vatten på vägen för det händer några regniga dagar med mycket åska, istället för att ha ett bra däck i alla andra sommar förhållande. Men visst vi har olika syn på detta eftersom vi kör i olika förhållande.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.